Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Fiat de Lux

Såg en omröstning på youtube där kontoinnehavaren ställde frågan om vilken investering som är mest "het" av 3 alternativ.

1 Bitcoin
2 Aktier i Apple Inc.
1 Ounce Guld
(glömt) antal aktier i Google

Dessa 4 tangerade samma pris för ett antal veckor sedan.

De flesta hade köpt guld. Några få aktier i Apple. samma för Google

Ingen hade köpt bitcoin nu och ingen trodde på bitcoin som betalningsmedel jämfört med $.

Liberty Silver AB

Hur intressant och fantastisk bitcoin-tekniken än kan verka så är det ändock viktigt att framhålla de problem som finns. Dels den bubbelliknande ökningen i priset och dels vissa tekniska begränsningar. Decentralisering framställs ju som en av de stora fördelarna med bitcoin, men hur kommer det funka när bitcoin-nätverket växer?. Problemet ligger i att alla användare måste ladda ner en kopia med blockchain till sin dator. När denna växer efter varje transaktion som genomförs ökar storleken och tillväxten blir tillslut exponentiell. Som man kan se på diagram från blockchain.info har kurvan nu vänt uppåt och tillväxten i blockchain är exponentiell.

Se gärna diagram och resonemang kring dessa på följande länk: 

Bitcoin inte decentraliserat?

Vad tror ni om detta? Hur ska man lösa problemet med skalbarhet i bitcoin?

mega_n

Citat från: Liberty Silver AB skrivet torsdag 12, December 2013, 09:51:03
Hur intressant och fantastisk bitcoin-tekniken än kan verka så är det ändock viktigt att framhålla de problem som finns. Dels den bubbelliknande ökningen i priset och dels vissa tekniska begränsningar. Decentralisering framställs ju som en av de stora fördelarna med bitcoin, men hur kommer det funka när bitcoin-nätverket växer?. Problemet ligger i att alla användare måste ladda ner en kopia med blockchain till sin dator. När denna växer efter varje transaktion som genomförs ökar storleken och tillväxten blir tillslut exponentiell. Som man kan se på diagram från blockchain.info har kurvan nu vänt uppåt och tillväxten i blockchain är exponentiell.

Se gärna diagram och resonemang kring dessa på följande länk: 

Bitcoin inte decentraliserat?

Vad tror ni om detta? Hur ska man lösa problemet med skalbarhet i bitcoin?

Bitcoins framgång(användning) visas i priset. Ju högre pris desto fler uppmärksammar det.
Det finns nog dock en hel del spekulation vilket driver priserna upp/ned vilket kan vara både en fördel och en nackdel. Marknaden försöker hitta rätt pris beroende på tillgång och efterfrågan tillsammans med de framsteg/setbacks som Bitcoin råkar ut för.

Har du sett denna video som säger att Bitcoins utveckling kan liknas vid twitter/facbook/google etc
och att det är helt normalt för en ny revolutionernade ide/upstart. Att det är volatilt är beroende på att det är så nytt. Det har inte stabiliserat sig än. (Som tidiga uppstarts som facebook/google gick nog också mellan hopp och förtvivlan med diverse finansieringsproblem mm under första tiden då de startades...)

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=2040.msg29096#msg29096

När det gäller decentraliseringen så vet du väl att man inte måste ha hela blockchain för att använda bitcoin idag. Använd bara någon online wallet (eller om man har intresset och tiden och hårddiskutryummet originalklienten eller någon annan klient).

Det finns bra uppföljningar på youtube som kommenterar den videon du nämnde och raserar argumenten...

Utvecklarna har utvärderat detta(kända) problem och kommit fram till att visst det måste lösas men det har inte hög prioritet just nu. Som nämndes i artikeln finns det ideer på att pruna(rensa bort onödig info) eller modifiera nätverket genom att låta folk välja om de vill vara en full nod(supennod) eller en vanlig klient. Endast supernoderna har då hela blockchain medan andra skickar frågor på nätverket till supernoderna då de behöver info för att göra transaktioner eller så...

Efter som miners som i dagens läge ändå måste investera i dyr hårdvara kanske också kan ha råd med senaste snittet på hårddiskar. Det kommer fortfarande vara distributerat men kanske inte med 10.000.000 kopior av blockchain utan kanske bara 10.000 st typ?

Eller också gör man en lösning liknande Bittorrent där klienterna och miners kan hålla hela eller valfria delar av blockchain och tillsammans håller de helheten distribuerat, men inte på samma sätt som idag. Vem vet, men som sagt den dagen den sorgen. Om Bitcoin slår igenom ordentligt kanske detta måste hanteras inom de närmsta åren...

/H

PS. Ni kanske skulle få ännu fler kunder ifall ni ändrar er och accepterar Bitcoin ;-) Det finns tjänster som löser detta om man vill ha en enkel lösning. Det finns kanske många "Bitcoinmiljonärer" som också är intresserade av guld/silver och vill säkra en del vinster i hårdare pengar... ;-) DS.

Shiv

Decentralisering framställs ju som en av de stora fördelarna med bitcoin, men hur kommer det funka när bitcoin-nätverket växer?

Bättre?

. Problemet ligger i att alla användare måste ladda ner en kopia med blockchain till sin dator. När denna växer efter varje transaktion som genomförs ökar storleken och tillväxten blir tillslut exponentiell. Som man kan se på diagram från blockchain.info har kurvan nu vänt uppåt och tillväxten i blockchain är exponentiell.

Det måste man inte alls, går alldeles utmärkt att använda klienter utan att lagra chainen.
Det krävs bara att många gör det. Och lagringskapaciteter ökar ju hela tiden. En 2TB disk kostar kring 700kr idag, jag ser inget problem i att lagra en blockchain på några gigabyte inom snar framtid.

lordsinner

Fick mitt BFL ASIC (30 GH)in nov runt den 6, fick in ca 0.02 BTC /dag fram tills jag hade sålt den då jag ansåg att man inte kommer tjäna så värst mycket på den om inte BTC priset fortsätter uppåt de närmaste månaderna. Svårighetsgraden ökar hela tiden och skulle göra den olönsam inom en-två månader.

Har också en KNC ASIC ca 645 GH/s, den genererar ca 0.35 BTC/dag efter den senaste svårighets ökningen. Enligt beräkningar så är den lönsam fram tills mitten av februari... Viktigaste är så klart nå ROI och få vinst!

Just nu är det många företag som skall lansera FPGA:s för Litecoin inom 6 månader, frågan om man skall slå till.....

arfo

Citat från: lordsinner skrivet lördag 14, December 2013, 11:33:46
Fick mitt BFL ASIC (30 GH)in nov runt den 6, fick in ca 0.02 BTC /dag fram tills jag hade sålt den då jag ansåg att man inte kommer tjäna så värst mycket på den om inte BTC priset fortsätter uppåt de närmaste månaderna. Svårighetsgraden ökar hela tiden och skulle göra den olönsam inom en-två månader.

Har också en KNC ASIC ca 645 GH/s, den genererar ca 0.35 BTC/dag efter den senaste svårighets ökningen. Enligt beräkningar så är den lönsam fram tills mitten av februari... Viktigaste är så klart nå ROI och få vinst!

Just nu är det många företag som skall lansera FPGA:s för Litecoin inom 6 månader, frågan om man skall slå till.....

Vad räknar du på för BTC-värde när du gör din kalkyl?

lordsinner

Då värderar jag BTC inte lägre än 3500-4000 kr.

arfo

Citat från: lordsinner skrivet Söndag 15, December 2013, 11:24:27
Enligt beräkningar så är den lönsam fram tills mitten av februari...

Då värderar jag BTC inte lägre är 3500-4000 kr.

Förvirrande svar...
Tolkar jag dig rätt att du säger "Om kursen inte är lägre än 3500-4000 SEK är det inte lönsamt att bryta bitcoins fr.o.m mitten av februari".

1. Vore det inte vettigare att ha en motsatt gräns dvs "Om kursen är högre än x SEK så är det lönsamt att bryta"?
2. Om du räknar med "inte lägre än" - varför anger du ett interval? Om kursen inte är lägre än 3500 så är den ju inte heller lägre än 4000. Den högre siffran är redundant.

lordsinner

Du tolkar mig fel. BTC mining är lönsam fram tills du får något för det och inte går minus på det.  Dvs får in ROI + vinst,  hur snabbt man når dessa beror på flera faktorer. Svårighetsgrad ökar hela tiden så den som har utrustningen före alla andra får in mest fram tills det börjar kosta för mycket och driva det,  om inte priset sticker uppåt. Under 3500 kr så blir  det svårt för mig att driva min miner redan i januari, men skulle priset gå upp till t ex 15000 kr /BTC så kan man hålla på även i mars.

Finns mycket diskussioner om framtida värde av BTC på officiella forumet. Visst,  värderar du BTC personligen till 1 milj /BTC så är allt jag skrev ovan orelevant för dig. Då kan du fortsätta mina i all evighet nästan.

mithril_hunter

Jag vet inte hur ni ser på mining men såhär ser i alla fall jag det.

ROI når man när man minat fram lika många BTC som miningutrustningen kostade i BTC när man köpte den + driftkostnader (elförbrukning etc..)

lordsinner

Citat från: mithril_hunter skrivet Måndag 16, December 2013, 17:30:12
Jag vet inte hur ni ser på mining men såhär ser i alla fall jag det.

ROI når man när man minat fram lika många BTC som miningutrustningen kostade i BTC när man köpte den + driftkostnader (elförbrukning etc..)

Köpte mina med "cash"  så för mig är ROI så fort det värde är nått i BTC i SEK eller USD.

arfo

Loggar man in på den största kinesiska exchanges hälsas man av följande meddelande.

"Dear BTC China valued customer: Due to new government regulations, BTC China will temporarily suspend CNY deposits. BTC deposits/withdrawals and CNY withdrawals are not affected, and will continue to operate in the interim. Rest assure that BTC China will continue to operate normally. Please pay attention to our notices for updates, as we find other ways to allow for CNY deposits. We deeply apologize for any inconvenience. BTC China, December 18, 2013"

mega_n

Citat från: arfo skrivet onsdag 18, December 2013, 09:09:36
Loggar man in på den största kinesiska exchanges hälsas man av följande meddelande.

"Dear BTC China valued customer: Due to new government regulations, BTC China will temporarily suspend CNY deposits. BTC deposits/withdrawals and CNY withdrawals are not affected, and will continue to operate in the interim. Rest assure that BTC China will continue to operate normally. Please pay attention to our notices for updates, as we find other ways to allow for CNY deposits. We deeply apologize for any inconvenience. BTC China, December 18, 2013"

Dvs. Du kan sälja men inte köpa(typ). Samma trick som Comex gjorde på 80-talet...
Inte undra på att priset går ner just nu. (Dock kan inte kineserna sätta in nya pengar och köpa på rean vilket gör att det kan dröja innan det återhämtar sig...)

/H

arfo

Sälja och köpa går bra. Casha ut får du också. Dock inte fylla på, vilket naturligtvis leder till en hel del FUD och att folk cashar ut.

Bara de med is i magen och som hade välfyllt med deg som kan vara med på rean. Av kineserna alltså. Västvärldens börser har sympati-rea.

Silverjägarn

Citat från: Shiv skrivet fredag 29, November 2013, 14:49:33
Citat från: Silverjägarn skrivet fredag 29, November 2013, 14:40:45
Citat från: mega_n skrivet fredag 29, November 2013, 13:44:06
Och där passerade Bitcoin guldpriset. (För en kort stund iallafall... ;-)
Men snart kanske det kan stanna där uppe... ;-? Helt galen kurva! Snart dags för större korrektion?
/H

Galet! Lätt val för mig om jag var köpsugen och bara hade råd med ett av alternativet.  :)

Hade vart skoj om de funnits säljoptioner för BTC, då hade jag nog köpt några sådana nu.

https://www.bitfinex.com/
Hade nog blivit ett par hundra % i vinst om jag hade gjort denna affär men vågade inte lita på denna sida då det stod beta både här och där när jag skumläste sidan.  :-\ Ett fall på över 50% för BTC sedan jag skrev i alla fall.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane