Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

alphadude

Citat från: arfo skrivet torsdag 28, November 2013, 17:32:22
Citat från: PrivE skrivet torsdag 28, November 2013, 10:41:42

Jo men en kopia som ær exakt likabra som BTC (alltså någon som kopierat kællkoden) med tillægg att den nya skapade valutan bir implementerad in i cryptovaluta infrastrukturen (in på valutavæxelgolv, affærer etc etc) kommer rent teoretiskt att ta efterfrågan från BTC och balansera ut priset mellan de två konkurerande valutorna: ex.

BTC = 1000 USD  och ny exakt kopia av BTC kommer in som heter CTC. Efter tid OM efterfrågan varit fixerad (før att gøra detta exempel enkelt att rækna på) så att btc skulle hållt 1000 USD så blir det nu att CTC går upp mot 500 USD och BTC ner till 500 USD. Balanserar ut varandra. Det ær dærfær Alternative coins som NMC och NVC och LTC nu skjuter i højden till och med æven om de inte ær exakta kopior. Hade inte dessa altcoin funnits så hade all efterfrågan enbart allokerats och fokuserats på BTC och den hade legat ett par hundra USD høgre æn idag.

Du har hävdad gång på gång att en klon skulle bli lika efterfrågad som bitcoin ajälvt, men inte förklarat varför. Själv tycker jag det är uppenbart att så inte är fallet. Skall ngn kryptovaluta umana bitcoin, så måste den erbjuda något som inte bitcoin har. Förstår inte varför ngn enda människa skulle vara intresserad av att använda en exakt kopia.
Om du skulle göra en Facebook-kopia, tror du hälften av användarna skulle lämna Facebook för att joina din applikation?
Jag säger som August - jag ger upp.

Lycka till med dina altcoins!

+1

Med tillägett att den inte bara måste erbjuda något bitcoin inte har. Det måste också vara något som tekniskt eller praktiskt inte går att implementera i bitcoin (bitcoin har fördelen av early mover). Vilket jag personligen inte tror kommer hända särskilt snart.
Då återstår en funktionsmässigt lika bra *-coin fast med väldigt stark backning(politiskt eller marknadsmässigt) för att gå förbi eller kunna konkurrera med bitcoin. Detta tror jag i så fall mer på, men inte heller detta tror jag kommer inträffa särskilt snart.

mithril_hunter

Det kommer finnas många möjligheter att tjäna pengar på altcoins. Pump and dump..

99% av alla som hör om Bitcoins och köper Bitcoins drömmer om att tjäna massor av pengar på dem. Nu tror förmodligen många att den mest aggressiva ökningen har varit. Det är inte speciellt troligt att värdet 1.000 dubblas i Bitcoin den närmsta tiden från dagens värde. Många känner nog att tåget har gått och ångrar/sörjer att man inte var All-in från början.

Så nu söker lyckosökare nästa chans till att bli miljonär. En altcoin kan faktiskt gå från några cent till 30-50 dollar. Detta blir då en 1.000 dubbling utav insatta pengar. Så det kommer typ enbart vara spekulation som driver dessa alltcoins. De kommer inte att användas som valuta etc.. Utan folk kommer enbart att köpa dem för att sedan försöka sälja dem med vinst. Detta kommer såklart inte att ske med alla altcoins men kanske med några få. Och definitivt så kommer säkerligen flera utav dem kunna minst 10 dubblas för att sen kollapsa. Det finns dock många att välja emellan och hur ska man veta när det är dags att sälja. Det kan ju gå jäkligt fort utför när det vänder..

august

Citat från: alphadude skrivet torsdag 28, November 2013, 22:22:37

+1

Med tillägett att den inte bara måste erbjuda något bitcoin inte har. Det måste också vara något som tekniskt eller praktiskt inte går att implementera i bitcoin (bitcoin har fördelen av early mover). Vilket jag personligen inte tror kommer hända särskilt snart.
Då återstår en funktionsmässigt lika bra *-coin fast med väldigt stark backning(politiskt eller marknadsmässigt) för att gå förbi eller kunna konkurrera med bitcoin. Detta tror jag i så fall mer på, men inte heller detta tror jag kommer inträffa särskilt snart.
I BTC-debatten med Schiff ovan så föreslog han exakt detta, antingen i form av en "stor Hong Kong-bank" som skulle kunna ge ut en egen kryptovaluta, men backad med guld. Hans andra förslag var att Bank of China gjorde detta. Men BOC är en kommersiell bank så det är inte så himla stor skillnad.

Men tänk om PBOC (Kinas CB) gjorde detta? Jag måste säga att det är en bestickande tanke.

Att Kina är på väg mot någon form av guldbackning av en framtida reservvaluta-Yuan är ju en etablerad tanke i PM-kretsar. Men tänk om det inte blir Yuan som guldbackas utan en ny kryptovaluta med alla BTCs fördelar: transaktionskostnad nära noll, enkel att flytta över gränser, rimligt anonym, etc.

Om man agerar Djävulens Advokat och teorin är att Kina vill ge västvärlden det ekonomiska fingret så vore ju en kryptovaluta som motverkar västvärldens gradvisa återinförande av kapitalkontroller genom att ge t ex amerikaner ett verktyg för att flytta kapital ur USA perfekt.

Vad säger ni, att backa en gammal pappervaluta som Yuan med guld, isn't that so 1969? När man istället skulle kunna göra någonting mycket mer kraftfullt...

Jag spekulerar givetvis, men det är en kul tanke.

august

Frederyck

Citat från: august skrivet torsdag 28, November 2013, 23:16:40

Att Kina är på väg mot någon form av guldbackning av en framtida reservvaluta-Yuan är ju en etablerad tanke i PM-kretsar. Men tänk om det inte blir Yuan som guldbackas utan en ny kryptovaluta med alla BTCs fördelar: transaktionskostnad nära noll, enkel att flytta över gränser, rimligt anonym, etc.

Fast att Kina skulle göra något som främjar individuell anonymitet i ekonomiska transaktioner tror jag inte på.

arfo

Citat från: august skrivet torsdag 28, November 2013, 23:16:40
Citat från: alphadude skrivet torsdag 28, November 2013, 22:22:37

+1

I BTC-debatten med Schiff ovan så föreslog han exakt detta, antingen i form av en "stor Hong Kong-bank" som skulle kunna ge ut en egen kryptovaluta, men backad med guld. Hans andra förslag var att Bank of China gjorde detta. Men BOC är en kommersiell bank så det är inte så himla stor skillnad.

Men tänk om PBOC (Kinas CB) gjorde detta? Jag måste säga att det är en bestickande tanke.

Om man agerar Djävulens Advokat och teorin är att Kina vill ge västvärlden det ekonomiska fingret så vore ju en kryptovaluta som motverkar västvärldens gradvisa återinförande av kapitalkontroller genom att ge t ex amerikaner ett verktyg för att flytta kapital ur USA perfekt.

Vad säger ni, att backa en gammal pappervaluta som Yuan med guld, isn't that so 1969? När man istället skulle kunna göra någonting mycket mer kraftfullt...

Jag spekulerar givetvis, men det är en kul tanke.

august

http://thegenesisblock.com/bitcoin-the-newest-tool-in-chinas-currency-war-chest/

Kinesika statstelevisionen CCTV har fått godkänt att promota bitcoin. Vet att de visat instruktionsfilmer (vet inte om de fortfarande gör det) om vad BTC är och hur man använder dem (hittar inte youtubeklippen nu :().

Misstänker att detta inte hade skett om PBOC hade en egen kryptovaluta på g.

zealot

Citat från: arfo skrivet fredag 29, November 2013, 09:53:55
http://thegenesisblock.com/bitcoin-the-newest-tool-in-chinas-currency-war-chest/

Kinesika statstelevisionen CCTV har fått godkänt att promota bitcoin. Vet att de visat instruktionsfilmer (vet inte om de fortfarande gör det) om vad BTC är och hur man använder dem (hittar inte youtubeklippen nu :().

Om PBOC planerar en egen kryptovaluta så är det fördelaktigt att bitcoin lyckas, så infrastruktur finns redo när dem är redo att lansera sin egen valuta.

mithril_hunter

Artikeln känns väldigt pro Bitcoin och jag tolkar det inte som att de sänt en "instruktionsfilm" om hur BTC ska användas och att de gjort detta för att marknadsföra BTC för sitt folk.

CitatLast week CCTV, the predominant state television broadcaster in China, aired an overview of bitcoin explaining both how some folks have made money from the new currency and how many see it as a speculative bubble.

Känns mer som att det var ett vanligt nyhetsinslag. Ungefär som när BTC varit i media här hos oss.

Men oavsett så är det naturligtvis enormt bra reklam för BTC att synas i Kinesisk TV.

lordsinner

Det är bland annat på grund av Kina vi har de priser på BTC idag, då deras största search engine kan ta betalt i BTC samt många kineser fick ögonen öppna och investerar för fullt. Efterfrågan är hög vilket leder till högre priser och under nov  så har mtgox och btc-e fick hänga efter kinesiska priser....

mega_n

Och där passerade Bitcoin guldpriset. (För en kort stund iallafall... ;-)
Men snart kanske det kan stanna där uppe... ;-? Helt galen kurva! Snart dags för större korrektion?

http://www.zerohedge.com/news/2013-11-29/bitcoin-now-worth-more-gold

/H

arfo

Citat från: mithril_hunter skrivet fredag 29, November 2013, 11:14:21

Artikeln känns väldigt pro Bitcoin och jag tolkar det inte som att de sänt en "instruktionsfilm" om hur BTC ska användas och att de gjort detta för att marknadsföra BTC för sitt folk.

CitatLast week CCTV, the predominant state television broadcaster in China, aired an overview of bitcoin explaining both how some folks have made money from the new currency and how many see it as a speculative bubble.

Känns mer som att det var ett vanligt nyhetsinslag. Ungefär som när BTC varit i media här hos oss.

Men oavsett så är det naturligtvis enormt bra reklam för BTC att synas i Kinesisk TV.

Jag var uppenbarligen otydlig. "Vet att de visat instruktionsfilmer" var en kommentar till länken. Inte ett referat.

arfo

Citat från: zealot skrivet fredag 29, November 2013, 10:13:10

Om PBOC planerar en egen kryptovaluta så är det fördelaktigt att bitcoin lyckas, så infrastruktur finns redo när dem är redo att lansera sin egen valuta.

Så kanske de tänker.

Mer om Kina
http://js.189.cn/w2014

Silverjägarn

Citat från: mega_n skrivet fredag 29, November 2013, 13:44:06
Men snart kanske det kan stanna där uppe... ;-? Helt galen kurva! Snart dags för större korrektion?
/H

Galet! Lätt val för mig om jag var köpsugen och bara hade råd med ett av alternativet.  :)

Hade vart skoj om de funnits säljoptioner för BTC, då hade jag nog köpt några sådana nu.

Shiv

Citat från: Silverjägarn skrivet fredag 29, November 2013, 14:40:45
/H

Galet! Lätt val för mig om jag var köpsugen och bara hade råd med ett av alternativet.  :)

Hade vart skoj om de funnits säljoptioner för BTC, då hade jag nog köpt några sådana nu.

https://www.bitfinex.com/

mega_n

Citat från: Silverjägarn skrivet fredag 29, November 2013, 14:40:45
/H

Jag skulle inte våga satsa emot Bitcoin just nu. Det skulle kunna fortsätta upp ett bra tag till.

Frågan är dock. Är det de första tecknen på hyperinflation vi ser här? Bitcoin och tex sällsynt konst stiger mot skyarna...

/H

lordsinner

Man hoppas på att silver någon gång i framtiden gör liknande resa uppåt....

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane