Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

mega_n

PrivE:

Jag tror inte det är någon större risk att låta "1000 blommor blomstra". Det naturliga urvalet gör nog de flesta irrelevanta snart nog...

Bitcoin är originalet. Som alla vet är det skillnad på original och kopior ;-)
Många av de nystartade altcoinsen har inte den infrastruktur bakom som behövs för trovärdigheten och för att klara kriser/buggar etc. Vi kommer nog se en del riktigt spektakulära moves/krasher framöver...

Varför skulle nyblivna bitcoinmiljonärer start nya coins och lura upp folk?
Dessa entusiaster är ofta frihetstänkare och kan kanske lägga pengarna på något bra?

Fast alla som sitter med Bitcoins/Altcoins skulle kunna bli helt utraderade ifall något oförutsett kritiskt problem  skulle dyka upp gällande hur Bitcoin jobbar. Tänk på det...
Isåfall skulle dessa Bitcoin-miljonärer förlora allt se trodde de hade. Och naturligtvis sätts priset på marginalen. Om alla(eller endast en mindre del) skulle försöka cacha ut så skulle kursen bli noll kr.
Rekommenderar därför alla att ta och säkra en del av vinsten innan, ifall det skulle hända.

Vi behöver lagar/politiker som tar sig an detta istället för att försöka strypa det. Denna teknik kan vara mycket värdefull för mänskligheten.

/H

PrivE

Citat från: arfo skrivet tisdag 26, November 2013, 11:18:56
Citat från: PrivE skrivet tisdag 26, November 2013, 10:30:33
Skälet att LTC bör vara 1/4 av BTC är i grunden eftersom LTC är en näst intill exakt kopia av BTC's mekanismer men ligger på 84 miljoner i antal istället för 21 miljoner som BTC (4 gånger mer).

Så om ngn skapar en bitcoinklon imorgon som med begränsningen att det bara komer att finnas 10 miljoner av den kommer du att tänka att ett coin av denna borde vara värd dubbelt så mycket som en BTC?

Vad värderar du en klon till som bara har 1000 coins?

Det stämmer faktiskt arfo. Eftersom cyrpotvalutor är helt fria att skapas och majoriteten av värdet styrs enbart efter spekulation efterfråga och tillgång så kan en sådan cryptovaluta med halverat eller mindre volym än BTC bli värt dubbelt förutsatt det som mega_n påperkar att buggar, infrastruktur etc levs upp till det. Uppenbarligen så är det ingen konst att skapa cryptovalutor när det poppat upp som svampar de senaste 3 åren cirkus och några av dem håller på att bli otroligt värdefulla... LTC nu i 14 USD och novacoin i 20 USD etc och stiger på bara några timmar... Det visar hur stor efterfrågan och tron är på hela detta konceptet med cryptovalutor.

Citat från: august skrivet tisdag 26, November 2013, 11:26:11
Skälet att LTC bör vara 1/4 av BTC är i grunden eftersom LTC är en näst intill exakt kopia av BTC's mekanismer men ligger på 84 miljoner i antal istället för 21 miljoner som BTC (4 gånger mer). Utöver detta så är LTC egentligen en något bättre cryptovaluta då den bland annat har en högre transaktionshastighet än BTC.
Heh. Det låter ju som det gamla argumentet att GSR (gold silver ratio) borde vara 15 pga att det finns15x mer silver i jordskorpan. Verkar inte funka så bra. Och Rhodium borde vara långt dyrare än det är, etc, etc. "Pris" definieras inte bara av "tillgång", utan av tillgång och efterfrågan.

ja det låter som GSR diskussionen dock! är cryptovalutor FRIA och varken styrda av ett manipulerat pappers pris eller oficiella organisationer. Så förhållandet i cyrptovalutor bör balansera ut sig naturligt genom tillgång och efterfrågan.

CitatVad i hela världen är det som skulle göra att staten väljer att "skydda" BTC och andra kryptovalutor? Jag är absolut för BTC även om jag var för långsam för att hoppa på tåget själv. Men som jag ser det är Staten naturligt emot BTC eftersom en väldigt stor del av Statens makt följer av dess monopol på att definiera och ge ut valuta.
[/quote]

jo, men frågan är när något som BTC växt sig så stort och etablerat sig så hårt i vårt samhälle att alternativet att döda det skulle vara förödande för massor av företag och människor samt att folket inte skulle gå med på det så sitter de i en riktigt skit sits om de vill gå emot det.

hela vår moderna tid går ut på att ny teknik kommer och vi börjar lära oss att det är något vi måste försöka först förstå och sedan arbeta med och inte mot. Staten kan göra det till något mycket positivt och är man intelligent nog så kan de nog lyckas skapa mekanismer och lagar för att fortsätta ha kontroll på pengar även om de inte själva tillverkar dem längre. Det handlar bara om lösningar, möjligheter och vilja.

mega_n:

jo, så blir det säkert. Survival of the fittest och utrensningar.

Tror också de är frihetstänkare och kreativa och goda men problemet är att man dock inte kan vara godtrogen utan istället måste vara pessimistiskt att om det finns möjligheter så kan de utnytjas och det blir nog bara enklare och enklare med tiden att lura folk på diverse olika sätt. Så det jag egentligen menar är att alla nya system har kryphål och är man kreativ så hittar man sätt att lura folk ordentligt och cryptovalutor är inget undantag. Så det gäller för "någon" staten? att analysera vilka de värsta kryphålen kan vara till lurendrejeri och täppa till dem med lagar, straff etc. Som inte finns idag.

Pengatvättning var t.ex ett kryphål de uppmärksammade snabbt och försöker täppa till med ID verifiering etc. Köpa droger är ett kryphål som behöver täppas till. Att skatta på BTC vinst? ett kryphål de försöker hinna med att analysera. etc etc. och det är bara några få kryphål... och de kommer inte hinna att analysera ens de värsta kryphålen i tid innan detta når mainstream och en massa kreativa människor hittar det före dem och det kan ta hus i helvete :P haha.

Så jag tror nog de behöver strypa det något eller bromsa det lite för att köpa sig lite tid. Kanske gå ut med ett negativt statement om BTC som får spekulanter att dra sig ur och priset att krascha. "skapa en artificiell krasch" för att köpa sig lite tid och verkligen fundera över hur de ska gå till väga med lagar etc. Det var nog jävligt dumt av Ben Bernanke att i princip legitimera att BTC är en valuta på senaste fed konferensen... det var ju en anledning till varför priset nu exploderade...

Men ja, om man kultiverar och noga tänker över hur denna tekniken kan användas på ett bra sätt så är den nog oerhört värdefull utan tvekan..

egentligen kan man säga att teknik nu har slagit sig ihop med ekonomi på riktigt och totalt skapat en revolution inom modern ekonomi men samtidigt kan man nog se det som en relativt väntad evolution med tanke på teknikens fram marsch inom alla olika segment.

Argumentet att cryptovalutor inte går att stoppa ser jag som starkt då om de skulle stoppat det så får de göra det ASAP eller helst skulle gjort det tidigare.. för varje dag som bankomater, affärer, olika crypotföretag etc etablerar sig i samhället och globalt så blir det mer och mer förödande att stoppa dess fram marsch och tvinga alla dessa intressenter att lägga ner. Ett sådant beslut är inte bara svårt att fatta pga konsekvenserna det nu får utan också att beslutet måste vara globalt.. jag tror att större länder inte vågar fatta beslutet att stoppa cryptovalutor för de inser också vilka fördelar etc det kan ha på frihandel och ekonomin som de inte vill riskera att hamna utanför.

Dock Thailand var starka nog att bannlysa det.. men vem vet de kanske häver det och ångrar sig?

Cypern går ju åt andra hållet och introducerar cryptovalutor på agendan i skolor etc etc.

Så att stoppa detta globalt är högst troligen en omöjlighet då olika länder välkomnar det och andra inte. Därför är cryptovalutor ostoppbart.

Om inte en solstorm kommer och totalt raderar ut vår teknologi eller dylikt ...

PrivE

En annan sak som pekar på att cryptovalutorna kommer bli otroligt mycket mer värda är om man jämför t.ex USA's totala värde de tryckt i dollar som är XX triljoner? och BTC ligger på ca 30 miljarder ? (Svårt att hinna med när siffrorna rör sig så mycket.)

men ska cryptovalutorna bli globala och "plocka pengar" från en mängd länder så ser 30 miljarder löjligt ut.. och det kommer nog pumpas in friskt en hel del pengar i den branschen till och öka dess värde ju mer det expanderar och blir lätt tillgängligt och även användbart.

mega_n

Vilka länder kommer attrahera Bitcointalanger, entreprenörer och företag

Sydkorea ligger nu bra till då de beslutat att undanta reavinster i Bitcoin från beskattning!!!!

/H

arfo

Citat från: PrivE skrivet tisdag 26, November 2013, 15:55:07
Skälet att LTC bör vara 1/4 av BTC är i grunden eftersom LTC är en näst intill exakt kopia av BTC's mekanismer men ligger på 84 miljoner i antal istället för 21 miljoner som BTC (4 gånger mer).

Så om ngn skapar en bitcoinklon imorgon som med begränsningen att det bara komer att finnas 10 miljoner av den kommer du att tänka att ett coin av denna borde vara värd dubbelt så mycket som en BTC?

Det stämmer faktiskt arfo. Eftersom cyrpotvalutor är helt fria att skapas och majoriteten av värdet styrs enbart efter spekulation efterfråga och tillgång så kan en sådan cryptovaluta med halverat eller mindre volym än BTC bli värt dubbelt förutsatt det som mega_n påperkar att buggar, infrastruktur etc levs upp till det.

Du analyserar ju bara tillgången. För att värdet skulle bli det du hävdar måste efterfrågan av den nya klonen vara lika stort som efterfrågan av Bitcoin. Hur skulle det kunna ske?

Erik Vorhees tankar om Litecoin
http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/1rjv6l/my_response_to_a_litecoin_advocate/

august

Citat från: PrivE skrivet tisdag 26, November 2013, 16:02:11
En annan sak som pekar på att cryptovalutorna kommer bli otroligt mycket mer värda är om man jämför t.ex USA's totala värde de tryckt i dollar som är XX triljoner? och BTC ligger på ca 30 miljarder ? (Svårt att hinna med när siffrorna rör sig så mycket.)
Ah, tänkte inte på det.

Självklart måste ju värdet på BTC gå upp så att det matchar mängden USD. Nej förresten, det skall givetvis matcha summan av alla andra valutor. Nej, fel igen, det skall matcha summan av alla andra valutor plus all världens guld och silver. Och låt oss kasta in värdet av den olja som finns kvar också. Och när nästa kryptovaluta skall värderas så blir ju värdet = summan av all fiat + guld + silver + olja + alla BTC, dvs dubbelt så mycket!

Som både arfo och jag påpekat tidigare: det handlar inte om tillgång, det handlar om tillgång + efterfrågan. Och specifikt i fallet kryptovaluta så är även tillgång i princip ointressant (jag kan ju skapa en egen kryptovaluta här och nu utan att det kostar mig någonting), dvs det är BARA efterfrågan som är relevant. Men jag ger upp diskussionen här.

august

august

Citat från: mega_n skrivet tisdag 26, November 2013, 16:16:58
Sydkorea ligger nu bra till då de beslutat att undanta reavinster i Bitcoin från beskattning!!!!
DET var extremt intressant.

Det går stick i stäv med min teori att det bara är en tidsfråga innan staten kommer att armbåga sig in i BTC-infrastrukturen på ena eller andra sättet.

En annan intressant tidbit senaste dagarna är att Richard Branson meddelade att Virgin Galactic skall acceptera BTC som betalning för framtida rymdfärder.

august

PrivE

Citat från: arfo skrivet onsdag 27, November 2013, 08:23:53
Citat från: PrivE skrivet tisdag 26, November 2013, 15:55:07

Det stämmer faktiskt arfo. Eftersom cyrpotvalutor är helt fria att skapas och majoriteten av värdet styrs enbart efter spekulation efterfråga och tillgång så kan en sådan cryptovaluta med halverat eller mindre volym än BTC bli värt dubbelt förutsatt det som mega_n påperkar att buggar, infrastruktur etc levs upp till det.

Du analyserar ju bara tillgången. För att värdet skulle bli det du hävdar måste efterfrågan av den nya klonen vara lika stort som efterfrågan av Bitcoin. Hur skulle det kunna ske?
Erik Vorhees tankar om Litecoin
http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/1rjv6l/my_response_to_a_litecoin_advocate/

Jo men en kopia som ær exakt likabra som BTC (alltså någon som kopierat kællkoden) med tillægg att den nya skapade valutan bir implementerad in i cryptovaluta infrastrukturen (in på valutavæxelgolv, affærer etc etc) kommer rent teoretiskt att ta efterfrågan från BTC och balansera ut priset mellan de två konkurerande valutorna: ex.

BTC = 1000 USD  och ny exakt kopia av BTC kommer in som heter CTC. Efter tid OM efterfrågan varit fixerad (før att gøra detta exempel enkelt att rækna på) så att btc skulle hållt 1000 USD så blir det nu att CTC går upp mot 500 USD och BTC ner till 500 USD. Balanserar ut varandra. Det ær dærfær Alternative coins som NMC och NVC och LTC nu skjuter i højden till och med æven om de inte ær exakta kopior. Hade inte dessa altcoin funnits så hade all efterfrågan enbart allokerats och fokuserats på BTC och den hade legat ett par hundra USD høgre æn idag.

Vi måste komma ihåg vad BTC egentligen ær... INGET... det ær en IDÉ som en massa mænniskor tror på av olika skæl och det lustiga ær att andra kan skapa samma IDÈ till billigare ingångspris och många vill då hoppa på det tåget før att vinstmaximera då stegringspotentialet ær hægre, dock møjligen æven risken. Dærmed otroligt spekulativt och kopior med samma infrastruktur och "exposure" balanserar ut efterfrågan som allokeras relativt jæmt utmed cryptovalutorna ...øver tid!

Se LTC nu då som skjuter upp på øver 40 USD sen mitt senaste inlægg igår som var 14 USD (och LTC/BTC ration har økat från 0.013 till 0.045 !! ).... efterfrågan børjar balanseras ut på de olika cryptovalutorna ju mer folk uppmærksammar de. Så øver tid kommer LTC gå mot 1/4 ... det ær bara 160 USD den ska øka till nu. Vi får væll se om jag har rætt inom en snar framtid helt enkelt ;)

Citat från: august skrivet onsdag 27, November 2013, 11:10:34
Citat från: PrivE skrivet tisdag 26, November 2013, 16:02:11
Ah, tänkte inte på det.

Självklart måste ju värdet på BTC gå upp så att det matchar mängden USD. Nej förresten, det skall givetvis matcha summan av alla andra valutor. Nej, fel igen, det skall matcha summan av alla andra valutor plus all världens guld och silver. Och låt oss kasta in värdet av den olja som finns kvar också. Och när nästa kryptovaluta skall värderas så blir ju värdet = summan av all fiat + guld + silver + olja + alla BTC, dvs dubbelt så mycket!

Som både arfo och jag påpekat tidigare: det handlar inte om tillgång, det handlar om tillgång + efterfrågan. Och specifikt i fallet kryptovaluta så är även tillgång i princip ointressant (jag kan ju skapa en egen kryptovaluta här och nu utan att det kostar mig någonting), dvs det är BARA efterfrågan som är relevant. Men jag ger upp diskussionen här.

august

Nej August... sjælvklart menar jag inte att ALL fiat værde i hela værlden eller i ett helt land eller ALLA andra tillgångar ska allokeras i BTC..... Det jag menar ær att storleken værdemæssigt sætt på BTC ær en droppe i havet och potentialet om BTC ska bli en globalvaluta ær otroligt stort. All værldens pengar ær ju en resurs før att BTC ska øka i værde. och det jag bara ville påpeka ær att BTC før tillfællet allokerat bara en microdel av den resursen och blir BTC mainstream och accepterad som en global valuta så kommer BTC att allokera BRA mycket mer av FIAT resurser till sig. Så USA var bara ett exempel før att visa hur liten BTC industrin ær idag æven om den børjar ge illusionen av att kænnas som att den ær stor.

mega_n

PrivE:

Idag är det svårt att köpa altcoins för dollar/sek etc. Vanligast är att folk först köper Bitcoin för att därefter ev växla till lämplig *-coin. Det driver också upp efterfrågan/användning av Bitcoin samtidigt.

Bitcoin har så stort försprång både tillitsmässigt samt infrastruktur mm så jag tror den tills vidare kommer fortsätt vara den stora ledaren.

Jag håller fast vid(ett tag till?) att Bitcoin har/kommer få en legitim användning som valuta mm medan de andra Altcoins tillsvidare tills de blir etablerade(om någonsin) till största delen kommer vara en (ren) spekulation...

(Jag har några Litecoin för spekulation också men inga andra altcoins...)

Min gissning är att Litecoin inte kommer i närheten av 1/4 av Bitcoins värde... (pga ovanstående)

/H

MrLibertad

Här har vi en snubbe som kastade bort Bitcoins till ett värde av 40 miljoner, jösses.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3790547.ece

arfo

Citat från: PrivE skrivet torsdag 28, November 2013, 10:41:42

Jo men en kopia som ær exakt likabra som BTC (alltså någon som kopierat kællkoden) med tillægg att den nya skapade valutan bir implementerad in i cryptovaluta infrastrukturen (in på valutavæxelgolv, affærer etc etc) kommer rent teoretiskt att ta efterfrågan från BTC och balansera ut priset mellan de två konkurerande valutorna: ex.

BTC = 1000 USD  och ny exakt kopia av BTC kommer in som heter CTC. Efter tid OM efterfrågan varit fixerad (før att gøra detta exempel enkelt att rækna på) så att btc skulle hållt 1000 USD så blir det nu att CTC går upp mot 500 USD och BTC ner till 500 USD. Balanserar ut varandra. Det ær dærfær Alternative coins som NMC och NVC och LTC nu skjuter i højden till och med æven om de inte ær exakta kopior. Hade inte dessa altcoin funnits så hade all efterfrågan enbart allokerats och fokuserats på BTC och den hade legat ett par hundra USD høgre æn idag.

Du har hävdad gång på gång att en klon skulle bli lika efterfrågad som bitcoin ajälvt, men inte förklarat varför. Själv tycker jag det är uppenbart att så inte är fallet. Skall ngn kryptovaluta umana bitcoin, så måste den erbjuda något som inte bitcoin har. Förstår inte varför ngn enda människa skulle vara intresserad av att använda en exakt kopia.
Om du skulle göra en Facebook-kopia, tror du hälften av användarna skulle lämna Facebook för att joina din applikation?
Jag säger som August - jag ger upp.

Lycka till med dina altcoins!

mithril_hunter

Här har vi några exempel på kryptovalutor.

http://www.coinwarz.com/cryptocurrency

Finns lite att välja emellan och det finns säkert ytterligare många fler. Jag spår att de flesta kommer att självdö ganska så snabbt.

Det finns förmodligen en framtid för BTC, LTC samt kanske ett par kryptovaluter till.

Faktiskt så köpte jag lite Litecoins för drygt en vecka sedan innan de nådde 10 dollar och nu är de uppe i nästan 50 dollar. Helt sjukt  :o

Kommer nog en rejäl korrektion snart...

august

Citat från: mithril_hunter skrivet torsdag 28, November 2013, 13:21:01
Battle om Bitcoin  ;D

Bitcoin vs. Gold: The Future of Money - Peter Schiff Debates Stefan Molyneux
Ganska bra debatt, även om de var bra på att prata i munnen på varandra. Och det förvånar säkert ingen här att jag i stort håller med om det Peter Schiff säger.

august

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane