Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

PrivE

Ugh.... blir nog en hård bitcoin krash väldigt snart. Men tror dock inte vi går under 100 usd igen. Svängningarna är extrema men overall bullish longterm. Riktigt kul att åka med :)

arfo

Citat från: maggan skrivet torsdag 07, November 2013, 08:40:26
Hittills har det inte funnits någonting digitalt som inte gått att bryta sig in i.

Källa?

maggan

källa: mig själv. tycker mig se var och varannan dag om hackare och pirater som bryter osårbara system. Jag tror att allt som går att avkoda med nyckel går att knäcka utan. Fel i programmering, bakdörrar, brutal datakraft, det finns många sätt att komma in.
Bitcoin kanske är oknäckbar? vad vet jag...

granlundii

Har försökt läsa på lite om bitcoins, men är inte speciellt imponerad. Väldigt instabil kurs, aningen krångligt system som påminner en aning om pyramidspel... Känns som högriskspekulation i valuta, inget annat. Tror inte att det kommer att vara någon stor grej om 10 år (om nån grej alls).

alphadude

Citat från: granlundii skrivet torsdag 07, November 2013, 19:06:11

Har försökt läsa på lite om bitcoins, men är inte speciellt imponerad. Väldigt instabil kurs, aningen krångligt system som påminner en aning om pyramidspel... Känns som högriskspekulation i valuta, inget annat. Tror inte att det kommer att vara någon stor grej om 10 år (om nån grej alls).

Jag håller med om att det nog får ses som en högriskinvestering, speciellt på dagens nivåer, men på vilket sätt tycker du att bitcoin påminner om pyramidspel?

mega_n

Pengar på internet!? Vad ska man med det till?
Det är nog en bubbla som typ Internet...

Skämt åsido...
Det kan vara revolutionerande framsteg som gjorts med cryptovalutor.
Om just Bitcoin överlever vet vi inte, men troligen något liknande...

OBS. Håller med om att det är en högriskinvestering...
Så det är inte för alla...

mega_n

Pyramidspel !?
Nej. Då liknar det mer en investering i ny okänt teknik. Som t ex en tidig investerare i Apple eller Google då de meckade i garaget... Ingen vet hur det kommer gå men de som var med tidigt och såg möjligheterna har en chans till en (super)bra investering.

Satsa inget du inte har råd att förlora...

/H

arfo

Vad du borde bli imponerad av är inte kursen eller användarvänligheten  utan hur väl genomtänkt protokollet bitcoin är.

Just nu sitter mängder med entreprenörer/mjukvaruutvecklare runt om i världen och diskuterar hur de kan dra fördel av bitcoin. En del av dem kommar att komma fram till (har redan kommit fram till) att det bästa sättet för dem är att ta fram tjänster som gör det enklare att använda Bitcoins. Internet var inte heller så värst smidigt att använda i början. Om ngn sa "Det är för krångligt. Internet kommer att dö." på 80-talet så hade de haft helt rätt, men också helt fel.  '93 lanserades Netscape som gjorde Internet användbart för "vanliga" människor.

Att handla med Bitcoin (eller ngn annan kryptovaluta) är säkert för krångligt för väldigt många idag, men inom ett par år kommer det att vara liak enkelt som att använda ett kreditkort (det tyckte en del också var j#¤%igt krångligt att använda när det kom).

Kursen kommer att vara instabil ett bra tag till gissar jag.

Kan absolut användas som högriskspekulation om man vill det. Själv ser jag det mer som en försäkring. Om det blir i närheten så stort som jag tror det blir, så vill jag inte tillhöra dem som hoppade på sist.

Skulle också gärna vilja veta vad det är som påminner om pyramidspel.

arfo

Citat från: maggan skrivet torsdag 07, November 2013, 18:25:55
källa: mig själv. tycker mig se var och varannan dag om hackare och pirater som bryter osårbara system. Jag tror att allt som går att avkoda med nyckel går att knäcka utan. Fel i programmering, bakdörrar, brutal datakraft, det finns många sätt att komma in.
Bitcoin kanske är oknäckbar? vad vet jag...

Du har ju redan konstaterat att allt som är digitalt går att bryta sig in i, så oknäckbart kan det ju inte vara...

Rekommenderar att du googlar Open Source, så kan du förstå att åtmistone ett av hoten du nämner inte är särskilt sannolikt.

Frederyck

http://www.techvibes.com/blog/bitcoins-arent-money-2013-11-07

Bitcoins aren't money according to the Canada Revenue Service (motsvarigheten till Skatteverket i Sverige)

Frederyck

Apropå diskussionen om att bryta sig in i tekniska system, som tex Bitcoin. Kan man "knäcka" Bitcoin?

Det finns två svar på den frågan:

1) "ja" om det bevisligen har skett, eller
2) "kanske" om ingen har visat att det går.

Man kan inte bevisa att det inte går att göra.

granlundii

Jag säger inte att bitcoin är ett pyramidspel, men jag får lite motsvarade känsla. Googla bitcoin + pyramidspel så ser ni att andra också får den känslan... En orsak är detta med att miners får mindre och mindre betalt med tiden. Jag gissar det finns några som varit med från början (de som skapat detta och några mycket aktiva miners) som har rätt stora mängder bitcoins och förtjänar en bra summa innan de hoppar av. Här en kommentar från den första bloggen som dök upp då jag googlade, tyckte den uttrycker den skepsis mot bitcoin som jag känner rätt bra.

"Organiserade spekulationsbubblor förlitar sig i allmänhet på masspsykologi. De säljer något som saknar substans och de som köper tror att någon form av socialt kontrakt kommer att hålla uppe värdet. De som kommer att tjäna pengar på Bitcoin är de som säljer om någon månad, "när de har 1000-dubblat insatsen". De som förlorar är de som sitter kvar mot slutet när de virtuella pengarna börjar sjunka (förmodligen minst 95% av spekulkanterna). När Falkvinge som offentlig person går ut med att folk kan bli miljonärer på kort tid genom att investera i bitcoins – tror du då att han har något intresse av att skapa en spekulativ hype?

Angående guld och silvers värdbeständighet: det kommer av kulturella och industriella skäl alltid finnas ett värde i ädelmetaller. Sitter folk och fildelar med Napster och Kazaa idag när Bittorrent finns?

Nej, att det finns en subkultur som handlar med bitcoins i spekulativa syften innebär inte att det har blivit pengar eller ens att det har ett "allmänt accepterat värde". Att ett kollektiv önskar att så vore fallet kan bara tillfälligt skapa en hög marknadskurs. Alla tillgångsklasser drabbas emellanåt av kollektiva försäljningsmanier (oavsett om det handlar om bostäder eller oljekontrakt), men i slutändan rycks de upp av att de har en roll som varor. Vilka sitter där och köper bitcoins när de får sina första stora sell-off? Virtuella pengar är den tillgångsklass som snarare går mot sin undergång när de väl börjar sjunka."

granlundii

En annan grej jag ännu tycker man kan fundera på (sen skall jag sluta vara negativ gentemot bitcoins) är vilka som kan tänkas vara intresserade av valutan. Med dessa kurssvägningar så torde det främst vara
a) Spekulanter (till vääldigt stor andel)
b) Kriminella (pengatvättare, droghandel etc.) Denna grupp är knappast så stor, men ändå en baksida av ett väldigt anonymt system.

Steget känns väldans långt till en valuta för "vanligt folk".

mithril_hunter

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane