Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

lordsinner

Får se vad som händer.. köpte lite BTC(när den var runt 300 kr) samt köpte en BFL ASIC, får se när dem levererar och hur marknaden ser ut när dem väl gör det... Avalon, säljer ju för det trippla och det går bra för dem...

mega_n

Det finns betydligt fler som är villiga att köpa bitcoins(till lägre priser) än som vill sälja(till högre priser) på MtGox som är den största bitcoin-börsen just nu.

Om priset passerar 100 USD så finns det mycket få säljordrar och priset skulle kunna rusa snabbt ifall köparna absolut vill ha bitcoins.

Ex. köp av 40.000 st bitcoins skulle 5-dubbla priset(444USD/BTC) medan sälj av 40.000 bitcoins skulle minska priset med ca 25%(till 65.45USD/BTC). Och ytterligare köp skulle driva priset mot skyarna då det finns mycket få sälj-ordrar däröver...

Nu kommer ju troligen fler sälj-ordrar troligen fylla på efter den senaste prisstegringen.

Bicoinkursen just nu ca 89.00 USD/BTC.

/mega_n

PS. Om ni brukar köpa lotter ibland kanske en bitcoin skulle passa istället. För ca 580kr kan vad som helst hända... Jag ska ge bort en bitcoin till en god vän och be honom hålla koll vad som händer under några år...
Priset har redan gått upp 500% i år. Så kanske dags för en korrigering. Eller också inte ;-)
DS.

mega_n

Citat från: lordsinner skrivet onsdag 27, Mars 2013, 20:50:37
Får se vad som händer.. köpte lite BTC(när den var runt 300 kr) samt köpte en BFL ASIC, får se när dem levererar och hur marknaden ser ut när dem väl gör det... Avalon, säljer ju för det trippla och det går bra för dem...

Ja. Det har varit mycket fördröjningar med leveranser av Bitcoin ASIC. Kommer de någonsin att leverera?

Här artikel om den firman som lyckades leverera först...
http://motherboard.vice.com/blog/engineering-the-bitcoin-gold-rush-an-interview-with-yifu-guo-creator-of-the-first-asic-based-miner

/H

lordsinner

Som sagt lite för dyrt för min smak att betala 90 BTC för Avalon... Hoppas att BFL kan leverera innan/under sommar iaf...

Shiv

Citat från: lordsinner skrivet onsdag 27, Mars 2013, 22:53:40
Som sagt lite för dyrt för min smak att betala 90 BTC för Avalon... Hoppas att BFL kan leverera innan/under sommar iaf...

BFL har inte ens en fungerande prototyp. De har inte ens börjat producera enheterna. Jag skulle läsa på ordentligt på BFL's forum om jag var du, och överväga att avboka. Det lär dröja månader innan leverans ens kommer igång, och då snackar vi leverans av ordrar gjorda under 2012.

mega_n

Tänkte lägga in en uppdatering. Det var trots allt 30% sedan sist ;-)

Och 1 vecka sedan...

lordsinner

Citat från: Shiv skrivet onsdag 27, Mars 2013, 23:07:25
Citat från: lordsinner skrivet onsdag 27, Mars 2013, 22:53:40

BFL har inte ens en fungerande prototyp. De har inte ens börjat producera enheterna. Jag skulle läsa på ordentligt på BFL's forum om jag var du, och överväga att avboka. Det lär dröja månader innan leverans ens kommer igång, och då snackar vi leverans av ordrar gjorda under 2012.

Jag har läst och följt processen, allt gnäll på forum rekommenderar jag att bara ignorera, då folk beter sig precis som på vanlig spelforum. De har kommit en bra bit på vägen och är på väg att bli klara inom snar framtid. Samt anser jag att Bitcoin i sig är bara sidoprojekt för mig, som jag inte vill investera så värst mycket i.

Chazsan

Citat från: sisu skrivet fredag 22, Mars 2013, 10:44:00
Citat från: Chazsan skrivet fredag 22, Mars 2013, 07:50:28
Jag kan bara känna bitterhet över halsflussen i januari/februari som gjorde att jag inte investerade 15.000 kr i BitCoins. Tänkte jag skulle lära mig mer om den elektroniska valutan. Det hade varit en jorden-runt-resa för hela familjen vid det här laget. Nu står jag vid sidlinjen och bedömer risken för att gå in nu som alltför stor. Och ändå går priset upp med tjugo procent om dagen. Känns som en bubbla. Dags att hoppa på tåget med en mindre investering efter en större korrigering...

Vi är såklart alla bittra över att vi inte spekulerat i bitcoins och känner oss avundsjuka på de enorma vinsterna man skulle kunna ha gjort.

Men så är livet och jag reder mig ialla fall :)

Det jag menar är inte att jag ÖNSKAR att jag gjort något. Jag hade faktiskt PLANERAT att investera när BC stod i $10, men kraftig sjukdom kom emellan. Stor skillnad. Jag kan inte ångra något jag inte haft för avsikt att göra, såsom att köpa ädelmetaller tidigare, Apple-aktier eller Framfab när det begav sig. Det är bara löjligt. Men när omständigheter såsom sjukdom kommer emellan så att man missar fönstret, det är sjukt irriterande. Det finns exempelvis ingen relevans i att önska att jag hoppade in när BC gick från 485 kr till 400 kr, då jag trodde det skulle falla ytterligare, men det vände och är nu på knappt 600. Det enda positiva är väl att jag fick upp intresset en del ändå och faktiskt lär mig mer om BC, vilket var den ursprungliga tanken bakom den första investeringen. Men det blir mer akademiskt intresse när jag inte har exponerat mig för vinst och förlust.

the-end

MrLibertad

"Texasbor sålde Porschen – och fick betalt i bitcoins. Ytterligare ett tecken på den virtuella valutans framgång, skriver amerikanska nättidningen Huffingon Post."

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/salde-porschen-for-bitcoins_8053680.svd

kristensson

Enligt DIs nätupplaga känner sig ECB hotade av Bitcoin

Lofeal

Intressant företeelse.

Jag tror att BC beter sig som safe haven för småsparare. Lite som Ag o Au skulle gjort om de inte gick att shorta. Men framför allt en fingervisning om allmänhetens krackelerande förtroende för fiat blandat med spekulation.

Det här kan vara/bli en perfect storm för BC i den digitala åldern. Själva grejen är liten än och om jag satt på FED skulle jag se över mina möjligheter att stoppa BC nu före marknaden blir för stor bara för att det är lättare att blåsa ut ett ljus än släcka en skogsbrand.

Ni som är insatta, hur ser ni på den politiska risken?

PrivE

Jag har funderat lite över bitcoin och möjligtvis identifierat två problem som kanske borde diskuteras lite närmare.

BitCoins har för tillfället en otroligt stark upp-trend som vi alla känner till men som alltid har bevisats så det som går upp kommer också att falla ner. Frågan är då bara vilka "stora" influenser är det som verkligen kommer kunna rubba BitCoins upp-trend?

och här kommer då de framtida problem/influenser BitCoin skulle kunnna möta:

Problem 1:   BitCoin idag är som kännt en sorts Fiat Valuta. Den erhåller bara funktionen "medium-of-exchange" så länge vi "tror" på den. Eftersom detta är basen för BitCoin och andra Valutor så krävs det att den också är ORDENTLIGT funktionell och därmed får mer folk att TRO på den. USD, SEK, EUR tror vi på eftersom de är gångbara/accepterade som medium-of-exchange överallt. Dock så måste man nog vara lite kritisk med BitCoins och ta ner den från dess höga pedistal då dess funktionalitet idag är väldigt låg. Tar vi Guld och diskuterar dess värde till exempel så är inte inte direkt ett "medium-of-exchange" (ej accepterat som pengar mot gods i vanliga världen) men guld har alltid varit betraktat som Vackert kopplat till att metallen är ovanlig (scarce) samt att den har några andra faktorer som påverkar dess pris (används till liten del i industrin etc). I båda fallen med guld och Bitcoins så är det självklart tillgång och efterfrågan som styr priser. Men frågan är då varför man efterfrågar BitCoin som är en Fiat (fiktiv sak utan verkligt värde) och som knappt är funktionell. Det börjar kännas som att den stora efterfrågan på BitCoins härstammar just nu mest från spekulation i BitCoins. Spekulation som snabbt kan avta (på grund av psykiskvänding av tilltro i Bitcoins) och då enormt snabbt tappa sitt värde då det inte backas upp av ordentligt funktionalitet eller ett riktigt verkligt värde. Därmed problem 1 som kan influera BitCoins uppåt trend till en neråt trend dramatiskt. (Man skulle kunna påstå att BitCoins är just nu en fluga/trend som tappar all kraft när flugan är över)

Problem 2: Jag erkänner att jag är ny med BitCoin och hur det är uppbyggt och har enbart läst på grunderna, dess struktur och syfte/tanke. Men jag har inte ännu kunnat förstå varför BitCoin inte skulle kunna få ett Substitut eller snarare kopieras helt och hållet och någon skapar typ "DigiMoney" som fungerar exakt likadant med noll inflation, 21 miljoner DigiMoneys" etc etc. Rent spontant känns det som att har BitCoins skapats så borde replikas kunna skapas? och jag skulle kunna tänka mig att om något liknande BitCoins skapas så kan det nog vara många som hoppar på det nya alternativet SNABBT för att få den enorma stegringen som BitCoin erfarat. Om det går att kopiera iden med BitCoins så är frågan då: Varför skulle det vara ett problem? Problemet med att skapa en kopia/substitut är enkelt. Då BitCoins har monopol nu med sin idé och det kommer fler "leverantörer/bitcoin valutor" så delas den stora efterfrågan från BitCoin till de andra bitcoin valutorna (exempel namn: "DigiMoney") och delas efterfrågan och tillgången ökas (eftersom både, nu påhittade, "DigiMoney" och BitCoin finns) så sjunker priset gissningvis på BitCoin tilll en nivå medan Digimoney ökar till en likvärdig nivå om båda är likvärdiga i funktionalitet och idé. Med andra ord: Om BitCoin idén kan kopieras och en likvärdigt BitCoin substitut skapas så kan nog priset på BitCoin rasa. Lägg till i ekvationen att om flera stycken kopierar iden så rasar priset antagligen massivt!

Jag kan vara helt ute och cykla nu men kort sagt ser jag att de största problemen med BitCoin är att det saknar ordentligt verkligt värde/funktionalitet och när/om TRON /trenden/flugan går över rasar priset och kan BitCoin kopieras (vilka alla bra affärsideer råkar ut för så småningom) så kan priset rasa dramatiskt.

Vad tror ni om detta? Kanske detta är två starka faktorer som man ska hålla utkik efter och kanske användas som signaler man kan ha som exit strategi med BitCoins? (jag ursäktar för det massiva inlägget men jag hoppas det skapade något värde) =)

mega_n

PrivE: Bara några korta inlägg då jag är på landsbygden i Thailand med långsamt internet i telefonen...

Bitcoin är inte "Fiat". Läs definitionen. "By decree..."

Bitcoin är open source och vem som helst kan ta källkoden göra lite "förbättringar" och starta en ny valuta. Det kräver dock en utvecklargäng som har cred att hantera ev problem. Det finns redan en populär kopia som heter litecoin. Har lite annorlunda regler och handlas i mindre skala rent spekulativt då inte många är intresserade än?
Markaden har kanske plats för flera ifall de tillför något. Det är ingen garanti att Bitcoin blir huvudspåret men har nu så stort försprång stt det ser mycket troligt ut p ga nätverkseffekten.

/H

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane