Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

august

Citat från: Frederyck skrivet onsdag 26, Mars 2014, 20:36:10
Jag är också duktig på matte. Och fysik, och påståendet har ingen grund i verkligheten. Inte heller påståendet "Kryptografi går inte att knäcka." har något med verkligheten att göra. (Det är bara att tex läsa på om vår svenske hjälte Arne Beurling som under andra världskriget knäckte tyskarnas G-Skrivare).
Så även jag.

Och även om jag erkänner att jag inte satt mig in i matematiken bakom bitcoin så känner jag en del kryptofolk, både amerikaner och andra, och om det är någonting som är helt uppenbart så är det att betydligt fler kryptoexperter sysslar med att knäcka (andras) krypton än att hitta på (egna) krypton. Och att någon, med NSA och Snowden i närminnet, kan hävda att kryptografi inte går att knäcka... förvånar mig. Givetvis använder NSA alla tänkbara andra tricks för att slippa "knäcka" krypton för att komma åt datat (eftersom det är jobbigt), men om de inte knäckte krypton kan man ju undra varför NSA har fler anställda kryptoexperter än någon annan på jorden.

En annan sak som är uppenbar är att alla moderna system och protokoll designas för att kunna byta inte bara nyckellängder utan även själva kryptoalgoritmerna eftersom man har insett att kryptosystemet som är säkert för alltid och garanterat oknäckbart helt enkelt inte existerar. Vi behöver inte gå längre än till IETF för att se hur den ena kryptoalgoritmen efter den andra klassas som "obsolete" varvid alla protokolldokument som refererar till och använder sig av den algoritmen måste uppdateras, over and over again.

En sak som jag sysslar med professionellt handlar bl a just om problemen med hur man designar autenticeringsinfrastruktur (som givetvis har krypto i botten) så att det går att göra "algorithm rollover" från en algoritm som inte längre är säker till en som man tror är säker ett tag till utan att hela systemet förlorar i säkerhet under tiden (som är lång). Knepigt men nödvändigt.

arfo

Angående transparans.

https://blockchain.info/address/1Dorian4RoXcnBv9hnQ4Y2C1an6NJ4UrjX kan man se alla donationer till mannen som felaktigt pekades ut som Satoshi Nakamoto i en mindre nogräknad amerikansk tidning.

arfo

Fiat de Lux

Citat från: arfo skrivet fredag 04, April 2014, 19:10:40
Webhallen intervjuas om sina erfarenheter av att acceptera BTC.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18561-intervju-webhallens-satsning-pa-bitcoin

Vet inte vem som är mest galen ... Spekulanterna eller de som ser BC som ett sätt att slippa (!) valutaspekulation (Eftersom den är ju sååå befriat från bankernas egen inbyggda destruktiva valutaupphandling)

Man måste vara lite wild and crazy,för att köpa konceptet rakt av,givet en graf nedan för bitcoin. Hur i helskotta kan man kalla detta för en alternativ valuta ? Nä, ger er för f-n. 

arfo

Volatiliteten mars 2014 < Volatiliteten mars 2013

Som jag förstår det är de flesta överens om att större likviditet ger mindre volatilitet. Jag tror inte ngn förväntade sig att kursen BTCUSD skulle vara stabil redan nu.

arfo

I en fråga där de flesta som uttalar sig antingen är oreserverat negativa "It will never work", "Bitcoin is dead" eller lika oreserverat positiva "to the moon!", "no more need for fiat" tycker jag Vinny Linghams (CEO på Gyft) blogginlägg ger en bra bild av läget.
https://medium.com/p/ba5f3fcce103

Fiat de Lux

Citat från: arfo skrivet fredag 04, April 2014, 21:01:16

Som jag förstår det är de flesta överens om att större likviditet ger mindre volatilitet. Jag tror inte ngn förväntade sig att kursen BTCUSD skulle vara stabil redan nu.

Stabil kurs ? STABIL KURS ?  :D :D :D

Ingen - Har någonsin lovat en stabil kurs i BTC. Det måste sägas. Det fanns bara ett försäljningslöfte om en s.k. kryptovaluta som skapas genom ett utbyte av fiat mot krypterade algoritmiska datafiler . Det finns ingenting stabilt i systemet. BTC är dessvärre en av de mest känsliga "valutor" som finns och troligtvis aldrig kommer att utvecklats till annat än en vanlig aktie som kryptograferna kommer att vinna på.

En helt vanlig bank. M.a.o. Men med betydligt större risker för investeraren.

arfo

Citat från: Fiat de Lux skrivet lördag 05, April 2014, 00:02:44
Citat från: arfo skrivet fredag 04, April 2014, 21:01:16

Stabil kurs ? STABIL KURS ?  :D :D :D
Tror du missförstod. Jag skrev inte att kursen var stabil.
Citat
Ingen - Har någonsin lovat en stabil kurs i BTC. Det måste sägas. Det fanns bara ett försäljningslöfte om en s.k. kryptovaluta som skapas genom ett utbyte av fiat mot krypterade algoritmiska datafiler .
Var har du hittat ett försäljningslöfte?
Citat
Det finns ingenting stabilt i systemet.
Jo, till exempel mängden nya Bitcoins som kommer in i systemet är stabilt och helt förutsägbart.

arfo

Eftersom vi var inne på volatiliteten. Håller följande modell?

högre likviditet => lägre volatilitet => högre användbarhet => högre likviditet etc

I så fall kommer inte bitcoins fall att bero på hög volatilitet utan på att användbarheten av ngn annan anledning (finns ju en del kandidater) minskar.

----

Är det möjligt att växa extremt snabbt utan volatilitet? Om inte så är kritik mot Bitcoins volatilitet egentligen kritik mot att den hittills har varit för framgångsrik?

Fiat de Lux

Citat från: arfo skrivet lördag 05, April 2014, 14:51:23

----

Är det möjligt att växa extremt snabbt utan volatilitet? Om inte så är kritik mot Bitcoins volatilitet egentligen kritik mot att den hittills har varit för framgångsrik?

Volatilitet är inte detsamma som framgångsrik. I samma anda så kan man inte etikettera ordet volatilitet på en kurs som har rasat 70% från all time high i slutet av förra året.

IDG.se skrev redan förra året om flera tänkbara säkerhetsluckor, och det innan stölderna av Bitcoin tog fart .

"Alla som funderar på att skapa en digital valuta stöter förr eller senare på samma problem. Om pengar ska existera som ettor och nollor snarare än sedlar och mynt gjorda av papper och metall, hur förhindrar man då att listiga investerare dubblar eller tripplar sina besparingar på en mikrosekund genom att helt enkelt skapa kopior av dem? Det enkla svaret är att instifta en pålitlig, oberoende tredje part med uppgift att granska och validera de pengar som byter händer. Någon som kan syna varje digitalt mynt och slå fast att det är äkta vara, snarare än en kopia av ett som redan finns i cirkulation. Kort sagt: en centralbank."

Det är lite kärnan i problemet. Någon centralbank finns inte inom Bitcoinsfären. Och med en centralbank så skulle bitcoin få mer goodwill in i framtiden. Men det skulle innebära att det funnes mycket mer exponering mot våra fiskala myndigheter. Därav drar jag slutsatsen att Bitcoin måste befinna sig i en virtuell värld inom åskådlig framtid, och där risken är stor att myndigheter helt enkelt hittar sätt att beskatta virtuella valutor .

arfo

Citat från: Fiat de Lux skrivet Söndag 06, April 2014, 21:49:38
Citat från: arfo skrivet lördag 05, April 2014, 14:51:23

----

Volatilitet är inte detsamma som framgångsrik. 
Tråkigt men jag får börja detta inlägg på samma sätt.  Tror du missförstod. Jag skrev inte att volatilitet är det samma som framgångsrik.

Citat
IDG.se skrev redan förra året om flera tänkbara säkerhetsluckor, och det innan stölderna av Bitcoin tog fart .

"Alla som funderar på att skapa en digital valuta stöter förr eller senare på samma problem. Om pengar ska existera som ettor och nollor snarare än sedlar och mynt gjorda av papper och metall, hur förhindrar man då att listiga investerare dubblar eller tripplar sina besparingar på en mikrosekund genom att helt enkelt skapa kopior av dem? Det enkla svaret är att instifta en pålitlig, oberoende tredje part med uppgift att granska och validera de pengar som byter händer. Någon som kan syna varje digitalt mynt och slå fast att det är äkta vara, snarare än en kopia av ett som redan finns i cirkulation. Kort sagt: en centralbank."

Fullständigt fantastiskt citat du hittat där. Hen som skrivit det har uppenbarligen inte förstått det mest grundläggande med protokollet. Blockchainen är publik. Man kan därför inte skapa nya bitcoins genom att skapa kopior.

mega_n

Något liknande sidechains kan vara vägen att vidareutveckla  Bitcoin och alla Altcoins genom att knyta värdet till varandra. Ett sätt att stärka nätverkseffekten som troligen försvagats sedan alla doggy och kitty-coins etc. kommit till världen...

http://www.cryptocoinsnews.com/news/adam-back-sidechains-can-replace-altcoins-bitcoin-2-0-platforms/2014/04/10

/H

arfo

under tiden växer infrastrukturen vidare...

PrivE

Intressant Bitcoin Utveckling:

http://www.coindesk.com/winklevoss-twins-price-index-bitcoin-winkdex/

Detta index är nu även integrerat i Bloombergs Business Service Trading Platform:

http://www.coindesk.com/winklevoss-price-index-makes-debut-bloomberg/

Det kan ännu inte trade:as på bloomberg platformen men det är bara en tidsfråga. Då får de profressionella bra tillgång till bitcoin marknaden!

Något som jag undrar över och är lite avundsjuk på är att de som har denna tjänsten/programvaran även får bitcoin Nyheter updaterat till sig! Undra vilka källor de nyheterna tas ifrån? Hade varit riktigt intressant vad de har för "officiella" källor som de anser pålitliga. :)

kanske någon här som har programmet hemma/arbete som vill ta reda på det och dela med sig ?  ;)

PrivE

Sveriges Riksbank granskar om hur bitcoin hittills har påverkat handeln i sverige och lämnar en raport med lite positiv klang för valutans framtid.

http://www.coindesk.com/swedish-central-bank-acknowledges-benefits-cryptocurrencies/

Här är den fullständiga Raporten från riksbanken:

http://www.riksbank.se/Documents/Rapporter/Ekonomiska_kommentarer/2014/rap_ek_kom_nr02_140617_eng.pdf

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane