Diskussion om Bitcoin

Startat av Azure, lördag 19, Januari 2013, 14:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Frederyck

Introducing MazaCoin:

http://www.mazacoin.org/

"MazaCoin is an all new fork of the ZetaCoin project that branched from BitCoin. MazaCoin is the Official National Currency of the Traditional Lakota Nation."

:o

Shiv

Silver Shield har nu släppt ett anti-bitcoin mynt:

Sjukt löjligt och visar verkligen hur rädda PM-försäljare är för att tappa kunder till förmån för kryptovaluta.

Ett annat exempel är Liberty Silver som bedriver sin egna anti-bitcoin-kampanj vilket såklart blir otroligt löjligt eftersom de har en klar agenda med sina nyheter (de säljer ju PM, inte Bitcoin) och därmed endast rapporterar negativa händelser inom Bitcoin:

Jag kan tycka att man som PM-säljare borde hålla sig till att promotea sina produkter och göra artiklar kring dem och guldefterfrågan i världen, att försöka svartmåla helt andra saker som Bitcoin bara för att det är en "konkurrerande investering" ser väldigt patetiskt ut.

Nu har MT Gox försvunnit (tyvärr med många personers pengar) och ändå har priset bara kraschat från $900 till $600. Det tycker jag bådar gott inför resten av året och jag tror att vi är tillbaka på toppen till sommaren.

Fiat de Lux

Citat från: Shiv skrivet fredag 14, Mars 2014, 20:23:08
Silver Shield har nu släppt ett anti-bitcoin mynt:

Sjukt löjligt och visar verkligen hur rädda PM-försäljare är för att tappa kunder till förmån för kryptovaluta.

Ett annat exempel är Liberty Silver som bedriver sin egna anti-bitcoin-kampanj vilket såklart blir otroligt löjligt eftersom de har en klar agenda med sina nyheter (de säljer ju PM, inte Bitcoin) och därmed endast rapporterar negativa händelser inom Bitcoin:

Jag kan tycka att man som PM-säljare borde hålla sig till att promotea sina produkter och göra artiklar kring dem och guldefterfrågan i världen, att försöka svartmåla helt andra saker som Bitcoin bara för att det är en "konkurrerande investering" ser väldigt patetiskt ut.

Nu har MT Gox försvunnit (tyvärr med många personers pengar) och ändå har priset bara kraschat från $900 till $600. Det tycker jag bådar gott inför resten av året och jag tror att vi är tillbaka på toppen till sommaren.

Hur gick det @Shiv ?  :-)

Devisen : If you dont own it, you dont hold it, måste vara en dyrköpt läxa för rätt många hållare av en kryptovaluta.

Erkänn åtminstone att kryptovalutan Bitcoin m.fl. Inte ens uppfyller vanliga bankers insättningsgaranti. D.v.s. det finns nada support när något datageni rakar hem dina tillgångar och du till på köpet själv är så krypto,så ingen vet vad som är ditt - Eller någon annans mitt.

Det tog lite tid. Men nu har vi svaret.

mega_n

"If you don't hold it, you don't hold it."

Det är väl snarare läxan och gäller allt här i världen... (MtGox, MF Global, Cyriotiska banker etc...)

/H

PS. Detta var bara slutet på första halvlek. Ser fram emot vad som kommer hända... DS.

MarkusA

IMHO så finns det lite för mycket osäkerhet kvar i kryptovalutorna fortfarande men jag gillar tanken på en sådan bunden till guld, det hade varit riktigt intressant att se men samtidigt så skulle det dra med sig en rad med nya problem.
Jag har inga lösningar eller svar och kan väl egentligen för lite om detta öht men jag har frågor och sånt jag undrar över.
I min erfarenhet så finns det alltid någon som är smartare, snabbare, starkare m.m. än en själv, hackers har knäckt koder i årtionden nu hur kan man förvänta sig att en helt digital valuta utan någon fysisk säkerhet ska kunna vara säker?
Hur skyddar man sig mot korruption hos skaparna av valutan och de som driver verksamheten?
Kan man verkligen vara anonym och vill man vara det? Spårbarhet kan ibland vara något riktigt positivt, hur löser man det dilemmat?  Om jag köper en varmkorv på stan kontant så är spårbarhet oväsentligt och anonymitet nåt positivt. Om jag köper en villa så vill jag verkligen ha full spårbarhet av pengatransaktionen.
Jag hoppas folk kommer på smarta lösningar för mina frågor men än så länge verkar det vara en bit kvar.

arfo

Jag gissar att du missat att bitcoin är decentraliserat.
Det finns alltså ingen central aktör som  "driver verksamheten" och ingen skapare som e.g. kan skapa lite extra coins till sig själv.

Om du förvarar dina bitcoins offline (cold storage) så kan inte ngn hackare komma åt dem. Om du förvarar dem hos Hederlige Harrys Bitcoinförvaring kan nog risken vara större att hackare eller insiderjobb gör att dina coins försvinner.
Är du rädd att ngn skall rikta en pistol mot ditt huvud och be om din privata nyckel så kan du använda en multi-signature address så måste de förutom din nyckel även komma åt en andra nyckel som du förslagsvis förvarar på ett annat ställe.
Säkerheten är alltså högst beroende på hur du själv beter dig. Precis som om du har kontanter eller PM.

Om du tror att kryptologin som bitcoin bygger på är osäker för hackare, så skall du nog inte heller använda ngn internet-bank.

Om man vill att ens transaktioner skall vara spårbara är bitcoin oöverträffat. Alla transaktioner är synliga för alla. Vill du ha transparens publicerar du din publika nyckel och vem som helst kan söka fram alla transaktioner som gjorts med denna nyckel. Jag kan tänka mig att detta kan vara av intresse för e.g. välgörenhetsorganisationer, politiker, firmor som vill profilera sig på fair trade ooch säkert hundra andra typer av aktörer som jag inte kan komma på.
Vill du däremot ha anonymitet ser du till att använda en publik adress som inte kan bindas till dig. En du aldrig använt tidgare och aldrig kommer att använd aigen. Vill du göra det ännu svårare att veta vem du är så använder du en tumbler-tjänst.

Shiv

Citat från: MarkusA skrivet tisdag 25, Mars 2014, 11:47:46
IMHO så finns det lite för mycket osäkerhet kvar i kryptovalutorna fortfarande men jag gillar tanken på en sådan bunden till guld, det hade varit riktigt intressant att se men samtidigt så skulle det dra med sig en rad med nya problem.
Jag har inga lösningar eller svar och kan väl egentligen för lite om detta öht men jag har frågor och sånt jag undrar över.
I min erfarenhet så finns det alltid någon som är smartare, snabbare, starkare m.m. än en själv, hackers har knäckt koder i årtionden nu hur kan man förvänta sig att en helt digital valuta utan någon fysisk säkerhet ska kunna vara säker?
Hur skyddar man sig mot korruption hos skaparna av valutan och de som driver verksamheten?
Kan man verkligen vara anonym och vill man vara det? Spårbarhet kan ibland vara något riktigt positivt, hur löser man det dilemmat?  Om jag köper en varmkorv på stan kontant så är spårbarhet oväsentligt och anonymitet nåt positivt. Om jag köper en villa så vill jag verkligen ha full spårbarhet av pengatransaktionen.
Jag hoppas folk kommer på smarta lösningar för mina frågor men än så länge verkar det vara en bit kvar.

Hackers knäcker inte koder.
Kryptografi går inte att knäcka. Dess säkerhet är garanterad av fysikens lagar.
Så mycket okunskap i ett inlägg. Det krävs åtminstone kunskap inom gymnasiematematik (matte e/5, ringsummearitmetik) för att förstå Bitcoin geniala design.

Silverjägarn

MarkusA

Shiv> innan du blir för nedlåtande bör du ha i åtanke att rätt stora mängder bit coins varit på vift. Och när det gäller mattekunskaper så bör man först veta lite om personen man talar om innan man gör tvärsäkra uttalanden. Okunskapen om bit coin kan jag lätt erkänna, det sa jag redan från början. Grattis... Öppet mål... Din mamma är säkert riktigt stolt nu.

lordsinner

Webhallen tar emot BTC som betalning nu!

kristensson

Enligt DI får Island nu sin egen "bitcoin" valuta.
Detta ska bli ett intressant spel att följa.

http://www.di.se/#!/artiklar/2014/3/26/island-far-egen-bitcoin/

mowi_af

Citat från: Shiv skrivet tisdag 25, Mars 2014, 20:27:27
Citat från: MarkusA skrivet tisdag 25, Mars 2014, 11:47:46
IMHO så...

... Dess säkerhet är garanterad av fysikens lagar. Så mycket okunskap i ett inlägg. Det krävs åtminstone kunskap inom gymnasiematematik (matte e/5, ringsummearitmetik) för att förstå Bitcoin geniala design.

Fran Wikipedia om Bitcoin:
"... In 2009, a feature in the Bitcoin-Qt software was exploited and large numbers of bitcoins were created... This feature was later removed because specialized mining software turned out to be more efficient.... Since then, the bitcoin open-source software has been maintained and enhanced by a group of core developers and other contributors... Two men were arrested in January 2014 on charges of money-laundering using bitcoins: Charlie Shrem, the head of defunct bitcoin exchange BitInstant and vice chairman of the Bitcoin Foundation, and Robert Faiella. Shrem allegedly allowed Faiella to purchase large quantities of bitcoins and to use them to buy illegal drugs on black-market websites... 

In March 2013, a technical glitch caused a fork in the block chain, with one half of the network adding blocks to one version of the chain and the other half adding to another. For six hours two Bitcoin networks operated at the same time, each with its own version of the transaction history....

The core developers called for a temporary halt to transactions, sparking a sharp sell-off. Normality was restored only when the majority of the network downgraded to version 0.7 of the Bitcoin software from the flawed version 0.8... mm, etc, osv... "

Shiv,
Pss som MarkusA ar jag ganska okunning om bitcoin, som jag fortfarande ser som ett spannande volatilt spel. Jag ar duktig pa matte. Vv forklara "Bitcoins geniala design" kort och utveckla hur "bitcoins sakerhet ar garanterad av fysikens lagar".

Frederyck

Citat från: mowi_af skrivet onsdag 26, Mars 2014, 18:10:29
Jag ar duktig pa matte. Vv forklara "Bitcoins geniala design" kort och utveckla hur "bitcoins sakerhet ar garanterad av fysikens lagar".

Jag är också duktig på matte. Och fysik, och påståendet har ingen grund i verkligheten. Inte heller påståendet "Kryptografi går inte att knäcka." har något med verkligheten att göra. (Det är bara att tex läsa på om vår svenske hjälte Arne Beurling som under andra världskriget knäckte tyskarnas G-Skrivare).

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane