Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?

Startat av Silverräven, Måndag 07, Januari 2013, 22:23:19

Föregående ämne - Nästa ämne

haberdasher

Citat från: Silver_999 skrivet lördag 06, Februari 2021, 17:28:11
Härmed uppmanas du av Svt (vem den ursprungliga sändaren/uppmanaren är, framgår inte) ...

Svenska kraftnät: Bra för miljön att industrin drar ner när elen är som dyrast (svt)

"Att fabriker kanske väljer att då dra ner, tycker inte driftchefen behöver visa på problem – tvärtom. Det är logiskt, menar han, att elkunder – både konsumenter och industrier – väljer att inte använda elen när den är som dyrast – och smutsigast."

Det är ganska vanligt med svt att man behöver läsa alla relaterade artiklar för att få en helhetsbild. Johan Zachrisson Winberg har skrivit tre artiklar om detta ämne idag och igår.

Sarek

Citat från: haberdasher skrivet lördag 06, Februari 2021, 19:42:45
Svenska kraftnät: Bra för miljön att industrin drar ner...
Citat från posten ovan: Svenska kraftnät: Bra för miljön att industrin drar ner när elen är som dyrast (svt) och säger vidare:
"Att fabriker kanske väljer att då dra ner, tycker inte driftchefen behöver visa på problem

Holmens VD som fick stänga två pappersfabriker säger:

"En trygg elförsörjning med konkurrenskraftiga och förutsägbara priser har i decennier varit en av Sveriges viktigaste konkurrensfördelar och har möjliggjort att vi i dag har en så framgångsrik elintensiv industri. Men läget för elförsörjningen försämras i snabb takt... Basindustrin är byggd för att gå dygnet runt, året runt. Självklart kan vi hantera vissa pristoppar och att vi inte kör jämt. Men det får inte vara för mycket, då tappar vi verkningsgrad och det kostar för mycket pengar.

Det är Svenska kraftnät som har ansvaret för att få Sydvästlänken i drift, och att överföra el mellan mellersta och södra Sverige.

2011 avgjordes upphandlingen av Sydvästlänken. Det blev Alstom Grid, senare GE Grid, som fick i uppdrag att leverera omriktarstationerna. Alstom hade lagt ett lägre bud än både ABB och Siemens vilka båda enligt bedömare hade den största erfarenheten av liknande projekt.
I april 2015 skulle Sydvästlänken ha tagits i drift. Men inkompetens att klara uppdraget har gjort att driftstarten skjutits upp 24 gånger!

Det blev ingen Sydvästlänk denna vintern heller, med elförsörjning för elhandelsområden SE4 med bland annat Skåne. Men när vintern och det kalla vädret är över så skall den tas i drift, det är det nya budet. Till dess går det bra att prata...

Silver_999

"Att fabriker kanske väljer att då dra ner, tycker inte driftchefen behöver visa på problem – tvärtom. Det är logiskt, menar han, att elkunder – både konsumenter och industrier – väljer att inte använda elen när den är som dyrast – och smutsigast."

Problemet är väl att vi måste nyttja smutsig el oavsett mängd?
Jo, vi kan som privatpersoner vara sparsamma, men jag vill inte höra, bli tillsagd, av svt o annan media genom Svenskt Kraftnät som har att arbeta efter regeringsbeslut hur eltillgång ser ut i Sverige, hur jag ska agera o bete mig. Nyetablering av företag är i vissa fall inte möjlig idag pga av elbrist. Elanvändning ökar, fler människor nyttjar fler elprylar (varenda 3-åring har en platta idag o vi är alla förhäxade av våra skärmar). Idag: Använd inte din dammsugare (rekommendation... tips eller vad de nu vill kalla det idag/imorgon...). Härnäst: släck alla dina lampor: ett liv i mörker är att visa solidaritet. (Obs! Överdrivet raljerande!). Surrande, snurrande vindsnurror med solblänk o vingklippta fåglar låter väl bra o miljövänligt om man bara tog bort det där icke-optimala det medför för fågelliv o det skadliga spår som det sätter i djurs o människors psyke. Alltså ett land fullt av vindkraftverk är nog inte vägen till sund o miljövänlig, ren el.

Använd munskydd (eller använd inte.... att jag aldrig kan komma ihåg vad som gällde, vad det var som vetenskapen sade...).

Använd ditt sunda förnuft!

Ta på dig långkalsonger om du tycker att kylan biter kallt i dina lår.

Obs de två sisnämnda var bara högst ovetenskapliga tips från mig o inga rekommendationer från någon slags regering eller folkhälsomyndighet: du gör alltså sålunda naturligtvis i dessa två fall precis som du tycker.

TraderRoark

Uppfriskande att läsa att det finns vettiga människor kvar i landet.

Jag delar kritiken i den här tråden ganska väl. Skillnaden är att jag tittar väl ca 30 minuter på SVT varje år. Deras problem är inte bara partiskhet utan att de är ett skämt. Som att en hjärntvättad treåring driver en TV kanal är väl nivån som hålls ungefär.

Carambola

Ny kampanj kanske? "Låt dammsugaren stå. Så slipper ni frysa ihjäl i vinter!"

haberdasher

Citat från: Sarek skrivet lördag 06, Februari 2021, 21:30:19
Citat från: haberdasher skrivet lördag 06, Februari 2021, 19:42:45
Svenska kraftnät: Bra för miljön att industrin drar ner...
Citat från posten ovan: Svenska kraftnät: Bra för miljön att industrin drar ner när elen är som dyrast (svt) och säger vidare:
"Att fabriker kanske väljer att då dra ner, tycker inte driftchefen behöver visa på problem

Holmens VD som fick stänga två pappersfabriker säger:

"En trygg elförsörjning med konkurrenskraftiga och förutsägbara priser har i decennier varit en av Sveriges viktigaste konkurrensfördelar och har möjliggjort att vi i dag har en så framgångsrik elintensiv industri. Men läget för elförsörjningen försämras i snabb takt... Basindustrin är byggd för att gå dygnet runt, året runt. Självklart kan vi hantera vissa pristoppar och att vi inte kör jämt. Men det får inte vara för mycket, då tappar vi verkningsgrad och det kostar för mycket pengar.

Det är Svenska kraftnät som har ansvaret för att få Sydvästlänken i drift, och att överföra el mellan mellersta och södra Sverige.

2011 avgjordes upphandlingen av Sydvästlänken. Det blev Alstom Grid, senare GE Grid, som fick i uppdrag att leverera omriktarstationerna. Alstom hade lagt ett lägre bud än både ABB och Siemens vilka båda enligt bedömare hade den största erfarenheten av liknande projekt.
I april 2015 skulle Sydvästlänken ha tagits i drift. Men inkompetens att klara uppdraget har gjort att driftstarten skjutits upp 24 gånger!

Det blev ingen Sydvästlänk denna vintern heller, med elförsörjning för elhandelsområden SE4 med bland annat Skåne. Men när vintern och det kalla vädret är över så skall den tas i drift, det är det nya budet. Till dess går det bra att prata...

Läste något av det samma i den tredje artikel av Johan Zachrisson Winberg: Rekorddyr el får fabriker att stänga ner (svt) Kanske det är Svenska Kraftnät som är boven (och inte svt)?  :)

Tole

Citat från: haberdasher skrivet lördag 06, Februari 2021, 23:51:45

Läste något av det samma i den tredje artikel av Johan Zachrisson Winberg: Rekorddyr el får fabriker att stänga ner (svt) Kanske det är Svenska Kraftnät som är boven (och inte svt)?  :)

Nyhetsförmedlingen är lite skev, grundproblemet är att svenska politiker stängt ner vår elproduktion utan att ha alternativa lösningar klara. Detta kostar samhället arbetstillfällen, både nuvarande som riskerar att försvinna och nya som inte blir av. Dessutom en hel del skatteintäkter. Samtidigt har samma politiker subventionerat el till stora serverhallar som återigen kostar förlorade skatteintäkter och hämmar nya arbetstillfällen.

Det borde ha varit nyheten i SVT, inte att vi ska avstå att dammsuga.

Det är detta nyhetsinslagen borde handlat om.

haberdasher

Citat från: Tole skrivet Söndag 07, Februari 2021, 10:29:31

Jag håller med om att det är det bakomliggande problemet. Det är bara inte nyheter, det har varit så länge.
Det verkar som om det finns många som är redo att skjuta budbäraren. Det beror verkligen på hur artiklarna läses.

JL_GBG

Det är tyvärr så här det blir när man låter ett litet extremparti få för stort inflytande.
Till slut kommer verkligheten ikapp.

Vi har sett det tidigare i andra frågor, minns när en gråtande minister stod på en presskonferens och meddelade att "den goda" taktiken inte höll.
Och vår statsminister tillstod att "vi i Sverige nog varit lite naiva"
Tänk om det stora styrande partiet kunde släppt lite på stoltheten, och sökt samarbete med några andra partier än det lilla extrempartiet.

Jag som varit med ett tag, uppväxt på 60-talet, minns en helt annan typ av politiker än dagens mesproppar.
Politiker som satte landets väl före allt annat.
Som insåg att de faktiskt var tillsatta av folket för att göra livet så bra som möjligt för det land de representerade.

Those were the days....

TraderRoark

Citat från: JL_GBG skrivet Söndag 07, Februari 2021, 12:53:02
Det är tyvärr så här det blir när man låter ett litet extremparti få för stort inflytande.
Till slut kommer verkligheten ikapp.

Vi har sett det tidigare i andra frågor, minns när en gråtande minister stod på en presskonferens och meddelade att "den goda" taktiken inte höll.
Och vår statsminister tillstod att "vi i Sverige nog varit lite naiva"
Tänk om det stora styrande partiet kunde släppt lite på stoltheten, och sökt samarbete med några andra partier än det lilla extrempartiet.

Jag som varit med ett tag, uppväxt på 60-talet, minns en helt annan typ av politiker än dagens mesproppar.
Politiker som satte landets väl före allt annat.
Som insåg att de faktiskt var tillsatta av folket för att göra livet så bra som möjligt för det land de representerade.

Those were the days....

Nu är ju det lilla extrempartiet du pratar om det största problemet, men tyvärr är problemet mycket större än det lilla extrempartiet. Jag ser ingen utväg ur idiotin på kort sikt för Sverige. Än så länge finns ju goda förutsättningar att skapa sig ett gott liv här om man lever utanför ramarna, och det är där jag lägger mitt fokus. Att lägga sin energi på allmän politisk debatt, tro att arbete får man genom Arbetsförmedlingen, tro att de som skriker högst bryr sig det minsta om miljön är befängt och slöseri med tid.

Om man bara kan hålla idiotin på avstånd, så finns det gott om frihet i Sverige. Det gäller att inte följa mainstream media, leva utanför systemet så mycket man, inte bry sig om vad andra tycker och leva livet efter sina egna villkor.

Tyr

Citat från: Tole skrivet Söndag 07, Februari 2021, 10:29:31
Grundproblemet är att svenska politiker stängt ner vår elproduktion utan att ha alternativa lösningar klara.

BREAKING: Elnätfrekvensen vid kritisk botten i morse - Sverige var mycket nära total nedsläckning.

"Om frekvensen dyker på grund av effektbrist  finns en risk att hela helnätet faller samman och att vi får en brownout på grund av brist på kraft och att kraftverken rullande stängs ner. Hur lång tid det tar att få upp kraftverken och med det elnätet igen är det egentligen ingen som vet då det inte testats i Sverige och Norden i modern tid."

Och se till att förbjuda nedanstående under resten av vinterhalvåret!

haberdasher

Citat från: Tyr skrivet Söndag 07, Februari 2021, 20:37:31
BREAKING: Elnätfrekvensen vid kritisk botten i morse - Sverige var mycket nära total nedsläckning.

"Om frekvensen dyker på grund av effektbrist  finns en risk att hela helnätet faller samman och att vi får en brownout på grund av brist på kraft och att kraftverken rullande stängs ner. Hur lång tid det tar att få upp kraftverken och med det elnätet igen är det egentligen ingen som vet då det inte testats i Sverige och Norden i modern tid."

Bring it on, jag är förberedd!  8)

Stacker

Citat från: haberdasher

Samma här. Att samhällsfunktionerna kommer att fungera allt sämre är ingen större överraskning med det styre vi har. Elverket är nyservat och det finns gott om bensin hemma...

pezon

Citat från: Stacker skrivet Måndag 08, Februari 2021, 01:20:07
Citat från: haberdasher

Samma här. Att samhällsfunktionerna kommer att fungera allt sämre är ingen större överraskning med det styre vi har. Elverket är nyservat och det finns gott om bensin hemma...

Hoppas att det inte går som för de Biltema elverk som Energimyndigheten testade för några år sen...
Det havererade totalt 3 st Biltema verk under testet... Men de har kanske blivit bättre nu för tiden?

Även om jag har både elverk, fotogenkamin och massa annat bra så hoppas jag verkligen att slippa använda de. 

Tyr

Funderar någon på att skaffa elverk så finn det hos Energimyndigheten: Råd inför köp av reservelverk.

Kontrollera  vad elverket är avsett att användas för. De levererar ofta el av sämre kvalitet än den som finns i det vanliga elnätet. Det kan leda till skador på framför allt hemelektronik.

Enklare elverk är främst byggda för att driva några arbetslampor och någon enstaka verktygsmaskin.

Läs också hos Ny Teknik Reservelverken har allvarliga brister

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane