The great reset

Startat av Mark, onsdag 27, Juli 2022, 11:06:12

Föregående ämne - Nästa ämne

august

Citat från: gbz skrivet onsdag 03, Augusti 2022, 10:16:59
Citat från: maggan skrivet tisdag 02, Augusti 2022, 21:14:41
CitatHur kan detta vara dåligt?
Förmodligen är det dållgt då marknaden blir snedvriden, ingen kund behöver bry sig om dess bank är bra eller dålig, vi ger i stället ett carte blanche till dåliga banker att fortsätta existera. I en fri marknad där banker kan gå i konkurs så skulle kunderna vara försiktigare med var deras fiat-siffor förvarades. Kanske till och med förvara siffrorna utanför systemet i något utan tredjepartsrisk?
Jag kan garantera dig att ingen här förstår vad du menar men det du säger stämmer till 100%.

Folk är helt enkelt för hjärntvättade för att sätta sig in i hur saker fungerar och får sin information ifrån TV och aftonbladet och liknande.
Tack för att du talar om för oss vad vi förstår eller inte förstår. Vi som är hjärntvättade har lite svårt att reda ut sådana saker på egen hand.

Brageson

... .Kanske till och med förvara siffrorna utanför systemet i något utan tredjepartsrisk?

Jag förstår vad Maggan säger  8)
Och jag tänker genast på Bitcoin, den ultimata valutan.

DEScypher

Citat från: august skrivet onsdag 03, Augusti 2022, 14:09:09
Citat från: gbz skrivet onsdag 03, Augusti 2022, 10:16:59
Förmodligen är det dållgt då marknaden blir snedvriden, ingen kund behöver bry sig om dess bank är bra eller dålig, vi ger i stället ett carte blanche till dåliga banker att fortsätta existera. I en fri marknad där banker kan gå i konkurs så skulle kunderna vara försiktigare med var deras fiat-siffor förvarades. Kanske till och med förvara siffrorna utanför systemet i något utan tredjepartsrisk?
Jag kan garantera dig att ingen här förstår vad du menar men det du säger stämmer till 100%.

Folk är helt enkelt för hjärntvättade för att sätta sig in i hur saker fungerar och får sin information ifrån TV och aftonbladet och liknande.
Tack för att du talar om för oss vad vi förstår eller inte förstår. Vi som är hjärntvättade har lite svårt att reda ut sådana saker på egen hand.
[/quote

"Hjärntvättad Golden retriver förstår också...kanske, dock tycker jag att silver och guld verkar vara ett bättre tredjepartsalternativ, även om vissa crypton också kan funka! ;-)

Philip

Nu när insättningsgarantin kom upp så var tvungen att kolla upp lite och blev förvånad över att upptäcka att sparkonton utan insättningsgarantin har förbjudits i Sverige från och med januari 2021.

Truthster

Citat från: Philip skrivet onsdag 03, Augusti 2022, 16:54:00
Nu när insättningsgarantin kom upp så var tvungen att kolla upp lite och blev förvånad över att upptäcka att sparkonton utan insättningsgarantin har förbjudits i Sverige från och med januari 2021.

Några av de företag som erbjöd sparande utan insättningsgaranti var också stora aktörer inom sms-lån och liknande. Inte konstigt att de kunde erbjuda upp till 10% p.a. på inlåning.

cyber

Citat från: Philip skrivet onsdag 03, Augusti 2022, 16:54:00

Intressant! Vad betyder det i praktiken? Får de inte kalla sig för sparkonton eller är hela konceptet (låna ut pengar mot ränta till företag) förbjudet?

Mark

Citat från: Brageson skrivet onsdag 03, Augusti 2022, 14:32:57
... .Kanske till och med förvara siffrorna utanför systemet i något utan tredjepartsrisk?

Här tänker jag mej att man skulle kunna skapa ett slags analog motsvarighet till bitcoin för att spara värde utanför banksystemet. Bitcoin blir ju beroende av el och internet. En analog motsvarighet skulle man kunna hålla i handen eller gräva ner i trädgården. Det kanske skulle gå att skapa ett internetforum kring den typen av värdebevarare också.

Mark

Citat från: Truthster skrivet tisdag 02, Augusti 2022, 22:24:54
Citat från: Värnamo_Marknad skrivet tisdag 02, Augusti 2022, 13:16:35
... visa i handling att statliga pengar är säkra ...

Det kommer att bli svårt eftersom inga pengar är säkra. Det finns bara vissa staters pengar som är säkrare än andra staters pengar.

Det här är förstås sant man kan också vara mindre sant än vad man först tänker sig. Om man med pengar menar fiat så kan man vara säker på att pengarna inte är säkra i ett köpkraftsperspektiv men ganska säkra i ett nominellt perspektiv.
Men om en bank skulle fungera som en bank fungerade förr, dvs att det var en inrättning som hade riktiga pengar i sig, skulle pengarna kunna vara relativt säkra ur ett kökraftsperspektiv också. Idag är en bank en inrättning vars tillgångar är andras skyldigheter, dvs beroende av skulder, derivat, yield curve osv.
Summa sumarum, förr hade banker real collateral. Idag har de liability collateral.

Brageson

Citat från: Mark skrivet onsdag 03, Augusti 2022, 19:27:29

Citat från: Brageson skrivet onsdag 03, Augusti 2022, 14:32:57

Här tänker jag mej att man skulle kunna skapa ett slags analog motsvarighet till bitcoin för att spara värde utanför banksystemet. Bitcoin blir ju beroende av el och internet. En analog motsvarighet skulle man kunna hålla i handen eller gräva ner i trädgården. Det kanske skulle gå att skapa ett internetforum kring den typen av värdebevarare också.

Cool ironi.
Men om du var i krig och försöker fly till fredligare länder så kommer fi att sno allt det du grävde ner i trädgården som du försökte ta med dig.
Men dina bitcoin har du kvar. Dem är digitalt guld. Kan inte skapa mer. Värdebevarande.
Fast kanske är detta för ett annat forum.  :D

edit, och den dagen el och internet är borta har vi större problem  ;D

Mark

Jag ser dem som kompletterande. Båda har unika fördelar. Den dagen vi inte har internet (vilket händer varje gång vi får strömavbrott) fungerar guld ändå. Med tanke på energisituationen i världen väntar jag fler strömavbrott.

Brageson

Citat från: Mark skrivet onsdag 03, Augusti 2022, 19:58:45
Jag ser dem som kompletterande. Båda har unika fördelar. Den dagen vi inte har internet (vilket händer varje gång vi får strömavbrott) fungerar guld ändå. Med tanke på energisituationen i världen väntar jag fler strömavbrott.

haha, men när du har strömavbrott i din bostad så innebär det ju inte att internet är avstängt för alla andra?! :)
Jag förstår inte logiken.
Men lets agree to not agree.  :)

Mark

När jag ska använda en digital tjänst behöver nätet fungera för mej och för den som sitter i andra änden och för alla som sitter däremellan. Har du inte varit med om strömavbrott när en eller flera stads-/landsdelar blivit svarta? Blackouts är iofs inte jättevanliga i Sverige men de förekommer och förekommer antagligen oftare om landet hamnar i någon form av kris typ krig eller brist på uran/olja/regn/vind. I händelse av krig är elkraft och kommunikation tänkbara mål.

Vi enas om att vara oeniga. Helt Ok.

Truthster

Citat från: Brageson skrivet onsdag 03, Augusti 2022, 19:46:17
Men om du var i krig och försöker fly till fredligare länder så kommer fi att sno allt det du grävde ner i trädgården som du försökte ta med dig.
Men dina bitcoin har du kvar. Dem är digitalt guld. Kan inte skapa mer. Värdebevarande.

Det kan mycket väl vara så att du har dina bitcoins och det finns åtkomst till internet, men då kan det finnas så många andra anledningar till att just dina bitcoins inte går att sälja. Ädelmetaller kan alltid säljas och de lämnar inte ett digitalt spår som paranoida auktoritära stater kan spåra och hålla dig ansvarig för senare.

Truthster

Citat från: Mark skrivet onsdag 03, Augusti 2022, 19:38:09
Summa sumarum, förr hade banker real collateral. Idag har de liability collateral.

Precis.

För bankerna är kontanter ointressanta att hantera, eftersom de hellre handlar med pengarna de själva ger ut – skulder. Och så länge banker främst tänker så är inga pengar säkra.

Brageson

Fast tänk på alla Kineser och Ryssar som är rika och vill lämna sitt land nu, dem är många.
Eller alla i krig. Flyr med vad dem har på sig.
Dem kan inte ha fickorna fulla med guld-bars eller sitt hus på ryggen när man flyr. ):
Enda lösningen är Bitcoin.

ähh, never mind, kanske fel forum

fast om någon har krypto så säljer jag guld och silver till spot, skicka PM eller epost.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane