Om guld/Silver ratio

Startat av dredge, tisdag 25, December 2012, 11:32:53

Föregående ämne - Nästa ämne

dredge

Average annual gold mine production is approximately 80 million ounces, which together with an estimated average 50 million ounces of annual recycled gold, totals around 130 million ounces available per year. In comparison, annual mined silver production has averaged around 750 million ounces, while recycled silver is estimated at 250 million ounces per year, which adds up to approximately 1 billion ounces. Using this data, there is roughly 8 times more silver available to buy than there is gold. However, not all gold and silver is available for investment purposes due to their use in industrial applications. It is estimated that for investment purposes (jewelry, bars and coins), the annual availability of gold is roughly 120 million ounces, and of silver it is 350 million ounces. Therefore, the ratio of physical silver availability to gold availability is 350/120, or ~3:1.1
Källa:
http://sprottasset.com/markets-at-a-glance/why-are-(smart)-investors-buying-50-times-more-physical-silver-than-gold/

kristensson

Citat från: dredge skrivet tisdag 25, December 2012, 11:32:53

Average annual gold mine production is approximately 80 million ounces, which together with an estimated average 50 million ounces of annual recycled gold, totals around 130 million ounces available per year. In comparison, annual mined silver production has averaged around 750 million ounces, while recycled silver is estimated at 250 million ounces per year, which adds up to approximately 1 billion ounces. Using this data, there is roughly 8 times more silver available to buy than there is gold. However, not all gold and silver is available for investment purposes due to their use in industrial applications. It is estimated that for investment purposes (jewelry, bars and coins), the annual availability of gold is roughly 120 million ounces, and of silver it is 350 million ounces. Therefore, the ratio of physical silver availability to gold availability is 350/120, or ~3:1.1
Källa:
http://sprottasset.com/markets-at-a-glance/why-are-(smart)-investors-buying-50-times-more-physical-silver-than-gold/

Och lägg därtill att 90% av allt brutet Guld finns kvar medans det för Silver är tvärt om.
Alltså det finns inga Silverhögar liggande (Kina undantaget) därför tror jag COMEX kommer att Defaulta på Silver, om man nu tillåts göra default eller om man ändrar reglerna innan dess.

august

Citat från: kristensson skrivet onsdag 26, December 2012, 16:06:17
Och lägg därtill att 90% av allt brutet Guld finns kvar medans det för Silver är tvärt om.
Alltså det finns inga Silverhögar liggande (Kina undantaget) därför tror jag COMEX kommer att Defaulta på Silver, om man nu tillåts göra default eller om man ändrar reglerna innan dess.

Jag ifrågasätter inte siffrorna i sig men däremot så måste jag lite invända mot det jag uppfattar som ett argument för att silver skall öka mer i värde pga att det finns mindre silver lagrat ovan jord.

Det är inte så att mindre lager betyder högre pris (såsom i "korrekt värde"). I såfall skulle det finnas ett antal andra ämnen som vore ännu bättre (dvs finns ännu mindre av, t ex rhodium). Det mindre lager medför är högre volatilitet, inte högre värde.

Ett mått på detta är det s.k. stock-to-flow värdet där guld givetvis är skyhögt eftersom guld inte förbrukas medan det är lågt för silver. Högt STF=bra store of value. Lågt STF=investering med stor hävstång. Båda är viktiga.

Men å andra sidan kan jag ju ha missförstått argumentet... No offence intended.

august

kristensson

Citat från: august skrivet onsdag 26, December 2012, 23:07:24
Citat från: kristensson skrivet onsdag 26, December 2012, 16:06:17

Jag ifrågasätter inte siffrorna i sig men däremot så måste jag lite invända mot det jag uppfattar som ett argument för att silver skall öka mer i värde pga att det finns mindre silver lagrat ovan jord.

Det är inte så att mindre lager betyder högre pris (såsom i "korrekt värde"). I såfall skulle det finnas ett antal andra ämnen som vore ännu bättre (dvs finns ännu mindre av, t ex rhodium). Det mindre lager medför är högre volatilitet, inte högre värde.

Ett mått på detta är det s.k. stock-to-flow värdet där guld givetvis är skyhögt eftersom guld inte förbrukas medan det är lågt för silver. Högt STF=bra store of value. Lågt STF=investering med stor hävstång. Båda är viktiga.

Men å andra sidan kan jag ju ha missförstått argumentet... No offence intended.

august

Tänkte inte i första hand på priset utan "risken" för en default då det inte finns några "stora" tillgångar liggandes som man kan stötta upp med nu när efterfrågan blir allt större.

Något som börjat uppmärksammas är att priserna på Guld/Silver är lägre på COMEX än i Shanghai och det är så mycket att det föreligger risk/chans för Abritageaffärer,
Alltså köp billigt på Comex och sälj det dyrare i Shanghai, kan bli ett sätt för Kineser och andra att dränera Comex.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane