Skillnad mellan spotpris och fysiskt pris, beskattning etc.

Startat av Fiat de Lux, Söndag 23, December 2012, 02:15:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Fiat de Lux

Spotpris på 30.043 $ Oz och nu stänger handeln för storhelgen. Tittade runt på Lib.Silver ee. och en Tysk handlare. Båda säljer just nu för runt 35$ för en vanlig Eagle. Exkl. frakt.

Är det vanligt med hela 5 $ skillnad mellan spot och marknadspriset i Europa , eller kommer det att bli en prisjustering under mellandagarna till favör för oss silverköpare ?

Hade tänkt att köpa just nu, men spreaden kändes något stor. Den är ju en 16-17 % högre än spotpris överallt på nätbutikerna.

mega_n

Citat från: Fiat de Lux skrivet Söndag 23, December 2012, 02:15:56
Spotpris på 30.043 $ Oz och nu stänger handeln för storhelgen. Tittade runt på Lib.Silver ee. och en Tysk handlare. Båda säljer just nu för runt 35$ för en vanlig Eagle. Exkl. frakt.

Är det vanligt med hela 5 $ skillnad mellan spot och marknadspriset i Europa , eller kommer det att bli en prisjustering under mellandagarna till favör för oss silverköpare ?

Hade tänkt att köpa just nu, men spreaden kändes något stor. Den är ju en 16-17 % högre än spotpris överallt på nätbutikerna.

Spotpris är papperspriset i New York för papperssilver hos Comex. Vanligt silver har alltid extra avgifter. Om du har ett kontrakt på 5000 Oz ska du kunna få 1000 oz-tackor levererat mot vissa avgifter och frakt etc.

Sedan tillkommer tillverkningskostnader för mynt och vinstmarginal för myntverket. I Usa ett par dollar per mynt.
I Tyskland tillkommer säkert lite extra frakt samt 7% moms.
Sedan vill säkert den tyska handlaren ha 2-3% vinst.
Dvs mormalpris för mynt i tyskland ligger runt typ 15 % över spot.
Det är normalt.

för liberty.ee verkar det som de har lite större vinstmarginaler och har lagt utpriset på samma nivå trots att de inte har någon moms på silver. Kostnader för hantering blir större för små kvantiteter så vinstmarginalen minskar också.

/H

alang

Citat från: mega_n skrivet Söndag 23, December 2012, 08:29:06

Spotpris är papperspriset i New York för papperssilver hos Comex. Vanligt silver har alltid extra avgifter. Om du har ett kontrakt på 5000 Oz ska du kunna få 1000 oz-tackor levererat mot vissa avgifter och frakt etc.

Sedan tillkommer tillverkningskostnader för mynt och vinstmarginal för myntverket. I Usa ett par dollar per mynt.
Det är normalt.

för liberty.ee verkar det som de har lite större vinstmarginaler och har lagt utpriset på samma nivå trots att de inte har någon moms på silver. Kostnader för hantering blir större för små kvantiteter så vinstmarginalen minskar också.

/H

Man kan ju enkelt lägga till den moms som ej existerar i Estland jämfört med den tyska momsen till ls.ee's vinstmarginal (då givetvis förutsatt att de har samma inköpspriser, vilket känns som något som ej bör variera öht.)

maggan

Så är det givetvis, men på en fri marknad får ju alla göra som dom vill. Är de för dyra köper ingen där. De är i alla fall min hovleverantör.

Fiat de Lux

Citat från: mega_n skrivet Söndag 23, December 2012, 08:29:06

Det är normalt.

/H

Tack för svar !

Nu blev det ju fullständigt logiskt varför spreaden mellan papperssilver och mynt är 15%

Pappersilver har väl dessutom en 30 % vinstskatt vid försäljningen av andelar.

Mynten - De slipper väl beskattning vid försäljning, eftersom de är lagliga betalningsmedel ?

mega_n

Citat från: Fiat de Lux skrivet Söndag 23, December 2012, 15:02:35

Pappersilver har väl dessutom en 30 % vinstskatt vid försäljningen av andelar.

Mynten - De slipper väl beskattning vid försäljning, eftersom de är lagliga betalningsmedel ?

(Nu blev det lite avdrift från tavlan för spotpriset :-\ )

Ja. De flesta investeringar(alla?) ska man betala reavinstskatt för...

Om du säljer mynten/betalar med vad som står på dem så slipper du nog skatt. (1 dollar för en silver eagle t ex.) Däremot om du köpt mynten och säljer dem för silvervärdet med vinst så ska du betala kapitalvinstskatt. (På samma sätt som jag har för mig att om du växlar till annan valuta, valutan går upp och du växlar tillbaka också ska betala reavinst-skatt.) [Med reservation för att jag inte kommer ihåg exakta detaljer.]

För investeringssilver/guld (även fysiskt) ska du alltid betala reavinst vid försäljning. För "samlarmynt" som räknas som personligt lösöre som du ägt ett längre tag så får du sälja ett visst belopp (50.000kr) per år innan du behöver betala reavinst. (Ev. var det 50.000 i vinst innan beskattning.) OBS detta gäller även om du säljer en gammal veteranbil eller nåt.

/H

Fiat de Lux

Citat från: mega_n skrivet Söndag 23, December 2012, 15:28:27
Citat från: Fiat de Lux skrivet Söndag 23, December 2012, 15:02:35

För investeringssilver/guld (även fysiskt) ska du alltid betala reavinst vid försäljning. För "samlarmynt" som räknas som personligt lösöre som du ägt ett längre tag så får du sälja ett visst belopp (50.000kr) per år innan du behöver betala reavinst. (Ev. var det 50.000 i vinst innan beskattning.) OBS detta gäller även om du säljer en gammal veteranbil eller nåt.

/H

Var går gränsen för reavinstskattande av samlarmynt och investeringsmynt ? Är det som jag tror - Att 25 år är gränsen ?  Silvermynt  är undantagna reavinstskatt ifall myntet är tillverkat senast 1988 (referens till 2013)

Tänker jag rätt att -om- ädelmetallmynt präglade 1988 och senare präglinsgår inte kan beskattas alls vid försäljning under 49999 kr/år ?

Chazsan

Rent krasst handlar det inte om vilket präglingsår det är på myntet, utan hur länge du har haft det i din ägo. Men eftersom det är anonymt i de flesta fall att köpa så är det ju upp till dig att redogöra för det i din deklaration. Men det ska ju vara trovärdigt också...

Fiat de Lux

Citat från: Chazsan skrivet Söndag 23, December 2012, 19:32:07
Rent krasst handlar det inte om vilket präglingsår det är på myntet, utan hur länge du har haft det i din ägo. Men eftersom det är anonymt i de flesta fall att köpa så är det ju upp till dig att redogöra för det i din deklaration. Men det ska ju vara trovärdigt också...

Om jag tolkar detta rätt så är allt som räknas som personligt lösöre ok att sälja för ett värde av 50 000 per år innan ev. skatter träder in.

Det kan ju vara intressant att känna till, menar jag,

Tyskarna vill höja momsen på investeringar som Guld och silver (Blir ingenting av förrän 2014) Indien´s regering har i åratal tryckt på att kraftigt beskatta befolkningens investeringar på guld. Vad Kina gör just nu för extra beskattningar , vet jag inte, men kinesiska centralbanken är en av de största nettoköparna av guld.

Min poäng är förstås : Ädelmetaller i form av smycken kan segla upp som en oväntat form av investeringar eftersom investeringsmarknaden för ädelmetaller går igenom en reform av nya statliga beskattningar inom en snar framtid.

Silverräven

Citat från: Fiat de Lux skrivet Söndag 23, December 2012, 20:29:42

Om jag tolkar detta rätt så är allt som räknas som personligt lösöre ok att sälja för ett värde av 50 000 per år innan ev. skatter träder in.

Tyskarna vill höja momsen på investeringar som Guld och silver (Blir ingenting av förrän 2014) Indien´s regering har i åratal tryckt på att kraftigt beskatta befolkningens investeringar på guld. Vad Kina gör just nu för extra beskattningar , vet jag inte, men kinesiska centralbanken är en av de största nettoköparna av guld.

Min poäng är förstås : Ädelmetaller i form av smycken kan segla upp som en oväntat form av investeringar eftersom investeringsmarknaden för ädelmetaller går igenom en reform av nya statliga beskattningar inom en snar framtid.

Mig veterligen är det bara silver som momsen skall höjas på i Tyskland. Guld är fortfarande momsfritt, även om det inte skulle förvåna mig om man momsbelägger det i framtiden också.

[OT]Dock har jag svårt att se hur guldsmycken skulle vara en tilltalande investering i någon annan situation än när fiatvaluta är värdelöst och guld är hårdvaluta. Man betalar redan idag en saftig premie på smycken pga alla mellanhänder och för hantverket, samt moms på det sistnämnda. Det skulle isåfall vara om man köper begagnade guldsmycken i form av skrot som det kan vara en bra investering.[/OT]

mega_n

Fiat de Lux

Citat från: Silverräven skrivet Söndag 23, December 2012, 20:42:34
Citat från: Fiat de Lux skrivet Söndag 23, December 2012, 20:29:42

[OT]Dock har jag svårt att se hur guldsmycken skulle vara en tilltalande investering i någon annan situation än när fiatvaluta är värdelöst och guld är hårdvaluta. Man betalar redan idag en saftig premie på smycken pga alla mellanhänder och för hantverket, samt moms på det sistnämnda. Det skulle isåfall vara om man köper begagnade guldsmycken i form av skrot som det kan vara en bra investering.[/OT]

Begagnade guldsmycken borde vara en mycket god investering - också. De är ju oftast strippade från både moms och "helt ny" premie. I hela världen finns det kanske 3 miljarder människor som vill ha guld som investering oavsett hur fina certifikat eller premie det än kommer med. De muslimska,Indiska och kinesiska köparna har sådana krav. De är inte certifierade tackor för investeringsändamål som är storsäljaren där, utan det är guldsmycken , som behövs för att skicka med brudens familj vid bröllopet. I Indien är det mycket vanligt, ända ner till de lägsta kasten att brudgummen måste betala både brudens familj och bruden själv med guld i form av smycken. Därför ser man mycket ofta guldbehängda kvinnor i Indien (Ringar,näsringar,halslänkar, handledsringar,vristlänkar)

En urgammal mer än 4000 år gammal tradition.

Även muslimska kvinnor och män har betydligt fler guldsmycken än gemene nordeuropé´.

Den gamla guldmyntfotens ekonomi har aldrig lämnat majoriteten av vår globala befolkning. De vet redan i ryggmärgen att valuta är bara ett bytesinstrument ,utan egentligt värde.

Vi i väst, håller på att lära oss på nytt, synd bara att det skedde så sent...

>:(

Shiv

Jag orkade inte göra ny tråd, men kan någon förklara för mig varför det är separat pris för Silver/SEK och Silver/USD? I prisrutan här på sidan. Ibland kan SEK stå på 0% men USD på +0.5%.

MrLibertad

Citat från: Shiv skrivet Måndag 24, December 2012, 22:18:19
Jag orkade inte göra ny tråd, men kan någon förklara för mig varför det är separat pris för Silver/SEK och Silver/USD? I prisrutan här på sidan. Ibland kan SEK stå på 0% men USD på +0.5%.

Det diskuterades i en tråd och vi kom då fram till att ha det så.

Priset sätts ju i USD men eftersom priset i SEK också är intressant så blev det så.

Att priset kan diffa beror på att de underliggande valutorna USD och SEK rör sig.

Priset på guld kan t ex gå upp i USD men ner i SEK och tvärtom beroende på hur valutorna rör sig.

Shiv

Makes sense!

Så om man är intresserad om priset på silver/guld går upp/ner bör man bara kolla på USD egentligen.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane