Fulaste myntet

Startat av hundringen, tisdag 18, December 2012, 20:54:32

Föregående ämne - Nästa ämne

hundringen

Det finns ju som bekant ett antal trådar om vackraste silver eller guldmyntet, av ren nyfikenhet skulle jag gärna vilja veta vilket eller vilka mynt som ni anser är riktigt fula.

Personligen tycker jag att koalan på silvermynten ser helt mongo ut.

Silverräven

Citat från: hundringen skrivet tisdag 18, December 2012, 20:54:32
Det finns ju som bekant ett antal trådar om vackraste silver eller guldmyntet, av ren nyfikenhet skulle jag gärna vilja veta vilket eller vilka mynt som ni anser är riktigt fula.

Är det inte en Mongoala på myntet då? :P

Det finns för övrigt en del fula gamla svenska jubileumsmynt. Då tänker jag mest på dem från 1980-talet, inte direkt några mynt man tar fram och beundrar.

hundringen

jo fula/tråkiga mynt är det gott om, mongoalan är dock i en egen klass inom djurmotiven  :o

Goldfinger

Ingen kan väl hävda att Krugerrands är vackra...

...men jag har inget emot att äga några stycken ändå 8)

Dicky Swing

Citat från: Silverräven skrivet tisdag 18, December 2012, 20:58:47
Citat från: hundringen skrivet tisdag 18, December 2012, 20:54:32

Är det inte en Mongoala på myntet då? :P

Det finns för övrigt en del fula gamla svenska jubileumsmynt. Då tänker jag mest på dem från 1980-talet, inte direkt några mynt man tar fram och beundrar.
Ja det "Europeiska Musikåret 100kr 1985" är ett makalöst fult mynt, bland modern bullion har jag svårt för philharmoniker.

2818181

Jag nominerar Riksbankens senaste kreationer "sol, vind och vatten". Små, röriga leksaksmynt utan ädelmetall  :(

En framtida aspirant kunde kanske annars tas fram av denna härliga italienska dam. Hon har ju redan åstadkommit världens fulaste tavelrenovering. Kanske läge för Riksbanken att headhunta henne för nästa myntserie i något random skitmaterial.
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-19349921

MrNook

Citat från: Goldfinger skrivet tisdag 18, December 2012, 21:07:34
Ingen kan väl hävda att Krugerrands är vackra...

...men jag har inget emot att äga några stycken ändå 8)
Jag har faktiskt aldrig förstått varför många tycker att Krugerrands är fula. Personligen tycker jag att de är väldigt ståtliga, både sidan med Kruger och den med antilopen. Däremot gillar jag inte alls Gold Eagles. Jag tycker att de ser ut som leksaker.

De fulaste mynten jag lyckats hitta hittils måste nog vara svenska enkronor, särskilt då de med Gustav VI Adolf (1952-1973). Jag förstår inte hur svenska mynt kunde gå från att vara så vackra till att bli så fruktansvärt fula.  :(

Chazsan

Många av de små 1/25 oz-mynten från allsköns övärldar kan vara rätt fula. Sådana där minnesmynt till någon upptäckare, ett skepp eller annat jox.

Silverräven

Sarek

Det är visst ett nödmynt detta, och innehåller med säkerhet inget silver.

Så du fick det väl billigt då!?   ;)

Silverräven

Citat från: Sarek skrivet onsdag 19, December 2012, 20:53:11
Det är visst ett nödmynt detta, och innehåller med säkerhet inget silver.

Så du fick det väl billigt då!?   ;)

Haha, jag äger inget sådant själv. Jag googlade på "ugly coins", hittade ett myntforum med ett helt gäng trådar som avhandlade fula mynt. Tyckte detta passade rätt så bra in. Vilken metall det består av vet jag dock ej :)

2818181

Ha ha! Jag sprang också på det myntet när jag kollade runt lite. F.ö. finns det många tråkiga och intetsägande mynt där ute, men riktigt fula är som tur var relativt ovanliga.
Jag kommer ihåg att Polen tidigare hade några hemska 1 Zloty i aluminium. Inget roligt alls! Särskilt inte efter lite slitage. Numera görs det däremot en hel del fina mynt i samma land.

kristensson

En liten annorlunda betraktelse:

De mynt som innehåller Guld/Silver är vackra övriga är fulmynt

maggan

baksidan av maples är ju inge vidare. framsidan med lönnlövet är dock fantastisk, så på medel är det snygga mynt.

Silverräven

Citat från: maggan skrivet onsdag 19, December 2012, 22:12:13
baksidan av maples är ju inge vidare. framsidan med lönnlövet är dock fantastisk, så på medel är det snygga mynt.

Instämmer, drottningen är inte rolig att betrakta på Maples.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane