Är det dags att förbereda sig? Om Ryssen kommer!

Startat av sputnik, tisdag 08, Mars 2022, 11:02:20

Föregående ämne - Nästa ämne

sputnik

Börja surfa och kolla in vevradio och vattendunkar, samt stormkök.

Blir lite nojig när man ser på nyheterna hur vissa börja förbereda sig för det värsta.

MVH

laban77

En relevant fråga är då hur sannolikt det är. De är säkert sugna på Gotland, och de har hotat med "åtgärder" om vi går med i Nato. Kan ju även hända att de vill testa Natos allians med samarbetspartners, för att se var gränsen går.

Det i sin tur leder till en annan relevant fråga, vilka kommer och hjälper oss om det skulle ske? Då menar jag alltså inte bara hjälp med vapenleveranser.

* Finland? Finland och Sverige hjälper nog varandra som det låter, men det kanske inte är tillräckligt avskräckande.

* Nato? Nato har ingen skyldighet att ingripa, men skulle de göra det ändå med tanke på Sveriges strategiska läge? Det blir t.ex. svårt att skydda Baltikum om Sverige och Finland faller. Det är lätt att se det som ett indirekt hot mot Nato-länder.

* Våra nordiska grannar, Norge och Danmark? Får de hjälpa till om de vill eller kan Nato säga stopp för att inte riskera ett nytt världskrig?

* Storbritannien? De har lovat att hjälpa oss militärt och på andra sätt. I media verkar det som att det betyder hjälp på riktigt och inte bara skicka vapen.

* EU? Har sett diskussioner om Maastricht-avtalets 24e paragraf som säger att alla andra EU-länder måste hjälpa ett attackerat EU-land på alla möjliga sätt, typ.

Tyr

I måndags, publicerade ryska myndigheter en lista deras nya fiender. De som placerats på listan är bland annat alla EU-länder, USA, Storbritannien, Kanada, Australien, Japan och Nya Zeeland.

Även om ryska myndigheter inte specificerade exakt varför dessa länder har placerats på listan, tror experter att det kommer som ett svar på västerländska sanktioner som infördes som ett resultat av invasionen.
.

Truthster

Ryssarna har redan skickat in stora delar av sina militära styrkor till Ukraina, och de kommer att vara där så länge ukrainarna gör motstånd. Ryssarna har inte krafterna att öppna ytterligare en front. Kriget kommer att pågå i cirka fem till sex månader och kulminera i att Putin inte längre andas.

Mina förutsägelser såklart.

dlagerstrom

Tror inte ryssen kommer hit per say. Går kriget inte alls som planerat i slutändan så finns nog risken att Putin väljer att prova bomba någon stad i ukraina med kärnvapen för att se hur EU/Nato och USA reagerar samt att Ukraina förhoppningsvis lägger ned sina vapen och ger upp. Tror inte Nato/USA/EU besvarar en sådan handling med risk för kärnvapenkrig. Putin är väl som alla andra diktatorer dålig förlorare och skulle nog inte acceptera ett nederlag, utan satsar på allt eller inget (som så många diktatorer före honom).

Man kan endast spekulera i hur mycket av det som skett i Ukraina kan ha skett utifrån Rysslands planering för att se hur Nato och EU reagerar innan han går vidare. Ryssland kan utan problem strypa tillförseln från Polen till Ukraina efter att EU/USA skickat in alla sina vapen, förnödenheter och utrustning så hamnar det i Ryssens händer. Segraren får allt, precis som nazisterna gjorde för att implementera och utöka kriget med nya fronter och länder att erövra. Kina och Ryssland har rätt stor handel emellan varandra och där har väl Ryssland ännu inga sanktioner utan tvärtom mer utökad handel, sedan har väl Ryssland en rätt stor guldreserv. I slutändan kommer isf Ryssland inte sälja olja och gas till Europa pga alla sanktioner, och vi måste nog oavsett påbörja utökning i satsningar på att klara oss själva med självförsörjning på nationsnivå inom typ allt. Industri, teknologi, el/värme, jordbruk etc. Sen ska man väl komma ihåg att det som sker i Ukraina är vardag för väldigt många länder över hela världen, och blir mer verkligt för oss i Sverige nu när det är så nära oss och påverkar oss mer på flera olika sätt, även ekonomiskt.

Men har man tur så faller Putin inifrån och kriget i Ukraina får ett snabbt avslut och Ryssland backar ut från landet, men tror aldrig de gör en villkorslös kapitulation.

Men det är aldrig dumt att vara förberedd för kris eller krig. Det ska man alltid vara, om än bara för några dagar. Precis som att man har ett ekonomiskt sparande för att klara sig en viss period utan inkomst, ska man klara sig själv önskad period utifrån egen trygghetstänk utan möjlighet till el, värme, mat/handel etc.

Truthster

Citat från: sputnik skrivet tisdag 08, Mars 2022, 11:02:20

Börja surfa och kolla in vevradio och vattendunkar, samt stormkök.

Blir lite nojig när man ser på nyheterna hur vissa börja förbereda sig för det värsta.

Oroa dig inte, ryssarna kommer inte än. Det är mer inflationen man ska oroa sig för och tomma hyllor i butikerna. De flesta svenskar tänker precis som du frågar, men det är fortfarande några veckor för de flesta tills det finns pengar på kontot igen.

Jag har köpt till lager de senaste många åren, och har bra koll på hur priserna på matvaror ligger. Det senaste året har många varor stigit i pris snabbare än tidigare, framför allt bröd, pasta och kaffe. Nötkött har också blivit svindyrt.  :) Det är kanske 2-3 år sedan som potatis kostade cirka 5-6 kronor kilot, nu kostar det cirka 12 kronor kilot. Priserna kommer att explodera på mycket kort tid och vi kan mycket väl se fram emot en årlig inflation på 15-20 procent.

Auric Goldfinger

Jag tror inte ryssen kommer på 10 år i alla fall så du hinner bunkra innan dess.
Lång historia kort: De behöver göra en hel del påfyllnad innan de är redo för ett nytt krig, som det verkar.

Däremot är det alltid bra att vara förberedd om strömmen går. Kan du klara dig en vecka utan el? Två? 20?
Jag klarar nog runt 10 dagar i alla fall.

Men köp gärna extra mat. Äter du ris och dricker kaffe så köp ett par extra paket varje gång du är i affären. Det går åt om det är det som du äter i vanliga fall. Men se till att köpa mat som du äter och vet hur du ska laga till.
(Sen kan du göra samma sak med alvedon, pasta, kikärtor, gröna linser osv)

Sen kan du avancera och köpa ett eget elverk. När du gör det så köp ett som använder samma bränsle som bilen (bensin eller diesel) så kan du ha en dunk i en månad innan du häller den i bilen och tankar ny. https://overlevnadsbloggen.se/bast-fore-datum-pa-bransle/comment-page-1/

Nu är jag ingen "prepper" utan vill mest få andra att fundera lite på det hela.

sputnik

Tack för alla svar, tänkvärt.

Idag gick jag till Clas Ohlson, allt slut, inga stormkök, vevradio eller plastdunkar.
Men lyckades hitta vad jag behövde på CDON.

Om det är så många som förbereder sig så kan man tycka att man inte är fel ute.
Samt bunkra upp med en veckas mat, konserver.

Känns skönt att ha det gjort.

MVH

Stacker

Citat från: sputnik skrivet Söndag 20, Mars 2022, 15:35:42

Idag gick jag till Clas Ohlson, allt slut, inga stormkök, vevradio eller plastdunkar.
Men lyckades hitta vad jag behövde på CDON.

Om det är så många som förbereder sig så kan man tycka att man inte är fel ute.
Samt bunkra upp med en veckas mat, konserver.

Det är just det här som är grejen med att ligga steget före. Prepper-tänket om man så vill. I samma ögonblick som du inser att du måste köpa någonting viktigt du inte redan har hemma så kommer miljoner andra också att inse det varpå butikernas hyllor töms på några få timmar och oftast förblir tomma, eftersom varken butiker, grossister, centrallager eller importörer har speciellt stora lager. Det mesta kommer med just-in-time-transporter på lastbil/båt/flyg från tillverkaren. Gäller både vanliga butiker och e-handel.

Man behöver alltså sätta sig ner i förväg med papper och penna och ställa sig ett antal frågor:
- "vad händer om...."
- "hur ska jag kunna xxx om yyy inte fungerar/är stängt/inte kan nås/ levereras?"

och sedan göra en plan för att klara ut en sådan situation så gott det går.

Jag tänker att en veckas förråd av extra mat är lite för knapert. Satsa på två veckor eller ännu hellre en månad. Svensken bor i allmänhet stort (jämfört med folk i andra länder) och har plats för det. Tyvärr blir det en del jobb med att rotera förråden vartefter varorna blir gamla.

Därför är det bäst att bygga matförrådet av samma saker som man normalt äter, bara skaffa fler förpackningar. Men jag är själv dålig på det. Nödmat är tråkig mat, eftersom den ska vara hållbar, billig och lättlagad men helst inte behöva användas alls....

Det är väl det enda bra med den senaste tidens energi- och krigselände, att det har höjt den allmänna medvetenheten om vardagens sårbarhet och fått fler att börja se om sitt hus litegrann.

Från stat/kommun finns inte mycket att förvänta sig i ett nödläge. De stora beredskapslagren från kalla kriget med mat och förnödenheter till hela folket är för länge sedan skrotade och avvecklade. Ansvarsprincipen gäller, den som har ansvar för något i normaltid är även ansvarig för det i kris-/krigstid. T ex att få mat i magen.

Nu har politikerna yrvaknat och ska återinföra krisberedskapen och totalförsvaret men det är så dags nu. Det kommer att ta många år men det är tid som vi kanske inte har.

Truthster

Citat från: Stacker skrivet Söndag 20, Mars 2022, 21:02:13
Det är just det här som är grejen med att ligga steget före. Prepper-tänket om man så vill. I samma ögonblick som du inser att du måste köpa någonting viktigt du inte redan har hemma så kommer miljoner andra också att inse det varpå butikernas hyllor töms på några få timmar och oftast förblir tomma, eftersom varken butiker, grossister, centrallager eller importörer har speciellt stora lager. Det mesta kommer med just-in-time-transporter på lastbil/båt/flyg från tillverkaren. Gäller både vanliga butiker och e-handel.

Precis.

När Corona kom över oss 2020 och allt hamstrat toalettpapper kunde jag bara gå in i förrådet och räkna en hel del paket toalettpapper. Strategin har hela tiden varit att köpa hela den tillåtna kvantiteten till specialpris när det finns erbjudanden i butikerna. En rulle toalettpapper (3-lagers, tätt ihoprullad och med rätt diameter i hålet) kostade tidigare runt 2 kronor styck på erbjudande i stora 16-24 rullförpackningar och då kunde man köpa upp till två förpackningar per köp.

Sista datum bör inte tas för bokstavligt med de allra flesta förpackade produkter. Pasta, ris, mjöl, socker, salt, kaffe, te och konserver kan stå länge under rätt förhållanden. Det gäller bara att se till att fylla på när varorna finns på klipp och man ska äta av de som varit längst i skafferiet.

Speciellt efter högtider finns det erbjudanden på allt från sill i glasburkar till pepparkakor och Aladdinchoklad, som lätt kan hålla i upp till ett år och som sänks i pris med upp till 50-75 procent.

Argent007

Citat från: Truthster skrivet Söndag 20, Mars 2022, 21:30:45

...

Sista datum bör inte tas för bokstavligt med de allra flesta förpackade produkter. Pasta, ris, mjöl, socker, salt, kaffe, te och konserver kan stå länge under rätt förhållanden. Det gäller bara att se till att fylla på när varorna finns på klipp och man ska äta av de som varit längst i skafferiet.
...
Konserver och torrvaror som har bäst före på 1 år eller mer efter tillv-datum kan nog sägas kunna lagras "till vidare", så länge det förvarats torrt och inte allt för varmt.
Knäckte senast idag en gammal Ekströms jordgubbskräm med bäst-före-datum 11/3 2012, och åt tillsammans med mjölk, bäst-före 11/3 2022  ::)
Näringsinnehållet kanske har påverkats (vitaminer och sånt), men tror inte att det på något sätt är farligt att äta.

Stacker

Citat från: Truthster skrivet Söndag 20, Mars 2022, 21:30:45
...till pepparkakor och Aladdinchoklad

Jag vill dock utfärda en varning här. Empiriska studier visar entydigt och obevekligt att man bör undvika att lagra större mängder godsaker och snask hemma som tröst, moralhöjare och valuta i händelse av nödläge. Nödläge uppstår nämligen i soffan så gott som varje kväll eftersom affärerna ju då är stängda ända till dagen därpå, varvid förrådet raskt decimeras till intet alltmedan midjemåttet sväller ohämmat och byxorna sprängs. Att förbereda sig för en period av livsmedelsbrist genom att ha ett ansenligt kalorilager inbyggt i kroppen kan vid första anblick se ut att ha sina förtjänster, men metoden kan av flertalet hälsoskäl alltjämt icke rekommenderas.

Lathund för den som känner sig osäker:
Ris, pasta, tonfisk, pulvermos, krossade tomater, burkskinka, mineralvatten = OK!
Mjölkchoklad, Ahlgrens bilar, Polly, long life-muffins, triple chocolate cookies, läsk = inte OK!

Truthster

Citat från: Stacker skrivet Söndag 20, Mars 2022, 23:36:14
Jag vill dock utfärda en varning här. Empiriska studier visar entydigt och obevekligt att man bör undvika att lagra större mängder godsaker och snask hemma som tröst, moralhöjare och valuta i händelse av nödläge. Nödläge uppstår nämligen i soffan så gott som varje kväll eftersom affärerna ju då är stängda ända till dagen därpå, varvid förrådet raskt decimeras till intet alltmedan midjemåttet sväller ohämmat och byxorna sprängs. Att förbereda sig för en period av livsmedelsbrist genom att ha ett ansenligt kalorilager inbyggt i kroppen kan vid första anblick se ut att ha sina förtjänster, men metoden kan av flertalet hälsoskäl alltjämt icke rekommenderas.

Ha, ha ... Det får mig att tänka på min nu avlidne bror. För några år sedan körde vi till Tyskland för att fylla på med förnödenheter och vi besökte en lokal Aldi. Han hade snabbt gjort klart sina inköp, då allt han köpte kunde han ha i händerna. Han sa att han skulle gå och vänta utanför medan han rökte en cigarett. Efter en lång stund kom han in igen, och när han såg vad varukorgen innehöll utbrast han: "Ska du äta allt det där ikväll?"  :) Klassisk.

Truthster

Citat från: Argent007 skrivet Söndag 20, Mars 2022, 23:29:13
Knäckte senast idag en gammal Ekströms jordgubbskräm med bäst-före-datum 11/3 2012, och åt tillsammans med mjölk, bäst-före 11/3 2022  ::)
Näringsinnehållet kanske har påverkats (vitaminer och sånt), men tror inte att det på något sätt är farligt att äta.

Häromdagen fiskade jag upp ett paket smör ur frysen. Sista säljdatum 2018. Förra veckan öppnade jag ett 2 dl Kiviks juicekoncentrat, sista säljdatum 2016. Absolut inga problem med varken smak eller konsistens.

Truthster

Undvik förresten att köpa produkter för förvaring i skafferiet som har tillsatts konstgjorda sötningsmedel ( Artikel om sötningsmedel på Wikipedia ). Det är min erfarenhet att dessa produkter med tiden ändrar smak – inte till det bättre – och eftersom konstgjorda sötningsmedel är kemi har jag misstänkt dem för att på annat sätt påverka produkten över tid.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane