Jag sade upp mig från jobbet

Startat av silverfisken, onsdag 12, December 2012, 16:47:42

Föregående ämne - Nästa ämne

silverfisken

Jag vart uttråkad så jag sade upp mig. Så vad ska man hitta på för roligt nu då? Bosatt i Norge så arbeten växer på träd, men jag funderar på om man ska starta något eget. A-kassan blir man ju inte fet på, maxtaket är 1200 kr om dagen så jag ids inte gå på det så länge. Så vad ska man starta för något?

Silver är ju intressant, börjar bli hyffsat bra på att fixa fram bra saker så man tjänar en liten slant, men jag tror det blir svårt att leva på det. En undran här, när man skickar brev till sverige från norge så får innehållet max vara värt 300 kr utan tull eller momsavgift. Kan jag skicka 1000 försendelser till olika människor utan några problem?

Annars funderar jag på att starta ett glassbolag, glass är gott, har aldrig tillverkat glass men jag är nog bra på det, eller som en norsk hade sagt, jag gör världens bästa glass  ;D

Möjligheterna här är oändliga, så kom med förslag tack :)

Skägget

Om jag var i dina skor (i ditt akvarium??) är det avgörande om du har det väldigt gott ställt och ska göra något skoj alternativt tvärtom, primärt ska det tjänas pengar. När vi vet det så är det enklare att ge bra förslag  :)

(Att det både ska vara skoj och ge mycket pengar är inte godkänt svar  ::))

Kungsleden

Grattis! Gjorde samma sak för 6 år sedan (köpte ett företag, strax fri från banklån = frihet)

Vad du ska göra vete tusan men lycka till med vad du än tar för dig!

silverfisken

Nja gott om pengar vet jag inte, har däremot extremt låga fasta utgifter.. 495 kr  ;D sen måste jag ju äta och så, tänker betala in hyra och årsavgifter på csn för ett år på en gång så jag har så låga utgifter ett år, akassan går in på sparkontot. Aktiebolag kostar 30000 att starta här har jag kollat upp..

100000 kan jag nog leka bort utan att jag tar någon skada.

Fördelen med Norge att allt nästan är oligopol här, så de som startar inom nästan vilken näring som helst lyckas enbart för att de har något annorlunda. Norskar är lata och bekväma av sig så de startar inte direkt företag åt höger och vänster, de behöver inte eftersom staten ser till att de klarar sig gott ekonomiskt.

silverfisken

Jag behöver inte tjäna mycket pengar, bara man kan leva hyfsat bra så är jag nöjd. Jag är nöjd om jag har 35000 i månaden, det är genomsnittlig lön här.

Silverräven

Först: grattis till ett sådant stort beslut! I Sverige är ett jobb nästan guld värt, oavsett i vilken bransch. De flesta svenskar tror jag dessutom är för fega för att säga upp sig, om man inte redan har ett bättre jobb som väntar.

Men vad du ska syssla med? Tja, vad har du för utbildning och vad är du bra på? :) Om du gillar att handla med ädelmetaller, kontakta GoldSource och hör om de är intresserade. Du kan ju inte få mer än ett nej, och får du jobb där slipper du risken. Att själv börja handla med ädelmetaller vettefan, det är antagligen väldigt låg lönsamhet.

Annars kanske någon sorts tjänst riktad till svenska gästarbetare vore något? Finns ju hur mycket svenskar som helst i Norge har jag hört, eller snarare läst. Import av svenska köttbullar, knäckebröd och Kalles Kaviar från Sverige till Norge kanske? :P

silverfisken

Importera köttprodukter är nog ingen hit, sjuka tullavgifter på sånt, nu skulle de väl höja till 400% på nötkött och 270% på ost.  ;D men svensk julmust går hem bland norskarna jag bjudit.. Men då har vi ju sockerskatten, så det är nog kört.. Jag gillar dr pepper 33 cl, kostar 34 nkr.. metallskatten är hög också..

Får starta från grunden med något. Tror det är väldigt små marginaler för sådana som goldsource, silverinvest och dylikt, har kollat upp de på 1881.no

Silverräven

Jag är ingen Norgeexpert, men kände till att det var sjuka priser på t ex läsk och mat. Raka motsatsen till Sverige då, här är ju skatten på mat relativt låg men hög på i stort sett allt annat...

Börja smuggla svenska varor som snus, julmust och annat gott som tilltalar norrmännens ovanor? ;) haha

silverfisken

hehe ja det skulle man bli rik på och sen får man gratis bostad i fängelset  ;D

Jag hade en tanke om att sälja och skicka över ett och ett silvermynt till kunder i sverige. Det är ju lagligt och avgiftsfritt om gränsen är 300 kr, men hur kul är det egentligen och hur mycket kan man tjäna på det... Är redan idag kompisar med de på posten känns det som.

Silverräven

Citat från: silverfisken skrivet onsdag 12, December 2012, 17:56:32
Jag hade en tanke om att sälja och skicka över ett och ett silvermynt till kunder i sverige. Det är ju lagligt och avgiftsfritt om gränsen är 300 kr, men hur kul är det egentligen och hur mycket kan man tjäna på det... Är redan idag kompisar med de på posten känns det som.

Det kan du nog glömma, även om vi andra blir tacksamma över att få tag i bra mynt till bra pris ;) Men du kommer knappast kunna leva på det, om du inte vill hålla på att skicka mynt dygnet runt möjligen.

silverfisken

Exakt, för små marginaler. Men ett komplement till något annat, vore skoj att ha ett företag där man gör lite olika saker, inte bara fokusera på en sak.

mega_n

Ditt första jobb verkar vara att lista ut vad du vill göra...

Jag sa också upp mig för 3 år sedan och jobbar nu i mitt företag bara så mycket jag behöver(mindre än halvtid) för att inte tära på PM-kapitalet tills det är dags att "pensionera mig". Har relativt låga kostnader men gillar att resa en del...

/H

Silverräven

Citat från: mega_n skrivet onsdag 12, December 2012, 20:34:20
Ditt första jobb verkar vara att lista ut vad du vill göra...

Jag sa också upp mig för 3 år sedan och jobbar nu i mitt företag bara så mycket jag behöver(mindre än halvtid) för att inte tära på PM-kapitalet tills det är dags att "pensionera mig". Har relativt låga kostnader men gillar att resa en del...

/H

Lite OT, men vad ligger bolagsskatten på i Norge? Vore intressant hur mycket norska staten låter en företagare behålla jämfört med i Sverige.

Kungsleden

Lite OT, men vad ligger bolagsskatten på i Norge? Vore intressant hur mycket norska staten låter en företagare behålla jämfört med i Sverige.
[/quote]

28%

I Sverige sänks bolagsskatten vid nyår till 22%.

silverfisken

Det jag märkt är att här finns inga överskottsbolag, rusta etc etc.. Intressant..

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane