Val av välgörenhetsorganisation

Startat av cyber, tisdag 28, December 2021, 15:31:32

Föregående ämne - Nästa ämne

cyber

Är det någon som har tips på en bra och effektiv välgörenhetsorganisation?

Jag vill ge en slant till långsiktigt arbete som förbättrar situationen för så många som möjligt utan att locka in folk i bidragsberoende eller tränga ut lokalt jordbruk o dyl.

Jag undviker helst särskilt behjärtansvärda grupper (t ex barn) som alla andra säkert redan ger till, och även forskning (eftersom det är för osäkert).

Politiska/demokratiska välgörenhetsorganisationer kan vara ok - jag gillar demokrati :) Men de stora (ex Amnesty) lyckas alltid kombinera sina bra idéer (yttrandefrihet, aborträtt, etc) med att vara ultravänster så de går bort för mig personligen.

En del av motiveringen för mig att ge pengar är att se till att staten inte får dom, så det måste vara en av skatteverket godkänd (avdragsgill) organisation.

Tyr

En av de största utgiftsposterna i den svenska statsbudgeten är Sveriges ulandsbistånd. Den uppgick år 2020 till 58 miljarder, där Sida beslutade om drygt hälften av den svenska biståndsbudgeten. Sverige var därmed världens största biståndsgivare i relativa termer 2020. 

Sverige ger bl.a. budgetstöd till "samarbetsländer" vilket består av ovillkorade pengar direkt till mottagarländers regeringar.
Mer än 30 % av de länderna klassas som diktaturer, och grundläggande mänskliga rättigheter saknas i över hälften av dessa länder.

Sida hanterar enorma beloppen, men har inte resurser att kontrollera hur pengarna används.

För en svensk medelinkomsttagare innebär det att 6148 SEK går till bistånd.

Så blir det när politikerna tar hand om våra pengar och skall göra det som vi själva kan göra mycket bättre. Vilken enskild svensk skulle t.ex. skicka sitt bidrag direkt in i ett lands statskassan som handhas av korrupta politiker.

Det här var bara min parentes, och om den blev stötande och kom fel så tar jag bort den.

Truthster

Citat från: Tyr skrivet tisdag 28, December 2021, 17:33:06
Sverige ger bl.a. budgetstöd till "samarbetsländer" vilket består av ovillkorade pengar direkt till mottagarländers regeringar.
Mer än 30 % av de länderna klassas som diktaturer, och grundläggande mänskliga rättigheter saknas i över hälften av dessa länder.

...

Så blir det när politikerna tar hand om våra pengar och skall göra det som vi själva kan göra mycket bättre. Vilken enskild svensk skulle t.ex. skicka sitt bidrag direkt in i ett lands statskassan som handhas av korrupta politiker.

Låt personen, som aldrig köpt något från den kommunistiska diktaturen Kina, vara den som kastar första stenen.

sff123

Citat från: Truthster skrivet tisdag 28, December 2021, 17:47:07

...

Låt personen, som aldrig köpt något från den kommunistiska diktaturen Kina, vara den som kastar första stenen.

Vad har KINA med saken att göra ???

Stora delar av våra biståndspengar gör inte den nytta dom borde eller används för det dom var avsedda för,
det är ingen stor nyhet för någon det har diskuterats och ifrågasatts senaste 50 åren

Hur man får in Kina i den ekvationen förstår jag inte du får gärna förklara

Sverre

Citat från: cyber skrivet tisdag 28, December 2021, 15:31:32
Är det någon som har tips på en bra och effektiv välgörenhetsorganisation?
Följande sajt har som idé att hitta bevisat effektiva välgörenhetsorganisationer:
https://geeffektivt.se/metod

Truthster

Citat från: sff123 skrivet tisdag 28, December 2021, 19:39:46
Citat från: Truthster skrivet tisdag 28, December 2021, 17:47:07

...

Vad har KINA med saken att göra ???

Stora delar av våra biståndspengar gör inte den nytta dom borde eller används för det dom var avsedda för,
det är ingen stor nyhet för någon det har diskuterats och ifrågasatts senaste 50 åren

Hur man får in Kina i den ekvationen förstår jag inte du får gärna förklara

Och jag är förvånad över att det behövs en förklaring.

Argumentet som framförs är påståendet att enskilda svenskar är mer observanta på mänskliga rättigheter än folkvalda politiker. Faktum är att enskilda svenskar (och resten av världen) har matat det kinesiska kommunistmonstret i nästan 30 år nu genom att köpa kinesiskt tillverkade produkter. Jag har aldrig hört eller sett någon klaga över detta faktum. Tvärtom, vissa människor tror faktiskt att de kinesiska kommunisterna är mer kapitalistiska än vad "vi" är.

Det är förstås mycket lättare och mer ofarligt att gnälla över vissa svenska politiker som inte gör det som de flesta enskilda svenskar inte ens funderar på att göra – att inte stödja diktaturer och länder där mänskliga rättigheter saknas. Därav omskrivningen av en biblisk fras.

sff123

Jag trodde det handlade om vart våra biståndspengar tog vägen måste missuppfattat saken :o

God fortsättning och Gott nytt

cyber

Citat från: Sverre skrivet tisdag 28, December 2021, 20:19:05
Följande sajt har som idé att hitta bevisat effektiva välgörenhetsorganisationer:
https://geeffektivt.se/metod

Jag har redan kollat på såna där sidor men tycker det är svårt att filtrera fram enligt min egen kravspec.

Men det får nog bli Give Directly, en av deras rekommenderade. Om det verkligen stämmer, som de påstår, att mottagarna förbättrar sin situation och inkomst även efter att bidragen avslutats så är det ju toppen.

Tack!

cyber

En av de största utgiftsposterna i den svenska statsbudgeten är Sveriges ulandsbistånd. Den uppgick år 2020 till 58 miljarder, där Sida beslutade om drygt hälften av den svenska biståndsbudgeten. Sverige var därmed världens största biståndsgivare i relativa termer 2020. 
...

Statsfinansierat bistånd är hål i huvudet, håller helt med.

Birka

Min fru och jag brukar skänka pengar till  små organisationer dit man kan ringa och få en personlig kontakt.
Som t ex:

Aspeboda foundation for children.

Ankarstiftelsen.Bygger skolor ffa i Sydamerika.

cyber

De ser fina ut bägge två!

Problemet med små organisationer är att de är svåra för mig som givare att utvärdera. Det finns gott om scams eller pseudo-scams (där alldeles för stor del av slanten går till att samla in mera pengar), och även om de är ärliga så tänker jag mig att det är mycket overhead för små organisationer.

Sen vill jag inte missa chansen att ge bort statens pengar till bättre ändamål, och det är inte alla organisationer som orkat/kunnat registrera sig hos skatteverket.

Truthster

Citat från: cyber skrivet onsdag 29, December 2021, 15:35:51
Statsfinansierat bistånd är hål i huvudet, håller helt med.

Kanske inte alla statligt finansierade biståndsprojekt är hål i huvudet. Var skulle vi (den västerländska världen) ha varit utan Marshallplanen?

Frågan är sannolikt mer om den svenska efterkrigsmodellen är aktuell i dagsläget.

Citat från: cyber skrivet onsdag 29, December 2021, 17:36:49
Sen vill jag inte missa chansen att ge bort statens pengar till bättre ändamål, och det är inte alla organisationer som orkat/kunnat registrera sig hos skatteverket.

Skattereduktion för gåvor: "Skattereduktionen är 25 procent av gåvobeloppet och får högst vara 1 500 kronor per år. Det motsvarar gåvor på totalt 6 000 kronor per år. Har du givit gåvor för mindre än 2 000 kronor på ett år får du ingen skattereduktion." Tar bort det mesta av spänningen.  :)

AndrewJackson72

Personligen litar jag inte på välgörenhetsorganisationer. Skulle helst skapa något själv, exempelvis köpa mark sedan bygga något vilket folket i det landet kan ta nytta av. Men jag förstår att du vill undvika skatter och att donera pengar leder till en skattereduktion. Jag skulle faktiskt skriva en uppsats på mitt gymnasiearbete kallad för "Konsten att ducka skatter", det fick jag tyvärr inte skriva om.

Canvas

Citat från: Truthster skrivet onsdag 29, December 2021, 18:33:25
Skattereduktion för gåvor: "Skattereduktionen är 25 procent av gåvobeloppet och får högst vara 1 500 kronor per år. Det motsvarar gåvor på totalt 6 000 kronor per år. Har du givit gåvor för mindre än 2 000 kronor på ett år får du ingen skattereduktion." Tar bort det mesta av spänningen.  :)

Håller med, skattereduktionen för gåvor är inte mycket att hänga upp i julgranen, men bättre än ingenting alls förstås.

Många välgörenhetsorganisationer kan man även arbeta ideellt för. Det arbetet slipper man betala skatt för, eftersom inkomsten är noll kronor. Dessutom får man ofta ganska stort medbestämmande i vilka ens arbetsuppgifter skall vara. :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane