Varför få graderade mynt i SE/EU?

Startat av guldvogel, Söndag 26, December 2021, 12:40:01

Föregående ämne - Nästa ämne

guldvogel

Hej!

När jag är inne och läser på amerikanska forum så ser man graderade mynt (i askar) hela tiden, men jag ser aldrig några graderade mynt till salu varken här på forumet eller på tradera. Är det ett amerikanskt fenomen med att skicka in mynt till gradering?

(hoppas att jag använder mig av rätt uttryck - syftar på mynt som dessa: https://www.ngccoin.com/coin-grading/designations/ )

Sarek

Fanom på det här forumet har graderat mycket mynt, särskilt då 1 oz Panda.

Kolla på den här tråden ! då gradering på Ädelmetallforumet började...

august

Jag är för gradering av mynt. Men jag är emot att "slabba" mynten för att låsa fast graderingsintyget vid myntet. Jag fattar självklart orsaken, men jag gillar inte att det befäster ett beteende där man "köper förpackningen" snarare än myntet.

Jag vill kunna hålla i ett mynt, vrida och vända på det, bita i det, etc, för att göra en egen bedömning. Slaben blir som att lägga myntet i ett akvarium och titta från utsidan, helt omöjligt. Och då blir det istället siffrorna och bokstäverna på "förpackningen" som man köper.

Dessutom är det rimligen enklare att förfalska en plastslab än själva myntet, så varför en slab skulle innebära någon sorts garanti är ytterst oklart. Så jag ser slabs huvudsakligen som ett geschäft som spelar på folks rädsla för att bli lurade. Men andra tycker att slabs är bra saker och gissningsvis hör jag till en kritisk minoritet i denna fråga.

guldvogel

OK, jag är rätt ny på myntsamlande, men tänker att det kan vara bra att "slabba" mynten om de är ömtåliga så att de inte blir repade etc

Men jag förstår hur du menar om myntet sen ska säljas, eller om man själv köper att slabbat mynt.

august

Citat från: guldvogel skrivet tisdag 04, Januari 2022, 17:15:25
OK, jag är rätt ny på myntsamlande, men tänker att det kan vara bra att "slabba" mynten om de är ömtåliga så att de inte blir repade etc
Nu är det givetvis upp till var och en att avgöra varför man "slabbar", men om avsikten är just att skydda myntet (vilket i många fall är en god idé) då har jag svårt att se poängen med att skicka iväg myntet till ett slabberi för flera hundra jämfört med att stoppa det i en air-titekapsel (eller motsvarande) för några kronor. Skyddet är ungefär detsamma, men utöver prisskillnaden och att man slipper transportrisken så har air-tites den jättestora fördelen att det går att öppna och återförsluta dem om man vill.

Dessutom, eftersom slabbande är så kostsamt så blir det väldigt svårt att motivera för silvermynt (om de inte är oerhört speciella och värdefulla). Och för guldmynt är behovet av skydd inte lika stort, eftersom de inte påverkas av luftföroreningar på samma sätt (dvs det är bara skydd mot repor och kladdiga fingrar som behövs).

Sarek

Citat från: guldvogel skrivet Söndag 26, December 2021, 12:40:01
Är det ett amerikanskt fenomen med att skicka in mynt till gradering?

Man graderar mynt först och främst när man har perfekta exemplar och som har chansen att få högsta graderingsbetyg. Till exempel om du har en American Silver Eagle, First Strike, och förväntar dig att den skall få bedömningen MS70. 

Det finns inte något mervärde i ett slabbat mynt med dåligt betyg. Och förfalskade slabbar dyker upp ibland, så något förfalskningsskydd är det inte heller.

sff123

Dom flesta mynt jag köpt som är slab har jag avslab"bat" ca 100st
Några få behåller jag p.ga jag ser en ekonomisk fördel vid en försäljning.
När det gäller MD och PD så har jag ett tiotal med slab kvar

När det gäller mynt av högre kvalitet t.ex GIII/OII så har jag några få som är slab.
Dom flesta som samlar mynt av högre kvalitet vill göra sin egen bedömning av mynten och ser slab som ett ofog.

Personligen tycker jag att 95% av dom slabbade mynt jag råkat på är onödigt graderade.
Dom flesta samlare av kvalitetsmynt kan Gradera/kvalitetsbedöma sina mynt själva

Men som Sarek så riktigt påpekade så har man en helt annan syn på saken i Usa.

Däremot så har dom ett graderingssystem i Usa som är mer vettigt än vårat taffliga och trubbiga sätt att bedömma mynt,
vårat sätt att gradera/bedömma mynt kan lika gärna ersättas med Dålig, Bättre, Bäst, i stället för 1, 1+, 1+/01 etc upp till 0. ::)

När det kommer till mynt från antiken och fram till modern tid runt 1000 talet så behövs en utförliig beskrivning av objektet,
som ofta skiljer sig markant beroende på vem som gjort graderingen/kvalitetsbedömningen.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane