Allt svårare att beställa i Tyskland med leverans i Sverige

Startat av Truthster, Söndag 19, December 2021, 12:34:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Truthster

Det verkar som att färre återförsäljare på gold.de levererar till adresser utanför Tyskland, eller har jag fel?

Fallet värker vara detsamma med olika sorters varor som jag har letat efter i Tyskland. Kanske det beror på de nya momsreglerna inom EU som gäller från 1 juli 2021?

Sverre

Det beror alldeles säkert på de nya momsreglerna.
Om jag har förstått ändringarna rätt är den största skillnaden för webbutiker att fribeloppet under vilket handlaren kan sälja till ett annat EU-land, men ändå betala moms i sitt eget land, har sänkts avsevärt.

Truthster

De nya momsreglerna säger också att en kund ska betala momsen i leveranslandet, inte inköpslandet, vilket gör det mycket mer komplicerat för återförsäljarna. Det kan vara anledningen till att allt fler tyska återförsäljare inte levererar utanför Tyskland.

Tyr

Citat från: Truthster skrivet Söndag 19, December 2021, 12:34:32
färre återförsäljare på gold.de levererar till adresser utanför Tyskland...

Fallet värker

Ja, det gör det verkligen ;- )

Sverre

Citat från: Truthster skrivet Söndag 19, December 2021, 13:36:42
De nya momsreglerna säger också att en kund ska betala momsen i leveranslandet, inte inköpslandet,
Det är inte kunden utan säljaren som betalar moms.
Även enligt de gamla reglerna var huvudregeln att momsen skulle betalas i leveranslandet. Men det fanns ett fribelopp, och om man sålde för under det beloppet till ett visst EU-land gick det bra att momsa i inköpslandet. Med de nya reglerna finns det fortfarande ett fribelopp, men det är numera så lågt att det inte har någon praktisk nytta.

Truthster

Citat från: Sverre skrivet Söndag 19, December 2021, 16:09:00
De nya momsreglerna säger också att en kund ska betala momsen i leveranslandet, inte inköpslandet,

Säljaren skulle med största sannolikhet vägra att göra en affär om köparen inte betalade moms.  ;)

Även enligt de gamla reglerna var huvudregeln att momsen skulle betalas i leveranslandet. Men det fanns ett fribelopp, och om man sålde för under det beloppet till ett visst EU-land gick det bra att momsa i inköpslandet. Med de nya reglerna finns det fortfarande ett fribelopp, men det är numera så lågt att det inte har någon praktisk nytta.

Kanske du har rätt med reglerna.  :)

Jag har betalat tysk moms tidigare. Nu vill de att jag ska betala svensk moms ifall de är intresserade av en affär med mig. Och de flesta av dem är inte intresserade.

Truthster

EU-moms:

Nya momsregler 2021/22 för EU-handel

Det är stora förändringar på gång av momssystemet inom EU. Preliminärt från 2021 (till privatkunder) och 2022 (till företag) tänker EU gå över till destinationsprincipen för moms, vilket innebär att du ska fakturera med kundlandets moms och momssats. Detta ska gälla både varor och tjänster precis som det gör för digitala tjänster redan nu. Säljer du en tjänst till privatperson eller företag i Tyskland ska du då fakturera med tysk moms trots att du har ett svenskt företag.

JohanB

Citat från: Truthster skrivet Söndag 19, December 2021, 16:41:32

Säljaren skulle med största sannolikhet vägra att göra en affär om köparen inte betalade moms.  ;)

Kanske du har rätt med reglerna.  :)

Jag har betalat tysk moms tidigare. Nu vill de att jag ska betala svensk moms ifall de är intresserade av en affär med mig. Och de flesta av dem är inte intresserade.

Är det tysk moms på silvertackor utan monetärt värde påstämplat du menar?
Eller vad har du betalat tysk moms på? Guld är det ingen moms på.

De allra flesta här köper mynt eller tackor av silver med ett påstämplat värde i Fidji-dollar, eller mynt med präglat värde på.
Då betalar försäljaren tysk moms på skillnaden på försäljarens inköp och utpris.

Kallas vinstmarginalbeskattning på svenska (§ 25a UStG – Differenzbesteuerung på tyska) och ingen (tysk) moms redovisas då på din faktura enligt reglerna. Bara tysk moms på frakten.

Är det den regeln som fortfarande gäller i Tyskland, Österrike, Belgien och Holland som du menar är ändrad?

Truthster

Citat från: JohanB skrivet Måndag 20, December 2021, 10:45:37
Är det den regeln som fortfarande gäller i Tyskland, Österrike, Belgien och Holland som du menar är ändrad?

Ingen aning.

Än så länge är jag inte intresserad av att köpa silver, jag letade efter guld (Krügerrand). Mitt problem var att ingen av de webbsidor som jag besökte skulle acceptera en svensk adress för leveranser, även om de under "leverans" uppger att de levererar till vissa EU-länder. Det gick bara att ange en adress i Tyskland.

Sedan upptäckte jag att detta problem också dyker upp när man söker efter andra varor. Väldigt få webbplatser kommer att leverera till en adress utanför Tyskland (kanske med undantag för Österrike och Schweiz), även företag där jag har köpt varor förra året.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane