Jaga silvermynt. Hur?

Startat av jakt, torsdag 22, November 2012, 02:57:20

Föregående ämne - Nästa ämne

jakt

Hejsan!
ny på forumet :)
18årig kille som sedan några månader tillbaka fått ett intresse i att handla mynt och hoppas det finns någon/några som kan dela med sig av sina erfarenheter och hjälpa mig lite!
Min pappa har tjatat på mig att jag borde tänka klokt och köpa ädelmetaller och inte spara pengar på banken så jag har bestämt mig för att börja samla på mynt, främst svenska silvermynt.
Tänkte köpa och spara silver och guld tills det att jag har pengar till att köpa min första lägenhet :)

Märkt att i glesbygden där jag bodde innan så var det inte helt otippat att ibland få enkronor med silverinnehåll tillbaks på växeln.
(fick under 12mån period 19st)
Nu när jag har flyttat till en större stad så har jag inte haft lika mycket tur  >:(
Hur gör jag för att gå hårda vägen för att få tag dessa enkronor? 
Brukar banker plocka ut deras 1kr med silverinnehåll? funderade nämligen på att beställa 10.000kr i enkronor och gå igenom dom och plocka ut de som innehåller silver. lämna tillbaks för att beställa 10.000kr i mynt igen. är det lönt?  :)
Har ändå inte mycket vänner i nya staden jag bor i och jag skulle tycka det vore kul tidsfördrift!
Vilka banker tar så fall inte betalt för att få så mycket pengar i mynt och även återlämna x antal tusen i 1kr?

En annan fråga jag har är att jag har räknat ut att jag kan investera ca 3500kr per månad på ädelmetall och jag undrar vad ni skulle rekommendera mig att investera i? silvermynt? silversmycken? silvertackor? guldsmycken? små guldtackor?

Många frågor men jag skulle vara väldigt tacksam för hjälpen!

Mvh
Fredrik

walkingliberty

Hej och välkommen hit :)

Det har blivit rätt så ovanligt att få tillbaka 1kr med silverinnehåll när man handlar, jag själv har kollat igenom alla mina 1kr i över ett år och har endast hittat 1st silverkrona, så du kan nog inte lita på att få silver på den vägen.

Det där om att växla 10000kr till enkronor på banken kan jag inte svara på, men du får kanske någon silverkrona ;)
Fast det är ju inte så kul att leta igenom 10000 enkronor, så jag själv skulle aldrig gjort det.

För 3500 i månaden så kan du köpa några silvermynt/liten tacka eller ett litet guldmynt.
Jag rekommenderar dig att köpa några guldmynt/små guldtackor i några månader, guld är mycket mer stabilt än silver så satsa på det nu i början.

Några guldmynt/tackor som man får mycket guld för pengarna är:

•5g guldtacka (kostar strax över 2000kr)
•gamla europeiska guldmynt (kostar allt ifrån 1000-lappen och uppåt, rekommenderar mynt från den latinska myntunionen tex 20franc från Schweiz som väger strax över 5g och kostar ca 2200kr i skrivande stund.
Rekommenderar även svenska guldmynt från Oscar II som väger 2-8g och kostar 800-3200kr.

Guldmynt och tackor kan köpas på liberty silver.se eller tavex.

Och nu till silver, det är 25% moms på silver i Sverige så de flesta här på forumet köper från Tyskland och Estland då silvermynt endast har 7% moms i Tyskland och 0% i Estland.

Så om du kan spara ihop till iallafall ett rör med silver (ca 6000kr) så rekommenderar jag dig att köpa från utlandet då det blir billigare så, men om du vill köpa i Sverige så finns det även silver hos liberty silver/tavex.
I båda fallen rekommenderar jag mynt som Eagles,Maples och philharmonicer som kostar ca 280kr/st i utlandet och strax över 300kr i Sverige.

Du kan även köpa silverhaltiga svenska mynt de kan köpas på tradera,
och så har liberty silver Cirkulerade silvermynt som kan köpas för ca 8500kr/kg.
Rekommenderar själv tradera i detta fallet.
De cirkulerade mynt som är vanligast och till ett bra pris är svenska silvermynt som tex 1kr från Gustav V, och så mitt favoritmynt Morgan dollar som innehåller 90% silver det är ett amerikanskt mynt som  kostar ca 200kr/st och innehåller 24g silver.

Med vänlig hälsning, walkingliberty

erland82

Hej och välkommen!

Jag kan ge lite tips på en av dina frågor iallafall :) Jag har möjlighet att gå igenom lite 1 kronorsrör ibland. Och får då fram 1 krona av ädlare valör efter cirka 15 till 20 rör.
Så går gör det ;) Kanske inte mycket till affärside men lite småspännde är det ändå :)

Azure

Hej och välkommen! Kul att du valt att spara i ädelmetaller, vill bara snabbt nämna en sak: Det är viktigt att du själv tror på idén/konceptet med ädelmetaller och inte bara gör det för att din far i detta fallet har tjatat på dig det. Utifall att det skulle gå åt fanders kan det skapa otroligt mycket agg parterna emellan.

Nu till det roliga!
Personligen skulle jag aldrig köpa smycken som investering, de flesta som inte är av en populär design är svårsålda, många smycken får sitt värde av sentimental/känslomässig-natur.

Angående guldmynt finns det en hel radda, bland annat de som nämnts tidigare men även Sovereigns, de har intressant historia och finns dessutom i två storlekar, Half Sovereign och vanlig Sovereign. Den förstnämnda borde inte vara några problem alls att införskaffa på din budget. Dessa mynt är inte svåra att sälja varken i Sverige eller internationellt så om du skulle flytta utomlands skulle alla känna igen dom.

För silver skulle jag rekommendera bullionmynt men Morgan dollars som tidigare nämnt är riktigt snygga att kolla på också om man vill köra på < 99.9%.
Mynt eller tackor spelar egentligen inte så stor roll, båda är lättsålda. Tackor verkar vara väldigt populära i Sverige men kommer också med en premium i de flesta fall. Vanliga bullionmynt (Eagles, Maples, Philharmonics) håller inte något samlarvärde och går oftast att få tag på för väldigt låg premium.

MrNook

Citat från: jakt skrivet torsdag 22, November 2012, 02:57:20
Hejsan!
ny på forumet :)
18årig kille som sedan några månader tillbaka fått ett intresse i att handla mynt och hoppas det finns någon/några som kan dela med sig av sina erfarenheter och hjälpa mig lite!
Min pappa har tjatat på mig att jag borde tänka klokt och köpa ädelmetaller och inte spara pengar på banken så jag har bestämt mig för att börja samla på mynt, främst svenska silvermynt.
Tänkte köpa och spara silver och guld tills det att jag har pengar till att köpa min första lägenhet :)

Märkt att i glesbygden där jag bodde innan så var det inte helt otippat att ibland få enkronor med silverinnehåll tillbaks på växeln.
(fick under 12mån period 19st)
Nu när jag har flyttat till en större stad så har jag inte haft lika mycket tur  >:(
Hur gör jag för att gå hårda vägen för att få tag dessa enkronor? 
Brukar banker plocka ut deras 1kr med silverinnehåll? funderade nämligen på att beställa 10.000kr i enkronor och gå igenom dom och plocka ut de som innehåller silver. lämna tillbaks för att beställa 10.000kr i mynt igen. är det lönt?  :)
Har ändå inte mycket vänner i nya staden jag bor i och jag skulle tycka det vore kul tidsfördrift!
Vilka banker tar så fall inte betalt för att få så mycket pengar i mynt och även återlämna x antal tusen i 1kr?

En annan fråga jag har är att jag har räknat ut att jag kan investera ca 3500kr per månad på ädelmetall och jag undrar vad ni skulle rekommendera mig att investera i? silvermynt? silversmycken? silvertackor? guldsmycken? små guldtackor?

Många frågor men jag skulle vara väldigt tacksam för hjälpen!

Mvh
Fredrik
Frågan är om det inte är mer lönsamt att jobba lite extra och ta pengarna du tjänar på det och köpa enkronor (eller annat silver) för.

Personligen gillar jag silvermynt men guld är förstås också trevligt. Gamla 10-kronor i guld är ganska trevliga och kostar cirka 800 kronor, så det kanske kan vara något om du vill satsa på guld.

Mitt främsta tips är att leta upp någon lokal mynthandlare. Det gjorde jag och det är utan tvekan där jag har gjort mina bästa affärer hittills.  :)

walkingliberty

Mrnook:
Var hittar du 10or i guld för 800kr?!
Menar du 5kr? För 10kr har ett guldvärde på 1500kr, det är 4g i de.

MrNook

Citat från: walkingliberty skrivet torsdag 22, November 2012, 09:53:54
Mrnook:
Haha, jo, jag menar självklart 5-kronor. Mitt misstag. :D 800 kronor för 1500 värt av guld hade väl varit lite för bra.

walkingliberty

Citat från: MrNook skrivet torsdag 22, November 2012, 09:56:20
Citat från: walkingliberty skrivet torsdag 22, November 2012, 09:53:54
Mrnook:
Haha, jo, jag menar självklart 5-kronor. Mitt misstag. :D 800 kronor för 1500 värt av guld hade väl varit lite för bra.
Jo det skulle vara lite väl billigt med 50% under spot för guld ;) , 800kr för en guldfemma är däremot rimligare :)

jakt

Hej igen  ;D

Om ni visste hur tacksam jag är för att jag fick era djupgående svar!
Riktigt snällt av er!  :D

Så om jag har förstått det hela rätt så ska jag helst investera i guld än silver.
När jag kollat amerikanska forum och även youtube så säger väldigt många att guldet har nått sin "Peak" och att silver är det som gäller om man göra bra affärer, Vad tror ni om sådana uttalanden?
Om jag har förstått er rätt så tycker ni hellre att jag ska investera i guld och de som är mest gynnsamt är:
5g-10g guldtackor
20franc
guldmynt oscar II
5kr och 10k guldmynt
half sovereign och vanliga sovereign

När det gäller silver så ska jag investera i:
eagles, maples och philharmonicer
morgan dollar

Det jag finner intressant är att när jag kollar på tradera så säljs det ibland lot med tex 1kg 1kr med 40% innehåll och dessa slutar ibland på ca 2000+kr. Det blir alltså 400gram silver för låt oss säga 2200kr. det i sig blir betydligt billigare än att köpa 1kg silvertacka för 7000kr, eller hur?
Är det då inte bättre att köpa 2.5 kilo 1kr för runt 5000kr som motsvarar 1kg tackan? eller tänker jag helt fel?

Så om jag ska investera i att köpa 5-10gram guldtacka och silver varje månad och slippa 25% moms så ska jag köpa från antingen tyskland eller estland om jag förstår er rätt. Kan ni ge mig länk på en 100% tillförlitlig försäljare i dessa länder så vore jag väldigt tacksam!  :)

tack så mycket för all hjälp! :)

mvh
Fredrik

SoulCrew

Hej och välokommen hit!

Först, se till att du har en del besparingar i cash också. Om inte annat så är det ju gott att ha om den där möjligheten att köpa pm i kvantitet dyker upp eller bara på en dipp i priset.

Grejjen med guld är att det är stabilare än silver, silver rör sig mycket kraftigare i procent räknat både upp och ner. Det är därför många rekar en grund med guld innan man köper silver. Så länge du vet vad du gör och varför du gör det så är det helt okej att göra so du vill. Men risken för att du om tre månader har fått se ditt innehav halveras i pris är klart mindre med guld än med silver. Sånt kan verka skrämmande, spelc för nybörjare. Den mer luttrade köper helt enkelt mer i det läget.

Vad du köper är rätt egalt, föj eget tycke och smak men följ gärna några enkla tumregler. Undvik premium så långt det går, ju mindre tacka desto större premium. Håll dig till guld med renhet .900 eller mer. Betala inte spot eller mer för guld med lägre renhet än så. För silver så skulle jag inte betala mer än spot för mindre än .999 om det inte är eftertraktade mynt.

Som sagt, du får snart en viss känsla för vad du gillar, köp det. Att tänka på i ditt exempel med enkronorna med 40% silver är att det är svårt att få spotpris, affinerare betalar mindre ju lägre renhet det är. Dessutom tar det plats, ska du flytta på tio kilo silver så är det rätt stor skillnad om det är tio enkilostackor eller om det är mynt som väger 25 kilo...

https://www.libertysilver.ee/se/
Är det smidigaste sättet att köpa från Estland, delvis samma folk som driver LS i Sverige så det ska inte vara några problem.

När det gäller tyskland är det krångligare, alla levererar inte till Sverige och en del har fyllt kvoten för i år.

http://www.gold.de/
http://www.bullion-investor.com/home

Där kan du hitta säljare, med tiden får du tillgång till medlemstrådarna här på forumet där du kan få mer tips på hur du ska gå tillväga och vad du ska tänka på eller kanske undvika.

Lycka till

jakt

Tack för ditt svar SoulCrew.  :)

Jag har redan 20 tusen sparade och...
Min sista fråga till er! iaf i denna tråd  :P
tänker göra en beställning nu ikväll.

Vilket väljer jag tycker ni?

75st Kanadensisk Silver Maple - 1 oz 2012 = 2332.5g för 19 275 kr
vs
3st 1kilo silvertackor för 6800krst = 20400kr

eller
Guldtacka 50 gram - Heraeus för 19 306 kr

mvh
Fredrik

erland82

Så länge DU tror på det är vilket av dem (förhoppningsvis) ett bra alternativ. Men som nämnt tidigare, guld är alltid en bra grund.  ;)

Sen blir det ju maffigare med silver då volymen ökar markant.. om man bryr sig om det. Vill man ta fram sina investeringar och pilla lite är nog mynt att föredra med. Även avyttring i framtiden så kan nog myntformen ha sin fördel i vissa scenarion iallafall.

/erland

kristensson

Citat från: jakt skrivet torsdag 22, November 2012, 21:52:47
Tack för ditt svar SoulCrew.  :)

Jag har redan 20 tusen sparade och...
Min sista fråga till er! iaf i denna tråd  :P
tänker göra en beställning nu ikväll.

Vilket väljer jag tycker ni?

75st Kanadensisk Silver Maple - 1 oz 2012 = 2332.5g för 19 275 kr
vs
3st 1kilo silvertackor för 6800krst = 20400kr

eller
Guldtacka 50 gram - Heraeus för 19 306 kr

mvh
Fredrik

Du har här fått tips på lite av varje, du har alltså samlat in information.
Nästa steg är att utvärdera den OCH du skall fatta ditt eget beslut nu.
Inget av det du nämner känns fel, men som sagt fatta DITT eget beslut.
Återkom gärna och berätta vad det blev och varför du valde så.

mithril_hunter

1 kilos silvertackor för 6.800kr låter billigt. Var hittar man dem????  :D :P ???

SoulCrew

Precis min tanke. Det är under spot. 7150 är spotpris enligt LS just nu.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane