Vad samlar du på förutom ädelmetaller?

Startat av Silverräven, lördag 16, Juli 2011, 18:51:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Sarek

mega_n

Citat från: Sarek skrivet fredag 23, Mars 2012, 22:42:05
Jag samlar på år och erfarenheter.

Det var en vis erfarenhet, men det gör vi väl alla... Fler?

/H

Kungsleden

Eftersom att jag har samtliga på CD (jaja, jag har såklart alla utgivna vinyl också men det är inte direkt någon sport att få tag i dem) utgivna fullängdare av Skånes, Sveriges och världens bästa rockband har jag slutat samla på annat än PM....

- Fem ess i leken -

Condor2ooo

Tråden är gammal liksom jag och det som jag samlar på.  (Stenåldersredskap)  Började när jag var i sjuårsåldern och har i skrivande stund runt 700 registrerade föremål. Större delen av min samling kommer slutligen att skänkas till ett museum. Resterande är till försäljning.

Condor2ooo

I detta hem har ingen Whiskey lyckats överleva nästkommande helg :P  Goda drycker är till för att förtäras  ;)

hundringen

kristensson

Jag samlade på god malt, men man kan inte samla hela livet och sedan dö nyfiken undrande hur de smakade.

Därför har jag börjat njuta av samlingen och det är märkvärdigt hur fort det "dunstar" när man slutar fylla på och bara avnjuter den.

Bosse68

Tänkte damma av den här gamla tråden  :D

Själv samlar jag lite på cocacola relaterade saker
Även sprit i alla dess former,
Reser en del i jobbet och då blir det alltid ett par nya flaskor
Eftersom jag ytterst sällan dricker något, så växer samlingen
Spritreklam hamnar även inom kategorin samlande

Så vad har ni i era samlingar?

Birka

Jag samlar på Amerikanska gitarrer, Gibson, Fender och Martin.

Stol81

Jag samlade i mina ungdomsår på frimärken, grunden till samlingen var en frimärksamling som jag fick av min far från när han var liten, den utökades senare med ytterligare en omfattande samling när min farfar gick bort. Jag la ner frimärkssamlandet för ca 15 år sedan när e-mail gjorde inträde. Då var samlingen värderad till en bra bit över 100k. Idag har jag ingen koll på den marknaden alls.

Sidan gillar jag whiskey och även vin och champagne men samlar inte på något av det. Däremot skulle jag gärna göra det men tyvärr finns det inte plats för en vinkällare just nu.

Sammanfattning: samlar inte på något annat än PM just nu  :)

Frederyck

mega_n

ManoleteSTHLM

Citat från: Stol81 skrivet torsdag 14, Juli 2016, 10:25:21
Jag samlade i mina ungdomsår på frimärken, grunden till samlingen var en frimärksamling som jag fick av min far från när han var liten, den utökades senare med ytterligare en omfattande samling när min farfar gick bort.

Jag har en liknande historia då farfar älskade att samla - frimärken, mynt och konstföremål. Det fick mig att börja samla på frimärken och den eran fick ett slut i och med inträdet i tonårslivet och att farfar gick bort. Samlingen har jag kvar och den är sannolikt värd noll och intet i kronor räknat men emotionellt kan jag med värme minnas de dagar då jag kom över något Landstormsmärke eller ett stående Lejon i gott skick. Facitkatalogen gjorde sitt till för att förleda mig i tron att livet som miljardär hägrade i vuxen ålder.  ;D

Idag är jag vuxet tråkig och samlar inte längre på något av emotionella skäl. Lite synd men sant.

Robax

Jag började för några år sedan samla på fotbollströjor. Mest blir det landslagströjor från de länder jag besöker.

glimbert

Samlade tidigare på en del NES-spel, men tröttnade lite i fjol i samband med att jag snöade in på PM och sedan dess blev det som en liten sidoverksamhet att avyttra samlingen. Sedan äger jag fem st. Commodore 64:or av lite olika snitt, så det är ju som en liten samling, men har inga planer på att skaffa fler.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane