Vreneli.

Startat av Birka, onsdag 30, Juni 2021, 14:39:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Birka

Jag fick idag hem ett antal Vrenelis, från en seriös tysk handlare, med varierande årtal. Fick bl a ett mynt från 1929. En årgång jag inte hade tidigare.
Myntet har en diameter som är ca 0,3 mm större än mina andra Vrenelis men väger ca 0,2 g mindre. Myntet ser också lite gulare ut.
Jag har googlat Numista och fler sidor. Har hittat tabeller med årgångar men 1929 verkar inte finnas med i listorna.
Har jag blivit blåst av en av Tysklands största handlare eller har jag dragit en vinstlott?

Lamalaman

Försökte googla lite men inte hittat något.
Hade varit kul att se bild, gärna bredvid ett vanligt exemplar.

Coltrane

Det här hittar jag:

"From 1916 to 1921 and from 1923 to 1924, the Swiss Mint stopped producing coins. The same situation was observed in 1928, 1929, and also from 1930 to 1934, from 1936 to 1947. The gold series of 20 Swiss francs did not come out due to various events, including the Great Depression and the First World War."

https://goldadvert.com/knowledgebase/en/20-swiss-francs-1897-1949/

Tyr

John Coltrane hittade informationen om produktionsåren av 20 Swiss Franc Vreneli gold Coin. Och det var bra gjort!

Och nu väntar vi bara på att Birka skall lägga ut en bra fotograferad bild på myntet i fråga.

Att myntet väger mindre än vad det skall utesluter att det är ngt fake med koppar som bas.

Sammanställningen nedan bekräftar vad Coltrane postade om ovan.

Birka

Tack för visat intresse.
Publicerar ett par bilder. Har lite ont om tid men ska försöka hinna ta lite fler bilder senare.

Tyr

Jag har gjort en bildjämförelse på Birkas Vreneli 1929 och jämfört med två andra mynt med närliggande årtal.
Liksom Birka har jag också ont om tid, och har inte detaljgranskat bilden. Men en snabb blick på bildjämförelsen avslöjar inga påfallande visuella avvikelser...

Birka

Tack Tyr!
Fantastisk bildjämförelse.

Att 1929:an är mycket gulare, kan det bero på att det kanske är en 24 k plättering?

Argent007

Citat från: Coltrane skrivet torsdag 01, Juli 2021, 10:39:52
Det här hittar jag:

"From 1916 to 1921 and from 1923 to 1924, the Swiss Mint stopped producing coins. The same situation was observed in 1928, 1929, and also from 1930 to 1934, from 1936 to 1947. The gold series of 20 Swiss francs did not come out due to various events, including the Great Depression and the First World War."

https://goldadvert.com/knowledgebase/en/20-swiss-francs-1897-1949/
Mer från hästens mun, dvs Swiss Mint:
http://www.swissmint.ch/d/downloads/dokumentation/numis_beri/VRENELI.pdf
som också säger att 1928 och 1929 ska inte några 20 franc guldmynt ha präglats.
Mer fullständig förteckning över alla valörer och år, inte bara guldmynt: https://www.swissmint.ch/d/downloads/dokumentation/praegeprog/Praegeliste_2021.pdf

Tyr

Tavex har en bra bild på 20 franc Vreneli och som jag har jämfört med och lagt ut nedan. Den är ju gul den också, som Birkas mynt är

Citat: beror det på att det kanske är en 24 k pläterring?

Det kan knappast vara en pläterring på Tungsten för det är myntet för litet till, Dessutom så ser det visuellt likadant ut som andra äkta. Och vad skulle det i övrigt annars vara pläterat på, när myntet väger 0,2 g MINDRE än det skall väga.

Birka

Håller med dig.
Det skumma är ju årtalet.
Jag har nu mejlat handlaren. Kanske kan de ge en förklaring.
Nu önskar man att man hade en Sigmapikadoll.

august

Jag vet inte riktigt vad jag skall tro.

Jag tycker att det ser äkta ut, både med och utan Tyrs bildjämförelse. Att det väger lite mindre är oroande, men inte ett bevis på någonting. Mynt slits och vikten minskar en aning... men detta mynt ser inte slitet ut. 0.2g är knappt 3%, vilket är rätt mycket för att vara tillverknkngsmarginal för ett av världens mest kända myntverk.

Men det allra mest graverande är att diametern är fel. Alla LMU 20 Francs från olika länder har samma diameter och fingrarna är superbra på att känna minsta lilla skillnad på diametrarna mellan mynten i en trave. Tjockleken är inte alls lika känslig, det märks inte lika mycket. Jag har testat ett antal 20 Francs från diverse länder och med 130 år i ålderskillnad och ingen sticker ut med "fel" diameter, alla är oerhört lika.

3% fel i vikt plus 2.88% fel i yta blir ungefär 6% fel i densitet om tjockleken är exakt rätt. Är den det? Jag skulle lägga några Vrenelis efter varandra och sedan låta ett mynt glida längs översidorna för att se om det går att känna någon "tröskel" när du kommer till det mystiska myntet.

Generellt så tror jag att det är "säkrare" att jämföra mynt som skall vara lika än att mäta. Så snart man mäter uppstår mätfel. Känner du skillnaden i diameter mellan olika mynt?

Jag har aldrig varit med om någon Vreneli från ett år som inte skall finnas, men jag har underkänt (och fått rätt) half sovereigns från år som inte skall existera. Så det är ett faktum att det förekommer förfalskningar som går på udda årtal. Om det beror på slarv i falskmynteriet eller att man satsar på att locka knasiga årtalssamlsre med år som de inte tidigare sett vet jag naturligtvis inte.

Birka

Mina mätdata är nog inte helt exakta. Diametern uppskattade jag när jag la mina tre nya mynt i 21,5 mm kapslar. De två första skramlade som vanligt medan 1929:an gick trögt i och "fastnade" i kapselhalvan. Det var då jag blev misstänksam och tänkte att jag skulle kontrollväga mynten men det gick ju inte så lätt när myntet satt fast i kapseln. Då tog jag ett annat mynt och vägde det i en annan kapselhalva och jämförde.
Fick då fram skillnaden på 0,2 g. Inte så vetenskapligt.
När jag till slut fick ut myntet så jämförde jag med ett annat och fick då på min våg med bara en decimal fram en skillnad på 0,3 g. Att jag har en primitiv våg kanske gör detta ointressant.
Jag har nu kört tröskeltricket men kan inte upptäcka någon skillnad i tjocklek.
Om nu myntet är fake så vore det väl konstigt att fejka ett mynt som "inte finns". Att fejka ett mynt upp till denna nivå måste ju vara ett fantastiskt hantverk.
Detta slutar nog med att jag får anlita någon med en Sigma så att jag åtminstone kan få veta att jag betalt för rätt guldvärde. Tack August för din analys.

Birka

Fick nu svar från leverantören som jag kallar X. Vill inte avslöja vem det är.

X  is working only with LBMA-certified manufactures and suppliers. Additionally, each Vreneli gold coin will be proved on arrival with a specific device. Like this we can assure it's not a fake. According to our knowledge this coin was minted between 1897-1949. So, it seems normal to us. We will forward your request to another colleague to find out if the year of 1929 has a special meaning. As soon as we have further information's, we will get back to you.

Det skall bli spännande att se om den tredje parten har en förklaring.

Argent007

Spännande!

Myntet kan ju ha korrekt guldvikt och att det är det X menar med att det inte är "fake". Men jag (som visserligen är nybörjare, men innehavare av normalt sunt förnuft) undrar ju hur man kan klassa ett mynt som helt och hållet äkta när myntverket som ska ha präglat myntet, själva i sina egna listor säger att de inte präglade några sådana mynt det året. Officiella men fåtaliga strömynt som de inte brytt sig om att registrera? Nån på anställd Swiss Mint som jobbade extra och gjorde lite egna mynt på kvällarna 1929? Eller felpräglat?

Ser fram emot att får höra fortsättningen.

Birka

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane