Guldet efter presidentvalet i USA

Startat av walkingliberty, tisdag 06, November 2012, 16:32:54

Föregående ämne - Nästa ämne

walkingliberty

Har läst att guldet kommer att gå ner efter presidentvalet i USA.
Det stod att guldet skulle gå ner, detta skulle hända för att efter presidentvalet så kommer dollarn att få en uppsving pga ökad tillit till den, vad tror ni?

EDIT: Här är en del av artikeln ang ev prisfall på guld, artikeln ligger på näringslivssidorna på tidningen SvD.
Länk: www.SvD.se

-Mitt Romney har ju varit kritisk mot Federal Reserves expansiva penningpolitik, och även om presidenten inte styr över Federal Reserve direkt kan man tänka sig att Fed tar mer intryck av det. Om det blir en stramare penningpolitik skulle det kunna påverka guldpriset negativt, guldet brukar ju stiga i tider när centralbanker trycker pengar. Detta kan tyckas som långsökt, men man skulle kunna tänka sig en sådan här effekt, säger Martin Jansson.

kristensson

Tror inte någon av kandidaterna kan stoppa tryckpressarna.
QE3 är ju redan beslutat.
Iofs så kan ju guldet gå hursom, vi får vänta och se.

Goldfinger

Liten föraning kom för en dryg timme sen. Guldet upp 32$ eller närmare 2% :D

Åbama

Kortsiktigt kan nog ädelmetallpriserna påverkas av valutgången. Långsiktigt är USA´s öde spikat genom deras QE och det faktum att ingen av de aktuella kandidaterna visat någon verklig sjukdomsinsikt om allvaret i situationen.

Den enda kandidaten som på ett trovärdigt sätt förklarat att han förstod allvaret var Ron Paul. Tyvärr var det inte vad "Joe Sixpack" ville höra. För att USA skulle kunna komma tillrätta med sina problem (om det ens längre är möjligt) krävs det nämligen ett antal impopulära åtgärder. Att låna är lätt, men att betala tillbaka desto svårare.

Romney talade visserligen om att han ville komma tillrätta med budgetunderskotten, men han har inte lyckats förklara hur. Det gjorde å andra sidan Obama under sin kandiatur också.

Att någon ens kan tänka sig rösta på Obama är däremot rent skrämmande. En riktig pratkvarn som gick till val på att halvera budgetunderskottet, men istället lyckades med konststycket att fördubbla det under sin presidenttid. Att under sin ledning har ökat skuldsättningen mer än samtliga presidenter före honom gjort tillsammans. Han borde fått nobelpriset i BS.

USA är som programmet Lyxfällan i kolosalformat.

kristensson

Tänk om fler gjort så här

Åbama

Citat från: kristensson skrivet tisdag 06, November 2012, 23:45:02
Tänk om fler gjort så här

Visst, tänk om. Tänk om vi sluppit dumheterna i svensk politik också, men det är och förblir inget annat än önsketänkande.

Men jag tror inte Ron Paul egentligen själv trodde på sin kanditatur. Han är tillräckligt intelligent och insiktsfull för att förstå att oddsen var minimala. Samtidigt enormt hedrande för honom att han ändå försökte. Jag hade aldrig gjort det, då jag inte är den självuppoffrande typen. Man kan trots allt säga att amerikanarna hade ett alternativ, men valde bort det. Inte första gången som kloka möjligheter röstas bort och dårskaper fram i demokratiska val.

Amerikansk politik känns allt mer som teater och sittande president och hans fru som ett skådespelarpar.

christian

Citat från: Åbama skrivet onsdag 07, November 2012, 01:20:43
Amerikansk politik känns allt mer som teater och sittande president och hans fru som ett skådespelarpar.

denna gång är presidenten iaf inte en faktisk fd skådespelare.

jag hoppades på obama för jag tror han gör pannkaka av allt snabbare än romney hade gjort, vilket gör att jag förhoppningsvis kan byta in mina ädelmetaller mot ett snoffsigt hus innan 2017. tror inte det hade blivit någon direkt skillnad i resultat om romney vunnit, men det hade kanske tagit lite längre tid eller inte peakat så kraftigt som det kan göra med obama i spetsen

Goldfinger

Citat från: christian skrivet torsdag 08, November 2012, 10:56:57
jag hoppades på obama för jag tror han gör pannkaka av allt snabbare än romney hade gjort, vilket gör att jag förhoppningsvis kan byta in mina ädelmetaller mot ett snoffsigt hus innan 2017.

Du hoppas att världsekonomin skall krascha för att du skall kunna köpa ett "snoffsigt hus"........

.......tänk efter en gång till.

christian

Citat från: Goldfinger skrivet torsdag 08, November 2012, 12:30:51
Citat från: christian skrivet torsdag 08, November 2012, 10:56:57
jag hoppades på obama för jag tror han gör pannkaka av allt snabbare än romney hade gjort, vilket gör att jag förhoppningsvis kan byta in mina ädelmetaller mot ett snoffsigt hus innan 2017.

Du hoppas att världsekonomin skall krascha för att du skall kunna köpa ett "snoffsigt hus"........

.......tänk efter en gång till.

läs vad jag skriver. jag tror allt går åt samma håll oavsett. jag föredrar att det går fort då jag står i husköpartankar och hellre har ett hus än en påse guld/silver. är jag ond för att jag vill det når samma resultat lite snabbare? men jag är förmodligen den enda här på forumet som investerar i guld och silver för att faktiskt tjäna pengar/inte förlora pengar, eller hur...
hade det inte varit kris på g hade jag inte köpt ett gram ädelmetaller för jag har absolut ingen nytta utav det. ska det gå åt helvete kan det lika gärna göra det med en gång så jag kan byta för mig oanvändbar metall mot något att bo i.

Åbama

Att politik handlar allt mer om showbusiness och att många röstar "tack vare" (läs "på grund av") politiska budskap signerade talskrivare och PR-byråer blir ibland ack så tydligt.

Kul (eller kanske sorglig) video, kan inte bestämma mig :)

"Stupidity we can belive in"

http://www.youtube.com/watch?v=Skw-0jv9kts&feature=player_embedded#

kristensson

Ja du  Åbama, varför blir man inte förvånad.

Kan undra vad resultatet av en sådan intervju hade blivit här hemma.

Silverräven

Lite lustigt i sammanhanget är att jag hörde på radio att röstdeltagande var lägre i detta valet än förra, som var knappt 60% (av den röstberättigade befolkningen!). Hur hög/låg siffra det var denna gången nämnde de dock inte. Det innebär alltså att lite över hälften av de som kan påverka inte gör det av lathet eller okunskap. Undrar hur röstdeltagandet såg ut i Sverige senaste valet?

Lite off topic visserligen, men jag kan inte låta bli att undra över hur bra demokratin fungerar när bara hälften av folket bryr sig om hur landet ska styras...

sloydarn

Citat från: Silverräven skrivet fredag 09, November 2012, 15:17:07
Lite lustigt i sammanhanget är att jag hörde på radio att röstdeltagande var lägre i detta valet än förra, som var knappt 60% (av den röstberättigade befolkningen!). Hur hög/låg siffra det var denna gången nämnde de dock inte. Det innebär alltså att lite över hälften av de som kan påverka inte gör det av lathet eller okunskap. Undrar hur röstdeltagandet såg ut i Sverige senaste valet?

Lite off topic visserligen, men jag kan inte låta bli att undra över hur bra demokratin fungerar när bara hälften av folket bryr sig om hur landet ska styras...

Det beror kanske till en viss del på att man i USA väljer presidentkandidat stat för stat. Så jag kan tänka mig att det är ganska oviktigt för många att rösta som bor i "självklara" stater som är endera är i klar majoritet för republikanerna eller demokraterna. Där kanske det även känns helt onödigt att rösta på egna kandidaten för han vinner ändå, eller har ingen chans. Skulle vara roligt att få se någon statistik på röstningsdeltagande på de stater som tillhör "swinging" staterna, ifall de aviker från självklara stater.

Ganska dumt sätt att välja på när jag tänker efter.

SoulCrew

Sloydarn har nog en delförklaring där. Tror dessutom rätt många här skulle tappa en del motivation om valet stog mellan M och FP eller VP och SAP. Nu inbillar sig ju folk tydligen att det är skillnad.
Förklaringen till deras valsystem är ju att det är en union av stater, dvs USA är inte som Sverige, Illinois, Kalifornien, Utah osv är inte som våra län. De sistnämnda är stater i sin egen rätt precis som Sverige. USA är snarare som EU i en jämförelse, Washington har bara haft 200 år mer än Bryssel att befästa sin makt. Och vi vet ju alla hur valdeltagandet ser ut här när det gäller EU-valet.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane