25% moms på investeringssilver from 1 Juli även vid handel från Tyskland.

Startat av 1337Dude, Söndag 30, Maj 2021, 17:32:46

Föregående ämne - Nästa ämne

1337Dude

Vet inte om detta har varit uppe till diskussion tidigare men jag har precis avslutat middagen där jag bl.a. berättade om mina planer att köpa några rör med silvermynt från Tyskland. Enda kommentaren från sambon som är affärsjurist var att jag skulle skynda mig då handlarna snart måste lägga på svensk moms om dom sammanlagt säljer för mer 10.000 € till Sverige. Den nya lagen gäller from 1 Juli 2021

Den lagändring är självklart inte riktat mot investeringssilver utan mot webbhandel generellt.

Men när väl denna lag träder i kraft så blir det ingen skillnad att handla från Tyskland eller Tavex, om man nu inte har möjligheten att fysiskt ta sig till Tyskland o handla över disk.

Birka

Birka

Handeln med silver med nominellt värde har lite egna moms "regler" i EU. Jag kan inte någonstans läsa att det ska ändras.
I värsta fall får du väl köpa momsfritt guld i stället. :)

1337Dude

Sambon börjar att vackla men hänvisar till Undantagen från mervärdesskatt för de varor och tjänster som behandlas här finns uppräknade i 3 kap. 23 § ML.

Hon tror fortfarande att det är 25% som gäller för investeringssilver den 1 Juli, hon är dock inte en momsexpert. Har en momsexpert på jobbet som jag ska försöka o kolla med.

I sverige gäller:
Bullionmynt såldes i förseglade förpackningar om 25 eller 500 mynt. Mynten uppgavs vara lagligt betalningsmedel, men eftersom de var tänkta att omsättas i investeringssyfte ansåg domstolen att mynten inte normalt kommer att omsättas som lagligt betalningsmedel.

Bullionmynt har heller inte betraktats såsom begagnade varor

När det gäller Guld antar jag att det är snarlika priser på Tavex jmf med Tyska butiker.

Birka

Tavex har skapliga guldpriser fast det går att köpa till lägre priser i Tyskland. Och det beror ju då på att många har lägre premier. Konkurrensen är tuff i Tyskland.

1337Dude

Kanadensisk Maple Leaf Guldmynt från Tyskland ca. 16 330 SEK plus frakt jmf med Tavex 17 160 över disk i Sthlm. Några hundralappar billigare i Tyskland, men procentuellt jmf med silver blir skillnaden inte lika stor.

Kommer absolut att köpa några från Tavex med mitt Mastercard SAS (dom tar inte AMEX) för att få SAS poäng.
p.s AMEX ska man inte använda för köp i annan valuta än SEK, då växlingskursen är kass. d.s

Edit:
Det verkar inte gå att köpa med Mastercard SAS...
OBS! Vi tar inte emot kreditkort, företagskort eller utländska kort över disk.

Birka

JohanB

Citat från: Birka skrivet Söndag 30, Maj 2021, 18:07:54
Handeln med silver med nominellt värde har lite egna moms "regler" i EU. Jag kan inte någonstans läsa att det ska ändras.
I värsta fall får du väl köpa momsfritt guld i stället. :)

Jag ser inte heller några ändringar i momslagarna i de länder i EU som har differans-moms-beskattning på silvermynt/mynt-tackor/stänger med nominellt värde påstämplat.
Tyskland, Österrike, Holland m.fl länder tillämpar detta.
Kallas: Differenzbesteuerung für Silbermünzen nach §25a UStG.
Står det så vid priset på en vara, så är den beskattad och kan säljas utan fler pålagor inom EU.

Före 2014 var det i dessa länder en speciell momssats på 7% för "mynt" men det ändrades till en införselavgift (typ tull) på 7% i stället (även på Phils frånÖsterrike). Samtidigt infördes möjlighet till differensmoms, där endast handlarens vinstmarginal momsbeskattas med ordinarie (Tyskland t.ex. 19%) moms. Den momsen syns dock inte på kvittot/fakturan du får och är inte avdragsgill för företag.
Så produkten är således en lagligt beskattad vara i EU.

Förklarat på tyska:
Silber – Mehrwertsteuer

Beim Kauf von Silber wird hingegen stets die Mehrwertsteuer fällig. Bis ins Jahr 2013 galt hier noch der verminderte Steuersatz von 7 Prozent. Seit 2014 ist Silber aber mit 19 Prozent besteuert. Unsere Silbermünzen sind aber differenzbesteuert und liegen damit bei einem ähnlichen Satz wie dem verminderten. Bei der Einfuhr aus dem Ausland wird eine Einfuhrumsatzsteuer von 7 Prozent fällig. Wenn wir als Händler das Silber nun weiterverkaufen, müssen wir die 19 Prozent Mehrwertsteuer nicht auf den vollen Nettoverkaufspreis aufschlagen, sondern auf die Differenz, die sich aus Einkaufspreis und Bruttoverkaufspreis ergibt. Man spricht von der Differenzbesteuerung.

En bra länk till hur det hela fungerar:
https://www.goldkaufen.de/silber-kaufen/differenzbesteuerung-silber-funktionsweise-und-vorteile/

1337Dude

"moms experten" på jobbet tror att det kommer att bli 25% på silver från t.ex. tyskland, det blir några spännande veckor. Varför? jo därför att lagen utgår ifrån var "omsättningen" görs o i detta fall är det Sverige.

Birka

Man borde ju i så fall inte kunna ändra en sådan lag utan folkomröstning.  :)
Det har ju innan varit så att ev moms alltid betalas av säljaren i dennes hemland i EU.
Om det blir så som du beskriver så borde ju även resten av EU omfattas och då är det ju en oerhört stor förändring. Sverige kommer att bli en stor förlorare.

1337Dude

Tanken är att handlare i Sverige inte ska missgynnas av att vi har en högre moms. Så om vi är förlorare eller inte måste ses ur handlare resp. köpares perspektiv.

Birka

TraderRoark

Citat från: 1337Dude skrivet torsdag 03, Juni 2021, 20:34:31
Tanken är att handlare i Sverige inte ska missgynnas av att vi har en högre moms. Så om vi är förlorare eller inte måste ses ur handlare resp. köpares perspektiv.

Det finns ett vettigt perspektiv och det är att momsen är tokig och borde tas bort helt. Det skulle alla produktiva människor tjäna på, inklusive handlare och köpare.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane