Brandfilt?

Startat av Chrille, onsdag 19, Maj 2021, 11:42:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Chrille

.

MrLibertad

En brandfilt är ju mer till för att släcka något som redan brinner genom att kväva elden.

Om det skulle börja brinna så brinner säkerligen filten också, dock med lite fördröjning men kan inte tänka mig att ditt kassaskåp står där efter en brand och inte har brunnit så att säga. Det är ett släckningsverktyg, inte ett brandskydd.

Guld-Franco

Brandfilten kan ju ändå vara en bra investering. Ha den nära till hands i köket så att du snabbt kan få tag i den om något skulle börja brinna.

DEScypher

Citat från: Chrille skrivet onsdag 19, Maj 2021, 13:26:56
Citat från: Guld-Franco skrivet onsdag 19, Maj 2021, 12:47:20
Brandfilten kan ju ändå vara en bra investering. Ha den nära till hands i köket så att du snabbt kan få tag i den om något skulle börja brinna.
Ja, jag får väl försöka vika ihop den filten igen och lägga in i fodralet, vet inte om det går så bra. :-[

Om jag inte missminner mig så finns det specialboxar som kan användas till vissa skåp som erbjuder ett utökat brandskydd. De kan då köpas som extra tillbehör, men du måste såklart kolla att boxen passar just ditt skåp.

Sen finns det ju en uppsjö av olika typer av skåp (dokument, arkiv, media, värdeskydd, brandskydd, stöldskydd m.m) oftast så pratar vi ju i dagligt tal om kassaskåp, men det finns ju en hel del olika sorter och massor med tillbehör att välja mellan. Hoppas du hittar något som funkar för dig och ditt skåp.

/DEScypher

P.S.Om det är ÄM du vill skydda, så ska dessa normal sett inte smälta vid en vanlig brand.

Birka

Vik en stor foliehatt att sätta på skåpet.  :D (Ta inte illa upp, skämtar bara)

DEScypher

Citat från: Birka skrivet torsdag 20, Maj 2021, 11:48:57
Vik en stor foliehatt att sätta på skåpet.  :D (Ta inte illa upp, skämtar bara)

Hehe, foliehatt låter bra! Inbakad "Panda" istället för inbakad potatis! ;-)

/DEScypher

P.S. Jag skämtar också, jag är definitvt djurvän och skulle aldig vilja pandorna något ont! :-)

Mark

Nu när det inte blev nåt med att vira in säkerhetsskåpet så är det dags att öva med filten :) Den kommer helt säker till ännu bättre nytta om du någon gång behöver använda
den på en person. Och där behövs övning.

2 minuter instruktion här som du aldrig kommer att ångra att du kollade på:

https://www.youtube.com/watch?v=ET_ye7VJ_NM

(Har lite svårt att låta bli att tjöta om sånt här eftersom jag har bakgrund inom brand.)

Och 5 minuter till:

https://www.youtube.com/watch?v=5tdqYU5I8J4

Bäst att öva med brand under ordnade förhållanden med brandkåren/utbildare men annars går det fint att torr-öva på handgreppen också.

Stäng dörrarna om det brinner:
https://www.youtube.com/watch?v=EzUllKBOwOs

Mark

Citat från: Chrille skrivet fredag 21, Maj 2021, 11:18:43
Men jag har aldrig varit med om att det börjar brinna i bostaden i de flertal lägenheter jag bott i.

Samma här. Inte har jag heller varit med om svår inflation, medicinsk invaliditet och borttappade försändelser. Ändå har jag ädelmetaller, olycksfallsförsäkring och begär REK om jag köper fysiska guldmynt.

Silverfisken13

Stämmer det att ädelmetaller klarar sig i en brand? Tänker att dom borde smälta men en vanlig brand kanske inte har så hög temperatur

sff123

Det beror på vad som brinner och hur länge men i ett brandklassat skåp,
klarar sig ädelmetaller oftast minst den dubbla klassningen på skåpet :)

https://www.adelmetaller.se/metallordlista/

Tole

Citat från: Chrille skrivet Måndag 24, Maj 2021, 14:12:02
Jag trodde faktiskt att ordet brandfilt betyder att den filten står emot brand och inte bara ett släckningsverktyg :D

Testa inte brandbomb, funkar inte heller mot brand  :D 8) Däremot funkar brandspruta mot brand. Svenskan är konstig ibland.

Mark

Citat från: Chrille skrivet Måndag 24, Maj 2021, 14:12:02
Jag trodde faktiskt att ordet brandfilt betyder att den filten står emot brand och inte bara ett släckningsverktyg :D

Det är en mycket bra poäng där! Man borde byta namn till släckningsfilt eller nåt liknande. Jag har i min enfald tänkt att alla vet att det är ett släckningsverktyg. Så bra att det kom upp i  en tråd så vi kan utbilda oss i mer än ädelmetaller :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane