Stigande guldpris snart?

Startat av sebari, fredag 02, November 2012, 18:39:00

Föregående ämne - Nästa ämne

sebari

http://www.di.se/artiklar/2012/10/31/usa-slar-snart-i-lanetaket/

De senaste veckorna har jag läst mycket om den kris som USA står inför när de snart slår i lånetaket. Detta kommer bl.a.  leda till höjda skatter och massiva besparingar. Enligt min teori kommer dollarn att nedvärderas och till följd av detta guldpriser öka då efterfrågan för guld kommer att öka markant. Vad tror ni?

Ha en trevlig helg!

Med vänlig hälsning,
Sebari

mithril_hunter

USAs så kalade "skuldtak" kommer inte påverka någonting. De kommer aldrig slå i taket utan efter att ha dragit ut på förhandlingarna och dragit över gränsen med hjälp utav någon sorts dispens så kommer de slutligen att höja det igen.

Finns inte på kartan att de kommer höja skatterna och göra massiva besparingar. Precis som en herionist inte på eget bevåg helt sonika slutar med droger. Hjälp behövs i form utav utomstående påtryckningar/omständigheter/stöd/hjälp.

USA kommer gå samma väg som Grekland. Fast värre eftersom de kommer fortsätta försöka trycka pengar för att undvika/ta sig igenom krisen..

sebari

Precis, du sa det själv! Slutar USA som Grekland så kommer vi få se en nedvärdering av dollarna, när detta sker så vet vi att guldpriset kommer öka?

sebari

Genom att trycka pengar som du nämner så faller värdet på en valuta, som bekant så vet vi att då värdet på denna valuta faller så ökar guldpriset. Dollarn är världens största valuta och den vanligaste reservvalutan i länder utanför USA. En nedvärdering utav dollarn kommer leda till att man söker till stabilare, värdigbeständigare investeringar och sparformer, guld. Detta är min teori...

mithril_hunter

Nja.. Det är de första meningarna i ditt antagande som inte riktigt stämmer.

Först och främst så kommer det så kallade skuldtaket inte att vara en trigger. det kommer vara en icke händelse.

Vidare om USA valde att höja sina skatter och gör kraftiga besparingar så skulle detta öka förtroendet för deras valuta. De skulle få balans i budgeten och kanske de till och med skulle kunna undkomma en ekonomisk katastrof.

För att dollarn ska kollapsa eller att de går in i väggen som Grekland gjort(krossats utav skuldtyngden) så ska de helt enkelt bara fortsätta med vad de håller på med nu så kommer detta oundvikligt att ske. Och som det ser ut nu så är det precis vad de kommer göra. Varken Obama eller Romney kommer att ändra spår.

Men annars så har du helt rätt  :)

sebari

Jag tycker frågan är riktigt intressant, uppskattar verkligen din feedback mithril_hunter!  :) Är student och har inte så stor erfarenhet inom handel med ädemetaller, ser mig dock som ganska påläst för min ålder ändå :P uppskattar alla tankar och idéer som folk har att komma med på forumet.

S

mithril_hunter

Jag är själv grön vad gällande handel med ädelmetaller. Jag kan rekomendera att kolla igenom denna tråd på forumet.

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=627.0

Framförallt Mike Maloney och Chris Martensons Crash course är väldigt informativa

Sök efter klipp på Peter Schiff på youtube. Han beskriver på ett bra sätt hur USAs ekonomi igentligen mår  ;)

Efter det har du en bra grund  :)

erland82

Greklands skulder blev väl för höga på grund av att de inte har en egen valuta och kan inte trycka upp mer pengar till sig själva antar jag. Plus att de inte kan lånar mer pengar av sig själva. (då skulder kommer från utifrånl)

Hur länge kan USA hålla på att trycka pengar till dig själva? Och finns det ens en gräns för det hela. Antar att alla pengar de har inte direkt hamnar i omlopp i systemet utan tillslut hamnar i lånebanken så att säga. Känns som det inte heller spelar så stor roll hur mycket pengar det finns elektroniskt eller i pappersform då de själv kontrollerar allt. Med andra ord kan man på 'riktigt' bli skyldig sig själv pengar?

Är själv ny i hur hela spektaklet fungerar och det är väl meningen att den vanliga massan inte ska ha så stor kunskap inom det hela heller.

august

Citat från: sebari skrivet fredag 02, November 2012, 21:44:58
Genom att trycka pengar som du nämner så faller värdet på en valuta, som bekant så vet vi att då värdet på denna valuta faller så ökar guldpriset. Dollarn är världens största valuta och den vanligaste reservvalutan i länder utanför USA. En nedvärdering utav dollarn kommer leda till att man söker till stabilare, värdigbeständigare investeringar och sparformer, guld. Detta är min teori...

Om det vore så enkelt så skulle vi inte befinna oss i det läge vi är. Dvs felet du begår (enligt min uppfattning) är att du antar att "marknaden" är påläst och agerar rationellt. Min uppfattning är att marknaden inte är påläst och dessutom regerar irrationellt.

Ju mer det stormar desto mer "risk-off" och det leder ofelbart till att dollarn stiger.

På längre sikt så tror (hoppas) jag att du får rätt, men jag varnar för att det är farligt att satsa för aggressivt på ett kraftigt fall för dollarn på kort sikt. "Don't fight the Fed" har ju t.o.m. blivit ett talesätt.

august

PS. Dessutom så måste du ta hänsyn till att om dollarn "går ner" så ökar mycket riktigt guldpriset i dollar... men kanske inte i kronor. Dvs så länge du inte sitter på dollar så behöver inte "rätt tillfälle" (att köpa guld) vara när USD/XAU peakar, det kan vara mycket bättre vid ett helt annat tillfälle.

mithril_hunter

Till erland82

Vad gäller Grekland så är deras problem stora och många. Blir för mycket att skriva om den soppan här och nu.  :P

USA kan såklart trycka så mycket de vill. De hoppas såklart på en "trickle down effect" men det enda som kommer att "trickle down" till den hårt arbetande medelklassen och fattiga är inflation..

Ja man kan bli skyldig sig själv pengar. Att ta lån idag är att ta ut arbete i förskott från framtiden. Låt oss säga att det snöar 5 centimeter varje dag. Taket och garageuppfarten måste skottas. Om man väljer att inte skotta snö på några veckor utan istället pillar sig i naveln så blir det desto jobbigare att skotta när man väl tar sig för att göra det. Och om man väntar för länge så kanske taket rasar in utav snötyngden  :o

Till August

sebari har rätt i att så länge vi har inflation så kommer reella tillgångar att ständigt öka i pris i samma tackt. Nu när inflationen stiger på grund utav all stimulus, pengatryckande, lågräntepolitik osv så kommer fler och fler vilja skydda sina tillgångar från inflationen.

Men jag håller med om att man inte ska investera i PM kortsiktigt och kortsiktigt är det faktiskt svårare att se vad som kommer att händ än på lång sikt.

SoulCrew

Egentligen är det väldigt enkelt, den dagen de tryckt tillräckligt mycket dollar för att resten av världen ska släppa den som reservvaluta så är det slut. Även dåliga vanor är svåra att bryta och det är väl ungefär vad dollarn blivit, en dålig vana. Den egentliga frågan är vart den punkten är. När ledsnar tillräckligt många av världens större ekonomier på att böja sig framåt på befallning? Historiken antyder att det lär krävas rätt många länder med tillräcklig militär styrka i princip samtidigt vägrar ta emot dollar. Om inte EU är med så lär det nog krävas både Ryssland, Kina och Indien för att det inte ska smälla.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane