Polera gamla pengar?

Startat av Mark, onsdag 17, Mars 2021, 17:04:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Mark

Hej!

Går det polera eller tvätta gamla silverpengar (svenska 2-kronor 40% och liknande) på något sätt så att de blir blanka eller iallafall silvriga istället för grå/gröna/svarta/fläckiga?

Birka

Polera, gnugga eller gno ska man som regel aldrig göra. Bakpulver/aluminium metoden är att föredra. Många anser att gamla silvermynt ska vara sulfiderade och skitiga för att behålla sitt samlarvärde och sin charm.

Sarek

Canvas

Ett mynt kan aldrig få bättre kvalitet av en rengöring - däremot, om man är oförsiktig, kan det få sämre kvalitet.

Man skall aldrig gnida ett mynt och absolut aldrig putsa det. Sådant som stålull skulle jag inte ens använda på föremål som det normalt är okej att putsa, såsom smycken och bordssilver.

Däremot går åsikterna isär bland samlare om hur de föredrar sina mynt. Att moderna mynt skall glänsa medan äldre skall uppvisa tydlig patina är majoritetsåsikter, men gäller ej för alla samlare av historiska mynt. Jag personligen till exempel ogillar när silvermynt är gråa, eller än värre svarta, oavsett hur många hundra år gamla de är.

Skall man sälja ett mynt någon gång i framtiden - försök inte rengöra det på något som helst sätt!!! En köpare som ogillar patinering kan behandla myntet såsom denne själv önskar på egen hand, men för en köpare som föredrar orörda mynt gör man myntet mindre attraktivt för på ett sätt som inte kan återställas.

august

Jag är inte särskilt religiös i denna fråga. Självklart bestämmer man själv hur man vill göra och även om det givetvis vore dumt att vara aggressiv mot ett gammalt mynt med numismatiskt värde är det lätt att glömma bort att de allra flesta mynt inte någonsin kommer att ha något numismatiskt värde alldeles oavsett om man hanterar dem i klimatkammare via fjärrstyrda silkesvantar eller ej.

Vanliga bullionmynt är bullion och inte oupptäckta numismatiska dyrgripar.

Jag har kört guldmynt över gaslåga för att bli av med red spots (funkade perfekt), jag har stoppat silvermynt i silverdipp för att bli av med sulfid (funkade också rätt bra). Just nu håller jag på och letar efter någonting för att ta bort ett tjockt tuschstreck tvärsöver ett guldmynt som är drygt 120 år gammalt. Jag har vissa förhoppningar på något riktigt kraftigt antiklottermedel. Det finns sådana mot tusch, men jag har inte hittat något som går att köpa som privatperson än, det är mer för professionella klottersanerare som det verkar.

Mark, om det är vanliga gamla svenska 1- och 2-kronor utan särskilt värde utöver silvret så skulle jag iofs börja med bakpulver/aluminium som Birka sade, men räcker inte det så är det bara att köra silverdipp. Eftersom du frågar så skulle du sannolikt få större glädje av mynten om de var mer silvriga och då är det bara att köra.

Gröna silvermynt gör ingen glad!

JohanB

@august  Har du provat isopropylalkohol (isopropanol) på tuschstrecket.
Eller koncentrerad vindrutespolarsprit bruka gå bra på tuschpennor också.

august

Citat från: JohanB skrivet onsdag 17, Mars 2021, 22:36:41
Tack för tipset, skall testas!

Canvas

Har en väldigt liten grön fläck på 1 Carolin/10 Francs från 1868. Säljaren rekommenderade syrabehandling ifall jag ville ha bort den och erbjöd som alternativ ett fläckfritt mynt för 200 kronor dyrare. Vad varken han eller jag visste om vid tiden för affären var, att detta mynt fanns i två varianter beroende på detaljer i sveakronorna och myntet med fläcken råkade vara den dyrare av varianterna. Så jag gjorde (av en slump) en mycket god affär på det myntet. Den lilla gröna fläcken har jag låtit vara kvar, men jag kanske avlägsnar den någon dag. Tycker knappt att den är störande alls.

Mark

Citat från: august skrivet onsdag 17, Mars 2021, 22:46:35
Citat från: JohanB skrivet onsdag 17, Mars 2021, 22:36:41
Tack för tipset, skall testas!

Det finns 99 % isopropanol på kjell o company om du vill testa det.

Mark

Citat från: august skrivet onsdag 17, Mars 2021, 22:15:38
Jag är inte särskilt religiös i denna fråga. Självklart bestämmer man själv hur man vill göra och även om det givetvis vore dumt att vara aggressiv mot ett gammalt mynt med numismatiskt värde är det lätt att glömma bort att de allra flesta mynt inte någonsin kommer att ha något numismatiskt värde alldeles oavsett om man hanterar dem i klimatkammare via fjärrstyrda silkesvantar eller ej.

Vanliga bullionmynt är bullion och inte oupptäckta numismatiska dyrgripar.

Jag har kört guldmynt över gaslåga för att bli av med red spots (funkade perfekt), jag har stoppat silvermynt i silverdipp för att bli av med sulfid (funkade också rätt bra). Just nu håller jag på och letar efter någonting för att ta bort ett tjockt tuschstreck tvärsöver ett guldmynt som är drygt 120 år gammalt. Jag har vissa förhoppningar på något riktigt kraftigt antiklottermedel. Det finns sådana mot tusch, men jag har inte hittat något som går att köpa som privatperson än, det är mer för professionella klottersanerare som det verkar.

Mark, om det är vanliga gamla svenska 1- och 2-kronor utan särskilt värde utöver silvret så skulle jag iofs börja med bakpulver/aluminium som Birka sade, men räcker inte det så är det bara att köra silverdipp. Eftersom du frågar så skulle du sannolikt få större glädje av mynten om de var mer silvriga och då är det bara att köra.

Gröna silvermynt gör ingen glad!

Precis det är ett gäng gamla tvåkronor och småpengar som inte har mer värde än silvervärdet. Att polera upp samlarsaker skulle jag inte göra -varken möbler, gitarrer eller mynt.

Jag testade aluminium och bakpulver och det blev ganska bra men mynten blev lätt gulbruna när de torkat.

Sedan testade jag citronsyra (pulver) som jag blandade med lika delar salt (NaCl) och en skvätt hett vatten. Det funkade väldigt bra och mynten blev silvriga efter några sekunder och de behöll sin silvriga finish efter torkning.

Tack för tipsen alla som engagerat sig i tråden.

amadeus

Aceton är bra på att ta bort fläckar som tuschpenna, fett etc och dessutom skadar inte mynten.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane