Leveransförsäkringar.

Startat av Birka, Söndag 14, Mars 2021, 14:57:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Birka

Kontrollera försäkringsvillkoren för leverans noga innan du beställer, särskilt hos utländska shopar.

Jag har nyligen råkat illa ut. Beställde guld för ca 10000:- från Heubach. När jag öppnade paketet så innehöll det endast en packsedel. Helt länsat.
Jag kontaktade både PN och Heubach. Reklamationen på PN besvarades med att det är avsändaren som ansvarar för frakten och Heubach svarade att försäkringen gäller bara för paket som försvunnit eller ej nått slutdestination. Så här sitter jag med min tvättade hals.

10 k är dyra läropengar. Nu köper jag endast från svensk leverantör som skickar rek.
Stölden hade troligen skett i Tyskland. Paketet var inpackat i sedvanlig vit plast med svarta plastband men någon liten hand hade tagit sig in i paketet som sedan otroligt noggrant hade reparerats av PN. De har även foton på det upprivna paketet och även foto på det sedan det reparerats.

Som sagt: Kontrollera försäkringsvillkoren för leverans noga innan du beställer.

Sverre

"Försäljaren är ansvarig för eventuella skador på dina varor från det att de skickas tills du tar emot dem."
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/shipping-delivery/index_sv.htm

Silverfisken13

Usch vilken mardröm . Hade försäkringen gällt om du köpt inom Sverige tror du?

Birka

Tack för sidan men tveksamt om den hjälper mig.

Birka

Citat från: Silverfisken13 skrivet Söndag 14, Mars 2021, 15:43:07
Usch vilken mardröm . Hade försäkringen gällt om du köpt inom Sverige tror du?

Postpaket är försäkrade upp till 50k i Sverige och sedan finns ju rek för olika belopp.

Sverre

Enligt Heubach egen hemsida: https://www.heubach-edelmetalle.de/page/versandkosten

Under rubriken: Verkäufe Europaweit   
- Sie tragen als Privatkunde grundsätzlich kein Versandrisiko & Verlustrisiko als Firmenkunde gelten die Werte der gegebenen Wertversicherung!

Och under ribriken: Ein paar Fakten und Infos
- Im Verkehr mit dem Endverbraucher trägt das Versand-/ Transportrisiko immer der Verkäufer. Der Verkäufer haftet für den Verlust und die Beschädigung der Ware auf dem Versandweg.

Med google translate blir det:
Sales across Europe
     As a private customer you do not bear any shipping risk & risk of loss as a corporate customer, the values of the given value insurance apply!

A few facts and information
In dealings with the end consumer, the shipping / transport risk is always borne by the seller. The seller is liable for any loss or damage to the goods in transit.

Birka

Citat från: Sverre skrivet Söndag 14, Mars 2021, 16:15:47
Enligt Heubach egen hemsida: https://www.heubach-edelmetalle.de/page/versandkosten

Under rubriken: Verkäufe Europaweit   
- Sie tragen als Privatkunde grundsätzlich kein Versandrisiko & Verlustrisiko als Firmenkunde gelten die Werte der gegebenen Wertversicherung!

Och under ribriken: Ein paar Fakten und Infos
- Im Verkehr mit dem Endverbraucher trägt das Versand-/ Transportrisiko immer der Verkäufer. Der Verkäufer haftet für den Verlust und die Beschädigung der Ware auf dem Versandweg.

Med google translate blir det:
Sales across Europe
     As a private customer you do not bear any shipping risk & risk of loss as a corporate customer, the values of the given value insurance apply!

A few facts and information
In dealings with the end consumer, the shipping / transport risk is always borne by the seller. The seller is liable for any loss or damage to the goods in transit.

Jag har naturligtvis haft mejlkontakt med Heubach men de menar att paketet nått adressaten och då försvinner deras ansvar. Själva paketet har ju kommit fram men tyvärr inte innehållet och det kan jag ju inte bevisa.

EuSouPrata

Extremt tråkig histora  :(

Löser inte problemet, men jag rekommenderar alla att ALLTID videofilma öppning av paket/leveranser.

I händelse av ev tvist, kan det vara värdefullt att kunna påvisa hur paketet såg ut innan öppning, samt vad som fanns i paketet (samt varornas skick o eventuella skador).

Birka

En annan sak som är viktig är att be att få kontrollera paketet innan man tar emot det. Kolla supernoga om paketet har märken efter att ha varit öppnat någonstans. Vid tecken på det så vägra ta emot paketet och be PN att skicka tillbaks det till avsändaren.

Tyr

Citat från: Birka skrivet Söndag 14, Mars 2021, 16:36:26
En annan sak som är viktig är att be att få kontrollera paketet innan man tar emot det. Kolla supernoga om paketet har märken efter att ha varit öppnat någonstans. Vid tecken på det så vägra ta emot paketet och be PN att skicka tillbaks det till avsändaren.

Det ät nog så man får skall göra...

tekopp

Fy fan vad värdelöst...

Riktigt tråkigt att höra  :'(

Birka

Tack för all sympati.
Ville också berätta om det här som en varning.
Be careful out there!

Birka

En sak till. Beställ inget strax innan en långhelg. Godset kan då bli liggande några dagar och ge större möjlighet åt tjuvar. Jag gjorde min beställning från Heubach några dagar innan jul 2020.
Trots att jag hållit på med äm i 6 år så har jag gjort nästan alla fel men så blir det lätt när allt vanligtvis flyter på smidigt.

laban77

Birka, hur såg paketet ut när du tog emot det? Tror du att du hade kunnat upptäcka att det var länsat när du skulle hämta ut det?

Jag tycker att det kan vara svårt att kolla paketet när man ska hämta ut det. Dels så står det ju en kö med människor bakom och stampar. Dels måste det ju vara ganska uppenbart skadat för att man ska låta bli att lösa ut det, och även i det fallet är det ju mest troligt en vanlig transportskada... och man vill ju ha sina metaller.

Birka

Du har helt rätt. Man har garden nere för att det brukar ju vara ok.
PN hade också lagt ner mycket omsorg på att laga paketet. Antagligen för att det är lättare för dem att jag kvitterar ut paketet istället för att de ska göra en retur.
PN tänker väl att jag ändå kommer att få ersättning från avsändaren och det hade jag ju också fått om jag hade fått en chans att neka paketet.

Ps Ja jag tror att jag hade upptäckt skadan om jag tok-kollat. Så mitt råd är: tok-kolla.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane