Idéer/förslag till forumet önskas.

Startat av MrLibertad, Söndag 21, Oktober 2012, 19:17:28

Föregående ämne - Nästa ämne

MrLibertad

Hallå forumet.

Som överskriften lyder så efterlyser vi lite idéer till hur vi ska ta forumet framåt, vad gäller så väl ev nya forumämnen, hur ökar vi trafiken osv, osv. Vi är som vanligt lyhörda när det gäller förslag från medlemmar om hur vi ska bli bättre, är det en bra idé och den går lätt att genomföra brukar vi ju i regel fixa det.

Allt är helt enkelt av intresse så jag tänkte att jag lägger väl ut en tråd så kanske vi kan få igång någon form av brainstorming.

Så, har DU några idéer eller förslag gällande alla aspekter av forumet, fire away.

hundringen

Mitt förslag är säkert enklare sagt än gjort men för att öka trafiken måste man synas mer. Ett bra stället att synas på är http://finansmamman.blogspot.se/ hon  har som jag förstått det rätt många som följer henne, ett inlägg från henne om forumet eller att hamna på hennes länklista vore inte så dumt.

DI, Avanza och många andra sidor måste ju ständigt ha saker och skriva om så varför inte någon av grundarna som får berätta lite om forumet i en artikel? (fråga dem om intresset kostar inget).

Det finns ju länkar på forumet men får vi något betalt när vi klickar på dem? är det så så måste vi medlemmar se till att använda oss av dem och finns inte sådanna länkar så kanske man kan ta upp diskussionerna med leverantörerna.

Jag är helt övertygad om att vi inte ska ha medlemsavgifter men är inte lika säker på att gäster ska ha i praktiken full tillgång till hela forumet, dessutom måste man nog hitta saker som motiverar folk att bli medlemmar, det första jag tänker på är att organisera storköp eller något åt det hållet sedan är det också upp till alla medlemmar att vara ännu mer aktiva så forumet lever.

Finns forumet på Facebook? Twitter?

Innan ni kritiserar mig för att det är svårt att bli omskriven och att tidningar och bloggare inte vill göra gratisreklam så kom gärna med egna förslag först

erland82

Vore kul med någon form av ledare/krönika där en eller varför inte olika personer får "spåna" fritt rörande vårt intresse. Dels tycker jag det är kul att läsa sådana men även att det vore det kul att läsa någons ledare/krönika som inte är direkt eller indirekt färgad av olika slags intressen. 

/e

Goldfinger

Vi är väl en och annan som även håller på med PM relaterade aktier. Visserligen finns det en ämnesgrupp men "övriga investeringar" men det har väl aldrig blivit någon riktig fart där. Lite nya intressanta ämnen som gruvaktier, Kanadensiska börsen etc kanske kan få fart på diskussionerna.

En annan ide är ju att utveckla mer portalfunktioner så som PM relaterade feeds, nyheter, blogglänkar, charts etc. Helt enkelt att sträva efter att forumets skall vara den huvudsida som alla PM intresserade har som utgångspunk för att hålla sig uppdaterade.

MrLibertad

Länkning är något vi gör hela tiden, forumet har idag ca 1200 inlänkar och det växer stadigt.

FB, Twitter finns på vänstersida av forumet samt att det finns gilla, tweet och G+ knappar i varje förstapost i trådarna.

Artiklar är klart något vi kan titta på.

Någon form av ledare kan också vara intressant.

Att göra en portal är något vi har pratat om tidigare och det var egentligen därför vi skaffade portalsystemet så det är absolut något som kommer att ske inom kort. Det betyder att man först hamnar på en portalsida där senaste inlägg, feeds och annan information kommer att visas.

Nya aktierelaterade forumämnen kan vi lägga till, helt klart.

Fler förslag tack.

hundringen

Kom igen med förslag nu, vi är över 400 medlemmar och visst måste väll fler kunna bidra med smarta tips och förslag?

MrNook

Den egendesignade medaljongen som det finns en tråd om hade säkert kunna locka folk om den var tillgänglig endast för medlemmar (självklart förutsatt att det blir någonting av projektet, vilket jag verkligen hoppas).. :)

MrLibertad

Citat från: MrNook skrivet tisdag 23, Oktober 2012, 21:18:36
Den egendesignade medaljongen som det finns en tråd om hade säkert kunna locka folk om den var tillgänglig endast för medlemmar (självklart förutsatt att det blir någonting av projektet, vilket jag verkligen hoppas).. :)

Klart att den tråden ska läggas i medlemsforumet, fixar det.

Silverräven

Om vi skall satsa på ledare eller artiklar så krävs det skribenter som både är väl bevandrade inom svenska språket och inom det område som skall avhandlas, exempelvis aktiemarknaden. Finnes personer här som har lite tid över att knåpa ihop bra texter får vi ta upp intresseanmälningar för detta :)

Även reportage från t ex er medlemmar som är bosatta och/eller jobbar i andra länder än Sverige kan vara intressant för folk att läsa.

Argentum Rex

Men hur tänker ni er egentligen? Ska ni göra en portal med det här simple machines systemet, som forumet ligger i, eller kommer det att bli en separat kodad hemsida som forumet bäddas in i? Tror absolut att det kan finnas potential för att ha en portal med ledare och allt, typ som Liberty Silver fast bättre.

Videoklipp, nyhetsflöde, filmklipp, artiklar...!

MrLibertad

Citat från: Argentum Rex skrivet onsdag 31, Oktober 2012, 12:33:51
Men hur tänker ni er egentligen? Ska ni göra en portal med det här simple machines systemet, som forumet ligger i, eller kommer det att bli en separat kodad hemsida som forumet bäddas in i? Tror absolut att det kan finnas potential för att ha en portal med ledare och allt, typ som Liberty Silver fast bättre.

Videoklipp, nyhetsflöde, filmklipp, artiklar...!

Tanken är, att eftersom vi redan har ett portalsystem, att vi kan göra en en ren portalsida vilket kommer att bli det man ser först ser när man går till www.adelmetallfroum.se. Där kan man då ha t ex guld & silverpriser, senaste inlägg, ett nyhetsflöde från bloggar, länklistor etc etc.

Anledningen till en portalsida är att vi kan lägga in mer info på t ex båda sidorna av forumet som det ser ut idag men det skulle helt enkelt bli "för mycket" utav det goda så att säga, så en portalsida + forum är att föredra.

Sen kommer det naturligtvis att länkas ihop med forumet via en länk. Jag håller på och kollar lite olika varianter men just nu är största problemet att portalen som finns installerad inte riktigt vill bete sig som jag vill att den ska göra :) så vi får se vad som händer.

MrNook

Det är intressant att nyheter automatiskt postas på forumet nu, men är det verkligen så bra att de syns under "Senaste inlägg"? Inlägg skrivna av medlemmar liksom drunknar i mängden nyheter och det tycker jag är synd.

Vad som inte direkt gör saken bättre är att någonting kring den automatiska nyhetshanteringen verkar trasigt; många av sammanfattningarna är blandade med vad som ser ut att vara HTML-koder.

MrLibertad

Citat från: MrNook skrivet Måndag 05, November 2012, 09:23:43
Det är intressant att nyheter automatiskt postas på forumet nu, men är det verkligen så bra att de syns under "Senaste inlägg"? Inlägg skrivna av medlemmar liksom drunknar i mängden nyheter och det tycker jag är synd.

Vad som inte direkt gör saken bättre är att någonting kring den automatiska nyhetshanteringen verkar trasigt; många av sammanfattningarna är blandade med vad som ser ut att vara HTML-koder.

Det är tyvärr inget som går att styra för tillfället men jag håller på med utvecklaren till portalen för att kanske få fram en lösning. Jag har dock förlängt senaste inlägg så att de 25 senaste inläggen nu visas.

Ett annat alternativ är att man "öppnar upp" forumet och använder sig utav "Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök."

Vad beträffar utseendet på posterna med html så är det framförallt feeds från feedburner som stökar och dom har jag helt enkelt tagit bort :-)

erland82

Som sagt kul med lite nya sidor med nyheter osv. Men det går inte att få dem i en tråd "Nyheter" helt enkelt.

/e

MrNook

Citat från: MrLibertad skrivet Måndag 05, November 2012, 09:27:53
Citat från: MrNook skrivet Måndag 05, November 2012, 09:23:43

Det är tyvärr inget som går att styra för tillfället men jag håller på med utvecklaren till portalen för att kanske få fram en lösning. Jag har dock förlängt senaste inlägg så att de 25 senaste inläggen nu visas.

Ett annat alternativ är att man "öppnar upp" forumet och använder sig utav "Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök."

Vad beträffar utseendet på posterna med html så är det framförallt feeds från feedburner som stökar och dom har jag helt enkelt tagit bort :-)
Nu vet jag ju inte hur forumets kod ser ut, men som utvecklare må jag säga att allt går att lösa så länge man bara orkar implementera det. ;) Om man vill göra det lätt för sig själv, och slippa lägga till kolumner i databasen, kanske man skulle kunna modifiera databasfrågan som hämtar "Senaste inlägg" till att helt enkelt hämta "alla senaste trådar som inte är skapade av Ädemetallforum News", och sedan ha en omvänd sökfråga där man nu vill att nyheterna ska visas. Quick'n'dirty  ;D

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane