Vad hade ni betalat för respektive utgivares silvermynt idag?

Startat av FJP, torsdag 31, December 2020, 08:22:47

Föregående ämne - Nästa ämne

FJP

Hej!

Jag är ny inom handel av fysiskt guld och silver. På Tavex t.ex. ser jag att spreaden mellan köp och sälj skiljer sig väldigt mycket. Jag har insett att det är billigare att både köpa och sälja från privatpersoner.

Nu till min fråga:
Vad hade ni betalat för respektive nya/ocirkulerade silvermynt från en privatperson med leverans via Postnord?
Följdfråga på det är hade ni frågat om rabatt om man köper mellan 20-50 mynt på en och samma gång och i så fall hur mycket ca?

1 Oz Maple leaf 2020

• 1 st
  • 20 st
  • 25 st
1 Oz American eagle 2020

• 1 st
  • 20 st
  • 25 st
1 Oz Kruggerand 2020

• 1 st
  • 20 st
  • 25 st
1 Oz Perth Mint Kangaroo 2020

• 1 st
  • 20 st
  • 25 st

*Samt kombination av två olika utgivare, 40-50 st.

Tack på förhand!  :)

I_am_mine

Jag brukar jämföra med en återförsäljare typ goldsilver.be och med en liten rabatt för att man handlar av en privatperson

FJP

Citat från: I_am_mine skrivet torsdag 31, December 2020, 09:17:37
Jag brukar jämföra med en återförsäljare typ goldsilver.be och med en liten rabatt för att man handlar av en privatperson

De hade ju sjukt bra priser ser jag! Jag läste från tidigare inlägg att du har beställt därifrån förut. Är priserna som visas med moms inkluderad och köper du fortfarande därifrån?

Stacker

Citat från: FJP skrivet torsdag 31, December 2020, 08:22:47

Nu till min fråga:
Vad hade ni betalat för respektive nya/ocirkulerade silvermynt från en privatperson med leverans via Postnord?

Jag hade betalat vad liknande nya mynt (=1 uns) kostar att köpa på postorder från billigare länder nere i Europa. Alltså mindre än vad de flesta är villiga att sälja för här i Sverige. Så det blir just inget silver inhandlat här hemma. Det är konstigt, verkar på något sätt som om momsen är med och spökar även i andrahandshandeln här. 300-350 kr för en några år gammal Kookaburra? Eeeh, skulle inte tro det. Jag får ju nya liknande mynt för 260 från Tyskland..... Dessutom finns alltid risken att bli lurad på Tradera, även om den risken är mindre med silver än guld, eftersom värdet är lägre.

Nej, silver köps bäst i andra länder än Sverige. Tyvärr.

FJP

Citat från: Stacker skrivet torsdag 31, December 2020, 17:07:20
Citat från: FJP skrivet torsdag 31, December 2020, 08:22:47

Nu till min fråga:

Jag hade betalat vad liknande nya mynt (=1 uns) kostar att köpa på postorder från billigare länder nere i Europa. Alltså mindre än vad de flesta är villiga att sälja för här i Sverige. Så det blir just inget silver inhandlat här hemma. Det är konstigt, verkar på något sätt som om momsen är med och spökar även i andrahandshandeln här. 300-350 kr för en några år gammal Kookaburra? Eeeh, skulle inte tro det. Jag får ju nya liknande mynt för 260 från Tyskland..... Dessutom finns alltid risken att bli lurad på Tradera, även om den risken är mindre med silver än guld, eftersom värdet är lägre.

Nej, silver köps bäst i andra länder än Sverige. Tyvärr.

Har du förslag på tyska hemsidor du handlar från?  :)

JohanB

Här finns de flesta tyska handlare i prisjämförelse (Preivergleich) på guld/silver i gold.de

https://www.gold.de/

Sverre

Angående att köpa 20 eller 25 st, så levereras de flesta nya mynt i rör av hårdplast med just 20 eller 25 mynt i varje rör. Vid köp av större mängder mynt kan det alltså vara idé att ta reda på hur många mynt som levereras per rör för den myntsorten.

I_am_mine

Citat från: FJP skrivet torsdag 31, December 2020, 09:47:15
Citat från: I_am_mine skrivet torsdag 31, December 2020, 09:17:37

De hade ju sjukt bra priser ser jag! Jag läste från tidigare inlägg att du har beställt därifrån förut. Är priserna som visas med moms inkluderad och köper du fortfarande därifrån?

Japp än så länge är det moms inluderat, det enda som tillkommer är frakt och valutaväxlingsavgift.

haberdasher

Det är lite meningsfullt att köpa silvermynt för investeringar en åt gången. Att köpa ett myntrör är vettigare, men jag föredrar att göra det när det är möjligt att resa så att jag kan köpa dem personligen. Det bästa alternativet är att köpa en monsterbox när spotpriset är på det lägsta och sedan sälja den största delen när spotpriset är på det högsta.

Stacker

Citat från: FJP skrivet torsdag 31, December 2020, 22:28:52
Har du förslag på tyska hemsidor du handlar från?  :)

Citat från: JohanB skrivet fredag 01, Januari 2021, 15:09:11
Här finns de flesta tyska handlare i prisjämförelse (Preivergleich) på guld/silver i gold.de

https://www.gold.de/

Gold.de är siten du behöver. Sök på det mynt du vill köpa och kolla var de finns billigast. Läs på om handlaren skeppar till Sverige och vad det kostar. Risken att bli lurad är liten, handlarna månar om sitt rykte och den som blåser kunderna blir inte långlivad i branschen. Jag skulle dock inte våga handla från Heubach, han verkar skicka lite vad han känner för och även om guld-/silvervärdet är korrekt så vill man ju gärna få det man beställer :-)

Det finns trådar på forumet om vilka som är de bästa utländska handlarna och vilka man ska akta sig för men jag hittar inte dem just nu. Leta.

Jag brukar handla silver på www.kronwitter-muenzen.de för att de har anständiga priser och billig frakt. Men det tar lång tid att få hem grejerna så jag har lessnat lite på den firman och ska nog byta. Å andra sidan kan det kanske i framtiden vara bra att vara stamkund någonstans så man får bättre service i händelse av brist på metall. Fast då ska man nog iofs köpa för betydligt mer än vad jag gör...

USA går tyvärr bort. Man kan åka på både moms och tull om man har otur med sitt paket. UK nu efter brexit vet jag inte hur det blir med. De har hög moms på silver så det går inte att handla där och det lär väl inte bli någon skillnad framöver, eller? Kan vi köpa engelskt silver på plats och sen ansöka om att få momsen tillbaka när vi kommer hem igen?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane