Eric Strand

Startat av snus, Söndag 13, December 2020, 15:14:08

Föregående ämne - Nästa ämne

snus

Eric Strand är väldigt positiv till framtida prisutveckling på guld och silver.

https://twitter.com/AuAgEric/status/1338088204965195782

Mark

Eriks Tweet:

"COT
• För första gången har Commercials (ex JPM) gått kort i nedgång
• Retail med bullish rekordsmå långa positioner"

Förklara gärna vad det betyder och hur det är kopplat till silver och guld. N00b här som vill lära sig mer :)

august

Citat från: Mark skrivet Måndag 14, December 2020, 00:10:35
"COT

Förklara gärna vad det betyder och hur det är kopplat till silver och guld. N00b här som vill lära sig mer :)
Hej och välkommen hit!

"Gå kort" = sälja ("gå lång" = köpa). "Commercials" = bullion banks (i princip). Commercials vet normalt mest, eftersom de har producenter och andra marknadsaktörer som kunder. Eftersom de vet mest så vill de tjäna pengar i både uppgång och nedgång. Det gör att de normalt köper vid nedgång och säljer vid uppgång och därmed får de en marknadsstabiliserande effekt (dvs de motverkar aktuell riktning i marknaden, ungefär som Lenz lag om du kommer ihåg det du lärde dig i fysik).

Detta innebär att i slutet på en korrektion som den vi haft i höst hade det varit normalt att commercials gått långa och därmed suttit på metall som de skulle sålt av när det går upp längre fram. Om de istället är korta så är Erics tes att de kommer att bli tvungna att köpa tillbaka när det går upp en dag, vilket då spär på uppgången snarare än motverkar den.

"Retail" är alla små investerare, dvs icke-proffs och de som vet minst. De är normalt trendföljande, dvs de går i princip aldrig emot marknaden (som commercials) utan med. Om retail har "rekordsmå långa positioner" så betyder det att de kommer att kasta sig ombord (gå långa) när det vänder uppåt, vilket givetvis förstärker uppgången.

Men det finns ytterligare aspekter på detta med commercials långa vs korta. T ex så betyder "commercials korta" inte att de vill att priset skall gå upp (eftersom de är korta tjänar de ju inga pengar på en uppgång, tvärtom). Så commercials korta är ofta en signal om ytterligare nedgång snarare än tvärtom.

Jag är inte säker på att Eric har rätt om commercials, men retail stämmer säkert så där håller jag i princip med om hans slutsats.

Min egen tes är att just nu är metallpriset mer påverkat av macro än på väldigt länge. Så allt detta är i grunden detaljer jämfört med att få klart valutgången i USA, att få klarhet i om vaccinering kommer att vända coronakrisen, att få klarhet i hur många ytterligare triljoner i stimulanser som kommer att pumpas in i ekonomin, etc.

Mark

Citat från: august skrivet Måndag 14, December 2020, 06:33:31
Citat från: Mark skrivet Måndag 14, December 2020, 00:10:35
"COT

Hej och välkommen hit!

"Gå kort" = sälja ("gå lång" = köpa). "Commercials" = bullion banks (i princip). Commercials vet normalt mest, eftersom de har producenter och andra marknadsaktörer som kunder. Eftersom de vet mest så vill de tjäna pengar i både uppgång och nedgång. Det gör att de normalt köper vid nedgång och säljer vid uppgång och därmed får de en marknadsstabiliserande effekt (dvs de motverkar aktuell riktning i marknaden, ungefär som Lenz lag om du kommer ihåg det du lärde dig i fysik).

Detta innebär att i slutet på en korrektion som den vi haft i höst hade det varit normalt att commercials gått långa och därmed suttit på metall som de skulle sålt av när det går upp längre fram. Om de istället är korta så är Erics tes att de kommer att bli tvungna att köpa tillbaka när det går upp en dag, vilket då spär på uppgången snarare än motverkar den.

"Retail" är alla små investerare, dvs icke-proffs och de som vet minst. De är normalt trendföljande, dvs de går i princip aldrig emot marknaden (som commercials) utan med. Om retail har "rekordsmå långa positioner" så betyder det att de kommer att kasta sig ombord (gå långa) när det vänder uppåt, vilket givetvis förstärker uppgången.

Men det finns ytterligare aspekter på detta med commercials långa vs korta. T ex så betyder "commercials korta" inte att de vill att priset skall gå upp (eftersom de är korta tjänar de ju inga pengar på en uppgång, tvärtom). Så commercials korta är ofta en signal om ytterligare nedgång snarare än tvärtom.

Jag är inte säker på att Eric har rätt om commercials, men retail stämmer säkert så där håller jag i princip med om hans slutsats.

Min egen tes är att just nu är metallpriset mer påverkat av macro än på väldigt länge. Så allt detta är i grunden detaljer jämfört med att få klart valutgången i USA, att få klarhet i om vaccinering kommer att vända coronakrisen, att få klarhet i hur många ytterligare triljoner i stimulanser som kommer att pumpas in i ekonomin, etc.

Tack! Vilket fint svar :) Jo jag konstaterar att jag nog köpte guld på fel ställe när det stod som högst men får väl vara nöjd att jag började läsa på om guld och silver alls. Det gör en inte dummare på sikt.

Så om jag förstår det rätt kan "gå kort" både betyda sälja det man har och att blanka det man inte har?

august

Citat från: Mark skrivet Måndag 14, December 2020, 14:36:56
Tack! Vilket fint svar :) Jo jag konstaterar att jag nog köpte guld på fel ställe när det stod som högst men får väl vara nöjd att jag började läsa på om guld och silver alls. Det gör en inte dummare på sikt.

Så om jag förstår det rätt kan "gå kort" både betyda sälja det man har och att blanka det man inte har?
Du är så välkommen.

Vad gäller att köpa vid fel tillfälle så tillämpar jag principen att lyssna på min mage. Om magen säger att jag är mer orolig för att priset kan komma att sticka iväg än jag är rädd för att priset kan komma att sjunka... då är det rätt att köpa oavsett om priset därefter går ner lite eller ej.

Nästa princip är att aldrigt köpa för alla pengar på en gång. Man skall alltid dela upp köpen så att man kan dra lite fördel av en eventuell nedgång, men även begränsa merkostnaden vid en eventuell uppgång.

Vad gäller att "gå kort" relativt blankning så förenklade jag lite genom att inte blanda in detta med blankning överhuvudtaget. I detta fall (commercials) så betyder "gå kort" just att blanka. Dvs de säljer den metall de eventuellt har och dessutom en massa metall de inte har. Så när commercials har "gått kort" så är de totalt sett negativt korrelerade med marknaden (dvs de har en större kort position än en eventuell lång position).

För oss vanliga dödliga är detta med att blanka oerhört farligt (eftersom priset kan dra iväg och förlusten bli obegränsat stor). Men commercials vet som sagt mest och anser därmed att den risken är värd att tas. Hittills har de haft rätt och de har tjänat massor med pengar under de tio år som vi haft en segdragen bear. Men förr eller senare är det sannolikt att de kommer att bränna sig.

Sverre

Det är i första hand blankning och liknande som avses med att gå kort, men det finns säkert personer som använder uttycket även för vanlig försäljning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Short_(finance)

Stacker

Citat från: Sverre skrivet Måndag 14, December 2020, 18:57:50
Det är i första hand blankning och liknande som avses med att gå kort, men det finns säkert personer som använder uttycket även för vanlig försäljning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Short_(finance)

Och på svenska:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blankning

Jag förstår inte hur det kan vara lagligt med blankning, än mindre naken blankning, att sälja saker som man inte ens äger. Det sabbar ju marknaden. Håller med Anders Borg!  :D

Stacker

Citat från: snus skrivet Söndag 13, December 2020, 15:14:08
Eric Strand är väldigt positiv till framtida prisutveckling på guld och silver.

https://twitter.com/AuAgEric/status/1338088204965195782

Och det har han varit länge, här är en grej från i mars för den som vill ha mer av hr Strand. Det gäller väl än mer idag.....

https://rikatillsammans.se/tror-du-pa-guld-kop-silver/

Mark

Citat från: august skrivet Måndag 14, December 2020, 18:51:44

För oss vanliga dödliga är detta med att blanka oerhört farligt (eftersom priset kan dra iväg och förlusten bli obegränsat stor). Men commercials vet som sagt mest och anser därmed att den risken är värd att tas. Hittills har de haft rätt och de har tjänat massor med pengar under de tio år som vi haft en segdragen bear. Men förr eller senare är det sannolikt att de kommer att bränna sig.

Men vad är det då som är nytt med det här att Commersials går kort? Om de ändå gjort det i 10 år? Jag är nog inte helt med på tåget ändå...

august

Citat från: Mark skrivet tisdag 15, December 2020, 05:58:09
Men vad är det då som är nytt med det här att Commersials går kort? Om de ändå gjort det i 10 år? Jag är nog inte helt med på tåget ändå...
Du verkar ha förstått precis rätt :-)

Om det betyder att du är på tåget eller inte är ett personligt val. Jag är själv rätt mycket "på tåget", men det beror absolut inte på detta med att commercials är korta. Som jag sade är jag skeptisk till hur relevant detta är. Jag är här pga macrosituationen och att jag tror på marknadscykler (samt att jag gillar metallbitar).

Mark

Citat från: august skrivet tisdag 15, December 2020, 17:23:14

Om det betyder att du är på tåget eller inte är ett personligt val. Jag är själv rätt mycket "på tåget", men det beror absolut inte på detta med att commercials är korta. Som jag sade är jag skeptisk till hur relevant detta är. Jag är här pga macrosituationen och att jag tror på marknadscykler (samt att jag gillar metallbitar).

Makro så tror jag att efterfrågan på silver kommer att öka i världen på sikt (några år och framåt många år)
Sen kan man ju hoppas på en dip nu då IOM att det lutar åt köp innan det drar iväg.

august

Citat från: Mark skrivet tisdag 15, December 2020, 22:54:56

Makro så tror jag att efterfrågan på silver kommer att öka i världen på sikt (några år och framåt många år)
Sen kan man ju hoppas på en dip nu då IOM att det lutar åt köp innan det drar iväg.
Hoppas kan man alltid, men jag misstänker att det är färdigdippat för ett tag nu. Silvret tog 25 nu i morse (ffg sedan i början av november) och GSR har till slut brutit igenom 75 (ffg sedan september). När guldet stiger samtidigt som GSR rasar så är blir det kanske silverrally nu före årsskiftet. Det är vad jag hoppas på :-)

Mark

Citat från: august skrivet onsdag 16, December 2020, 12:09:35
Citat från: Mark skrivet tisdag 15, December 2020, 22:54:56

Hoppas kan man alltid, men jag misstänker att det är färdigdippat för ett tag nu. Silvret tog 25 nu i morse (ffg sedan i början av november) och GSR har till slut brutit igenom 75 (ffg sedan september). När guldet stiger samtidigt som GSR rasar så är blir det kanske silverrally nu före årsskiftet. Det är vad jag hoppas på :-)

Oj nu kom det mer som jag inte förstår. GSR och ffg.

Bosse68

august

Citat från: Mark skrivet onsdag 16, December 2020, 15:20:37
Citat från: august skrivet onsdag 16, December 2020, 12:09:35
Oj nu kom det mer som jag inte förstår. GSR och ffg.
FFG är en vanlig hederlig svensk förkortning (För Första Gången :-)

GSR = Gold/Silver Ratio. Detta är guldpriset (i USD) delat med silverpriset. När GSR går ner (som nu) så innebär det alltså att silverpriset stiger mer (snabbare) än guldpriset. Jag bifogar två bilder här nedanför. Den första är GSR under nästan hela 2020 och den andra är bara för de senaste sex veckorna. Som du ser har GSR studsat på den horisontella linjen ett antal gånger och ju fler gånger desto starkare "motstånd". Men sedan så bröt det igenom idag. Då kan det antingen bryta tillbaka (s.k. "false breakout"), eller bara fortsätta vidare. Men det allra bästa är om den vänder och går tillbaka till linjen som bröts och s.a.s. nosar lite på den och sedan fortsätter (bort från linjen). Det kallas för "backtest" och innebär att man verifierat att linjen som tidigare var "motstånd" nu har övergått till att vara "stöd".

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane