EU får Nobels fredpris

Startat av Baltikinkasso, fredag 12, Oktober 2012, 11:11:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Baltikinkasso

Hur firar vi? Jag tänkte bjuda mina norska kollegor på kaka till lunch, berömma Norge för att återigen hittat en lämplig pristagare och samtidigt passa på att berätta alla fördelar ett EU-medlemskap.

kristensson

Jaha nu har både Obama och EU fått priset, undra vad dom har i beredskap till oss nästa år, det kanske är dags för Putin, vem vet?

mithril_hunter

Helt sjukt! Men till deras försvar så är faktiskt ändå själva EU i grunden fortfarande en fredsbevarande union. EMU däremot kommer förmodligen vara orsaken till framtida inbördeskrig eller ännu värre krig mellan medlemsländer  :(

Silverräven

Ja, man kan ju fråga sig hur resonemanget gått kring utnämnandet. Jag började fundera lite när Obama fick Nobels fredspris för ett par år sedan. Starkt jobbat!

Åbama

Värdet för priset har devalverats till en tragikomisk föreställning och ett rent politiskt pris.

Känns lite som när Refaat El-Sayed, Hans Holmér, Ebbe Carlsson, eller Ludmila Engquist blev utnämnda till "Årets Svensk". Grunden i om man skall kunna bedöma någons eller någras genialitet, är att man måste besitta en viss del av egenskapen själv. Något nobelkommittén bevisligen inte gör längre.

sisu

Håller helt med Åbama. Priset är numera att skämt rakt igenom.

Sarek

Nigel Farage har också gett sina synpunkter på valet av årets fredspris till EU. Följande står att läsa på hemsidan för UK Independence Party 

"Du behöver bara öppna ögonen för att se det ökande våldet och splittringen inom EU som orsakas av Euro-projektet ", sade han.

"Spanien är på gränsen till en bail-out, med högra militära som varnar för att armén kan behöva ingripa i Katalonien. I Grekland svälter människor och överger sina barn på grund av allvarlig fattigdom och inte en vecka går utan att vi ser upplopp och protester i huvudstäder mot trojkan och den ekonomiska fängelset de har infört.

Nästa steg är att överge nationalstaten: Tilldelningen av detta pris till EU för det i vanrykte."

Farage tillade: "Det senaste försöket att i Europa införa en ny flagga, valuta och nationalitet  för enskilda stater hette Jugoslavien. EU upprepar samma tragiska misstag.

Mer än att skapa fred och harmoni kommer EU orsaka uppror och våld."

Goldfinger

Jag undrar hur länge den Norska Nobelkommittén skall få hålla på och utdela dessa tveksamma på gränsen till politiska pris. Det har väl höjts röster för att ta tillbaka ansvaret till Sverige igen?

Silverräven

Jag brukar ofta tycka att norrmännen har det politiska mod och klarsynthet som Sverige saknar, men när det gäller fredspriset så väljs mottagaren tydligen ut genom att se genom rosa glasögon. Å andra sidan är det tveksamt att man hade haft bättre omdöme i Sverige, tyvärr.

Goldfinger

Ja, vem vet? Jag tycker ändå att den Svenska Nobelkommittén visat tydlig integritet genom åren. Fredspriset är förvisso inte helt lätt att frigöra från en politisk aspekt men den Svenska kommittén kan knappast göra ett sämre jobb.

Åbama

Var det inte Al Gore som fick det 2007 för sitt arbete för miljön och sin enastående miljömedvetenhet, där de valde att flyga in och ut tjockisen till prisutdelningen med privatjet?  ;D

Min namne Obama, som blev nominerad efter 13 dagar som president. Då hade han ju verkligen hunnit uträtta storverk. Detta dessutom som president för ett land som förde krig i flera länder. Ett land där det hålls krigsfångar utan rättegång i läger utomlands.

Man kan undra varför aldrig Neville Chamberlain eller Vidkun Quisling fick det på sin tid?

Hursom, Johan Norberg skriver om eländet.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tragikomisk-tajming-att-eu-far-priset-i-ar_7579136.svd

Sarek

Felet är att det är Stortinget som skall tillsätta medlemmarna i Norska Nobelkommittén. Och då kommer naturligtvis folk från deras egna led att komma med och styra valet med en politikers syn på saken.

SoulCrew

Är det inte lite konstigt att de då inte blivit medlemmar i detta fantastiska fredsprojekt som säkert garanterar fred i vår tid? Är det så att politikerna i Stortinget är med majoritet för och folket är emot?

Silverräven

Citat från: SoulCrew skrivet fredag 12, Oktober 2012, 23:08:01
Är det inte lite konstigt att de då inte blivit medlemmar i detta fantastiska fredsprojekt som säkert garanterar fred i vår tid? Är det så att politikerna i Stortinget är med majoritet för och folket är emot?

Jag tänkte samma sak när jag läste nyheten.

Goldfinger

Citat från: SoulCrew skrivet fredag 12, Oktober 2012, 23:08:01

Kan nog stämma. Den norska EU-kritiska "Nei til EU"-kampanjen fick iaf några nya medlemmar direkt efter kommitténs beslut :D Att endast 25% av norrmännen står bakom valet säger väl också en del.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5308083

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane