Ny Medlem...

Startat av Osiris, onsdag 03, Oktober 2012, 19:14:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Osiris

Hej

Är som sagt ny medlem för hur länge vet jag ej...
Gick främst med för att jag sitter med funderingar kring om, och i så fall hur, jag ska gå tillväga för att sälja en del äldre svenska (å några norska) silvermynt som kommit i min ägo (1870-tal - 1968).

Det är, i alla fall i mitt tycke, ett ganska stort antal (några kg i alla fall) och det lutar nog åt att jag vill sälja dem. Men vet inte riktigt hur. Men jag kan t.ex. inte bedöma om några är av någon form av samlarkvalitet eller om det är "skrotsilver" alltihop.
Hoppas jag med dessa spörsmål inte bryter mot någon regel. Jag är inte ute efter att här försöka hitta köpare utan mer om att få någon form av råd och hjälp av de som kan detta.
Gick in i en mynthandel här i stan för att försöka få råd och tips, men när jag sen tittade runt på nätet efter information kändes det mest som om den "seriösa" mynthandeln hade försökt blåsa mig som presumtiv säljare.
Har också kikat en del på nätet men har ingen aning om hur seriösa de olika handlarna/sajterna är, och de priser man erbjuder varierar ju också. Har t.ex. sneglat en hel del på Metallpris.se som ju verkar erbjuda ett bra pris som uppdateras hela tiden (f.n. 77% av 7,44 kr/gr) men vet ej hur seriösa de är att anse.

Blev visst ett långt första inlägg, men som ni förstår har jag funderat en del kring detta... så ber er ha överseende.
/Osiris

Silverräven

Hallå där och välkommen hit. Inga problem om du vill ha tips på någon att sälja din samling till, med lite tur nappar någon medlem här och vill köpa dina mynt :)

Ang. Metallpris.se så vet jag att ett par medlemmar gjort affär med dem (honom) och varit nöjda. Jag som forumadmin var däremot inte lika nöjd med upprepade regelbrott, så personen bakom företaget är avstängd från forumet.

Mitt hetaste tips är att du går igenom vad du har i myntväg, tar ett par bilder och slänger upp en annons i säljesdelen av forumet!

Crassus

walkingliberty

MrLibertad

Välkommen till forumet Osiris.

Osiris

Tackar ödmjukast för välkomsthälsningarna...

Kanske ska följa ditt råd och ta en bild eller två... men det kan bli lite intetsägande. det är i alla fall upp emot fyrsiffrigt antal mynt.

Det är möjligtvis inte så att det finns någon seriös handlare som har lokal i stan (stockholm) som man kan rekommendera. Skulle vara fint om man kunde få ett omdöme på om det är någon ide att fota... 

Men i alla fall... ska kika lite på säljforumet, vet vet kanske blir det istället att den gamla samlarådran tar överhanden och man börjar köpa i stället...

mvh
/Osiris

Micke Jansson

Välkommen!

Om du inte har bråttom att bli av med mynten tror jag du har mycket att vinna på Tradera. Fotografera och lägg upp styckvis eller i små mängder, tittar du på priserna som svenska silvermynt ger på Tradera så är det ofta över spot. Råkar du dessutom ha något som har samlarvärde och du har bra bilder får du sannolikt långt mycket mer än spot.

Tar ju dock lite längre tid än att sälja allt i en hög men rent utdelningsmässigt tror jag du tjänar på det.

coco

mithril_hunter

MrNook

Citat från: Micke Jansson skrivet torsdag 04, Oktober 2012, 18:30:38
Välkommen!

Om du inte har bråttom att bli av med mynten tror jag du har mycket att vinna på Tradera. Fotografera och lägg upp styckvis eller i små mängder, tittar du på priserna som svenska silvermynt ger på Tradera så är det ofta över spot. Råkar du dessutom ha något som har samlarvärde och du har bra bilder får du sannolikt långt mycket mer än spot.

Tar ju dock lite längre tid än att sälja allt i en hög men rent utdelningsmässigt tror jag du tjänar på det.
+1 på tipset om Tradera. Jag tror även att du, om du har tålamodet, får mer om du säljer samlingen i mindre delar här på forumet än om du säljer allt på en gång till exempelvis en mynthandlare.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane