Sälja silver vid en kollaps av Fiat!

Startat av nickricci, Söndag 30, September 2012, 01:51:20

Föregående ämne - Nästa ämne

nickricci

Om det sker en kollaps av Fiat och man skall sälja sitt Silver, vilken valuta skall man då använda? Ingen mening att sälja om valutan ändå är ur spel?
Eller, är det fysiska ting, som fastigheter etc som man vill byta med?

rottenz

Vid fullkomlig kollaps bör man sälja av 1ozare vid typ plattan ,timme för timme då prisutveckingen kommer att stiga dramatiskt o pappers pengar = 0 .  Se http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation_in_the_Weimar_Republic

Ebenezer

Om Fiat kollapsar så tvivlar jag på att vårt guld och silver kommer ha något värde. Det skulle bli sånt kaos att endast mat, vatten(beroende på var du bor), kläder och vapen skulle ha något värde. Tror du på en kollaps av FIAT så ska du nog inte hålla på med guld och silver. Köp en stuga i skogen och fyll den med konserver och lär dig jordbruk.  ;)

rottenz

Från Bugge till prepper.Samt ha gott av mat ,vapen,krigiska grannar för samverkan +en äkta överlevands instinkt.

Silver

Jag skulle ju hellre sitta med guld och silver vid en total kollaps av fiat. Att vi skulle få en extrem samhällssituation är en sak och att man har tak över huvudet, mat, vatten osv. är givetvis nummer ett. Men har man något att placera/spara efter det så är guld och silver det jag skulle hålla på i alla fall. Guld och silver har använts som pengar i tusentals år och en kollaps av vårt nuvarande, förhållandevis mycket korta monetära system lär inte ändra på den saken, utom möjligen tillfälligt. Men om inte omgående så troligtvis relativt snart skulle vi söka oss till guld och silver som betalningsmedel. Det om något lär behålla sitt, eller något värde då fiat kollapsat och man inte har något förtroende för fiatsystemet.

Summa summarum, vid en total kollaps skulle jag varken sälja guld eller silver. Precis som du säger nickricci finns ju inget att få betalt i. Guld och silver är ju riktiga pengar, det man i en sådan situation vill ha, inte papperslappar eller digitala siffror. Jag skulle sitta på det och försöka använda det som betalningsmedel mot sådant jag behöver och vill ha. Skulle inte det fungera omgående så skulle jag behålla det, för att använda det senare på ett eller annat sätt. Antingen som direkt betalningsmedel eller sälja mot någon ny form av fiat eller vad det nu skulle kunna vara.

Silverräven

Jag är av mer eller mindre av samma åsikt som Silver är ovan. Om hela fiatsystemet kraschar så är det reella ting som har ett värde. Guld och silver är just sådana med en lång historik, en papperssedel kommer inte duga till något annat än att elda med i en sån situation. I första skedet kommer dock mer användbara saker vara mest eftertraktat, sådant som säkrar ens överlevnad. Förutom tidigare nämnda saker lär troligen även bränsle, tobak, sprit, droger, mediciner mm vara hårdvaluta.

Skulle vi inse att en krasch är i snabbt antågande är det antagligen meningslöst att försöka sälja sitt guld och silver, i så fall bättre att byta det mot användbara ting, åtminstone till det mest akuta. Resten av ens förmögenhet gör man sedan bäst i att hålla hemlig så gott det går.

maggan

Ett av skälen till att köpa så små bitar som möjligt. Då behöver man inte skylta med sin förmögenhet. Jobbigt att gå och köpa 1 liter mjölk med en ett kilos guldtacka.
Värdet av tillgångar vid fiatkollaps styrs förmodligen av Maslovs behovstrappa, vatten, mat, tak över huvudet, i nämd ordning. När det är ordnat kan lyxprodukter såsom bränsle, sprit osv köpas för pm? Troligen går det även att köpa mat för pm ganska omgående.

Sofokles

Själv hoppas jag att mina ädelmetaller skall äta upp inflationen och säkra mina pengars reela värde över tid. Om FIAT kraschar köper jag mig en stridvagn och fyller med konserver och guld. ;)

maggan

Med en stridsvagn verkar det onödigt med pm överhuvud taget?

Sofokles

Goldfinger

Varför så drastiskt? Visst en fiat krasch kommer givetvis att få stora inverkningar på samhället men att vi skulle kastas in i ren anarki så man måste försvara sig med stridvagnar tror jag inte på.

Skulle dock de värsta ske så tycker jag Silver har sammanfattat ganska väl hur våra metaller kommer in i bilden.

august

En "krasch" skulle sannolikt vara ett relativt kortvarigt fenomen.

Tittar man på tidigare exempel på hyperinflation och därpå följande krascher så verkar det som om det är rimligt att anta att ett nytt valutasystem uppstår efter några veckor till några månader efter en krasch. Det kan inte dra ut på tiden särskilt mycket eftersom landet då faller ner i kaos och anarki och det tror jag faktiskt inte kommer att ske.

Detta gör att åtminstone jag tror att under själva kraschfasen skall man undvika att röra sina PM så långt det går. Man hankar sig fram som alla andra, eller mumsar på sitt förråd av konserver beroende på hur paranoid man är.

PM är till för fasen efter kraschen. Dvs jag håller med Silver i hans sammanfattning.

august

Åbama

Varför skulle en krasch vara kortvarig? Valutan är fundamentet i en ekonomi. Den är själva grunden. Det är basen i handeln mellan länder, företag och med olika råvaror. Det är därför dagens ekonomiska experiment är så extremt farligt och riskerar bli så förödande.

Jag tror tvärtom att en valutakrasch eller en krasch i det ekonomiska systemet ger efterverkningar i åratal framöver, möjligen i generationer. Franska revolutionen pågick i tio år (1789-1799), effekterna efter fanns betydligt längre, då kaoset innebar att Napoleon Bonaparte kunde komma till makten.

I Tyskland efter första världskriget innebar krigsskadeståndet det efterföljande ekonomiska kaos då man försökte betala av krigsskadeståndet med inflaterad valuta. Detta skapade något årtionde senare förutsättningen för nazimens framväxt och maktbas.

En valutakrasch innebär att producenter och handlare vägrar sälja råvaror mot betalning i en eller flera valutor. Detta är något som lär skapa bristsituationer eller i bästa fall en galopperande prissättning. Lagstiftning likt den som tillämpades i Zimbabwe, där man lagstiftade att handlarna var skyldiga att sälja till förutbestämda priser ledde till tomma hyllor i butikerna. Detta och omfattande handel på en svart marknad. Samma försök lär leda till exakt samma sak oavsett land.

De som idag lever av bidrag eller saknar reserver lär ta till våld och stölder när försörjningen inte längre är garanterad. En polis som får betalt med lön i en valuta han inte kan köpa något för. Han väljer sannolikt att hellre stanna hemma och skydda sin familj, hur mycket beordrad han än blir till att infinna sig på sitt arbete. Faller samhällets strukturer samman lär inte effekten bli kortvarig.

En god vän som är polis berättade över förvåningen de inom polismyndigheten upplevde vid det stora strömavbrott som inträffade  nordvästra Stockholm 2004. Plötsligt exploderade fullkomligt brottsligheten. Larm som hade saknade batteribackup slogs ut. Telefonförsörjningen slogs ut på många ställen. Tjuvar kunde härja mer eller mindre fritt i skydd av mörkret. Något som också skedde inom loppet av timmar efter det att strömavbrottet hade inträffat. Då en ekonomisk kollaps lär leda till en rättslig (vi är ju nästan där redan idag) lär inte effekterna låta vänta på sig.

Silverräven

Jag instämmer i mycket av det Åbama skriver. Har svårt att se hur stabilitet automagiskt infinner sig efter kort tid i ett land där man inte ens kan köpa mat för sina pengar. Jag hoppas inte en krasch infinner sig, men gör den det vill jag inte befinna mig i storstaden iaf.

För att återknyta till ämnet: även jag anser att det är efter en krasch man troligen får nytta av sitt silver. Att sälja av det under en pågående krasch ser jag ingen poäng med, i så fall skall man idka byteshandel mot mer användbara saker som t ex mat.

august

Citat från: Åbama skrivet Söndag 30, September 2012, 23:18:33
Varför skulle en krasch vara kortvarig? Valutan är fundamentet i en ekonomi. Den är själva grunden. Det är basen i handeln mellan länder, företag och med olika råvaror. Det är därför dagens ekonomiska experiment är så extremt farligt och riskerar bli så förödande.

Jag håller helt med om detta. Men däri ligger även orsaken till att just det som vi kallar "krasch" måste vara kortvarig.

Citat från: Åbama skrivet Söndag 30, September 2012, 23:18:33
Jag tror tvärtom att en valutakrasch eller en krasch i det ekonomiska systemet ger efterverkningar i åratal framöver, möjligen i generationer. Franska revolutionen pågick i tio år (1789-1799), effekterna efter fanns betydligt längre, då kaoset innebar att Napoleon Bonaparte kunde komma till makten.

En valutakrasch innebär att producenter och handlare vägrar sälja råvaror mot betalning i en eller flera valutor. Detta är något som lär skapa bristsituationer eller i bästa fall en galopperande prissättning. Lagstiftning likt den som tillämpades i Zimbabwe, där man lagstiftade att handlarna var skyldiga att sälja till förutbestämda priser ledde till tomma hyllor i butikerna. Detta och omfattande handel på en svart marknad. Samma försök lär leda till exakt samma sak oavsett land.

De som idag lever av bidrag eller saknar reserver lär ta till våld och stölder när försörjningen inte längre är garanterad. En polis som får betalt med lön i en valuta han inte kan köpa något för. Han väljer sannolikt att hellre stanna hemma och skydda sin familj, hur mycket beordrad han än blir till att infinna sig på sitt arbete. Faller samhällets strukturer samman lär inte effekten bli kortvarig.

Efterverkningar i åratal: absolut. Men det kommer till största delen att ske under ett nytt valutasystem. Och till stor del att bestå i att medelklassens besparingar (i det gamla systemet) har utraderats, och konsekvenserna därav.

Uppkomst av svart marknad: givetvis. Men det är i sig en form av nytt valutasystem. Och Staten vill mycket hellre ta hand om valutasystemet själv än lämna det till andra. Vad var det Rotschild sade, "den som kontrollerar tillverkningen av pengar..." (har glömt resten för ögonblicket).

Dvs min syn är att samhället har ett väldigt starkt incitament att snabbt få ordning på torpet eftersom annars kommer samhället helt enkelt att upphöra att existera. Om man inte tror på det så skall man satsa på vapen, eget skyddsrum och kanske en stridsvagn. Men om, som hypotetiskt resonemang, den svenska kronan skulle bli värdelös så sker hela värdeminskningen inte över en natt. Staten har tid att förbereda sig. Och när kraschen kommer så är jag beredd att slå vad om att det ganska snabbt kommer att finnas "nykronor". Vidare är jag helt övertygad om att den befolkning som idag ignorerar signalerna och inte satsar ett fiat-öre på PM kommer att kasta sig över "nykronorna" som den drunknande över frälsarkransen. Och kom ihåg att det enda som krävs för att en valuta skall fungera är att tillräckligt många "tror" på den.

Senare, när det värsta kaoset lagt sig så kommer de att bli varse att alla pappersbesparingar är utraderade.

Jag tror egentligen inte att vi tror särskilt olika om detta, det är mest en fråga om definitionen av "krasch". Jag ser den som kort och sedan följer fortsättningen medan du ser alltihop från fiat-till-noll via kaos och efterverkningar som "krasch".

Allt detta givetvis hypotetiskt... jag tror faktiskt inte att den svenska kronan kommer att krascha (i första hand baserat på att den svenska statsskulden är hanterllig). Däremot så tror jag på att bostadsbubblan kommer att spricka, men det ger ju snarare deflationisterna bränsle på brasan än de som tror på hyperinflation. Å tredje sidan så har ju bl a FOFOA i detalj redogjort för hur och varför deflation kommer att övergå i hyperinflation. Men var vet jag.

august

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane