Handel på Tradera, hur pass pålitligt? Förekommer skenbud?

Startat av DEScypher, lördag 05, September 2020, 16:03:24

Föregående ämne - Nästa ämne

DEScypher

Hej!

Jag har hittat några silvermynt på Tradera, som jag eventuellt funderar att buda på.

Jag drar mig dock för att göra affärer där eftersom:

1. Risken att man potentiell kan få falska mynt.
2. Risken att alla säljare inte är pålitliga.

Sen har jag även hittat ett potentiellt 3:e skäl. När jag tittar på budgivningshistoriken så hittar jag exempel på hur samma budgivare bjuder över sig själv ett antal gånger inom loppet av samma minut?

Det kanske är tillåtet att göra, men det ger onekligen sken utav någon försöker höja slutpriset på auktionsobjektet. När det sen är flera budgivare som uppvisar samma beteende, så blir i alla fall jag aningen tveksam.

Är det någon annan som har sett liknande beteende eller upplevt likande och har funderingar kring detta?

*Mest nyfiken*  :)

DEScypher

p.s. Hittade följande video om fenomenet Shill biding i detta fall på e-Bay: https://youtu.be/idEJcisYv_4

cyber

Har du något exempel på auktion där någon bjuder över sig själv? Kanske har det något med automatiska bud att göra?

Boko

Som svar på 1 & 2 så brukar jag kika lite på säljarens "poäng".. Många som säljer på tradera verkar ha det som extra inkomst o säljer väldigt ofta o därav har höga poäng. Har man höga poäng samtidigt som alla har lämnat posetiva recensioner så tar jag det som ett gott tecken.

Ang punkt 3 så är jag mer tveksam, visst har jag sett många konstiga bud, det mest frekventa & störande tycker jag är alla sista sekunden budare.. Det du talar om är jag mer tveksam till om det skulle vara vanligt.. några saker som gör det besvärligt, 1. man är inte anonym, 2. alla bud är bindande, 3. Är osäker här då jag inte sålt själv, men är det inte någon typ avgift till tradera vid avslut av auktion?, isf om säljaren bjuder på sina egna objekt så riskerar han ju o få betala till tradera för ingenting?..

Dessa punkter gör ju det inte omöjligt så sker kanske nån gång, men tycker iaf på dom auktioner jag vart intreserad av så brukar priset alltid hamna kring vad det är värt just då +/- 20% kanske, dvs både rejäla kap & okker pris är sällsynt..

DEScypher

Citat från: cyber skrivet lördag 05, September 2020, 16:38:17
Har du något exempel på auktion där någon bjuder över sig själv? Kanske har det något med automatiska bud att göra?

Jag tror, att jag har hittat en potentiell naturlig förklaring.

1. Autobud (tack för tipset)  :)
2. Resevationspris ej uppnått

En kombination av dessa skulle kunna vara en mycket plausibel förklaring till det jag har sett?  :)

P.S. Lägger ogärna ut information om auktionen, eftersom jag nu tror att jag hittat en naturlig förklaring och också inte vill riskera att peka ut någon i onöndan! Hoppas att det är ok? ;-) Annars kan jag PM:a , om du vill ha mer information?

DEScypher

Citat från: Boko skrivet lördag 05, September 2020, 16:50:50
Som svar på 1 & 2 så brukar jag kika lite på säljarens "poäng".. Många som säljer på tradera verkar ha det som extra inkomst o säljer väldigt ofta o därav har höga poäng. Har man höga poäng samtidigt som alla har lämnat posetiva recensioner så tar jag det som ett gott tecken.

Ang punkt 3 så är jag mer tveksam, visst har jag sett många konstiga bud, det mest frekventa & störande tycker jag är alla sista sekunden budare.. Det du talar om är jag mer tveksam till om det skulle vara vanligt.. några saker som gör det besvärligt, 1. man är inte anonym, 2. alla bud är bindande, 3. Är osäker här då jag inte sålt själv, men är det inte någon typ avgift till tradera vid avslut av auktion?, isf om säljaren bjuder på sina egna objekt så riskerar han ju o få betala till tradera för ingenting?..

Dessa punkter gör ju det inte omöjligt så sker kanske nån gång, men tycker iaf på dom auktioner jag vart intreserad av så brukar priset alltid hamna kring vad det är värt just då +/- 20% kanske, dvs både rejäla kap & okker pris är sällsynt..

Tack för tipsen! Det uppskattas!  :)

Jag tror, att jag har hittat en plausibel naturlig förklaring.

Autobud där säljaren lägger in att automatiska bud läggas i kombination med att säljaren har ett reservtionspris.

T.ex. säljare A lägger in ett reservtionspris, budgivare B lägger in ett för lågt bud, men väljer också funktionen autobud.  :)

DEScypher

Mark

Från tradera:

Provisionsavgift
Om din vara blir såld tar vi ut en provisionsavgift på 10% av försäljningspriset.
10% av slutpriset för varan
Max 200 kr (gäller ej för Domännamn)
Minst 3 kr
Inget Maxtak på provisionsavgiften vid försäljning av Domännamn

(Det kostar inget om varan inte blir såld såvida man inte har 100 ej avslutade auktioner per månad. Då får mna betala iallafall.)

Mark

Citat från: DEScypher skrivet lördag 05, September 2020, 16:03:24
Hej!

Jag har hittat några silvermynt på Tradera, som jag eventuellt funderar att buda på.

Jag drar mig dock för att göra affärer där eftersom:

1. Risken att man potentiell kan få falska mynt.
2. Risken att alla säljare inte är pålitliga.

Sen har jag även hittat ett potentiellt 3:e skäl. När jag tittar på budgivningshistoriken så hittar jag exempel på hur samma budgivare bjuder över sig själv ett antal gånger inom loppet av samma minut?

Det kanske är tillåtet att göra, men det ger onekligen sken utav någon försöker höja slutpriset på auktionsobjektet. När det sen är flera budgivare som uppvisar samma beteende, så blir i alla fall jag aningen tveksam.

Är det någon annan som har sett liknande beteende eller upplevt likande och har funderingar kring detta?

*Mest nyfiken*  :)

DEScypher

p.s. Hittade följande video om fenomenet Shill biding i detta fall på e-Bay: https://youtu.be/idEJcisYv_4

Jag kan väldigt lite om mynt och metaller men mer om tradera. Jag tittar på hur många affärer säljaren har gjort (många = bra), betyg (höga = bra) och inte minst på när kontot registrerades (gammalt konto = bra). Man vill inte smutskasta sitt eget gamla fina konto.

Nya konton utan köp och sälj kan ofta innehålla alldeles för bra erbjudanden som luktar stöldgods på långa vägar. Eller att ingen vara levereras.

Tittar även på de eventuella dåliga betyg som säljaren Ev. fått och hur den bemöter de betygen. Ibland kan det vara köparen som Klantat sig och gett dåliga betyg utan att kontakta säljaren och försöka lösa problemen.

Om du vill köra igång med tradera själv så är det bra att sälja diverse smågrejer kanske med förlust till och med för att få upp statistiken på kontot. Testa lägga ut vad krimskrams du hittar hemma till startbud 1 krona.

Nackdelen med Tradera motför  facebook eller nåt annat är att de tar 10 % på affären. Fördelen är just betygssystemet.

Stacker

Citat från: Mark skrivet Måndag 14, December 2020, 21:32:06
Fördelen är just betygssystemet.

Jo, samtidigt finns det ett stort problem med omdömena och det är hämnd-omdömen som idioter lämnar på säljare. Många köpare förstår inte alls hur Tradera fungerar, att det inte är som en vanlig e-handel för nya produkter där man kan ångra sig hur som helst efter köpet, bara strunta i att betala eller returnera på säljarens bekostnad etc. Vilket man inte kan göra, på Tradera gäller "köpt är köpt!" när det handlar om begagnade produkter.

Visst finns där ruttna säljare som kränger grejer som de inte varudeklarerar ordentligt eller rentav bluffar med, men köpare som inte behagar betala avslutade auktioner är nog ett större problem. Jag har bättre saker för mig än att vänta en vecka på avslut, krångla med att inte få betalt och tjata på köparen om det, anmäla, lägga upp annonsen på nytt, vänta en vecka till, få ännu en icke-betalare på halsen osv i en oändlig loop. Men turligt nog är de flesta köpare vettiga och trevliga - betalar snabbt och lämnar ett positivt omdöme.

Jag säljer en hel del (som inte är metallrelaterat) på Tradera och ett alltför vanligt återkommande problem är att köparen/vinnaren efter avslutad auktion ångrar sig eller inte behagar betala. Efter den sedvanliga långdragna proceduren med påstötningar och anmälan om utebliven betalning så avslutar jag med att ge vinnaren ett negativt omdöme, för att varna andra säljare.

Vad händer oftast då? Jo, vinnaren svarar med negativt omdöme på mig, bara för att jävlas och hämnas. Det är ju helt ogrundat, jag har inte gjort något som helst fel och vill absolut inte ha några orättfärdiga negativa omdömen som sabbar min femstjärniga rating. Naturligtvis kontaktar jag supporten och ber dem ta bort omdömet och får till svar "nej, det kan vi inte göra, vi vet ju inte vad som har hänt..." Duh! Allt jag kan göra är att kommentera omdömet och med bara några enstaka ord förklara varför det är felaktigt. Sen hoppas att framtida köpare tror mig. Det här gör alltså att jag drar mig för att lämna negativa omdömen på idioter, eftersom jag inte vill få negativa omdömen tillbaka som jag inte kan bli av med.

Kontentan blir ju då i förlängningen att betygssystemet till stor del tappar sitt värde och betydelse.

Har funderat på att skriva till Tradera och be dem göra något ordentligt åt detta men det vore ett totalt meningslöst slöseri med tid, Tradera skiter ju fullständigt i sina användare. Det har visat sig tydligt när det gäller alla ignorerade anmälningar som forummedlemmar under lång tid skapat angående falska mynt till salu. För dem handlar allt bara om att maximera vinsten och antalet avslut som de kan suga ut sina vidriga 10 procent av. 150 spänn. För EN(1) ynka annons på en säljsajt! Som jag dessutom själv måste skapa och lägga upp. Om de inte ens bryr sig om grovt kriminellt bedrägeri kommer de inte lyfta ett finger för att idioter förstör seriösa säljares omdömeshistorik.

Jag avskyr Tradera innerligt, trots att jag är en flitig användare där, och min högsta önskan är att bli så rik så jag kan starta en konkurrent som gör allt de gör bättre, till 1-3 procents avgift, så att hela Sverige omgående droppar Tradera och de försvinner till internets soptipp där de hör hemma.

Mark

Citat från: Stacker skrivet tisdag 15, December 2020, 02:57:20
Citat från: Mark skrivet Måndag 14, December 2020, 21:32:06
Fördelen är just betygssystemet.

Jo, samtidigt finns det ett stort problem med omdömena och det är hämnd-omdömen som idioter lämnar på säljare. Många köpare förstår inte alls hur Tradera fungerar, att det inte är som en vanlig e-handel för nya produkter där man kan ångra sig hur som helst efter köpet, bara strunta i att betala eller returnera på säljarens bekostnad etc. Vilket man inte kan göra, på Tradera gäller "köpt är köpt!" när det handlar om begagnade produkter.

Visst finns där ruttna säljare som kränger grejer som de inte varudeklarerar ordentligt eller rentav bluffar med, men köpare som inte behagar betala avslutade auktioner är nog ett större problem. Jag har bättre saker för mig än att vänta en vecka på avslut, krångla med att inte få betalt och tjata på köparen om det, anmäla, lägga upp annonsen på nytt, vänta en vecka till, få ännu en icke-betalare på halsen osv i en oändlig loop. Men turligt nog är de flesta köpare vettiga och trevliga - betalar snabbt och lämnar ett positivt omdöme.

Jag säljer en hel del (som inte är metallrelaterat) på Tradera och ett alltför vanligt återkommande problem är att köparen/vinnaren efter avslutad auktion ångrar sig eller inte behagar betala. Efter den sedvanliga långdragna proceduren med påstötningar och anmälan om utebliven betalning så avslutar jag med att ge vinnaren ett negativt omdöme, för att varna andra säljare.

Vad händer oftast då? Jo, vinnaren svarar med negativt omdöme på mig, bara för att jävlas och hämnas. Det är ju helt ogrundat, jag har inte gjort något som helst fel och vill absolut inte ha några orättfärdiga negativa omdömen som sabbar min femstjärniga rating. Naturligtvis kontaktar jag supporten och ber dem ta bort omdömet och får till svar "nej, det kan vi inte göra, vi vet ju inte vad som har hänt..." Duh! Allt jag kan göra är att kommentera omdömet och med bara några enstaka ord förklara varför det är felaktigt. Sen hoppas att framtida köpare tror mig. Det här gör alltså att jag drar mig för att lämna negativa omdömen på idioter, eftersom jag inte vill få negativa omdömen tillbaka som jag inte kan bli av med.

Kontentan blir ju då i förlängningen att betygssystemet till stor del tappar sitt värde och betydelse.

Har funderat på att skriva till Tradera och be dem göra något ordentligt åt detta men det vore ett totalt meningslöst slöseri med tid, Tradera skiter ju fullständigt i sina användare. Det har visat sig tydligt när det gäller alla ignorerade anmälningar som forummedlemmar under lång tid skapat angående falska mynt till salu. För dem handlar allt bara om att maximera vinsten och antalet avslut som de kan suga ut sina vidriga 10 procent av. 150 spänn. För EN(1) ynka annons på en säljsajt! Som jag dessutom själv måste skapa och lägga upp. Om de inte ens bryr sig om grovt kriminellt bedrägeri kommer de inte lyfta ett finger för att idioter förstör seriösa säljares omdömeshistorik.

Jag avskyr Tradera innerligt, trots att jag är en flitig användare där, och min högsta önskan är att bli så rik så jag kan starta en konkurrent som gör allt de gör bättre, till 1-3 procents avgift, så att hela Sverige omgående droppar Tradera och de försvinner till internets soptipp där de hör hemma.

Jag har väl haft tur att aldrig stött på en enda kund som inte betalat då :) Sen håller jag med om att 10% är sjukt hög profit. De sitter ju bara där och håvar in pengarna utan att knappt lyfta ett finger. Men det var väl idén och att vara tidigt ute som var vinnande koncept. Önskar också att de fick en vettig konkurrent.

Gripen

Köper du mynt så är risken att det är förfalskat (i bemärkelsen att du betalar för guld eller silver men får t.ex. tungsten) obefintlig. Det är inte värt att framställa fejkade mynt. De som förfalskar satsar på tackor och då guldtackor.

Köper du däremot mynt med samlarvärde så kan det hända att det är falska mynt såtillvida att de förvisso innehåller guld eller silver, men är kopior. T.ex. finns det falska sovereigns ute på marknaden. De har rätt mängd guld men har inget samlarvärde.

Så mynt utan samlarvärde skulle jag aldrig vara orolig för att köpa på tradera.

Förfalskningar av silvermynt är nog ännu mer obefintliga (undantag pandor?).

glimbert

Citat från: Gripen skrivet tisdag 15, December 2020, 08:41:57
Köper du mynt så är risken att det är förfalskat (i bemärkelsen att du betalar för guld eller silver men får t.ex. tungsten) obefintlig. Det är inte värt att framställa fejkade mynt. De som förfalskar satsar på tackor och då guldtackor.

Köper du däremot mynt med samlarvärde så kan det hända att det är falska mynt såtillvida att de förvisso innehåller guld eller silver, men är kopior. T.ex. finns det falska sovereigns ute på marknaden. De har rätt mängd guld men har inget samlarvärde.

Så mynt utan samlarvärde skulle jag aldrig vara orolig för att köpa på tradera.

Förfalskningar av silvermynt är nog ännu mer obefintliga (undantag pandor?).
Pandor och vissa årtal av Krugerrand (speciellt 1978) är det bra att vara försiktig med.

9darter

För många år sedan köpte jag på Tradera ett franskt 5-francsmynt från 1816 i tron att det var den sällsynta varianten 1816-D (präglingstal ca sextusen mynt).
När jag fick myntet visade det sig att någon företagsam person filat bort överdelen på myntmärket B för att det skulle se ut som ett D. Varianten 1816-B är inte alls sällsynt (präglingstal ca en miljon mynt).
Säljaren hade inte påstått varken B eller D så det var helt mitt eget fel att jag inte granskat annonsfotot tillräckligt noga.
Synd på ett i övrigt vackert mynt som nu förpassats till skrotsilverlådan.
Läropengar!

sff123

Om budtriss förekommer på Tradera :D
Skiter Björnen i skogen?
Budtriss förekommer nästan överallt ;)

haberdasher

För att minimera sannolikheten för budtriss är det bästa att lämna ett bud några minuter eller till och med sekunder innan auktionen avslutas. Jag lämnar vanligtvis mitt maxbud vid den tidpunkten, om det inte redan var högre, och hoppas sedan på det bästa, vilket innebär att ingen annan vill ha det så mycket som jag.

CK

Citat från: haberdasher skrivet tisdag 15, December 2020, 19:22:49
För att minimera sannolikheten för budtriss är det bästa att lämna ett bud några minuter eller till och med sekunder innan auktionen avslutas. Jag lämnar vanligtvis mitt maxbud vid den tidpunkten, om det inte redan var högre, och hoppas sedan på det bästa, vilket innebär att ingen annan vill ha det så mycket som jag.

Så gör jag också. Lägger ett maxbud fyra sekunder innan avslut och hoppas på det bästa.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane