Eget silvermynt/medalj

Startat av 2818181, onsdag 12, September 2012, 03:37:27

Föregående ämne - Nästa ämne

2818181

Intressant läsning. Kul att motivet engagerar. Återkommer när jag sitter vid en dator. Ta inte figurera för bokstavligt de är förenklingar för att se helheten. Fas 1 är att ta fram ett motiv/koncept, i fas 2 går vi in på detaljutformning av päls och tassar.  Tveka inte att skicka PM om ni har frågor.

kristensson

Följer spänt detta projekt och blir det verklighet så kommer jag att skaffa ett sådant mynt, vilket då blir mitt Första Sista och Enda mynt med premium på sig.

Keep up the god work

2818181

Som sagt, -kul med responsen på myntet. Engagemang stimulerar.

Jag vill börja med att åter påpeka att bilden jag lade ut är att betrakta som en arbetskopia (eller snarare en digital skiss), och borde möjligen varit tydligare med det.
Jag hade kanske inte räknat med den detaljgranskningen som blev. Lejonet engagerar och jag håller med om att han ser lite lustig ut.
Han påminner lite om Marcus Birro efter att Italien förlorat en fotbollsmatch. Men ni kan vara lugna, -han hamnar inte på något mynt i det skicket.

Silverräven redogjorde föredömligt om processen fram till prägling, och vi har en bit kvar dit.
Då jag inte har en stab av underhuggare som kan göra olika lejonstudier åt mig, så använder jag samma stackars hanne som jag digitalt töjer och drar i för olika kompositioner.
Därav det lite underliga utseendet. Jag bifogar som jämförelse ett annat förslag med samma lejonbild fast bearbetad på annat vis. Även Sweas ansikte och kjol är mer skissartade innan kompet är spikat.
Ni får helt enkelt föreställa er en snyggare grafik då det skulle ta för lång tid att optimera varje ny stilstudie. Det är slutresultetet som skall läggas tid på.

Däremot kom frågan om stilrent upp. Detta kan nog diskuteras i evigheter. Det står 1 Riksdaler på baksidan och jag tycker det rimmar illa med ett alltför "slickt" formspråk. En svår balansgång, men mot en originalriksdaler är det i vart fall stilrent.  :D

Vad gäller Lejonet så bör han vara med. I de flesta seriösa sammanhang finns minst ett lejon vid hennes sida och så bör det även vara här enligt min mening. Annars blir det "enbart" en kvinna med ett svärd som eventuellt kan misstas för tex. Marianne, Россия-Матушка eller Columbia. Här är en bild från 1668 med lejon och allt. http://www.kb.se/samlingarna/digitala/suecia/forsta-bandet/titelblad-volym1/
Britannia fick däremot sitt lejon ungefär 150 år senare. Hon avbildas desutom ofta utan katten men med tex. Sjöhästar (Royal Navy). Här har vi däremot ett rackarns snyggt Brittiskt mynt på ämnet http://www.royalmintmuseum.org.uk/collection/collection-highlights/coins/the-una-and-the-lion-five-pound-piece/index.html
Lejonet står för övrigt inte för Sverige som land (det gör Swea) utan symboliserar styrka och värdighet. Wikipedia ger f.ö. 54 exempel på statsvapen med lejon, och inte många av dessa länder har katterna strövande i skogarna. Som parantes kan det vara roligt att jämföra dessa två bilder från Wikipedia:
1. En Brittisk Farthing 1714:
2. En Svensk "Publica Fide" 1716:

Min tanke med motiven är att påminna om vilken betydelse silver har haft för Sverige i alla tider. Silver och mynt har varit den självklara kombinationen.
I en tid med "Kalle-Ankamynt" i järn och andra skitmetaller, så vill jag sätta silver i en historisk kontext där metallen stod för ett reellt värde. Det hjälpte inte hur mycket papperslappar, ettor eller nollor man rapade upp.
-Den som inget silver har, han får stå med... osv.
1613 tvingades tex. Sverige att betala 1 miljon riksdaler silvermynt (ca. 25 ton) till dansken för att få tillbaka Älvsborgs fästning m.m. Det motsvarade 4 årsskördar och Kungen fick t.o.m. slänga med sitt bordssilver.
Så det gäller att var förberedd om nya tider nalkas. Vi börjar med 500 mynt så får vi se hur det går framgent.

Och ärligt talat. Om allt går vägen så behöver ingen fundera över vilken som blir årets självklara julklapp. ;)

Kom gärna med ytterligare (konstruktiv) kritik, då min hud är hård men mitt sinne är öppet.

mega_n

Du har fria händer... Reagerade bara lite på lejonets utseende...
Skissen du visade nu bevisar att motivet kan funka riktigt bra...

(Fixade bara en trasig länk i ditt förra inlägg ifall du undrar.)

/H

SoulCrew

En grej som jag funderade lite på inspirerad av Lunarmynten, där finns det ett kinesiskt tecken på varje mer eller mindre välinkorporerat i myntets design, jag tycker det höjer mynten oftast. Det är ju trots allt den kinesiska zodiaken det handlar om. Flera andra mynt har designerns initialer i (oftast) liten text nånstans på myntet. Min tanke här är, runor, det är onekligen svenskt, eller i varje fall nordiskt. Dessutom tycker jag det är en kul hommage till designern om det vore dina initialer i runform om det är genomförbart. För den oinvigde fyller det samma funktion som de kinesiska tecknen på lunars och det är gott så.

2818181

Citat från: mega_n skrivet fredag 05, Oktober 2012, 22:23:42
Reagerade bara lite på lejonets utseende...
Skissen du visade nu bevisar att motivet kan funka riktigt bra...

Ok, tack! Jag var nog lite otydlig med bildens status, så frågorna var befogade. Jag tycker även att det kom en del bra information ur diskussionerna. Jag brottas själv bla. med balansen mellan modernt och klassiskt formspråk, så feedback är nyttigt. Hellre hård, konstruktiv kritik än en talande och pinsam tystnad ;)

Edit: Är det OK att länka wiki-bilder i texten?

Silverräven

Citat från: 2818181 skrivet fredag 05, Oktober 2012, 22:44:48

Edit: Är det OK att länka wiki-bilder i texten?

Japp, länka på! Bilder på Wikipedia har oftast (enbart?) väldigt fria licenser.

erland82

Kul att få höra lite hur du resonerar kring dina tankar om myntet. Var själv mer inne på kulturarvet viking, runor och så vidare. Men jag förstår dina tankar och budskap med detta mynt och tycker det verkar väldigt lovande faktiskt. Man ska nog inte blanda ihop för många olika teman. Kommer säkert bli kanon. Äger gärna ett av dina mynt med.

2818181

Citat från: SoulCrew skrivet fredag 05, Oktober 2012, 22:38:27
dina initialer i runform

Ha ha! Har inte tänkt den tanken faktiskt. Kul idé. Runor i någon form har diskuterats, då vikingar och silver har en klockren koppling. Om gudarna är med oss, och om projektet fortlöper som önskat så skulle inte jag bli förvånad om runor dyker upp i någon form ;)

Vi tänkte i vart fall följa Riksbankens tradition med gravör, mintmark och Riksbanksch... eller jag menar ÄF (ädelmetallforum) :D

erland82

Absolut det gör ni helt rätt i. Myntserie två kanske..  julklapp 2013/4 :)

2818181

Citat från: erland82 skrivet fredag 05, Oktober 2012, 22:55:38
Var själv mer inne på kulturarvet viking, runor och så vidare.

Som jag svarade SoulCrew så är kopplingen Vikingar - silver uppenbar, och Svear och Göthers historia börjar inte vid Gestilren 1210 (även om nationen fick en mer formell form då). Allt hänger ihop i det längre perspektivet och det är lite av poängen. Nationer kommer och går, men silvers betydelse består.

mithril_hunter

Jag har igentligen inget bättre förslag men här kommer i alla fall mina tankar.

Jag köper tanken med moder swea och lejon. Jag känner till den historiska kopplingen med Lejon som förmedlar styrka och många kungar och stater har haft lejon som symbol för att visa just sin styrka.

Men just detta var att jag på något sätt kände mig lite skeptisk till lejon. Lejon har i äldre tider representerar makten, eliten med hybris som på sina höga hästar gärna velat visa hur mäktiga, starka och rika de är med ett pompöst symboliskt bildspråk. Lejonet har aldrig varit folkets symbol. Mer förtryckarnas symbol.

För mig personligen skulle jag vilja se ett silvermynt som representerar det svenska folket. Som stolt för sitt land(ej att förväxla med konung eller stat) skulle arbeta, strida och dö med huvudet högt och hedern i behåll.

Jag kan se hur många förknippar nationalism och patriotism med gamla ärorika konungars arv. För mig var de ofta bara en utav många makthungriga tyranner som förtryckte vårt folk och som enbart för eget högmod och vinnings skull lät folket lida.

Ett mynt med lejon osv känns mer som ett mynt som staten/makten/eliten/kungen skulle prägla för att visa sin makt och styrka för att få folket på knä.

Detta mynt borde visa folkets styrka som reser sig upp och protesterar mot rådande FIAT-tryckande elit.

På ett sätt tycker jag ofta att kommunistiska bilder med tex en arbetare med hammare osv har ett vackert bildspråk. (Jag är ej kommunist)

Missförstå mig inte då jag har inget emot ett mynt med moder swea och ett lejon och jag är övertygad om att det skulle bli fint. Jag skulle absolut gärna vilja ha ett  :)

Men viktigt att vi tänker igenom vad för budskap vi vill förmedla med myntet.

Hmm.. blev mycket skrivande nu efter några öl.. Jag kanske tar tillbaka detta imorgon med en nykter syn på saken  :D

Silverräven

Kommunistiska bilder med arbetare och hammare var väl förtryckarelitens symboler för att visa folket hur man var en duktig medborgare, dvs jobbade hårt för för staten? Rätta mig om jag har fel :)

Nu är jag visserligen själv inte påläst på symboliken, men själv har jag tolkat lejonet som en symbol för nationens styrka i världen, inte kungens makt över folket. Rätta mig återigen om jag har fel :)

mithril_hunter

Citat från: Silverräven skrivet fredag 05, Oktober 2012, 23:58:02
Kommunistiska bilder med arbetare och hammare var väl förtryckarelitens symboler för att visa folket hur man var en duktig medborgare, dvs jobbade hårt för för staten? Rätta mig om jag har fel :)

Nu är jag visserligen själv inte påläst på symboliken, men själv har jag tolkat lejonet som en symbol för nationens styrka i världen, inte kungens makt över folket. Rätta mig återigen om jag har fel :)

Haha.. Nej du har delvis rätt i båda fallen. Men jag skulle inte vilja visa nationens styrka, vilket ofta förknippas med statens styrka med myntet. Utan jag skulle vilja visa folkets styrka med myntet. Arbetare med hammare kanske var ett dåligt exempel  ::)

Nåja nu lär jag sova.. återkommer när jag sovit på saken.

*cheers*

2818181

Ha ha! "Barn och etanol avslöjar sanningen" sägs det. Tänk på vad du skriver mithril_hunter. "What happens on the internet, stays on the internet".
Efter ytterligare någon Whisky så är även jag redo att prata tyranner och befolkning tills solen går upp.

Måste ändå säga att om 31 g silver kan väcka funderingar och skapa samhällsdebatter, så framstår det än mer som den perfekta julklappen till släkt och vänner.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane