Banken undrar vad jag håller på med

Startat av Coltrane, torsdag 14, Maj 2020, 13:35:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Coltrane

Har gjort ett ensiffrigt antal transaktioner med ädelmetaller under april/maj. Nu undrar banken var/hur/när dessa pengar kommer ifrån och vart de går. Det jag inte fattar är att vid nästan alla transaktioner skriver ju folk t.ex. "Guldtacka 50g", så vad är det de inte förstår? Någon som har erfarenhet av detta? Rapporteras det till skatteverket?

Det är liksom inga jättesummor det handlar om heller, jag tycker självklart att det är skitlöjligt. Man har ju läst förundersökningar om folk som säljer knark t.ex. med flera hundratusen i omsättning per månad i sina vanliga bankkonton, dessa verkar komma undan??

Vad är alternativet till att inte ha bank i dagens läge? Går det ens att betala räkningar "manuellt" nuförtiden?

PennyLane

Berätta att du samlar på mynt som hobby, det var någon som skrev här att skatten är lägre vid försäljning då. Om du säljer för högre värden så är det egentligen beskattningsbart. Var gränsen går vet jag inte.

Vet inte om banken rapporterar sånt till skatteverket men det skulle inte förvåna mig om dom börjar med det nu när priserna på guld och silver börjar gå upp. Ekonomin är ju inte så bra nu så dom kommer säkert att leta efter nya saker att kontrollera och beskatta.

Man måste nästan ha en bank idag. Tror att det fortfarande går att betala räkningar manuellt men det är dyrt och omständigt.

Bitcoin är bra men inte till att betala räkningar.

Tyr

Jag tror inte att de enskilda personerna på banken tänker så mycket överhuvudtaget om det som de frågar och mejlar dig om. De följer nog bara sina "protokoll".
Mejla du bara dem tillbaka som "PennyLane" skrev: att du samlar på mynt som hobby, och säljer och köper lite emellanåt. Då har de fått ett svar och så kan de var glada för det, och så är den saken klar.

hasse_A

Citat från: Coltrane skrivet torsdag 14, Maj 2020, 13:35:45
Man har ju läst förundersökningar om folk som säljer knark t.ex. med flera hundratusen i omsättning per månad i sina vanliga bankkonton, dessa verkar komma undan??

Skickar jag pengar till någon med banköverföring brukar jag skriva knark och det har aldrig varit något problem.

Coltrane

Ja jag får göra, det är bara två försäljningar så det blir inga jättesummor om de nu skulle kräva skatt, samtidigt känns det ju sådär att man är "utvald". Frågan är väl vad som händer om de kräver kvitto på mitt köp av dessa varor, något jag inte har eftersom det köptes av privatpersoner... Jaja, det visar sig. Tack för svar!

Coltrane

Citat från: hasse_A skrivet torsdag 14, Maj 2020, 15:07:55
Citat från: Coltrane skrivet torsdag 14, Maj 2020, 13:35:45
Man har ju läst förundersökningar om folk som säljer knark t.ex. med flera hundratusen i omsättning per månad i sina vanliga bankkonton, dessa verkar komma undan??

Skickar jag pengar till någon med banköverföring brukar jag skriva knark och det har aldrig varit något problem.

Haha! Det kanske är så  man får göra så blir det lite omvänd psykologi.  :D

Tillägg: Ang. mitt uttalande, jag letade upp en lirare som jag gick i grundskolan med som hade förekommit i skjutningar bl.a. i Stockholm. Han hade på riktigt swish-insättningar på mellan 200-400 tusen VARJE månad. Men det han åkte dit på var att han stod och provsköt vapen mitt i natten i ett industriområde. Hur hamnar dessa människor inte under granskning tidigare??

JohanB

Citat från: Coltrane skrivet torsdag 14, Maj 2020, 15:08:48
Ja jag får göra, det är bara två försäljningar så det blir inga jättesummor om de nu skulle kräva skatt, samtidigt känns det ju sådär att man är "utvald". Frågan är väl vad som händer om de kräver kvitto på mitt köp av dessa varor, något jag inte har eftersom det köptes av privatpersoner... Jaja, det visar sig. Tack för svar!

Finns redan en mycket informativ tråd om skatt på personlig egendom kontra kapitalvinster.
http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=14801.msg81645#msg81645

Condor2ooo

Jag är pensionär och har varit samlare under hela mitt liv. Brukar meddela kunderna att bara skriva namn eller nick vid överföringarna. Hör jag något från banken så dödsstädar jag i mina samlingar så att barnen slipper besväret eller kivet  ;)

JohanB

Citat från: PennyLane skrivet torsdag 14, Maj 2020, 13:51:29
Berätta att du samlar på mynt som hobby, det var någon som skrev här att skatten är lägre vid försäljning då. Om du säljer för högre värden så är det egentligen beskattningsbart. Var gränsen går vet jag inte.

Vet inte om banken rapporterar sånt till skatteverket men det skulle inte förvåna mig om dom börjar med det nu när priserna på guld och silver börjar gå upp. Ekonomin är ju inte så bra nu så dom kommer säkert att leta efter nya saker att kontrollera och beskatta.

Man måste nästan ha en bank idag. Tror att det fortfarande går att betala räkningar manuellt men det är dyrt och omständigt.

Bitcoin är bra men inte till att betala räkningar.

Gränsen går vid en vinst  på 50.000:- vid försäljning av egna tillhörigheter, oavsett värde om det inte är ett rent investeringsobjekt.
Inköpspriset, verkligt eller 25% av försäljningspriset får räknas av först.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar.4.233f91f71260075abe8800099480.html

Banken har ingen anledning och inget incitament att rapportera till Skatteverket, utan bara till polisen om dom misstänker penningtvätt eller finansiering av terroristverksamhet!

Att dom hör av sig vid ovanliga transaktioner är bara för att "lära känna sina kunder" och ingen misstanke om brott.

Att svara att man "samlar på mynt och köper & säljer ibland" är en utmärkt och sann uppgift att lämna till banken, så ska ni inte besväras av dom mer!

Gripen

Om de misstänker penningtvättsbrott eller penningtvättsförseelse så kan de säkert rapportera in det. Men då ska du ha otur eller komma upp i riktigt stora belopp misstänker jag.

Vad många inte vet är att det nya brottet penningtvättsförseelse kan kriminalisera även vanlig handel mellan privatpersoner, beroende på hur transaktionen ser ut. Som exempel kan vi säga att du säljer guld för 100 000 kr till en person som du inte känner och som betalar kontant i handen. Staten vill egentligen inte att människor ska kunna göra sådana transaktioner eftersom det anses kunna främja brott eller brottslig verksamhet.

Coltrane

Citat från: Gripen skrivet torsdag 14, Maj 2020, 21:41:38
Om de misstänker penningtvättsbrott eller penningtvättsförseelse så kan de säkert rapportera in det. Men då ska du ha otur eller komma upp i riktigt stora belopp misstänker jag.

Vad många inte vet är att det nya brottet penningtvättsförseelse kan kriminalisera även vanlig handel mellan privatpersoner, beroende på hur transaktionen ser ut. Som exempel kan vi säga att du säljer guld för 100 000 kr till en person som du inte känner och som betalar kontant i handen. Staten vill egentligen inte att människor ska kunna göra sådana transaktioner eftersom det anses kunna främja brott eller brottslig verksamhet.

Helt absurt men inte förvånande. Om tjugo år får väl alla handla med en statlig myndighet om man vill sälja något.

Jukka

Citat från: Gripen skrivet torsdag 14, Maj 2020, 21:41:38
Vad många inte vet är att det nya brottet penningtvättsförseelse kan kriminalisera även vanlig handel mellan privatpersoner, beroende på hur transaktionen ser ut. Som exempel kan vi säga att du säljer guld för 100 000 kr till en person som du inte känner och som betalar kontant i handen.

Det här var nytt för mig. Finns det några domar eller exempel i förarbeten på hur gränsen för vad som kan vara brottsligt ska dras? När kom det nya brottet? Om jag drev en guldaffär som exvis Tavex skulle det få mig att fundera på möjligheten att betala kontant en gång till.

Gripen

Tavex och banker m.fl. är ju skyldiga att vidta åtgärder för kundkännedom osv och det är väl bl.a. därför de ska kräva underlag när någon kommer med kontanter som överstiger visst belopp. Så länge de vidtar sådana åtgärder som de är skyldiga att göra så kan inte ansvar för penningtvättbrott komma ifråga.

Det finns ingen tabell man kan följa utan det handlar om en bedömning från fall till fall. Nu ska man inte vara överdrivet orolig och min avsikt var inte att skrämma upp någon. Men jag tycker det kan vara värdefullt att känna till att brottet finns och vilka avsikter som lagstiftaren har med det hela (kort och gott kan man som sagt säga att det nog främst handlar om att staten inte vill att det ska göras affärer med stora summor kontanter).

Så här skriver EBM:

Citat
Penningtvätt
Penningtvätt är när pengar som kommer från brott omvandlas till tillgångar som kan redovisas öppet. Det kan till exempel röra sig om pengar från narkotikabrott, trafficking, människosmuggling, skattebrott, bedrägerier och rån.

Penningtvättsförseelse
Om brottet är att anse som ringa kallas det för penningtvättsförseelse. Det innefattar också vissa fall då personen inte insåg, men hade anledning att anta, att pengarna kom från en brottslig gärning. Påföljden är böter eller fängelse i högst sex månader.

Bl.a. så här står det i förarbetena från 2013:

Citat
Regeringens förslag: Gärningar som innebär ett otillbörligt främjande av någons möjligheter att omsätta pengar eller annan egendom som härrör från brott eller brottslig verksamhet ska vara kriminaliserade enligt en särskild bestämmelse.

...

Eftersom ett av syftena med kriminaliseringen av penningtvätt är att minska möjligheterna för kriminella personer att tillgodogöra sig brottsvinster, finns det skäl att införa en särskild straffbestämmelse som tar sikte på gärningar som innebär ett främjande av någons möjligheter att omsätta egendom som härrör från brott. För att klargöra att inte varje främjande är straffbart bör bestämmelsen begränsas till att omfatta endast otillbörligt främjande.

...

Kriminaliseringen bör i första hand omfatta förfaranden som på ett påtagligt sätt förbättrar möjligheterna att omsätta något som inte är enkelt att omsätta. Det kan t.ex. röra sig om ädelstenar, smycken, konst eller stora mängder av kontanter. Däremot bör kriminaliseringen i denna del inte omfatta sedvanliga transaktioner som mottagande av medel som finns på ett konto och inte heller kontanta medel som inte uppgår till högre belopp än sådana som allmänt tas emot i handeln. Tröskeln för när det är fråga om ett otillbörligt främjande bör ligga relativt högt, särskilt när det gäller sedvanliga betalningsmedel som kontanter.

För de allra flesta borde det inte finnas anledning att vara orolig. Men för den som gör kontanta affärer med okända personer till belopp som är högre "än sådana som allmänt tas emot i handeln" kan det vara bra att känna till att det om man har otur kan vara straffbart.

Penningtvättsförseelse infördes som brott år 2014. Tidigare fanns iofs penninghäleri men jag tror att området för dess tillämpning var mindre.

Coltrane

Det är ju knappt någon som tar emot kontanter längre så det lämnar ju öppet för tolkning av hur mycket är "för mycket"....

Jukka

Tack Gripen! Mycket klargörande. Jag tolkar det som att man inte kan bli klandrad så länge det inte finns ett annat brott som pengarna härrör från i bakgrunden.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane