Ny Medlem med många planer

Startat av European Stacker, torsdag 16, April 2020, 11:39:43

Föregående ämne - Nästa ämne

European Stacker

Hallå alla,

Är ny medlem här på forumet och ska försöka att vara aktiv så mycket som det går.

Jag har läst igenom en hel del här som gäst, men ska bli kul att äntligen prata om guld och silver på riktigt.

Några frågor till medlemmar här ute:

- Det verkar inte finnas några nordiska silvermynt i samma klass som Amerikanska Eagle, Kinesiska Panda etc. Gick i seriösa tankar på att skapa mina egna silvermynt med mer Skandinaviska motiv. Såg att detta redan gjorts här på forumet via mynten SWEA. Men verkar som det bara släpptes 2 år. Varför blir det inte mer? Tyckte mynten verkade sjukt fina och kan tänka mig att det skulle finnas en hel del internationellt intresse också.

- Har någon här erfarenheter av att smälta egen metal (inte bara silver och guld) och göra egna tackor och liknande. Skulle gärna vilja prata mer om någon är intresserad.

Har varit intresserad av silver och guld under många år men köpte mitt första förra året.

hej på er alla och kul att vara här!  :)

Birka

9darter

Hej och välkommen!
Det blev tre år av Swea (2013, 2014, 2015) men det blev nog för mycket jobb och för lite uppskattning för den/de drivande personen/erna.

European Stacker

Tack! Det var verkligen synd. Hade gärna köpt ett par SWEA. Med tanke på hur priset antagligen kommer att gå upp känns det värt att åter fundera på detta. Jag har redan kontakt med ett par designers. Vem eller vilka på forumet höll i detta och är forumet och intresset större idag än vad det var 6 år sedan? :) :) :)

I_am_mine

Citat från: losecontrol skrivet torsdag 16, April 2020, 12:17:14
Tack! Det var verkligen synd. Hade gärna köpt ett par SWEA. Med tanke på hur priset antagligen kommer att gå upp känns det värt att åter fundera på detta. Jag har redan kontakt med ett par designers. Vem eller vilka på forumet höll i detta och är forumet och intresset större idag än vad det var 6 år sedan? :) :) :)

Jag tror att skon klämmer lite i priset.
Intresset för ett sådant mynt är nog stort om man kan ligga kring bullionpriser men marknaden för proof silver är väldigt liten

sff123

Välkommen mitt intresse för Swea vet inga gränser så upp till kamp för en fortsättning på serien :)

European Stacker

Citat från: I_am_mine skrivet torsdag 16, April 2020, 12:23:23
Citat från: losecontrol skrivet torsdag 16, April 2020, 12:17:14

Jag tror att skon klämmer lite i priset.
Intresset för ett sådant mynt är nog stort om man kan ligga kring bullionpriser men marknaden för proof silver är väldigt liten

Ja det är sant. I dagsläget är det ju dock enormt stora premiums på även ganska billiga mynt, så lönsamheten är större. Tror dock inte att det kommer att vara länge till.

Vad var kostnaden för ett SWEA mynt? Eller med andra ord, jag vet vad kostnaden var, men visste inte vad spot priset för silver var under samma period.

European Stacker

Citat från: sff123 skrivet torsdag 16, April 2020, 12:28:52
Välkommen mitt intresse för Swea vet inga gränser så upp till kamp för en fortsättning på serien :)

Ja vad kul! Jag vet inte om min personliga plan är identisk med SWEA. Den gjordes av folk här på forumet, och vill inte kopiera ett koncept som någon annan jobbat och svettats för. Men dom mynten var sjukt fina. Tror rent generellt att Sverige skulle vinna på att skapa större allmänintresse för investering i ädelmetaller. Även utbudet på bra webbutiker är fruktansvärt litet vilket också minskar chansen att sälja sådana mynt i större skala (vilket dock aldrig var målet för Swea mynten)
Dessutom tycker jag det vore spännande att utforska motiv med äldre svensk historia såsom vikingar osv. Är det något du eller någon annan skulle vara intresserad av?

Sarek

Det blir dyrt att ta fram ett nytt silvermynt, om du dessutom skall ha hjälp av en designer. Det var ju en forummedlem som gjorde "Sweadesignen" helt ideellt och gratis. Sedan kan det bara bli tal om en liten upplaga vid präglingen, och då blir kostnaderna därefter.

Det blev som sagt tre stycken "Sweamynt" och problemet med en fortsättning av den serien var ju dessutom att antalet motiv är begränsat.

Jag tycker att det första "Sweamyntet" är särskilt fint, och jag lägger upp bilder på fram och baksidan på det svenska silvermyntet, så får nytillkomna medlemmar se hur det ser ut. Riktigt, riktigt bra...

sff123

Citat från: losecontrol skrivet torsdag 16, April 2020, 12:42:28

Ja vad kul! Jag vet inte om min personliga plan är identisk med SWEA. Den gjordes av folk här på forumet, och vill inte kopiera ett koncept som någon annan jobbat och svettats för. Men dom mynten var sjukt fina. Tror rent generellt att Sverige skulle vinna på att skapa större allmänintresse för investering i ädelmetaller. Även utbudet på bra webbutiker är fruktansvärt litet vilket också minskar chansen att sälja sådana mynt i större skala (vilket dock aldrig var målet för Swea mynten)
Dessutom tycker jag det vore spännande att utforska motiv med äldre svensk historia såsom vikingar osv. Är det något du eller någon annan skulle vara intresserad av?
Du har en följeslagare på vägen i mig :)
Men att fortsätta Swea-serien vore det ultimata gärna med din tankegång historiska motiv vilket det finns gott om :)
Att behålla Världens vackraste"enligt mig"Moder Swea och lejonet vore en självklarhet med spännande motiv på frånsidan är en våt dröm.
Varför inte betala dessa eminenta herrar som står för skapelsen ett arvode för det enorma jobb det krävs att ta fram nya mynt typ 50kr per mynt.
Jag skulle i vilket fall vilja ha 20st för egen del det motsvarar den mängd jag har av 14-15 något färre av 13 tyvärr
Och skippa askar till dito tar gärna mina i ett vanligt rör :)
Dessutom kan vi köra 16-21 när vi ändå är på gång 8) 

European Stacker

Citat från: Sarek skrivet torsdag 16, April 2020, 13:13:54
Det blir dyrt att ta fram ett nytt silvermynt, om du dessutom skall ha hjälp av en designer. Det var ju en forummedlem som gjorde "Sweadesignen" helt ideellt och gratis. Sedan kan det bara bli tal om en liten upplaga vid präglingen, och då blir kostnaderna därefter.

Det blev som sagt tre stycken "Sweamynt" och problemet med en fortsättning av den serien var ju dessutom att antalet motiv är begränsat.

Jag tycker att det första "Sweamyntet" är särskilt fint, och jag lägger upp bilder på fram och baksidan på det svenska silvermyntet, så får nytillkomna medlemmar se hur det ser ut. Riktigt, riktigt bra...

Jag förstår vad du menar, och myntet som du postade är ruskigt vackert. Det ljusa skeppet mot den mörka skuggiga bakgrunden är ett riktigt klasshantverk.

Kostnaden är helt klart ett problem. Tack för all info, kul att ruska liv i diskutionen igen efter 5-6 år.

European Stacker

Citat från: sff123 skrivet torsdag 16, April 2020, 13:14:55
Citat från: losecontrol skrivet torsdag 16, April 2020, 12:42:28

Du har en följeslagare på vägen i mig :)
Men att fortsätta Swea-serien vore det ultimata gärna med din tankegång historiska motiv vilket det finns gott om :)
Att behålla Världens vackraste"enligt mig"Moder Swea och lejonet vore en självklarhet med spännande motiv på frånsidan är en våt dröm.
Varför inte betala dessa eminenta herrar som står för skapelsen ett arvode för det enorma jobb det krävs att ta fram nya mynt typ 50kr per mynt.
Jag skulle i vilket fall vilja ha 20st för egen del det motsvarar den mängd jag har av 14-15 något färre av 13 tyvärr
Och skippa askar till dito tar gärna mina i ett vanligt rör :)
Dessutom kan vi köra 16-21 när vi ändå är på gång 8)

Ja absolut, det finns massor med ideer här, vad kul!

Jag går i lite olika tankar. På ett håll skulle jag vilja skapa ett alternativ till alla populärmynt där ute. Som antingen skulle vinna följare på design eller kvalite men ev kosta lite mer.

På ett annat håll så skulle man kunna gå in helt på konceptet och använda endast svenskt silver och göra kvalite bättre än vanliga bullions. På så vis så kan ett högre pris motiveras, sedan så skulle det vara kul om det fick en viss investeringsbredd i Skandinavien. Om man kan använda ett mynt som är relativt populärt här kan det ju få regional bekräftelse och behålla ett bra värde över tid i kanske sverige och norge.

Men som sagt lutar åt något billigare i början, blir svårt med skala och mängd i alla fall. Har någon erfarenhet av egen mynttillverkning? Inte bara för dessa ideer ovan men är generellt sätt väldigt intresserad av att göra mina egna "bars" och liknande :)

silverhamstern

Hej o välkommen.
Angående swea 2013 så fick jag tag i ett begagnat men fick betala 650kr år 2015 så gissar att dom är dyrare nu för jag skulle inte släppa mitt för 2000kr ens :-[
2014-2015 kunde jag beställa själv här på forumet men köpte bara ett 2014 dum som man var...2015 vet jag att folk köpte på sig flera så fråga i köposälj tråden så hittar du nog ett men det kostar nog då vi betalade 500kr styck med ask och 400kr i kapsel.

Nils

Krugerangel

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane