Nygammal medlem

Startat av rottenz, Måndag 03, September 2012, 20:37:50

Föregående ämne - Nästa ämne

2818181

Men vad är detta!

Du skriver att vissa kan tycka "att det är rättshaveristiskt osv." för att i nästa andetag förklara att du har vänner som ändå överväger detta.
Du fortsätter vidare med att deklarera att dessa minsann "är högutbildade, högpresterande, intelligenta som faktiskt talar i de ordalagen",
Det förefaller då svårt att tolka innebörden annorlunda än att dessa egenskaper skulle tona ned den påstådda rättshaveriststämpeln.
Den intresserade kan ju alltid byta egenskaperna mot lågpresterande, obildade, trögtänkta och därefter fundera över huruvida egenskaperna färgar den retoriska poängen.
Dvs. auktoritetsargument - argumentum ad verecundiam.
Detta är givetvis självklarheter för den retoriskt bevandrade, men icke desto mindre värt att påpeka.

Citat från: Åbama skrivet fredag 07, September 2012, 01:44:38
inte att du menade att de jag åsyftade också kvalade in bland dessa narcissister. Varför nämnde du det då?

Jag nämnde några egenskaper som är relevanta för begreppet "rättshaverist" och inte dina vänner. Du nämnde relevanta egenskaper rörande vännerna och inte för en "rättshaverist".
Poängen var att kortfattat genomlysa retoriken. Jag misslyckades tydligen med att få dig att förstå. -Dumma mig!

slänger du dig bara med "fina ord"

Jag är förvisso ingen förespråkare av särskrivningar och maniskt användande av "dem" så därvidlag har du en poäng.
Men du skall även veta att jag "slänger" mig med de ord och uttryck jag finner passande, oavsett om Herr Åbama finner dessa "fina" eller ej.

Så var framgår det att trådstartaren sugit energi ur landet?

Nej, jag påstår inte att TS har sugit energi ur landet. Var skrev jag det?

Det var en del av min liknelse vilken de facto ej är verkligheten utan en förenklad modell av verkligheten.
Dock ligger det kanske nära till hands att misstänka att eventuellt hat/missnöje gentemot en part inte utgör en idealisk bas för samarbete.

Personer på företag e.d. med motsvarande egenskaper benämnas ibland "energitjuvar" och påverkar produktionen negativt. Detta trots att personen i fråga utför sina arbetsuppgifter till fullo.
Individen kanske till och med sätter sig på nätet och smutskastar företaget, ledningen och dess (i övrigt nöjda) personal. Var och en får väl avgöra om detta är önskvärt.

Jag har efterhand försökt att nyansera och utveckla liknelsen då den (möjligen?) var väl kantig för att alla skulle förstå andemeningen. 
Ett relativt vanligt tillvägagångssätt i normala meningsutbyten enligt min mening.

Du väljer istället att gå i polemik rörande ordval och kalla det "ducka".

Jämförelsen med diskussionen mellan kommunisten och entreprenören jag överhörde (och tog som exempel) är i högsta grad också relevant.
Jag har inget problem med att du använder din liknelse. Den var en fin anekdot ur ditt liv vilken troligen har stort symbolvärde för dig.
Men så fort du skriver KOMMUNIST och FULLBLODS-LENINIST istället för "en person" så har du skapat dig ett skolboksexempel på halmdocka.
-Kommunisten är dum och säger dumma saker... -Jag hävdar att "2818181" tycker som kommunisten... Och Voilà! Alltså är "2818181" lika dum...

Så för att sammanfatta din argumentation med ett ord: "blateratio"

Vet ej om "blateratio" kvalificerar som ett "fint" ord. Dock ett synnerligen torftigt och märkligt utalande från en liberal förespråkare för en fri och levande debatt.
Möjligen var det så att det faktiskt behövdes lite sömn (obs! spekulation från min sida är väl säkrast att säga).

Men nu skall även jag göra något viktigare än att svara, - öppna en Peroni ute på altan.
I morgon tänker jag för övrigt nyttja vår fantastiska Allemansrätt till att ströva på min egen och i mina grannars marker.

Skål på dig, Åbama!

2818181

Citat från: rottenz skrivet fredag 07, September 2012, 17:54:25
......narcissist ,psykopat ,pundare mm som jag kallas av meddjur,samt att jag bör lynchas eller alternativt skjutas  ;)

Jag förstår att du finner tråden underhållande trots att den kapats å det grövsta. Flertalet inlägg (mina inkluderat) är mer nere i diket och plöjer än uppe på vägbanan. Vill bara poängtera att det var rättshaverister jag tillskrev narcissistiska drag. Huruvida du eller Åbamas intelligenta vänner är rättshaverister har jag ingen aning om.

Önskar dig i vart fall lycka till i Nya Z, och hoppas att du blir lyckligare där än i Sverige.

Skål även på dig, rottenz!  ;)

rottenz

Uppmanar alla att kapa T som sanna silverpirater må det starkaste ordet regera  8) en låt till vetja...yheaa  http://www.youtube.com/watch?v=0ua0DAWt3TE#

rottenz

Godmorgon alla silver jägare.Va på en "hit and run" C Cosmopol (mord hoten haglade inte denna gång ,mer  droppand)som slutade lite snoppet på break even efter ett par laxar upp och är i behov av pappers pengar  :( till NZ (köper mig ett par finingar där nere).Känner mig pressad och behöver snabba cash så att jag ev en maori prinssesa får...måste dra(jobba med) till meddjuren i Ulvsunda ett par timmar,blir nog en klar dag med 4tim sömn.
Mvh Henry-Lee på tradden
Hoka hey

rottenz

Godmorgon frihetsbaggar på kapar tråden nr1.Va förresten på en "hit and run" på Cosmopol som slutade i katastrof =( .Önskar att jag en gammal silverbagge kunde vara.Ser ut som stor krig är i antågande då de muslimska bina retas upp ständigt (benghasi  mm) och vi (Ni) i svergie som har så lite muslimer.15.56kr/l tvingar fler att åka sl boskaps transport,ständiga uppmaningar till S-hålet medborgare att cyckel är gott o flott.Propaganda TV skall betalas av alla jämlikt via skatt av alla bina i kupan.Vita besynerliga streck över hela himlen nästan dagligen ,ingen myndighet vet vad det är el propagande TV tar en het debatt.Eu`s förenta nationer vill förbjuda märken på ciggarret paketen o endast ha typ  CIGG ...dödar stenhårt ,helt normalt.MvH rottenz  flygbilljett är nu klar tack vare Robs snabba handel o digra plånka.Avlägsnar mig nu via boskaps T till papper stinna meddjur.

Silverräven

Lite kryptiskt nyhetsrapportering, men jag tror jag lyckades utläsa det mesta av vad du skrev ;) Mycket galenskaper på en och samma gång både i världen och i Sverige, det håller jag med om. När blir det flyg ner till NZ förresten?

rottenz

Tjena ,drar till NZ den 11/10 köpte en enkel biljett för 8700kr  :o men hade jag flugit den 12/11 så kostade den 30000lax enkel väg via Ticket i Solna .Kollade på f-billjett i helgen på flygstolen.se(kollar upp 700 olika bolag) och hittade inget som passade tidsmässigt.Föresten skall jag delta i en Ceremonial Medicine Journey i 14 dar http://www.spiritfireproductions.com/events/drmshield.htm
Sen blir det jakt av silver doningar(silver kvinnor) och pappers pengar.Ha det .....  =))  P.S om det är någon i stockholms området som är intresserad av ett helt hem  el delar (saker) skicka PM mycket bra cyckel mm till salu

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane