Handgjutna silvertackor ?

Startat av Guldräven, torsdag 02, April 2020, 11:58:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Guldräven

Hopppas att jag har ställt frågan under rätt tråd annars får admin flytta inlägget.
Jag har en liten fäbless för just handgjutna lite mindre silvertackor i fina lite udda former - bara för att de är "roligare"  :)
Hittils har jag bara hittat dem utomlands.
Någon som samlar eller vet något ställe i sverige som säljer?

august

Citat från: Guldräven skrivet torsdag 02, April 2020, 11:58:26
Hopppas att jag har ställt frågan under rätt tråd annars får admin flytta inlägget.
Jag har en liten fäbless för just handgjutna lite mindre silvertackor i fina lite udda former - bara för att de är "roligare"  :)
Det finns minst två grenar av detta. Den ena är moderna handgjutna tackor i mer eller mindre udda former. Den andra är "vintage" tackor som typiskt är från 60-70-talet någon gång och ofta tillverkades av mindre refiners. Då fanns såvitt jag vet ännu inte tekniken för det som idag kallas "pressed bars".

Jag är svag för den senare typen, men vill inte säga att jag direkt samlar. Det är en dyr form av silver.

För ett antal år sedan fanns det ett skoj utbud av såna äldre tackor på Tradera och det var då jag köpte mina första. Men det var bara ett par säljare och de försvann efter ett tag. Sedan dess har jag i princip bara köpt någon enstaka tacka när jag varit i USA och det passat.

Jag tror att du får svårt att hitta något större utbud från svenska säljare, men modernt handgjutet silver finns att köpa på nätet på diverse håll.

Tyr

Citat: "Det finns minst två grenar av detta."

En tredje gren är hemmagjutna objekt, som jag vet att en medlem här på forumet hade i avsikt att göra.
Men det är inga enkla saker att få till, och vi fick aldrig riktigt höra hur det gick med hans försök.
Kanske han dyker upp här i tråden och berättar.  :)

Guldräven

Citat från: august skrivet torsdag 02, April 2020, 14:35:46
Det finns minst två grenar av detta. Den ena är moderna handgjutna tackor i mer eller mindre udda former. Den andra är "vintage" tackor som typiskt är från 60-70-talet någon gång och ofta tillverkades av mindre refiners. Då fanns såvitt jag vet ännu inte tekniken för det som idag kallas "pressed bars".

Jag är svag för den senare typen, men vill inte säga att jag direkt samlar. Det är en dyr form av silver.

För ett antal år sedan fanns det ett skoj utbud av såna äldre tackor på Tradera och det var då jag köpte mina första. Men det var bara ett par säljare och de försvann efter ett tag. Sedan dess har jag i princip bara köpt någon enstaka tacka när jag varit i USA och det passat.

Jag tror att du får svårt att hitta något större utbud från svenska säljare, men modernt handgjutet silver finns att köpa på nätet på diverse håll.

Jag gillar lite olika tackor i lite olika former typ gjutet silver. Det är ett rätt dyrt sätt att köpa silver på men jag ville ha några som även kunde bli en kul present.

Guldräven

Citat från: Tyr skrivet torsdag 02, April 2020, 14:59:22
Citat: "Det finns minst två grenar av detta."

En tredje gren är hemmagjutna objekt, som jag vet att en medlem här på forumet hade i avsikt att göra.
Men det är inga enkla saker att få till, och vi fick aldrig riktigt höra hur det gick med hans försök.
Kanske han dyker upp här i tråden och berättar.  :)

Ja hoppas han ger sig till känna ! Kanske döljer sig en del konstnärer här inne  :D

European Stacker

Sitter och funderar på att börja med just detta. Håller på att kolla på olika sorters smält-utrustning och liknande. Så i dagsläget nej, men kan låta dig veta när det är på gång. Tanken var även att göra personliga tackor i mindre skala (kanske till och med till medlemmar här) så om någon är intresserad hojta till! Hjälper mig nog att ta investeringen snabbare :)

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane