En gång för alla, vad gäller när det kommer till moms och utlandsköp

Startat av sanktelisaba, Söndag 22, Mars 2020, 14:13:07

Föregående ämne - Nästa ämne

sanktelisaba

Jag har dammsugit detta och några andra forum och söker fortfarande svar på följande frågor:

Om jag beställer guld och silver från Belgien goldsilver.be till Sverige - kommer jag få betala moms i Belgien eller Sverige?

Om jag beställer guld och silver goldsilver.be till Österrike - får jag betala moms i Belgien eller Österrike?

Det jag tror jag vet är att:
- tullavgift inte kommer att tas ut då det inte finns tullar inom EU.
- man betalar inte dubbel moms (moms i bägge länderna).

Ser mycket fram emot er expertis!  :)

Cyberdyne

Jukka

Du betalar moms i landet du beställer från belgisk moms på goldsilver.be, estländsk ickemoms på europeanmint och så vidare. Så är reglerna, sen är det oklart hur goldsilver.be gör med detta, det har jag inte heller fattat.

sanktelisaba

Citat från: Jukka skrivet Söndag 22, Mars 2020, 14:29:09
Du betalar moms i landet du beställer från belgisk moms på goldsilver.be, estländsk ickemoms på europeanmint och så vidare. Så är reglerna, sen är det oklart hur goldsilver.be gör med detta, det har jag inte heller fattat.

Ok, när man placerar en order på europamint så kan man välja standard frakt 3-15 arbetsdagar och får en separat faktura. Denna separata faktura - fyller den någon specifik funktion?
Och vad säger ni om frakten i dessa tider? Är det säkert?

Birka

Jag tror att frakterna är och kommer att bli mer osäkra pga Corona. Själv handlar och lagrar hos GS.be för en säker leverans post Corona.

sanktelisaba

Citat från: Birka skrivet Söndag 22, Mars 2020, 16:11:47
Jag tror att frakterna är och kommer att bli mer osäkra pga Corona. Själv handlar och lagrar hos GS.be för en säker leverans post Corona.

man kan lagra i 6 månader gratis hos europamint .. vad tror du om det?

Birka

Jag har aldrig anlitat EM men tror att andra på forumet gör det och lagrar.

Sverre

Citat från: sanktelisaba skrivet Söndag 22, Mars 2020, 14:13:07
Om jag beställer guld och silver från Belgien goldsilver.be till Sverige - kommer jag få betala moms i Belgien eller Sverige?
Om jag beställer guld och silver goldsilver.be till Österrike - får jag betala moms i Belgien eller Österrike?
Det beror på ;-)
Om du t ex beställer varor från Belgien till Sverige skall företaget du beställer av betala svensk moms om de levererar för minst 320 000 SEK per år till Sverige, annars betalar de moms enligt belgiska regler.
Motsvarande gäller för beställning till Österrike, det beror på hur mycket företaget levererar per år till Österrike.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu/tull-och-moms/tull-och-moms-inom-eu/?

Citat från: sanktelisaba skrivet Söndag 22, Mars 2020, 15:00:19
ok, när man placerar en order på europamint så kan man välja standard frakt 3-15 arbetsdagar och får en separat faktura. Denna separata faktura - fyller den någon specifik funktion?

Det är ett sätt för europamint att komma runt ovanstående bestämmelse. Genom att du betalar frakten separat anser de att de har leverat inom Estland och betalar Estländsk moms (0% på silver) och att du sedan själv fraktar godset till Sverige.
Libertysilver hade ett motsvarande upplägg som de var tvungna att sluta med när de fick svenska skattemyndigheterna på sig

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=7794.0

Coltrane

Jag har en order på gång från europeanmint, preliminärt skulle den skickats mellan 26 mars - 2 april men jag lär få vänta längre än så med nuvarande omständigheter. Än så länge har allt varit bra iallafall, de svarade på mail på nolltid och verkar seriösa.

Krugerangel

Det är olika regler beroende på vart "utlandet" ligger och vilka skatte-satser och moms-regler som gäller just nu.
Så knappast sista gången denna fråga dyker upp.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane