Corona, inte ölen

Startat av august, Söndag 16, Februari 2020, 22:56:18

Föregående ämne - Nästa ämne

hasse_A

Kanske dags att skaka liv i denna tråden.
Dr John Campbell pratar om det muterade viruset i Danmark.
Jag har sällan sett honom så frustrerad.

https://www.youtube.com/watch?v=3QvvMDw6YQw

hasse_A

Doktorn har kommit med en ny video om situationen i Danmark
och det muterade viruset.
https://www.youtube.com/watch?v=UfkMywgDEdY

laban77

Kanske dags att sluta med djuruppfödning i industriell skala, åtminstone däggdjur.

JL_GBG

Då var det dags igen,

ett nytt 'lovande' vaccin mot Corona innebär att guldpriset får sig en knäck.

Jag menar, vem behöver en Safe Haven när epidemin snart är över och allt är guld och gröna skogar igen  ;)

JL_GBG

Minns att jag för några månader lyssnade på en intressant Yuotube video där en forskare varnade för de nya vaccinen som bygger på att man modifierar kroppens eget RNA.
Ett sådant vaccin har aldrig tidigare använts, och forskaren menade på att konsekvenserna av att påverka vårt RNA inte var tillräckligt utrett.

Jag ser nu att det 'lovande' vaccinet som Pfizer håller på att snabblansera på marknaden är just av denna nya typ !

Jag avstår.

Birka

Hellre lite genförändringar än att dö i en respiratorsituation.

laban77

Man gör som man vill förstås. När jag får ett erbjudande så kommer jag att lyssna på forskning och statistik snarare än youtube.

snus

Inte en chans att jag tar detta vaccin.

Är det förövrigt en slump att vaccinet kommer en vecka efter valet?

hasse_A

Pfizer's vaccin är av mRNA typ. Ett problem med det är att det måste förvaras i -94 grader.
Hur skall de gå till när man skall distribuera det till tredje världen ?
Det kommer nog även att vara krångligt i den utvecklade världen.

I dokumentet nedan står det :
"Pfizer's vaccine can't be stored in the refrigeration systems found at the typical doctor's office. Instead, it requires special ultra-low-temperature freezers that can store medicine at approximately 94 degrees below zero."

https://abcnews.go.com/Health/pfizer-win-covid-vaccine-race-distributing-matter/story?id=72862724

hasse_A

Citat från: snus skrivet tisdag 10, November 2020, 09:51:49
Är det förövrigt en slump att vaccinet kommer en vecka efter valet?

Ja det tror jag, Många vaccintillverkare har tävlat om att vara först. Att någon av dessa skulle
få fram ett som det nu verkar verksamt vaccin någon gång under november - december var nog ingen högoddsare.

cyber

Citat från: snus skrivet tisdag 10, November 2020, 09:51:49
Inte en chans att jag tar detta vaccin.

Är det inte bättre att vänta och följa vad som händer med de som tar det än att gå på magkänslan?

Jag kommer inte heller stå först i kön när vaccinet släpps (och även om jag skulle vilja så kommer det nog ändå bara finnas tillgängligt för riskgrupper i början), men att på förhand avfärda något som farligt (eller ofarligt) utan fakta är väl inte så rationellt?

hasse_A

Noterar att fotbollslandslaget skickar en trupp till Danmark precis nu när viruset muterat och ingen vet om vaccinet som är på väg kommer att vara verksamt mot detta nya cluster.
Man motiverar det p.g.a. ekonomin och att man behöver TV-intäkter.

Tänk om, det visar sig i efterhand att man tar med sig detta nya viruset och sprider det till Sverige, Kroatien och Frankrike. Vem står för de kostnaderna ?

Kanske risken är liten att man smittas av just Cluster 5 som det nya muterade viruset kallas men konsekvenserna blir ju otroligt allvarliga. Tar fotbollsförbundet på sig de kostnader som de i ett sådan läge förorsakat ?

En stor risk med små konsekvenser kan man kanske accepter men en liten risk med enorma konsekvenser kanske man inte ska tolerera.

Har man gjort en analys av riskerna kontra de ekonomiska vinsterna/kostnaderna ?
Jag gissar att man inte har gjort det.

Man tänker testa varje deltagare 4 ggr. under trippen till Danmark. Vad gör man om det visar sig att några i truppen testas positiv ? Skickar man hem de spelarna med allmänna transportmedel bus/tåg/flyg/taxi så som man gjorde med en hockeyspelare som blev krasslig på väg till en bortamatch ?

Själv tycker jag det är vettlöst att öka riskerna för spridning av en ny typ av virus som kanske tar oss tillbaks till ruta ett och ytterligare 1 år med restriktioner.

Silver_999

Citat från: hasse_A skrivet tisdag 10, November 2020, 12:05:54
Precis nu:
https://www.gp.se/sport/fotboll/coronakaos-i-danmark-innan-matchen-mot-sverige-1.36849227

Ja, läste just om detta i annan tidning...
Ställs inte matchen in så är det dummare än dummast; en idioti bortom alla gränser.
Om matchen ändå spelas: Heja Sverige! Och till alla spelare: passa på att visa riktiga glädjeyttringar vid varje mål dvs krama om varandra o pussas ordentlig då det i övriga samhället o i många andra situationer finns vissa risker o rådande restriktioner.
Lycka till!

laban77

Den nya varianten är troligen så pass lik den vanliga att ett vaccin fortfarande skulle fungera bra. Men säker är man ju förstås inte förän det har testats.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane