Fara med medlemsköp

Startat av maggan, Måndag 13, Augusti 2012, 17:51:55

Föregående ämne - Nästa ämne

mowi_af

Manga bra inlagg i traden.

Jag tycker sunt fornuft och lite planering funkar bast for bade kop och forvaring. Safety first - jag tycker man skall forsoka vara forsiktig och anonym!!

KOP:
Nar man koper en storre post privat och betalar cash sa har jag med mig +1, ex. tjejen eller en nara van. Vanligtvis kommer den jag gor affaren med tillsammans med en van. Vi mots pa en neutral plats om vi inte kanner varandra fran forr. Jag vet redan vart jag skall forvara mynten nar jag gor affaren.

FORVARING:
Jag tycker man skall forvara sitt PM sakert och pa flera platser. Hemma, bankfack och hos familjen funkar for mig. Jag har PM i 3 olika lander, 6 olika platser.. Haha.. vilket bade ar nackdel och fordel. Kanske ar jag for paranoid. Hahaha.
Forsakringar kan man forhandla med flera bolag om. Det mesta ar pa langtidsforvaring. Stall dig fragen. Vad vill du egentligen ha hemma aven om du har ett kassaskap? Jag ar latt paranoid, gillar inte onodig risk och gillar inte banken men gillar bankfack anda. Samma med min familj.

Guld;
Guld i etuier tar onodigt mycket plats, ex. vis Svenska 1000/2000/4000kr mynten och proofmynt. Jag tycker etuierna kan forvaras i en kasse pa vinden och sjalva mynten forvarar du i plastkapsel eller en myntram pa en annan saker plats.
Krugerrands, Sovereigns etc. forvaras sakert pa enklast mojliga satt.

Silver;
Jag sparar mina numismatiska mynt; Tex Svenska silvermynt 1kr, 2kr osv i parmar efter ett system med artal som grund.
Dessa parmar far ta lite plats, jag har mynt i olika kvaliteer och gillar dessa mer och mer. :D
Bullion har jag i kapslar(Kookas, Lunar II osv), ror(Canadian Wildlife etc.) eller for de bullion jag har mkt av The-Awesome-Monsterbox-From-Heaven(!). :) Det mesta ar pa langtidsforvaring.
Silverskrotmynt, 40-80%iga mynt etc.. tar mkt plats och saljes av med jamna mellanrum sa man inte ackumulerar for mkt.

maggan

Citat¨Det näst bästa alternativet är troligen att ha ädelmetallerna så långt borta från både brottslingar och möjlig framtida statlig konfiskation som möjligt. Dessutom själv fysiskt vara på platsen. Frågan är då var denna plats är? Jag gissar i vart fall på att den inte är i Sverige!

Vilken plats kan det då vara? Brottsligheten tycker jag allt är på en acceptabel nivå. Risken för statlig konfiskering tror jag är bland den högsta bland demokratierna i världen. Det löser man väl enklast med att hålla sig borta från bankfacket?

kristensson

Citat från: maggan skrivet tisdag 14, Augusti 2012, 19:06:02

Citat¨Det näst bästa alternativet är troligen att ha ädelmetallerna så långt borta från både brottslingar och möjlig framtida statlig konfiskation som möjligt. Dessutom själv fysiskt vara på platsen. Frågan är då var denna plats är? Jag gissar i vart fall på att den inte är i Sverige!

Vilken plats kan det då vara? Brottsligheten tycker jag allt är på en acceptabel nivå. Risken för statlig konfiskering tror jag är bland den högsta bland demokratierna i världen. Det löser man väl enklast med att hålla sig borta från bankfacket?
Att guldet skulle bli så "värdefullt" så skulle jag inte oroa mig för att staten jagar mitt guld.
Skulle vara betydligt mer rädd om jag ägde aktier i ett miningbolag, där finns ju volymer att "konfiskera" (förstatliga), vissa länder har ju redan börjat så smått med det.

Silverräven

Nu börjar denna tråden gå lite off topic, men här som jag bor (Göteborg) känns det definitivt som om kriminaliteten är ett större hot mot ens tillgångar än vad staten är. Inbrott sker överallt, hela tiden även om jag inte direkt är bekymrad över min egna bostad. Folk i Sverige sitter dessutom på tillgångar av betydligt större värde (fastigheter, mark, aktier, pensionsfonder) som staten godtyckligt kan beskatta/konfiskera vid behov. Jag tror ärligt talat inte att guld är det första politikerna tänker på om de vill ta in extra tillskott till statskassan genom stöld av privat egendom.

Åter till ursprungsämnet, eller starta en ny diskussionstråd!

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane