Några funderingar från en nybörjare

Startat av Morning Coffee, fredag 01, November 2019, 21:48:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Morning Coffee

Hejsan.

Lite kort så har jag ett par funderingar och frågor som jag hoppas kunna få hjälp med här. Tar dem numrerade och så kortfattat som möjligt.

1: Star Wars, Pandor, Deadpool, Destiny etc på mynten.

Frågan: Är detta något normalt, så som att det printas mynt med diverse teman på som då sen blir samlar objekt och är dessa precis som att spara på sig de kanadensiska maple leaf mynten? Exempelvis, vet man nånsin om ett sorts mynt kommer finnas i print en längre tid, eller kan det bli att ett sorts mynt med en populär figur på bara printas i liten skala och ej återkommer igen?

2: Mynt av olika vikt och utseende.

Frågan: Om vi säger att man endast kan köpa ett eller ett fåtal mynt / omgång, är det i slutändan " ungefär " samma värde totalt ändå?
Jag kan förstå att vissa exklusivare mynt kanske har ett högre värde i sig estetiskt eller årtalsmässigt, men silver är ju silver, så själva ädelmetall värdet är väl ändå detsamma va?

3: Specifika prints och utseenden?

Frågan: På en sida såg jag mynt med Ramses som död, Nefertiti, Tuppar, hundar o allt mellan himmel och jord. Finns det någonstans man bör vända sig om man söker specifika prints eller utseenden, eller är det generellt vara vissa säljare som tillhandahåller detta?

Jag söker själv mynt med print med specifika prints på så som djävulen, pentagram, tree of life, runor etc, men osäker på vart eller om det ens finns att söka nånstans. Det finns ju mynt med Påven och Jesus på, så jag hoppas det finns ett bredare urval utöver detta.

Jag börjar så och tackar för mig och för att ni tog er tid att läsa.
Ha en trevlig helg alla.

Cyberdyne

Kort och gott skulle jag rekommendera att köpa Pandor samt Queen's Beast för samlarvärdet och Canadian Maple Leafs för silvervikten.

Håll dig undan mynt som är färgade och/eller "glided", då andrahandsvärdet inte är så stort.

Men det är bara mina egna åsikter.  ::)

Morning Coffee

Citat från: Cyberdyne skrivet fredag 01, November 2019, 23:53:07
Kort och gott skulle jag rekommendera att köpa Pandor samt Queen's Beast för samlarvärdet och Canadian Maple Leafs för silvervikten.

Håll dig undan mynt som är färgade och/eller "glided", då andrahandsvärdet inte är så stort.

Men det är bara mina egna åsikter.  ::)

Tackar för tipset.
Queen's Beast kände jag inte till, men gillade utseendet på. Canadian Leafs är även dem av estetiskt intresse, så där har jag två bra att starta med.

Ja nej de färgade och med glada hundar på etc är inte av intresse. De ser lite för...de ser lite väl mycket ut helt enkelt.

Blir att notera lite på listan! Tack och bock.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane