Valcambi 100x1g Silver Combibar

Startat av silverguldfisken, torsdag 04, Juli 2019, 15:24:29

Föregående ämne - Nästa ämne

silverguldfisken

Jag har blivit lite nyfiken på en Valcambi 100x1g Silver Combibar, men hur kan dom vara så dyra (mer än 100% över spotpris?).

Suissegold.ch 1027 kr:
https://www.suissegold.ch/en/product/100-g-valcambi-suisse-silver-1-gram-combi-bar-999-0-fine

august

Citat från: silverguldfisken skrivet torsdag 04, Juli 2019, 15:24:29
Jag har blivit lite nyfiken på en Valcambi 100x1g Silver Combibar, men hur kan dom vara så dyra (mer än 100% över spotpris?).
Jag måste säga att jag avråder. Mer än 100% över spot för en nypräglad metallbit tycker jag är fullständigt hutlöst. Hade den varit 200 år gammal, sällsynt och med en massa knasiga numismatiker dräglande efter den så hade det varit en annan sak.

Som det nu är så låter detta som en spekulativ produk från Valcambi där deras förhoppning är att en massa knasiga preppers (som tror att de skall kunna handla på ICA med dessa små 1g rutor efter det världen rasat samman) skall drägla så ymnigt att det inte inser hur galet priset är.

Undvik och köp någonting med rimligt pris istället.

Tyr

Citat av august idag: "Förhoppning är att en massa knasiga preppers, som tror att de skall kunna handla på ICA med dessa små 1g rutor efter det världen rasat samman."

Ha, ha, ha...

Bra att du återför oss guld- och silvertokar till sunt tänkande, vi behöver det ibland.

silverguldfisken

Citat från: august skrivet torsdag 04, Juli 2019, 17:15:19
Undvik och köp någonting med rimligt pris istället.

Jag hör dig, jag förstår dig och det låter som den bästa rekommendationen..... men.... jag vill ha en, jag vill hålla i en!  ;D

Får man inte igen pengarna om man säljer den sen, då den inte finns (såvitt jag kan se) billigare någonstans?

pezon

august

Citat från: silverguldfisken skrivet torsdag 04, Juli 2019, 22:35:41
Jag hör dig, jag förstår dig och det låter som den bästa rekommendationen..... men.... jag vill ha en, jag vill hålla i en!  ;D
Ojdå, det låter allvarligt. Du har kanske drabbats av silverfeber. Till skillnad från den betydligt allvarligare sjukdomen guldfeber är silverfeber ganska lätt att hantera. Du har i princip tre alternativ:

• Gör en Oscar Wilde ("det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den"). Knock yourself out och ha så kul. Du blir inte ruinerad av detta.
  • På samma sätt som att kroppen bara kan känna den starkaste smärtan kan man bara ha en metallfeber åt gången. Du kan sannolikt lätt bli av med just detta begär genom att snöa in på en guldbit istället. Om du har möjlighet så leta upp någon handlare, typ Tavex, som har en mexikansk 50 Pesos som du kan få klämma på. Om jag efteråt frågar hur du skall göra med den där silvercombi-tackan du gillade så mycket så kommer du att svara "den där vadåförnåt?". Problemet löst.
  • Ge dig själv ett löfte a la "jag får köpa den där knastackan, men först efter det jag har köpt N oz med billigare silver i olika former och M oz med guld". När du uppfyllt dina självpålagda krav kommer den inte längre att vara lika viktig.
På något sätt så kommer du att hitta en lösning på hur du skall säga nej när kroppen säger "vill ha", eftersom denna "hobby" annars blir dyrare än någon privatekonomi klarar av.
Citat
Får man inte igen pengarna om man säljer den sen, då den inte finns (såvitt jag kan se) billigare någonstans?
Nej det får du inte. Glöm det. Om du inte tror mig så googla på "greater fool theory".

PS. Guldfeber är, till skillnad mot silverfeber, såvitt man vet obotligt. DS.

silverguldfisken

Citat från: pezon skrivet torsdag 04, Juli 2019, 23:06:03
Köp en i guld i stället, bara 7% över spot samt ingen moms...

https://www.libertysilver.se/kopa/produkt/valcambi50gr_combibar

Hur kan det vara så mycket mindre påslag (7%) på en guld-combibar, jämfört med en silver-combibar (100+%) ifrån samma tillverkare? Jag menar 10 eller 15% hade jag kunnat förstå, men 100+% är ju inte försvarsbart nånstans?

Är det ingen annan som hittat billigare än drygt 1000 kr någonstans?

Citat från: august skrivet fredag 05, Juli 2019, 09:49:45
Ojdå, det låter allvarligt. Du har kanske drabbats av silverfeber. Till skillnad från den betydligt allvarligare sjukdomen guldfeber är silverfeber ganska lätt att hantera. Du har i princip tre alternativ...

Haha, känner jag mig själv rätt så kommer det bli alternativ 1 den här gången. I värsta fall får jag lära mig en dyr läxa som jag förhoppningsvis kommer ihåg nästa gång silverfebern slår till.

Boko

Citat från: silverguldfisken skrivet fredag 05, Juli 2019, 13:51:51
Hur kan det vara så mycket mindre påslag (7%) på en guld-combibar, jämfört med en silver-combibar (100+%) ifrån samma tillverkare? Jag menar 10 eller 15% hade jag kunnat förstå, men 100+% är ju inte försvarsbart nånstans?

Kanske kan hjälpa dig att få bort lite av din ångest inför köpet om jag säger såhär, räkna inte %, räkna i kronor, då verkar det inte lika illa.. 
ex.
50g guldbaren = 22987kr (guldpris 21108kr), mellanskillnadsförlust 1879kr
100g silverbar = 1027kr (silverpris 458kr), mellanskillnadsförlust endast 569kr!!!

skämt o sido, gissar att produkten kanske inte säljs i så stora volymer, därav att premien blir hög / enhet. Alla sålda enheter måste ju bekosta framtagandet av produkten..

silverguldfisken

Beställd!

Återkommer om upplevelsen när jag har den i handen ;)

Birka

Jag gör likadant ibland.
Betalar sinnessjuka premier p g a att jag är förvirrad av mitt begär.  :)

silverguldfisken

Jag vågar inte ens räkna ut premien i mitt fall, frakten var ju inte direkt billig och jag beställde inte så mycket mer silver...

Men snart är den min, my precious!  ;D

Ska bli mer lågpremie-jägare framöver, är planen.

JohanB

Citat från: Boko skrivet fredag 05, Juli 2019, 15:35:13
Citat från: silverguldfisken skrivet fredag 05, Juli 2019, 13:51:51

Kanske kan hjälpa dig att få bort lite av din ångest inför köpet om jag säger såhär, räkna inte %, räkna i kronor, då verkar det inte lika illa.. 
ex.
50g guldbaren = 22987kr (guldpris 21108kr), mellanskillnadsförlust 1879kr
100g silverbar = 1027kr (silverpris 458kr), mellanskillnadsförlust endast 569kr!!!

skämt o sido, gissar att produkten kanske inte säljs i så stora volymer, därav att premien blir hög / enhet. Alla sålda enheter måste ju bekosta framtagandet av produkten..

Man får ta med i beräkningen att det är tysk 19% (eller svensk 25% ?) MOMS på tackan, då den inte är något påstämplat nominellt värde i någon exotisk valuta. Det är annars ett sätt att få billigare silvertackor med typ Samao eller Cook-dollar nominellt "värde".
Guldtackor & 90%iga guldmynt är momsbefriade, så själva "påslaget" på 569:- på silvertackan ska minskas med runt 200:- och blir bara 360:-, vilket är väl vad en varmrätt på en bättre restaurang kostar! Väl värt nöje......men den ser ut att vara insvetsad i plast, sä inte så roligt att tafsa på då.

Men jag tror Heubach har såna ESG/Valcambi-silver-combibars med återköpsgaranti i öppningsbara kasetter! Guld-combibars ESG/Valcombi som jag köpt därifrån har öppningsbara plastkasetter, så att de går att ta ut och känna på. (Givetvis med apotekets bommulshandskar)
https://www.heubach-edelmetalle.de/verkauf/silbertafel-100x1-gramm/?mobilizer=ca1fceb30b1519e93c061a51f51a2ecb
Kan då även densitetsresta  dom knarkvågen i vattenbad med ! Bra återköpspris har Heubach också, med tanke på momsen....

Tyr

JohanB skriver: "Givetvis med apotekets bommulshandskar"

Ja, man skall helst ha bomullsvantar på händerna när man hanterar sitt ädelmetallsinnehav, för att undika fett från händerna som annars etsar sig in i framförallt silver. Jag vet inte hur det egentligen är med guldet, men försiktighet även här anbefalls, ifall man vill behålla allting i ofördärvat skick. Men, men...

Jag har däremot dåliga efarenheter av apotekets billiga bomullsvantar. De luddar nämligen någontig hemskt, och det luddet ser man sedan tydligt när man tagit närbilder på mynten och haft dessa billiga bomullsvantar på händerna. De är ju billiga dessa apotekets fem pack, men här lönar sig kvalitet. Skall ni ha bomullsvantar så köp särskilda sådana för just ädelmetallhantering.

silverguldfisken

Citat från: JohanB skrivet Söndag 07, Juli 2019, 03:26:32
Guldtackor & 90%iga guldmynt är momsbefriade, så själva "påslaget" på 569:- på silvertackan ska minskas med runt 200:- och blir bara 360:-, vilket är väl vad en varmrätt på en bättre restaurang kostar! Väl värt nöje......
Tack, nu känns det bättre.... men vi får inte glömma den där frakten som också gjorde ont.

Citat från: JohanB skrivet Söndag 07, Juli 2019, 03:26:32
Men jag tror Heubach har såna ESG/Valcambi-silver-combibars med återköpsgaranti i öppningsbara kasetter! Guld-combibars ESG/Valcombi som jag köpt därifrån har öppningsbara plastkasetter, så att de går att ta ut och känna på. (Givetvis med apotekets bommulshandskar)
https://www.heubach-edelmetalle.de/verkauf/silbertafel-100x1-gramm/?mobilizer=ca1fceb30b1519e93c061a51f51a2ecb
Nu vill jag ha en sån också, säljer du en av dina? ;) Frakt från utland börjar göra ont med mina småbeställningar...

Citat från: Tyr skrivet Söndag 07, Juli 2019, 10:12:08
Ja, man skall helst ha bomullsvantar på händerna när man hanterar sitt ädelmetallsinnehav, för att undika fett från händerna som annars etsar sig in i framförallt silver. Jag vet inte hur det egentligen är med guldet, men försiktighet även här anbefalls, ifall man vill behålla allting i ofördärvat skick. Men, men...
Kan man inte tvätta rent silvret bara med nånting?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane