kontantlös affär

Startat av Bosse68, tisdag 21, Maj 2019, 19:17:00

Föregående ämne - Nästa ämne

august

Citat från: Cyberdyne skrivet tisdag 04, Juni 2019, 14:42:42
Och det var historien om hur jag blev portad från Forex vid 23-års ålder.  ???  ::)
Jag beklagar. Det är så outsägligt dumt att man önskar att det gick att skratta åt eländet, men det går bara att gråta.

Cyberdyne

Citat från: august skrivet tisdag 04, Juni 2019, 20:42:36
Citat från: Cyberdyne skrivet tisdag 04, Juni 2019, 14:42:42
Och det var historien om hur jag blev portad från Forex vid 23-års ålder.  ???  ::)
Jag beklagar. Det är så outsägligt dumt att man önskar att det gick att skratta åt eländet, men det går bara att gråta.

Ja, speciellt när du har underlag på att du har tagit ut mer än vad du försöker sätta in.

Det är väl så pengatvätt fungerar?  8)

august

Citat från: Cyberdyne skrivet tisdag 04, Juni 2019, 21:04:07
Det är väl så pengatvätt fungerar?  8)
Nej, det har du missförstått. Pengatvätt funkar tydligen åt båda hållen: svart-till-vitt men även vitt-till-svart. Det har en sån här person med uppgift att säga nej till kunden på en av mina banker förklarat för mig när jag ville ta ut en lite större summa kontanter. Inte jättemycket, men mer än vad som var praktiskt att ta via en bankomat.

"Vad skall du ha kontanterna till?" frågade hon.

"Jag litar inte på er så jag tänker gömma dem i madrassen" svarade jag.

"Det tror jag inte på, och talar du inte om vad de skall användas till så blir det inget uttag"

"Varför inte? Det är ju mina pengar, eller hur? Jag känner till och förstår KYC-reglerna och att de gör att du ibland måste fråga var pengarna kommer ifrån vid insättning. Men detta är ju ett uttag?"

"Det spelar ingen roll om det gäller insättning eller uttag, vi måste förhindra pengatvätt i alla transaktioner."

"Men detta är ju ett uttag, och du ser ju direkt på din skärm att detta är mitt lönekonto och att det den 25 varje månad sätts in en slant av min arbetsgivare. Så det kan liksom inte ens i teorin röra sig om pengatvätt."

"Men så är det och jag har inte tid att förklara allting för dig."

Jag gav upp och gick därifrån. Dagen därpå så tog jag ut pengarna på ett annat kontor med en lite bättre preppad anledning.

Jag förutspår att i nästa fas så kommer pengatvätten att diversifiera ytterligare och även förekomma i varianter som gul-till-grön, rosa-till-blå och den s.k. "nationalpengatvätten" gul-till-blå (så här den annalkande nationaldagen till ära).

pezon

Helt sinnessjuka historier man hör här... "alla" borde börja ta ut och sätta in lite pengar hej vilt med halvskumma motiveringar bara för att jäklas.

Undrar hur mycket man måste trixa med mindre summor innan man löser ut nått larm?

Om man använder flera aktörer, är det någon som sammanställer det?

Jukka

Citat från: august skrivet tisdag 04, Juni 2019, 22:51:38
jag ville ta ut en lite större summa kontanter.

[...]

Det är ju mina pengar, eller hur?

Ja, det är ju precis det som det är. Vi lånar våra pengar till dem för att de ska hålla dem säkra och de kan utnyttja inlåningen till utlåning med högre ränta. I vilket fall så undrar jag om detta verkligen kan vara ok. Vilken bank är det? Kan man be kronofogden driva in skulden?

Jag har sista tiden tänkt rätt mycket på absurditeten i att det enda som egentligen är "riktiga pengar" (enligt systemets regler), dvs kontanter, ses som en anomali i de flestas vardagsekonomi.

august

Citat från: Jukka skrivet onsdag 05, Juni 2019, 11:22:21
Vilken bank är det? Kan man be kronofogden driva in skulden?
SEB.

Jag gillar idén med kronofogden. Bara tanken på att när flickan inte ville tillåta mig att ta ut mina egna pengar i kontanter ha kontrat med att "Ni har en skuld till mig med noll dagars förfallotid. Jag har föranmält min avsikt att ta ut dessa pengar idag. Betala här och nu annars så kontaktar jag kronofogden" gör mig på gott humör. Synd att man inte tänkte på det då.

Underbar kommentar.

Krugerangel

Från 2004 till 2009 betalade jag hyran kontant på posten.
Ibland några andra stora räkningar också så summan kom ibland upp i 50.000kronor.
Inga stora ögon då.
I måndags var jag och tog ut 25.000 i cash på postkontoret jag har vart "kund" på i över 20år och det gick bra.
Kändes nästan lite pinsamt och obekvämt.
Kassören frågade vad jag skulle använda pengarna till.
Jag svarade den äldre herren bakom kassan att;
-Den gamle gubben jag ska köpa en klocka av litar inte på banken så han vill enbart ha kontanter, helst 21st tusenlappar, fina om det finns.....sa han, sa jag.
Den äldre herren bakom kassan, som har jobbat där +20år, fick sig ett gott skratt.
2dagar senare var jag tillbaka och tog ut 6.000 kronor. Inga frågor under 10.000 kronor :)
Det kändes nästan lika pinsamt och kärringen som sålde mig en frimärkesamling ville ha kontanter som hon skulle ge barnbarnen till semesterpengar.
Förr var det bara cash, höll man dem i handen så var det ens tillgång och man ägde dem utan frågor.
Håller man i dem idag har det blivit ens problem :(

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane