Skydda icke-numismatiska mynt?

Startat av Carambola, tisdag 02, April 2019, 22:40:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Carambola

Skulle ni säga att det egentligen finns någon värdemässig anledning till att skydda guldmynt såsom vanliga sovereigns och krugerrands?

Birka

Beror ju på vad du lägger i ordet skydda. Att skydda guldet från stöld och mekanisk åverkan kan ju aldrig vara fel.

Carambola

Citat från: Birka skrivet tisdag 02, April 2019, 22:50:36
Beror ju på vad du lägger i ordet skydda. Att skydda guldet från stöld och mekanisk åverkan kan ju aldrig vara fel.

Ja, ursäkta vag formulering. Syftade på skydda från "fingrande". Menar att myntet har ju främst sitt värde i vikten av guld, om det inte är ett samlarmynt.

Birka

Att fingra anser jag är helt ok även om jag själv aldrig gör det. Jag är nog lite knasig men för mig är guldet liksom "heligt"  :)
Tvätta händerna med diskmedel och varmt vatten så slipper du så mycket fett på guldet. Får du ändå senap och majonnäs på dina dyrgripar så tvätta med ljummet vatten och diskmedel samt topz eller annan mjuk borste.

Carambola

Citat från: Birka skrivet tisdag 02, April 2019, 23:19:44
Att fingra anser jag är helt ok även om jag själv aldrig gör det. Jag är nog lite knasig men för mig är guldet liksom "heligt"  :)
Tvätta händerna med diskmedel och varmt vatten så slipper du så mycket fett på guldet. Får du ändå senap och majonnäs på dina dyrgripar så tvätta med ljummet vatten och diskmedel samt topz eller annan mjuk borste.

Okej, ja jag tänkte just det - att det nog i de fallen är lite av ett personligt förhållningssätt. Även om jag kanske inte har ett fullt lika spirituellt förhållande till metallen hoppas jag ändå att jag aldrig hamnar i ett så pass dekadent läge i livet att jag fläckar ner guldmynt med senap  (haha :) ) Tack för tipsen!

I_am_mine

Jag förvarar mina sovereigns i kapslar men oroar mig inte för fläckar.
Anledningen är att jag inte vill ha dom i en burk där de ligger och nöter på varandra. Även om de är så kallad bullion så tycker jag att dom har ett historiskt värde även om jag aldrig kan sälja dom mer än någon % över spot

august

Citat från: Carambola skrivet tisdag 02, April 2019, 23:39:41
Citat från: Birka skrivet tisdag 02, April 2019, 23:19:44
....hoppas jag ändå att jag aldrig hamnar i ett så pass dekadent läge i livet att jag fläckar ner guldmynt med senap  (haha :) ) Tack för tipsen!
Vadå dekadent? Att bita i guldmynt är ett etablerat sätt att avgöra renhet, och, vem vet, det kanske var korv till middag...

Detta att pilla med guldet är varmt rekommenderat. Det är ungefär som med matsilver (har man matsilver skall man använda det för att äta med, även senap, att bara ha det i en låda blir ingen lycklig av). De större mynt jag har finns inte hemma annat än för årlig inventering, men jag har normalt en bunt småmynt hemma att gulla med.

Ohygieniskt? Med all säkerhet (jag är inte lika noga som Birka med att skrubba och tvaga). Risk för sjukdom? Absolut, men det är ju inte bakterierna på utsidan som ger feber i detta fall.

Så knock yourself out, det är bara att leka. Det enda skydd som behövs är mot stöld och borttappning. Var dock försiktig med att bita i legerade mynt. De är lite hårda.

Castor

Jag förvarar mina guldmynt (bullion) i kaplsar. Mest för att undvika repor, hack eller dyl som vissa handlare (tex Tavex) ibland gnäller över. Kostnaden för kapseln vägs upp av enkelhet vid försäljning.

Sen tycker dock om att hantera mynten så jag är inte helt konsekvent. Pilla på saker hör till ;) 

Carambola

Jag blev väldigt sugen på att bita i ett mynt efter augusts inlägg. På något sätt upplever jag vikten annorlunda (tyngre) när jag har ett mynt direkt i handen jämfört med i ram el. kapsel.

august

Citat från: Carambola skrivet onsdag 03, April 2019, 23:24:12
Jag blev väldigt sugen på att bita i ett mynt efter augusts inlägg. På något sätt upplever jag vikten annorlunda (tyngre) när jag har ett mynt direkt i handen jämfört med i ram el. kapsel.
Precis. Känslan går inte fram när det ligger i kapsel eftersom man relaterar vikten till storleken på det man håller i, dvs kapseln. Att det känns tyngre är ju bara bra. Om det däremot känns lättare efter det du bitit i det bör du bita försiktigare i framtiden.

Och, för att förtydliga, jag använder också kapslar (dvs jag håller med Castor), men jag är helt oreligiös när det gäller att gulla med legerat guld. 999 skall man vara lite mer försiktigt med, men bara om det finns ett numismatiskt värde. Dvs att gulla med en maple är helt ok, att gulla med ett 999 proofmynt med en upplaga på totalt 17 ex (varav 5 har smälts ner) är kanske värt att låta bli.

Tänk även på att även om 999 guld är "mjukt" så är det inte himla mjukt. Dvs ni kommer inte att sätta märken i mynten för att ni leker med dem. Däremot så är 999 guld känsligt för repor om man har flera mynt i handen samtidigt. Naglar repar inte guld, men guld repar annat guld.

Carambola

Att ha ett gäng sovereigns (av de vanligare modellerna), som ju är legeringar, förvarat tillsammans i en påse borde således inte vara något problem?

I_am_mine

Citat från: Carambola skrivet torsdag 04, April 2019, 13:28:06
Att ha ett gäng sovereigns (av de vanligare modellerna), som ju är legeringar, förvarat tillsammans i en påse borde således inte vara något problem?

Eftersom dom är av samma legering så kan dom repa varandra.
Det är många och långa diskussioner på forumet kring detta då många inte bryr sig med bullion men jag bryr mig för min egen del och andra får göra precis som dom vill

Birka

Citat från: Carambola skrivet torsdag 04, April 2019, 13:28:06

En tub kanske? Då ligger de still även om du kör dem i torktumlaren  :)

mowi_af

Citat
Vadå dekadent? Att bita i guldmynt är ett etablerat sätt att avgöra renhet, och, vem vet, det kanske var korv till middag...

Detta att pilla med guldet är varmt rekommenderat. Det är ungefär som med matsilver (har man matsilver skall man använda det för att äta med, även senap, att bara ha det i en låda blir ingen lycklig av). De större mynt jag har finns inte hemma annat än för årlig inventering, men jag har normalt en bunt småmynt hemma att gulla med.

Ohygieniskt? Med all säkerhet (jag är inte lika noga som Birka med att skrubba och tvaga). Risk för sjukdom? Absolut, men det är ju inte bakterierna på utsidan som ger feber i detta fall.

Så knock yourself out, det är bara att leka. Det enda skydd som behövs är mot stöld och borttappning. Var dock försiktig med att bita i legerade mynt. De är lite hårda.

This.

Silverfisken13

Är inte så noga med mina bullionmynt. Utför alltid ping-test när jag får hem ett nytt mynt å de kan ju resultera i lite repor. Men tycker det är värt det för att få bekräftat att det är äkta.
Är så liten minskning i värde på ett repigt mynt när man säljer så känns inte värt att hålla på att oroa sig hela tiden.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane