FIRE och sparande i guld

Startat av cyber, Söndag 03, Februari 2019, 16:21:15

Föregående ämne - Nästa ämne

cyber

Hej!

Jag har lyssnat och läst om folk som försöker uppnå finansiellt oberoende och gå i pension tidigt (Financial Independence Retire Early, FIRE). Vissa försöker komma dit genom att minimera sina utgifter och spara hårt, andra genom bra investeringar och passiva inkomstkällor (typ äga hyreshus e dyl).

I Sverige är det ganska svårt att få till det, eftersom vi har så progressiv beskattning (vilket ju leder till att du blir missgynnad om du tjänar alla pengar under en kortare tid än det är tänkt).

Är det några andra här som också funderar på det? Hur relaterar ni det till ert innehav av ädelmetall?

I_am_mine

Jag jobbar på det!

Hög inkomst och försöker hålla utgifterna nere.
Jag försöker också köpa mig inkomster istället för utgifter (investera i sådant som ger kassaflöde snarare än utgifter)

Ett exempel som ger väldigt hög avkastning på eget kapital är att köpa ett generationsboende eller tvåfamiljshus och hyra ut en del och bo i den andra. Det blir väldigt fördelaktigt skattemässigt genom privatuthyrning.
Samtidigt så behöver man bo någonstans så varför inte få inkomst från det om man ändå tänkt köpa dyrt.

Nästa är stabila utdelningsaktier/investmentbolag

Och sist ädelmetaller som hedge mot börs och bostadsmarknad.

Jag hoppas att kunna ha friheten att välja själv om jag vill jobba eller inte när jag blir 50, kanske lite optimistiskt för det är bara 15 år bort.

Enligt 4% regeln så behöver man spara i ca 15 år med en sparkvot på 50% så det borde gå bra

sextio8

Jag siktar på att kunna sluta jobba vid 60. Har en helt ok lön men anser att det är de små utgifterna som är avgörande i mitt fall. Tycker dock det är svårt att hitta aktier som verkar ha framtiden för sig nu i turbulenta tider....

I_am_mine

Citat från: sextio8 skrivet Söndag 03, Februari 2019, 22:30:05
Jag siktar på att kunna sluta jobba vid 60. Har en helt ok lön men anser att det är de små utgifterna som är avgörande i mitt fall. Tycker dock det är svårt att hitta aktier som verkar ha framtiden för sig nu i turbulenta tider....

Vill tillägga att jag just nu inte investerar på börsen utan beslutade mig för att stanna utanför enligt konjunkturbarometern. Har legat utanför hela 2018, missat lite utdelning men i övrigt inte tagit någon risk. Får se om det blir läge att gå in under 2019 eller 2020

I_am_mine

Kan bidra med ett räkneexempel på en bostad jag funderar på just nu.

2 familjshus 4,295,000
egen insats 644,250

Del i huset som hyrs ut motsvarar 1,474,023
egen insats 221,103

räntekostnader för uthyrningsdel
25,795 per år

Tror 8000 i kallhyra är rimlig hyra (kallhyra av skattemässiga skäl)
Efter skatt och räntekostnader återstår 59,165 per år

ROI = 26,7%

Inte riskfria pengar men så gott som passiv avkastning på 26,7%
Det fungerar också som krockkudde för högre räntekostnader vilket minskar risken för mig att köpa dyrt.

mrSju

Hur ställer ni (ni ekonomiskt begåvade) er till att som svensk ha investerade pengar på amerikanska börsen nu? Tänker värdet på dollarn. Jag köper regelbundet.
Jag har ca en årslön i Warren Buffets Berkshire Hathaway, utan att ha någon större kunskap egentligen.

Aurum_Argentum

Citat från: mrSju skrivet Måndag 04, Februari 2019, 07:57:52
Jag har ca en årslön i Warren Buffets Berkshire Hathaway, utan att ha någon större kunskap egentligen.
Nu står jag i princip utanför aktiemarknaden fullständigt för tillfället, men även om jag trodde på den skulle jag tycka att det låter som en väl stor risk att ha så mycket pengar i ett enda innehav (såvida inte en årslön är försumbar för dig jämfört med ditt övriga kapital).

SoulCrew

I_am_mine

Jag säger inte att du räknat fel men din kalkyl bygger på full beläggning och inget renoveringsbehov alls, någonsin. Å andra sidan så kan du ju halvera avkastningen och det ser ändå minst sagt bra ut.

Krippa

Citat från: mrSju skrivet Måndag 04, Februari 2019, 07:57:52
Hur ställer ni (ni ekonomiskt begåvade) er till att som svensk ha investerade pengar på amerikanska börsen nu? Tänker värdet på dollarn. Jag köper regelbundet.

Jag personligen tror du gör ett bra val. Många kommer säga att de vet bättre än Warren Buffet.. men av någon anledning har de inga pengar eller väldigt lite. Har inget av WB själv men han är bättre på att få pengar att växa än alla oss här så fortsätt där.

I_am_mine

Citat från: SoulCrew skrivet Måndag 04, Februari 2019, 22:45:51
I_am_mine

Jag säger inte att du räknat fel men din kalkyl bygger på full beläggning och inget renoveringsbehov alls, någonsin. Å andra sidan så kan du ju halvera avkastningen och det ser ändå minst sagt bra ut.

Du har rätt
Tex behöver ett badrum göras i uthyrningsdelen, jag har helt enkelt räknat med att det bidrar värde till fastigheten (oavsett om priserna går upp eller ner) och inte räknat det som en ensam utgift relaterat till uthyrningslägenheten. Det blir eventuellt lite fel, den som lever får se

Full beläggning lär inte vara något problem då vi pratar centralt i storstad.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane