Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

I_am_mine

Citat från: Coltrane skrivet Måndag 09, Mars 2020, 09:28:41
Citat från: hasse_A skrivet Måndag 09, Mars 2020, 09:11:45
I natt gick AU/AG tillfälligt över 100.  ::)
Nu är silver "dirt cheap" som Malony säger,

Jag vet att tråden gäller guldpriset, men Hur kan silver vara ner nästan 3%???

Ska leta på rätt tråd så svarar jag dig där ;)

august

Citat från: Coltrane skrivet Måndag 09, Mars 2020, 09:28:41
Citat från: hasse_A skrivet Måndag 09, Mars 2020, 09:11:45
I natt gick AU/AG tillfälligt över 100.  ::)
Nu är silver "dirt cheap" som Malony säger,
Jag vet att tråden gäller guldpriset, men Hur kan silver vara ner nästan 3%???
Det beror på att guld är en monetär metall medan silver främst är en industriell metall. Se diskussionerna om GSR för någon vecka sedan: att tro att dessa två (guld och silver) sitter ihop med ett snöre, dvs GSR, tror jag inte på. Silver kommer säkert att stiga (relativt guld) vad det lider, men inte nu i krisens inledning.

Birka

Har bara ett ord för guldspot just nu, Tsunamiamplitud.

Carambola

Birka

Jag menar bara att jag aldrig sett guldspot variera så kraftigt och snabbt som nu.

JL_GBG

I dessa mycket märkliga tider, där priset på pappersguld sjunker kraftigt när det 'borde' stiga ska man komma ihåg följande :

The gold price is NOT the price of gold

Läs följande från Bullionstar som berättar att det fysiska guldet är MYCKET eftertraktat och i princip börjar ta slut i lagren hos leverantörerna :

https://www.bullionstar.com/blogs/bullionstar/gold-shortages-price-of-physical-gold-decouples-from-paper-gold/

august

Citat från: JL_GBG skrivet lördag 14, Mars 2020, 13:51:42
I dessa mycket märkliga tider, där priset på pappersguld sjunker kraftigt när det 'borde' stiga ska man komma ihåg följande :

The gold price is NOT the price of gold
Nu håller jag i huvudsak med, men samtidigt så får man inte glömma att Torgny (Bullionstars vd) har pratat om detta i många år ("papperspriset kommer att separera från det fysiska priset") utan att få rätt. Till slut kommer det säkert att hända, jag känner också till detta med femtielva papperskontrakt per fysisk metallbit, etc. Men den stora frågan är om det är nu eller senare.

Min gissning är att det är senare. Orsaken är att jag tror att en förutsättning för att "fysiskt guld" skall vinna över "pappersguld" är att papper rent allmänt blir diskrediterat. Dvs jag har svårt att tro på detta så länge (pappers)dollarn är kung, för att ta ett exempel.

Nu håller ju världen i snabb takt på att trycka astronomiska mängder pengar i försvar mot coronakrisen, så rimligen så kryper den tidpunkten närmare. Vad gäller papperspengar så är vi fortfarande i förköret till coronakrisen. Det är nu Riksbanken, Fed, ECB, m fl, dyker upp på festen och alla har större flaskor än den förra. Baksmällan kommer när man vaknar, upptäcker att man faktiskt vaknade och inte dog i COVID-19, och måste hantera den bultande huvudvärken (och dåliga andedräkten) som följer av överkonsumption av pappersbitar.

Då, när det nu blir, tror jag att priset på fysisk metall kommer att frikoppla från papperspriset. Men just nu är jag inte övertygad. Det kan vara en temporär anomali pga snabba marknadsrörelser. Att folk köper guldmynt i coronatider är inte konstigt. Men det betyder inte att de inte kommer att sälja dem igen när det lugnar sig.

Micromax

Citat från: august skrivet lördag 14, Mars 2020, 16:33:46
Då, när det nu blir, tror jag att priset på fysisk metall kommer att frikoppla från papperspriset. Men just nu är jag inte övertygad. Det kan vara en temporär anomali pga snabba marknadsrörelser. Att folk köper guldmynt i coronatider är inte konstigt. Men det betyder inte att de inte kommer att sälja dem igen när det lugnar sig.

Skulle tro detsamma, att det är en "squeeze" just nu med större efterfrågan än tillgång.

JL_GBG

Ni kan vara helt säkra på att det just nu förbereds GIGANTISKA räddningspaket för att rädda vad som räddas kan av denna ekonomi.
Förmodligen i kombination med rejäla räntesänkningar.

För eller senare, förhoppningsvis förr, kommer alla att inse att kejsaren faktiskt ÄR naken.
Vilket också 'borde' innebära att det enda tillgångsslaget som INTE befinner sig i en prisbubbla, d.v.s. ädelmetaller, kommer dra iväg norrut.

Jag gissar att vi senast måndag får besked om dessa desperata räddningspaket.

JL_GBG

Citat från: JL_GBG skrivet lördag 14, Mars 2020, 20:53:00
Ni kan vara helt säkra på att det just nu förbereds GIGANTISKA räddningspaket för att rädda vad som räddas kan av denna ekonomi.

För eller senare, förhoppningsvis förr, kommer alla att inse att kejsaren faktiskt ÄR naken.
Vilket också 'borde' innebära att det enda tillgångsslaget som INTE befinner sig i en prisbubbla, d.v.s. ädelmetaller, kommer dra iväg norrut.

Jomenvisst, senast måndag skrev jag.
Redan nu på söndag kvällen kom beskedet.
USA chocksänker med 0.75% ner till 0% !!
Samt utlovar massiva stödköp.

Detta är bullish för guldpriset.

Undrar när EU kontrar med något liknande, imorgon ?

silverhamstern

Citat från: JL_GBG skrivet Söndag 15, Mars 2020, 22:30:43
Citat från: JL_GBG skrivet lördag 14, Mars 2020, 20:53:00

Jomenvisst, senast måndag skrev jag.
Redan nu på söndag kvällen kom beskedet.
USA chocksänker med 0.75% ner till 0% !!
Samt utlovar massiva stödköp.

Detta är bullish för guldpriset.

Undrar när EU kontrar med något liknande, imorgon ?

Så jävla typiskt, i början på februari låste jag räntan för första gången någonsin och nu blir det väl såklart toksänkning i sverige snart oxå... varför blir absolut ALLA ekonomiska beslut jag tar helt fel???
Förutom att satsa på ädelmetaller då men med min otur kommer väl lövet börja konfiskera ÄM snart >:(

Krugerangel

Jag har varit upptagen hela dagen med alldeles för många prutare.
Imorgon är det dyrare svarade jag och har sagt så i 5år.
Och så stiger spot på guld och silver igen :)
Måndag morgon.
Edit: Jag brukar titta på öppningen vid 23-tiden på söndags kvällarna för att se hur veckan startar.
Spot går upp eller ner och så går jag och lägger mig. Måndag morgon kan det vara helt annorlunda upp eller ner på spot.
Det händer på marknaden när John Blund är på besök ;D

Sarek

Det som händer nu med guld, silver och gruvaktier hände också år 2008. 

Jukka

Är det någon som kommer ihåg hur lång tid det tog och hur djupt det gick när guldpriset bottnade -08? Jag tittar på en pixlig graf och tycker att det ser ut som att intervallet mellan toppen och botten 2008 var ca 1000 till 700. Ett 30% tapp på årets topp skulle väl ta oss ner till nånstans kring 1200. Hur tänker ni andra kring ett rimligt golv?

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane