Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

sff123

Citat från: Krugerangel skrivet Måndag 02, Mars 2020, 21:03:50
Riktigt konstigt att spot på guld nu har sjunkit såpass mycket som det har gjort på ett par dagars handel.
En ganska kraftig pappers manipulering de sista dagarna ligger bakom fick jag höra.
Och jag har en känsla av ett riktigt ryck uppåt inom kort.
Passa på att handla nu, ni som går och funderar.
Det är när priset har gått ner man ska göra goda affärer, inte när priset har gått upp och ligger på all-time-high.
Vet inte varifrån ni fick den känslan ifrån ;)
Kan bara konstatera Usa/börserna upp 5% idag so here we go again.

Coltrane

CitatDetta var den 25:e dagen i följd som de börshandlade fonderna såg nettoinflöden. De totala innehaven hos olika ETF:er uppgår till 2 624,7 ton vilket är det högsta innehavet någonsin.

http://ravarumarknaden.se/guldfonderna-har-aldrig-sett-sa-stora-infloden/

snus

Riktigt konstigt att spot på guld nu har sjunkit såpass mycket som det har gjort på ett par dagars handel.
En ganska kraftig pappers manipulering de sista dagarna ligger bakom fick jag höra.
Det är när priset har gått ner man ska göra goda affärer, inte när priset har gått upp och ligger på all-time-high.

Investerarna flydde till långa amerikanska räntor.

JL_GBG

Jisses,
nu fick vi en räntesänkning på 0.5% i USA !

Det brukar ju betyda stigande guldpris, spännande att se vad som händer nu.

The Orange Man, lär väl i alla fall vara nöjd.

sff123

Citat från: Krugerangel skrivet onsdag 04, Mars 2020, 00:49:42
501.-/g nu.
Tippar 510.-/g när jag vaknar imorgon :)
Hepp hepp......
Kanske beror på den kraftiga manipulationen av pappersguld som sprack?
Hupp Hupp.....

august

Apropos vår diskussion i förra veckan om GSR så kan detta vara värt att läsa följande från Steve Saville:

https://tsi-blog.com/2020/03/gold-versus-silver/

Coltrane

Citat från: august skrivet onsdag 04, Mars 2020, 08:05:52
Apropos vår diskussion i förra veckan om GSR så kan detta vara värt att läsa följande från Steve Saville:

Frågan är hur mycket förtroende som finns kvar vid nästa krasch. Tycka vad man vill om Bitcoin men det verkar ha fått folk att börja fundera över vad fiatpengar egentligen är och det finns redan ett ökande misstroende mot banker och myndigheter.

Krugerangel

Citat från: august skrivet onsdag 04, Mars 2020, 08:05:52
Det tror jag också:
"My current expectation is that over the bulk of this year there will be US dollar weakness and signs of increasing "inflation", which is a financial/economic landscape that would favour silver over gold and pave the way for some mean reversion in the gold/silver ratio".
Alltså att det blir inflation i dollarn( t.ex 1 dollar = 30kr 30kr = 1 dollar = sämre värde i dollarn) och då stiger värdet i silver.
Kan man manipulera ner priset så kan man också manipulera upp priset.
Det är just vad ordet currency betyder, den gällande "current sea".
En kap-ital - vara som kan justeras utefter önskemål.
Med de instrumenten kan man skapa krig eller fred, hungersnöd eller välstånd, stabilitet eller osäkerhet och också ta över hela länder, kontinenter och till slut hela världen :)
Sluta använda VISA-kort och sluta med kontanter och börja handla med mynt igen är lösningen på de flesta världsproblem, krig och inte minst miljö-förstörningen.

cyber

Krug, kan du förtydliga det här för mig? "Alltså att det blir inflation i dollarn( t.ex 1 dollar = 30kr = sämre värde i dollarn)"? 1 dollar = 30kr är ju knappat inflation i dollarn?

Krugerangel

Den privatägda banken FED, Federal Reserve, nor federal nor a reserve, har tryckt upp mängder med sedlar.
När dessa sedlar inte används i samma skala i världshandeln som betalnings-medel blir det för mycket sedlar.
Dessa sedlar skickas tillbaks till USA, det blir för mycket sedlar.
Och dem bör bränna dem för att sedlarna inte ska hamna ute på marknaden bland befolkningen.
Vem ska ha alla dessa sedlar och användas till vad och hur? Med skottkärra full med pengar kanske man får en limpa med bröd :)
Det blir inflation, som en ballong som blir uppblåst och en dag säger det poff.
Och när sedeln blir mindre och mindre värd så behöver man fler och fler sedlar med fler nollor bakom 1:an.
Det hade inte varit så kul om man tänker sig en nolla bakom dollarens värde idag = mindre värde.

Zimbabwe, Venezuela är färska exempel. Weimar-republiken ett klassiskt exempel som tas upp igen och igen.
1 på miljonen förstår sig på inflation har jag också hört. Det finns säkerligen fler t.ex här på forumet.
Om alla förstog sig på ordet inflation så hade det inte funnits några banker :/

Inflation var nog något som självaste Jesus var motståndare av och kastade ut bedragarna från templet.
Det började nog långt innan dess med räntor som i sig är en riktig bov i dramat :)
Du skal ikke taga ränta av din broder står det i Bibelen. Och detsamma står det i koranen och den bokens följare efterlever det till viss grad än idag faktisk och då t.ex i UAE och Saudi-( betyder svart )Arabien.
Räntor och skatt leder bara till korruption, fattigdom och krig, sades det för över hundra år sedan av medlemmar i USA kongress och senat.
God forbid the US kongress to raise the interest-rate to two(2 ) per cent, There will be war!
And war, it has been since :(
Det finns ingen som jag känner eller någonsin pratar med som argumenterar mot skatter och räntor som jag gör.
Det blir inflation och det vill vi ju inte ha, eller?

Guld och silver är ett mycket bra verktyg mot inflation.

cyber

Alltså 1 dollar = 30 kr kan det ju bara bli om kronan faller i värde eller om dollarn ökar. Men du hävdar alltså motsatsen?

Jag känner väl till historien kring Weimar-republiken och har t o m en Zimbabwisk 100 trillion-dollar-sedel hemma, men det var inte det jag pratade om :)

Krugerangel

Citat från: cyber skrivet onsdag 04, Mars 2020, 19:29:51
Alltså 1 dollar = 30 kr kan det ju bara bli om kronan faller i värde eller om dollarn ökar. Men du hävdar alltså motsatsen?

Jag känner väl till historien kring Weimar-republiken och har t o m en Zimbabwisk 100 trillion-dollar-sedel hemma, men det var inte det jag pratade om :)
Om dollarn ökar til låt oss säga hypotetiskt till 500dollar för en krona då?
Eller som i Zimbabwe, många tiotusentals dollar för en krona?
Vilken valuta kraschar då, kronan eller dollarn?
Till slut måste man ju sluta med att handla guld och silver som värdesätts i dollar.
Det blir hyper-inflation i dollarn så att G/S-ration antagligen blir omanipulerad och kanske omanipulerbar och då gäller naturlagen, igen.
Mellan 1-10 och 1-20 beroende på hur mycket silver och guld som tas ut ur t.ex järnmalmen.

cyber

Citat från: Krugerangel skrivet onsdag 04, Mars 2020, 19:36:14
Citat från: cyber skrivet onsdag 04, Mars 2020, 19:29:51

Om dollarn ökar til låt oss säga hypotetiskt till 500dollar för en krona då?
Eller som i Zimbabwe, många tiotusentals dollar för en krona?
Vilken valuta kraschar då?
Kronan eller dollarn?

500 dollar = 1kr, visst det är en krasch i dollarn (men jag skulle inte kalla det att "dollarn ökar" utan att "dollarn minskar")

Men du skrev 1 dollar = 30 kr, och det är ju en ÖKNING i värde för dollarn och en krasch i kronan.

Menade du tvärt om? 1kr = 30 dollar? Det vore en krasch i dollarn...

Krugerangel

De två siffrorna 3 och 0 var bara ett dåligt exempel tydligvis.
Blås upp det lite och lägg till ordet hypotetiskt så blir det lättare att förstå.
Lägg på så många nollor ni önskar. Samma sak.
Inflation i en sedel är inte ökat värde i det stora hela över t.ex en 100års period.
Kan vara en tioårs period också som när Gustav Vasa installerade de första sedlarna i vårt ärade och älskade land Sverige.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane