Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Sarek

Så var det tisdag och vi skall inte vara förvånade över att guldet ligger på minus en sådan här dag...

august

toblov

Skulle anta eller gissa antal dagar som guldet antingen gått ner eller upp. Dvs 75 betyder att guldet gått upp 75 dagar och -75 att guldet gått ner 75 dagar.

Guld500

Citat från: toblov skrivet onsdag 23, April 2014, 10:31:42
Skulle anta eller gissa antal dagar som guldet antingen gått ner eller upp. Dvs 75 betyder att guldet gått upp 75 dagar och -75 att guldet gått ner 75 dagar.

Nä, det har inte varit 75 tisdagar i år.  :) Det måste vara något annat.
Kan det vara spot i dollar sammanräknat?
Sarek får berätta......men det är ett intressant fenomen.

Sarek

Citat från: august skrivet onsdag 23, April 2014, 10:23:14
Vad är skalan på Y-axeln?
Jag vågar inte svara på frågan om y-axeln är priset på guld i dollar eller som förhållande. Det kunde förstås ha varit antalet plus- minus antalet minusdagar hittills under året också som toblov skrev? Jag hittade detta på
http://theslipperyslopeinvestor.blogspot.se/ Rulla ner till 17 april
där finns emellertid ingen ytterligare information om saken.

I mitt arkiv hittade jag ett diagram för silver 2013. Där är i alla fall y-axeln för priset på varan. I vilken form kan jag dock inte säga, men man får en bra blick för förhållandet, och ser att tisdag går igen som en knepig dag.

august

Jag gissar på procent av dagarna som priset gått upp (eller ner). Dvs 75% av tisdagarna så faller guldet, 75% av fredagarna så går det upp, etc.

Guld500

Citat från: august skrivet onsdag 23, April 2014, 11:22:03
Jag gissar på procent av dagarna som priset gått upp (eller ner). Dvs 75% av tisdagarna så faller guldet, 75% av fredagarna så går det upp, etc.

Det verkar mycket rimligt. +1 på den.

toblov

Stämmer, stod ju faktiskt under 2014. Vilket jag hade sett om jag öppnade ögonen ordentligt...

arfo

Citat från: august skrivet onsdag 23, April 2014, 11:22:03

Bör väl vara (antalet tisdagar som priset stiger) - (antalet tisdagar som priset faller)

Dvs. 12% har stigit, 88% har fallit ger -76.

kristensson

Citat från: Sarek skrivet tisdag 22, April 2014, 21:36:33
Så var det tisdag och vi skall inte vara förvånade över att guldet ligger på minus en sådan här dag...

Ser att nu är det Tisdag, kanske dags för en raid av Elakingarna idag.

ManoleteSTHLM

Då var det tisdag igen och mönstret fortsätter. Två stora klumpförsäljningar trycker ner priset - den första vid öppnandet av de europeiska börserna och den andra inför öppningen av Dow Jones.

http://www.zerohedge.com/news/2014-05-20/gold-slammed-panic-seller-dumps-520-million-futures

Sarek

Det har länge talats om att den nya indiska regeringen skulle sänka importtullarna på guld och silver, som höjdes till 10% av den förra regeringen för att minska landets bytesbalansunderskott. Men idag kom beskedet som överraskade alla

Den indiska tullavgiften på 10% på guld & silver blir kvar.

Sarek

Förra veckans genombrott över viktiga $1331-nivån blev för mycket för bank kartellen. Vad som sedan skedde påföljande måndag och tisdag den 14:e och 15:e juli beskrivs mycket bra i en artikel skriven av Dr Paul Craig Roberts, tidigare biträdande statssekreterare på departementet för ekonomisk politik, och Dave Kranzler.

Saxat ifrån artikeln:

Hedgefonderna, som normalt handlar guld i upp eller nergång, så kallad "momentum trading", hade byggt upp rejält långa positioner i guldterminer under de senaste veckorna. För att störa det kraftiga uppsvinget i priset på guld så skaffade "the Bullion banks" stora positioner "naked shorts", säljkontrakt på guld som de inte har, och dumpade dessa för att driva ned priset, och samtidigt tjäna pengar åt bankerna i processen.

De stora hedgefonder handlar främst guldterminer med hjälp av datorer och algoritmprogram. När de köper sätter de stop-loss order som används för att skydda sina handelspositioner på nedsidan. Ett "stop-loss" order är en order att sälja till ett i förväg fastställt pris av en "trader". En stop-loss order utlöses automatiskt och positionen säljs när marknaden handlas till det pris på den förinställda stopordern.

The Bullion banks som är medlemmar i Comex har tillgång till de datorer som används för Comexhandeln, vilket innebär att de kan se var stop-loss orderna är inställda. När de bestämmer sig för att korta marknaden, börjar de sälja Comex terminer i stora mängder för att tvinga ner marknaden tillräckligt lågt för att utlösa stop-loss order hos hedgefonderna. Exempelvis så kom en enorm mängd säljordrar vid pass 02:20  på måndag morgon som utlöste en lavin av stop-loss säljordrar. (Se diagrammet i länken nedan)

Kartellen använder säljandet från hedgefonderna för att täcka sina korta positioner, de har samlat på sig, och tar hem stora vinster när de täcker sina korta positioner på prisnivåer som är lägre än de priser deras korta positioner fastställdes på. Detta är insiderhandel och ohämmad finansiell terrorism på allra högsta nivå.

Mellan den 14:e och den 15:e juli såldes kontrakt som representerar 126 ton guld under ett 14 minuters kort tidsförlopp, viket tog ner guldpriset 43 dollar. Ingen annan marknad visade någon ovanlig eller extraordinära rörelse under samma tidsperiod.

Läs mer och se diagrammen på

Insider Trading and Financial Terrorism on Comex

Sarek

Guldhalterna sjunker alltmer i guldgruvbolagens gruvor. Steve St. Angelo, eller SRSrocco som han också kallar sig, visar i en ny artikel att guldhalterna i de 5 största guldgruvbolagens gruvor har sjunkit med 29% från år 2005 fram till år 2013.

Det innebär att för att få fram samma mängd guld som innan så måste alltmer malm brytas och alltmer bränsle användas. Han tar som exempel Newmont, en av de topp 5 stora guldgruvbolagen, som rapporterade att de år 2005 förbrukade 19 gallon diesel för att producera 1 oz guld. År 2012 hade detta ökat till hela 31 gallon för att producera samma mängd. En ökning på hela 63 % på 7 år.

Gruvbolagen har fått se över sina kostnader de senaste åren, men som SRSrocco skriver på ett ställe:

"Lastly, no company goes into business to break even.  Even though these mining companies were able to lower costs, it is not a sustainable practice over the longer run.... and I highly doubt there is much more room to lower costs in the future." 

TOP GOLD MINERS: Yields Fall To The Lowest Levels Ever

maggan

Ser vid första anblicken bra ut för oss stackers. Det jag ser som hot är

fracking -> billigare olja -> billigare guld
smågruvor som inte syns i hans statistik.

Inget av hoten borde vara speciellt stort. Jag antar att de fem största bolagen står för en betydande del av produktionen kommer därifrån och inte från smågruvor och biprodukter?

Frackingbubblan verkar ena dagen hålla på att brista och nästa finns det ändå mer gas/olja. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro där.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane