Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.

Startat av MrLibertad, Måndag 04, Juni 2012, 11:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

ManoleteSTHLM

Imorgon kan det bli åka av - det är extra stor valuataoro med fallande rubel, yuan och dollar och stigande euro (som om en bankrutt eurozon skulle vara ett safe haven). Krigsoron i Ukraina, politiska cirkusen i Turkiet, knivterror i Kina och upplopp i Thailand borde också boosta guldet.

Euron på sin högsta nivån gentemot dollarn sedan juli 2013

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18987/eur-usd

Det kommer att bli en intressant vecka under alla omständigheter.

sextio8

Sarek

Vid pass 1:00 am New York time kom följande meddelande:
Rysslands Putin beordrar soldaterna i "militärövningen" att gå tillbaka till sina baser,

vilket direkt gav utslag på guldbörsen.

Goldfinger

ManoleteSTHLM

Riktigt tryck neråt - på mindre än 48 timmar har guldpriset fallit 50 USD och vi är nu på samma prisnivåer som vi var runt 24-25 februari. En månads uppgång utraderad i ett nafs. Jag skall dock lite tacksamt tillägga att för oss som lönearbetar är det inte så dumt med prisnedgångar i slutet av månaden då löningen kommer.

Allt har givetvis gått Feds väg idag - FOMC möte och fallande råvarupriser, guld- och silver slakt, stillastående börs och yield på US bonds, fallande rubel, starkare dollar (förutom gentemot euron), glada amerikanska data som berättar om det lägsta handelsunderskottet för ett kvartal på hela 17 år (summan motsvarade dock ungefär kostnaden för två stycken Sochi OS - men ändock..). Vad är det man brukar säga? Don't fight the Fed - with anything but napalm.

Sarek

Vid förra fredagens slut såg det mycket bra ut för guldets del. Det var i en uppåtgående trend och skulle vidare, men veckan som kom innehöll mötet med FOMC och dess avslutning på onsdag, där FED skulle meddela att man fortsätter på den inslagna vägen med nerdragning av obligationsköpen med 10 miljarder dollar. För att kunna göra detta så behövde de "hyfsa till" kurserna på S&P uppåt och guldet neråt. Och jag misstänker att de två stora utförsäljningarna under några minuter på måndag, en på COMEX och någon timme efteråt på GLOBEX, där någon med bra kassa inte brydde sig om att få bra pris för sina kontrakt, var ett beställningsjobb som från The Plung Protection Team (den amerikanska regeringens Working Group on Financial Markets...) Och det var allt som behövdes för att få marknaden att anta en ny nedåtgående trend.

Som tur var så klarade sig den intermediära uppåtgående trenden från att brytas. Som lägst var guldet nere i 1320,34 och hade det gått ner till 1319,30 så hade det varit kört. Nu finns det fortfarande chans att vi får en hygglig uppgång igen, innan nästa korrektion kommer. Guldet skall upp och testa motståndet vid 1350 och det får inte stanna där för länge, och trampa vatten, för att det skall kunna komma vidare mot 1400 och 1425. Sedan är frågan ifall det kommer längre än så i denna cykel.

august

Citat från: Sarek skrivet Söndag 23, Mars 2014, 21:29:19
Nu finns det fortfarande chans att vi får en hygglig uppgång igen, innan nästa korrektion kommer. Guldet skall upp och testa motståndet vid 1350 och det får inte stanna där för länge, och trampa vatten, för att det skall kunna komma vidare mot 1400 och 1425. Sedan är frågan ifall det kommer längre än så i denna cykel.
Jag undrar om vi alla är köpare på dessa nivåer eller om några av oss börjat ge upp hoppet och snarare säljer. Jag är givetvis medveten om att det kan finnas alla möjliga andra orsaker till försäljning, typ behöver pengar till annat, här menar jag bara "säljer pga att man givit upp hoppet" (om märkbart högre PM-priser inom rimlig tid). Och dessutom menar jag inte att någon behöver svara, utan såna frågor är naturligt lite privata (men ändå någonting jag filosoferar över, bl a för att hitta min egen åsikt).

Nästa sak jag filosoferar över är hur stor andel av oss som skulle sluta köpa om priset gick upp 10-20%. Dvs vore 10-20% en "noop" för ett framtida beslut om köp eller en "game changer".

Det finns självklart inga rätta svar, men medan jag skrivit detta så har min egen syn landat i (tills jag ändrar mig) att om priset går upp 20% från här så skall jag sluta köpa, men inte pga att priset är för högt utan mer för att jag bedömer det som mer sannolikt att det kommer en ny vända nedåt längre fram än att det kommer att fortsätta uppåt.

Och vad gäller att "ge upp hoppet" så har jag hållit på länge nog nu (aktivt sedan sommaren 2009) att jag hunnit bli rejält luttrad. Detta gör att när det idag blir ett inköp så är det främst pga avsaknad av alternativa investeringar som inte höjer min totala risk, respektive exponering för svarta (och även ganska grådaskiga) svanar. Samtidigt gäller det att inte öka risken genom att låta alltför stor del bli PM. Detta löser ofta naturen (darn boating accidents), men det gör även att jag själv sakta över tiden har börjat minska andelen PM när jag placerar "nya pengar", i första hand till förmån för mer aggressivt amorterande.

Men om detta harvande fortsätter länge till (vilket ju leder till att min riskexponering hela tiden sänks) så kommer jag att nå en punkt då jag blir så uttråkad att jag börjar satsa på junior miners och derivat med hävstång. Då är slutet nära ;-)

august

sextio8

Citat från: august skrivet Söndag 23, Mars 2014, 22:50:55

Citat från: Sarek skrivet Söndag 23, Mars 2014, 21:29:19
Nu finns det fortfarande chans att vi får en hygglig uppgång igen, innan nästa korrektion kommer. Guldet skall upp och testa motståndet vid 1350 och det får inte stanna där för länge, och trampa vatten, för att det skall kunna komma vidare mot 1400 och 1425. Sedan är frågan ifall det kommer längre än så i denna cykel.
Jag undrar om vi alla är köpare på dessa nivåer eller om några av oss börjat ge upp hoppet och snarare säljer. Jag är givetvis medveten om att det kan finnas alla möjliga andra orsaker till försäljning, typ behöver pengar till annat, här menar jag bara "säljer pga att man givit upp hoppet" (om märkbart högre PM-priser inom rimlig tid). Och dessutom menar jag inte att någon behöver svara, utan såna frågor är naturligt lite privata (men ändå någonting jag filosoferar över, bl a för att hitta min egen åsikt).

Nästa sak jag filosoferar över är hur stor andel av oss som skulle sluta köpa om priset gick upp 10-20%. Dvs vore 10-20% en "noop" för ett framtida beslut om köp eller en "game changer".

Det finns självklart inga rätta svar, men medan jag skrivit detta så har min egen syn landat i (tills jag ändrar mig) att om priset går upp 20% från här så skall jag sluta köpa, men inte pga att priset är för högt utan mer för att jag bedömer det som mer sannolikt att det kommer en ny vända nedåt längre fram än att det kommer att fortsätta uppåt.

Och vad gäller att "ge upp hoppet" så har jag hållit på länge nog nu (aktivt sedan sommaren 2009) att jag hunnit bli rejält luttrad. Detta gör att när det idag blir ett inköp så är det främst pga avsaknad av alternativa investeringar som inte höjer min totala risk, respektive exponering för svarta (och även ganska grådaskiga) svanar. Samtidigt gäller det att inte öka risken genom att låta alltför stor del bli PM. Detta löser ofta naturen (darn boating accidents), men det gör även att jag själv sakta över tiden har börjat minska andelen PM när jag placerar "nya pengar", i första hand till förmån för mer aggressivt amorterande.

Men om detta harvande fortsätter länge till (vilket ju leder till att min riskexponering hela tiden sänks) så kommer jag att nå en punkt då jag blir så uttråkad att jag börjar satsa på junior miners och derivat med hävstång. Då är slutet nära ;-)

august

Nej, jag har inte "tappat hoppet". Däremot är jag inte lika köpsugen längre då priset gått ner. Jag börjar också bli ganska luttrad.....så fort guldpriset tar ett glädjeskutt så går det ner igen inom kort (jag tillhör den kategori som "köpt tillräckligt" och hoppas på en rejäl uppgång).

Fantom

Vadå
Citat från: august skrivet Söndag 23, Mars 2014, 22:50:55
...hur stor andel av oss som skulle sluta köpa om priset gick upp 10-20%....
august
Man ska köpa oavsett var ligger priset och ska "aldrig" sluta köpa. Om man köper regelbundet med jämna mellanrum typ 1 gång var tredje månad eller var annan månad, eller varje månad (50 gr, 1 oz, 1/2 oz, 1/10 oz guld, beror på hur bra man har sin ekonomi) samma mängd guld/silver, då ligger man rätt bra i snitt priset då. :) Alla medlemmar i den här forumet vet väl det. :)
Försöka jaga botten i en "manipulerad" marknaden är nästan omöjligt, fast man försöker göra det ändå då och då :)
Tyvärr så följer jag inte denna princip, på grund av började med numismatiska silver mynt (Kina Pandor) och mest av pengar som man skulle köpa guld jag köper mina kära Panda mynt. :) Men så fort jag är klart med 1 oz silver Pandor då ska jag följa principen igen (om jag inte hamnar i guld panda mynt skogen då).  :D

Fantom

Fast jag tycker att Sarek har rätt och guld åker till 1400$ nu.

MarkusA

Jag tror på "Max pain" teorin, guldpriset går dit flest lider av det.

august

Jag håller med er allihop ;-)

Fantom: om priset går upp 20% så tar jag en "paus". Går det ner igen så blir pausen kortare än om det inte gör det ;-)

Guldpandaskogen... Känner jag dig rätt så skulle du snabbt bli expert på vartenda träd och sedan vare sig ha tid eller råd med något annat, men det är kanske ditt öde ;-)

arfo

Ännu ett sätt att spekulera i guldets värde.

http://bitbet.us/bet/785/gold/
http://bitbet.us/bet/759/gold-will-close-above-usd-2000-in-2014/

I dagsläget kan du få
2.5 ggr på att guldet <= 1000 USD ngn gång under 2014
2.35 ggr på att guldet inte >= 2000 USD ngn gång under 2014

maggan

dvs bettingbolaget tror mer på ett pris över 2000$ än under 1000$. vad nu det kan ha för betydelse.

arfo

Citat från: maggan skrivet Måndag 24, Mars 2014, 21:33:19
dvs bettingbolaget tror mer på ett pris över 2000$ än under 1000$. vad nu det kan ha för betydelse.

inte bettingbolaget som tror ngt. oddsen beror på vilka summor som spelats på de olika alternativen.

Sponsorer

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, Juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, Juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
Söndag 21, Juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, Juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, Juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, Juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, Juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, Juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
Måndag 15, Juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
Söndag 14, Juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, Juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane